eigen paard, wanneer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:37

Ik kocht mijn eigen paard op 15 jarige leeftijd (was bijna 16). Ik ben vanaf mijn 15jaar vakantiewerk en af en toe weekendwerk gaan doen. Heel mijn leven heb ik nooit echt iets moeten hebben dus spaarde ik al mijn verjaardagen,nieuwjaarzingen,... op. Mijn paard heeft me heel wat gekost maar ik ben blij dat ik haar heb. Ik ben net nadat ik haar had gekocht overgeswitcht op een andere job waarbij ik zeker elk weekend 1 keer kon werken. Ik moet immers 140€ voor de stallen betalen (mijn ouders hebben het materiaal overgekocht van de vorige eigenaar, en betalen 100 euro de maand mee voor de stallen en de aankoop van wortels en appels enzo, lessen,..) voor de rest betaal ik ook hoefsmit, dierenarts kosten,verzekering, nieuw materiaal,... het is wel hard werken, al dat vroeg opstaan, het school dan ook nog eens combineren (ik spendeer minstens 3 a 4 uur bij mijn paard 4x per week tijdens de schooldagen en vakantie elke dag ) met mijn paard bezig zijn en dan ook nog eens slapen. haha maarja zij is het allemaal waard, als ik moe ben en ik kom eraan en ik hoor haar gehinnik en zie hoe prachtig ze wel niet is word ik keer op keer weer verliefde en sta ik met plezier om 6 uur op te gaan werken voor haar xD

Narita

Re: eigen paard, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:00

Wauw, supergoed van je! Je paard kan wel trots op je zijn. :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:14

Mijn eerste pony kreeg ik op mijn 12/13e, mijn ouders kochten haar samen met de andere oud-verzorgster. Ze was al mijn verzorgpony, dus had al ondervonden hoe dat was, iedere dag na school naar de pony moeten. Later stopte de andere eigenaresse er mee, ik weet niet meer precies wanneer ik haar helemaal alleen ben gaan betalen, ik denk rond mijn 18e. Ik heb overigens vanaf het begin wel alle "niet noodzakelijke dingen" zelf moeten kopen van mijn zakgeld.

Mijn pony overleed toen ik 23 was, ik woonde toen samen in een goedkoop huurhuis en had een vaste baan en deed er nog een deeltijdopleiding bij. Ik heb een paar maanden later mijn 2e paard gekocht.
Inmiddels ben ik 25 en zit ik weer tijdelijk bij mijn ouders, relatie ineens voorbij na 7 jaar.. dat had ik 2 jaar geleden nooit kunnen voorzien (2 maanden geleden zelfs niet eens..), anders had ik ook nooitweer een paard gekocht.
Zo zie je maar..
Ik hoop dat het lukt om mijn paard er straks bij te houden met een eigen appartementje of iets, gelukkig zit ik in het laatste jaar van mijn opleiding (=erg duur.. en kost tijd, waardoor ik niet full time kan werken).

Ik ben zo'n 350/400 euro per maand kwijt aan mijn paard, als er geen gekke dingen gebeuren :P

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:46

Ik heb mijn eerste paard gekocht toen ik 19 was, een baan had en ik niet meer wist wat ik met mijn geld moest doen :+ .
Mijn droom was vanaf kleins af aan, vanaf dat ik 4 was, om een eigen paard te hebben. Ik kon helaas niet op paardrijden omdat mijn ouders dat toen niet konden betalen. Dat weet ik nog zo goed toen mijn vader mij dat kwam vertellen vlak voordat ik naar bed ging, ik barste in tranen uit en mijn vader's hart brak volgens mij :p ik was zo intens verdrietig en vanaf toen heb ik altijd geroepen "als ik later groot ben koop ik een paard". En nu heb ik er inmiddels twee! En nu roep ik "ik wil mijn paarden aan huis!" en misschien komt die droom ook nog een keer uit! Hahaha :D

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:52

Ik kocht mijn eigen paard op mijn 31e (3 maanden geleden :D)

Dit paard reed ik ruim een half jaar en ik wist dat hij te koop stond. Ik wou altijd graag een eigen paard kopen, maar ik ben iemand die graag zekerheid over alles heeft en dit soort dingen eeuwig zou kunnen uitstellen onder het mom van, we wachten tot /insert willekeurig excuus

Toen ik hoorde dat er een mogenlijk geinteresseerde koper was en ik in tranen thuis kwam zei mijn man dat ik hem gewoon moest kopen als ik dat zo graag wou. En dat heb ik dus gedaan :)

Ik heb een dochtertje van 4 en een man. Ik ga om de dag naar mijn paard, werk 32 uur in de week en het paard staat in volpension. Met les en alles erbij kost me dit 260 euro per maand

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:09

@ Blabla1980 Leuke man heb je dan zeg!

