Paardenrusthuis Soest maakt vreemde sprongen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Re: Paardenrusthuis Soest maakt vreemde sprongen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:34

Ik vind het een raar verhaal. Ze staan nog op een wachtlijst dus zelfs dat paard van die ander moet wachten. Ik snap echt de bedoeling niet?
Dit probleem kan je toch beter bespreken met het rusthuis zelf. Hoe het juist zit

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:41

Ik heb zelf jaren bij De Paardenkamp gewerkt en wellicht kan ik wat vragen beantwoorden.

Als je wilt dat je paard op de wachtlijst komt te staan, moet je donateur zijn (dit kost 15 euro per jaar, wat ik persoonlijk een schijntje vind. Een zak voer kost al stukken meer!). Donateurs krijgen bericht zodra de wachtlijst geopend is en moeten hun paard dan zo snel mogelijk aanmelden, omdat de wachtlijst heel snel alweer vol staat en dan weer sluit. Dit omdat het onmogelijk is om alle paarden op de wachtlijst te zetten, dan staan er straks duizenden paarden op en dan is het overzicht ver te zoeken. Je kunt bij het bestuur van De paardenkamp gewoon opvragen op welke plek jou paard op de lijst staat.

Er wordt gecheckt of de mensen die hun paard aanmelden, al wel een tijdje donateur zijn. Het is dus niet mogelijk om op de wachtlijst te komen als jij je snel als donateur aanmeld als de wachtlijst geopend wordt. Dit zou niet eerlijk zijn tegenover de mensen die soms een paar jaar hebben gewacht tot de lijst weer open is!

Paarden en pony's van alle leeftijden kunnen op de wachtlijst ingeschreven worden, maar ze kunnen pas terecht op het moment dat ze 20 jaar of ouder zijn. Door de lange wachtlijst bedraagt de wachttijd gemiddeld 7 jaar (althans, dat was zo op het moment dat ik daar werkte) en is het dus handig om met het aanmelden bezig te gaan als je paard nog jong is, gezien de wachtlijst vaker gesloten dan open is. Zeg dat de lijst 3 jaar gesloten is en je 7 jaar moet wachten voor je aan de beurt bent, dan mag je je paard al wel inschrijven als hij 10 is, wil je hem op zijn 20ste plaatsen.

Verder vind ik het de taak van eigenaren om De Paardenkamp op de hoogte te stellen als hun paard overleden is. Het is geen doen om elk jaar iedereen op te bellen om te vragen of het paard nog leeft. Ook zijn er een hoop mensen die er uiteindelijk voor kiezen om hun paard nog niet te plaatsen op het moment dat er een plekje voor ze vrij komt, want er zijn een hoop 20 jarige paardjes waar nog gewoon mee gewerkt kan worden! Je verliest je plek op de wachtlijst dan niet, stel je staat bovenaan en wordt gebeld, maar je wilt je paard niet plaatsen, dan blijf je gewoon bovenaan staan en word de volgende op de lijst gebeld.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:46

En wat is dan de verklaring voor de persoon die korter doneert maar hoger op de wachtlijst staat?
Is de wachtlijst in te zien voor iedereen?

Overigens; met alle respect TS, maar het 'dik betaalde' pensioen van jouw paard is dus 20x 15 euro = 300
Daar kan je paard bij perfekte gezondheid hooguit 3 maanden van pensioneren dus zo dik betaald is dat ook weer niet, of verwacht jij dat hij binnen 3 maanden na plaatsing overlijd?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:53

Het gaat op inschrijving, wie het eerst inschrijft, het eerst op de lijst staat. Het is alleen niet toegestaan om je snel in te schrijven voor de wachtlijst open gaat.

Voorbeeld: Ik doneer al jaren, al vanaf ik een klein meisje was en heitje voor een karweitje deed, gewoon omdat ik het werk van de stichting erg goed vind, maar ik heb verder geen paard.
Een vriendin van mij doneert pas een paar jaar, die is daarmee begonnen omdat ze haar paard straks een fijne oude dag op De Paardenkamp wil geven. Stel ik koop volgende week een paard en wil deze ook op de wachtlijst zetten, dan geeft mijn langere donateurschap mij geen recht om hoger op de lijst te staan dan mijn vriendin. Het gaat er dan gewoon om wie zich het eerste inschrijft.

De wachtlijst is niet vrij in te kijken, daarvoor moet je contact opnemen met het bestuur/secretariaat.

Edit: Het is zelfs nog minder dan 300 euro, want tot 2 jaar geleden lag het bedrag voor donateurs nog op 10 euro per jaar.

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:56

Ik heb net op site gekeken van het rusthuis maar behalve dat het paard 20plus moet zijn, zijn de overige toelatingseisen niet echt duidelijk. Als ik TS was geweest had ik daar allang naar gevraagd en niet nu een topic openen op bokt omdat het niet loopt zoals zij voor ogen had.
Verder vind ik dat Ragdoll wel een punt heeft, kijk ook maar eens hoe over vol de asiels zitten met oude honden en katten. Blijkbaar gaat een groep mensen zo met hun oudere dieren om. Toch iets om over na te denken voordat er een dier wordt aangeschaft, als je mazzel hebt worden ze oud.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:02

Maar TS, als je al 20 jaar donateur bent, had je je paard toch al jaren geleden in kunnen schrijven? Iedereen die zijn paard in wil schrijven bij De Paardenkamp weet van de lange wachttijden, dat is niet iets nieuws en dat is ook de reden waarom mensen hun paardje al jong inschrijven, om verzekerd te zijn van een plekje!

