Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LecyTinker schreef:Ik heb er misschien een andere kijk op, maar dingen zoals opfok (hemel, krijg nu half Bokt over me heen) en rusthuizen zijn echt een 21ste eeuw oplossing.
Diablo schreef:Maar oude bomen van bedrijven mag je wel verpoten?
Ninx schreef:LecyTinker schreef:Ik heb er misschien een andere kijk op, maar dingen zoals opfok (hemel, krijg nu half Bokt over me heen) en rusthuizen zijn echt een 21ste eeuw oplossing.
Wat is er niet goed aan een opfok?
Alle IJslanders die ik ken gaan een gemengde opfok in: een zeer grote groep met gemengde leeftijden waar ze in een groot gebied onder dagelijks toezicht heerlijk vrij kunnen opgroeien.... ik kan me niets beters voorstellen.
Als dat 21ste eeuw is, zeg ik: hoera 21ste eeuw!
Rusthuizen zijn wellicht mooi voor mensen die door ziekte of ouderdom zelf niet voor hun oude paard kunnen zorgen. Ook politiepaarden zouden daar wellicht terecht kunnen zoals iemand al opmerkte....
Verder moet je als particulier gewoon zelf voor je oudere dier zorgen. De mensen die op Bokt en Marktplaats hun oude of zieke dier aanbieden 'als grasmaaier of gezelschapsdier' met 'pijn in hun hart'... hebben echt geen 'pijn' in hun hart.
Wanneer het werkelijk zo pijnlijk zou zijn hielden ze het dier zelf.
Sommige mensen kijken er gewoon mechanisch tegenaan: "het is stuk, ik wil een nieuwe!".
Mijn paarden blijven.... logisch: zij geven mij hun beste jaren, ik verzorg ze totdat ze 'op' zijn.....
Ragdollcat schreef:deze paarden hebben eigenaar die prima in staat zijn om er zelf voor te zorgen.
Ragdollcat schreef:voor paarden die het verdienen, dus daarmee bedoel ik ook de oude paarden waarvan de eigenaar door ziekte en of ouderdom niet meer kunnen verzorgen, dit soort gevallen.
GamblersCup schreef:Sommigen zien het hier wel erg zwart-wit. Mijn pony staat bij een andere bokster met pensioen, omdat zij een betere plek biedt voor een oud paardje dan ik zelf op mijn andere stal kan bieden. Mijn pony hoeft niet meer zo nodig met de "jonge dingen" samen in een kudde te staan, heeft ze in mijn eigen kudde laten merken. Ze vind het erg vervelend, die springende, dravende, spelende dingen om zich heen. Ze staat nu samen met twee paarden die ook met pensioen staan (drie bokt-paarden bijelkaar dus) en geniet van de rust in deze mini-kudde. Mag ik mijn pony niet bij deze bokster op pensioen zetten, omdat ik zelf voor haar MOET zorgen, anders ben ik egoistisch?!? Daarvoor zijn er toch rusthuizen, of het nou groot of klein is? Om je oude peerd een passend pensioen te geven? Ben er regelmatig voor een kop koffie en gezelligheid en kijk dan even om de hoek om pown hallo te zeggen, maar meer doe ik er niet meer mee. Verzorging ligt compleet in handen van deze bokster die mijn pony zo'n fijn plekje kon bieden!