Em ik kreeg m'n eerste pony toen ik een jaar of 12 was denk ik. Was eerst mijn verzorgpony, die is ingeslapen toen ik 19 was op een paar weken na een jaar later mijn eigenste gekocht.
In eerste instantie wilde ik geen ander paard, was er eigenlijk een beetje klaar mee met alle zorgen en verplichtingen heb de laatste jaar met mijn pony best wat afgezien dan ging het goed, dan weer niet en dan bekwam hij weer. Hij stond al een jaar met pension op de wei is niet erg maar het kwakkelde allemaal en hij was ontzettend zwak en uiteindelijk ging het eigenlijk wel beter hij was wat mager maar leek een stuk alerter en toen kwam de dag dat hij eigenlijk niet meer op de benen kon staan, niet geheel onverwachts hele rare dag maar goed dat ga ik allemaal niet vertellen.
Ik was toen eigenlijk al gelijk van plan helemaal te stoppen dus ook met de verzorgpaarden waar die van mij ook bij stond. Zij heeft mij toen toch nog overgehaald om te blijven komen en dat was echt moeilijk maar ik heb toen ook geen dag overgeslagen met de paarden dus een eigen paard moest er toch weer komen moest alleen lang wachten gezien ze nog in moeders buik zat haha.

Denk dat ik zo om en nabij de 150 euro per maand aan kosten zit, de ene keer wat meer de andere keer wat minder.
Maar wel over het algemeen 7 dagen per week. Ach eigenlijk ben ik niet anders gewend sinds me 12de het is nu alleen een stuk makkelijker met de auto dan vroeger met de fiets door weer en wind.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 18-06-12 11:11, in het totaal 3 keer bewerkt

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:09

Ik kocht mijn eerste paard toen ik 19 was, overal zelf voor moeten sparen en ALLES zelf moeten kopen(zadels, dekens enz....dit kost allemaal meer dan je in eerste instantie berekend had) Ik werkte buiten mijn studie elk vrij moment om geld te kunnen sparen. Nu hij bijna een jaar van mij is, vind ik het zeker de moeite waard geweest. Er is niks zo heerlijk om na je werk naar je paard te gaan. Die van mij staat in volpension(€260 per maand) krijgt eigen voer met supplementen(+/- €80 per maand), elke 6 weken hoefsmid(€25), lesgeld(1xspringen en 1-2x dressuurles per week is +/- €100 per maand) en omdat ik 6dagen in de week 30km heen en 30km terug moet rijden kost me dit ook nog een €150-€200 aan benzine. Gelukkig woon ik nog thuis anders was deze hobby voor mij niet te betalen. Dierenarts zet ik steeds een potje voor weg, in datzelfde potje zitten ook de wormkuren(+/- €15 per 3 maanden), de entingen 2x per jaar en 1x per jaar tandarts.
Je kunt wat de dierenarts betreft geluk hebben maar ook pech, ik had de pech dat(ondanks dat hij goedgekeurd was) toen hij van mij was na 5 weken een blessure in de wei op liep, medicijnen, echo's elke 6 weken, foto's enz...heeft 4,5 maand geduurd en ik was €500 lichter. Ik zou er goed over nadenken als ik jou was, maar je door de gigantische bedragen niet laten afschrikken. Zodra je naar je paard kijkt is die pijn in je portomonee over! :D

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:13

Ik ben nu 18 en het is eigenlijk al een paar keer zo geweest dat ik bijna mijn verzorgpony heb overgekocht. Ook al zou ik dat echt super leuk vinden, ik ben blij dat het anders opgelost is omdat ik toch nog een opleiding van 4 jaar moet doen, en het lijkt me erg lastig dan naast 5 dagen school nog genoeg geld te verdienen én genoeg tijd voor je paard over te houden zonder dat je een verzorger nodig hebt (voor mij ook niet haalbaar door slaapproblemen)
Ik ben van plan na m'n opleiding een eigen paardje te kopen, ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe het allemaal loopt.
Wel respect hoe sommige mensen het allemaal doen om toch het geld en tijd te hebben voor je paardje

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:15

Ik kreeg een lease pony toen ik 11 was. Mijn moeder was als de dood voor paarden, maar durfde de gok te wagen voor mij om te kijken hoe het zou gaan als ik iedere dag verantwoordelijk was voor een pony. Natuurlijk een groot succes en op mijn 15 kreeg ik mijn eigen pony. Door de studie heb ik een tijdje het paardrijden te combineren, maar dit werd erg lastig. Pas toen ik begon met werken heb ik weer een eigen paard gekocht. Tijdens mijn studie nooit stil gezeten en altijd op paarden van anderen blijven rijden.

Nu ben ik ong 200 in de maand kwijt. De aanschaf is natuurlijk een grote uitgave en vergeet niet alle spullen die je erbij nodig hebt.... Ook een reserve potje is erg handig!

tessaxminka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:54

toen ik 9 was kreeg ik mijn eerste pony, relaxed.
we hadden haar gekocht omdat onze verzorg pony van 30 te oud was.
maar relaxed was echt mijn beste maatje.
we hebben haar nu half jaar geldeden verkocht, ik mis haar echt ontzettend.
maar mijn nieuwe paard minka en me shet lola maken alles weer goed !

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:39

toen ik 13 was kreeg ik mijn eerste pony. toen betaalde mijn ouders alles ( voer, weide nieuwe spullen als ik ze nodig had.)
en na 2 jaar heb ik besloten om deze te verkopen omdat ik toch echt te lang was geworden.
Op mijn 15de kwam ik het perfecte paardje van 1.70 en ben er nog steeds blij mee nu ik 16 ben ;). maar bij dit paardje betalen mijn ouders het voer en de wei maar de rest moet ik zelf betalen. behalve de nodige kosten zoals dierenarts, hoefsmid en tandarts

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 07:08

Jou verhaal komt bij mij ontzettend bekend voor!
Ik heb op mijn 14 een eigen paard gekocht van het geld wat ik van alle verjaardagen had opgespaard. Het 1e jaar dat ik haar had kon ik nog geen bijbaantje vinden dus betaalde mijn ouders alles. Ik voelde me schuldig omdat mijn ouders niet al te rijk zijn. Op mijn 15de begon ik aan een ochtend krantenwijk. Ik betaal nu alle kosten van mijn paard zelf, maar mocht er ooit iets goed mis zijn (medisch) dan zouden mijn ouders wel helpen. Verder spaar ik veel op van verjaardagen en wat er over blijft van mijn salaris zet ik op mijn rekening. Mocht er ooit iets zijn kan ik wel een deel meebetalen. Enorme veel respect dus, ik weet wat je meemaakt!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:45

Ik wil volgend jaar gaan kijken naar een eigen. Dan ben ik klaar met mijn opleiding en ik heb de voorwaarde dat ik een vaste baan moet hebben. Wil mijn paardje helemaal zelf kunnen onderhouden en niet afhankelijk zijn van een ander. Volgend jaar rond deze tijd ben ik 21 jaar :)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:50

Ik was 11 toen ik mijn eerste pony kreeg van mijn ouders. Pony stond thuis, dus over het algemeen weinig kosten. De pony en ik reden alleen recreatief.

Mijn huidige paard heb ik pas gekocht toen ik de zekerheid van een vaste baan had. Eerder wou ik daar niet aan beginnen. Ik was toen 23 jaar en woonde samen met mijn vriend. Ze staat in pension, en denk dat ik tussen de €150 a €180 kwijt ben maandelijks, maar dat verschilt natuurlijk. Ook met dit paard rij ik recreatief.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:41

Ik was 23 toen ik mijn eerste eigen paard kocht (eigenlijk gekregen van m'n ouders). Ik vroeg er wel al achter sinds ik 6 jaar was :). Ik heb toch gewacht met school, en dan verdere opleiding tot ik alles had qua diploma's, vast werk enz, zodat ik alles zelf gewoon kon onderhouden. Toen besloten dat ik een paard financieel aankon, op die moment hebben mijn ouders dan m'n paard kado gedaan. Ik vond het uiteindelijk een goede beslissing om zolang gewacht te hebben, anderzijds vind ik het ook leuk om foto's te zien en verhalen te lezen van 16jarigen die een heel weekend bij de paarden hebben gezeten en hebben gelachen enz. Dat zie ik me nu minder doen met m'n 26 jaar dan dat je 15 of 16 bent :). (hoewel ik nu ook veel plezier heb, alleen anders :)).