@Tijn: Er zijn ook weinig toelatingseisen:
- Eigenaar moet afstand doen van zijn paard (want het is geen doen om met de eisen van meer dan 100 eigenaren rekening te moeten houden en voor elke beslissing de eigenaar te moeten bellen)
- Eigenaar moet donateur zijn (voor een symbolisch bedrag van 15 euro per jaar, zodat jong en oud, arm en rijk hun paard kunnen plaatsen. Zo is het vroeger begonnen en zo is het nog steeds)
- Paard moet 20 jaar of ouder zijn voordat hij mag komen
- Mag geen hengst meer zijn
- Moet in redelijke gezondheid verkeren (althans, ouderdomskwalen ed zijn geen probleem, maar een paard wat op sterven na dood is en waarvan de baas hoopt dat De Paardenkamp er nog wel even een fortuintje tegenaan gooit om het paard nog een paar maanden door te slepen, wordt natuurlijk niet aangenomen)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:05

Ergens is het wel een beetje raar inderdaad dat mensen die al langer donateur zijn , niet voor gaan op mensen die nog maar kort donateur zijn , ik vind dat ook niet helemaal eerlijk eigenlijk. Maar als het beleid van het rusthuis zo is , dan neem ik aan dat je dat weet en dus ook beseft hoe het werkt en hiermee akkoord gaat :)

Verder snap ik de redenatie van ragdollcat niet zo waarom een particulier geen recht zou hebben op een plekje voor zijn haar paard , en een bedrijf wel. ELK paard komt op een gegeven moment in het bezit van iemand die zelf ook wel kan bedenken dat het dier een keer oud wordt. Een particulier zou zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen om er ook op de oude dag goed voor te zorgen , maar een bedrijf net zo goed. Een bedrijf dat jarenlang geld verdient aan het aan het werk zetten van het paard zou JUIST ervoor moeten zorgen dat ze het dier ook een goede oude dag kunnen bieden.

Van een bedrijf dat geld verdient aan het paard vindt ik het juist nog smeriger om het dier dan maar ergens te dumpen als het niet meer kan verdienen :n

Dat er voor bvb. politiepaarden een fonds kan zijn waarin die dieren opgevangen kunnen worden vind ik dan wel weer een goede zaak want die worden "sociaal" ingezet , maar maneges zouden JUIST zelf er voor moeten zorgen dat het geld dat de paarden verdienen , ook weer terug gaat in het pensioen van de paarden in plaats van de dieren helemaal af te raggen , het geld ervan te vangen voor een groot huis en mooie kantine en de dieren elders te dumpen als ze niet meer opleveren :n

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:11

LecyTinker schreef:
Ik heb er misschien een andere kijk op, maar dingen zoals opfok (hemel, krijg nu half Bokt over me heen) en rusthuizen zijn echt een 21ste eeuw oplossing.

Wat is er niet goed aan een opfok?
Alle IJslanders die ik ken gaan een gemengde opfok in: een zeer grote groep met gemengde leeftijden waar ze in een groot gebied onder dagelijks toezicht heerlijk vrij kunnen opgroeien.... ik kan me niets beters voorstellen.
Als dat 21ste eeuw is, zeg ik: hoera 21ste eeuw!

Rusthuizen zijn wellicht mooi voor mensen die door ziekte of ouderdom zelf niet voor hun oude paard kunnen zorgen. Ook politiepaarden zouden daar wellicht terecht kunnen zoals iemand al opmerkte....

Verder moet je als particulier gewoon zelf voor je oudere dier zorgen. De mensen die op Bokt en Marktplaats hun oude of zieke dier aanbieden 'als grasmaaier of gezelschapsdier' met 'pijn in hun hart'... hebben echt geen 'pijn' in hun hart.
Wanneer het werkelijk zo pijnlijk zou zijn hielden ze het dier zelf.
Sommige mensen kijken er gewoon mechanisch tegenaan: "het is stuk, ik wil een nieuwe!".

Mijn paarden blijven.... logisch: zij geven mij hun beste jaren, ik verzorg ze totdat ze 'op' zijn.....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:15

Je ziet zoveel verschillende redenen voorbij komen. Mensen die een nieuw paard willen en niet meer voor "de oude" willen betalen, bejaarde mensjes die niet zelf meer voor hun dier kunnen zorgen, mensen die hun paard altijd op stal hebben gehad en hun paard nu lekker met soortgenoten in de wei willen laten genieten omdat ze dat zelf niet kunnen bieden, manege klanten die hun favo manegepaard een goede oude dag willen bieden ipv een ritje slager, etc.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:18

Ninx schreef:
Verder moet je als particulier gewoon zelf voor je oudere dier zorgen.

Van wie móet dat? Dat is iedereen toch vrij in?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:22

Diablo schreef:
Ninx schreef:
Verder moet je als particulier gewoon zelf voor je oudere dier zorgen.

Van wie móet dat? Dat is iedereen toch vrij in?

Laat ik het anders zeggen: het is het meeste humane om te doen... Oude bomen moet je niet verpoten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:25

Maar oude bomen van bedrijven mag je wel verpoten?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:28

Diablo schreef:
Maar oude bomen van bedrijven mag je wel verpoten?

Daar is niet veel keus denk ik... ok sneu, maar zo'n faciliteit is niet ingericht op het huisvesten van paarden die niets opbrengen.
Hard maar waar....

Particulieren houden genoeg van hun paarden om ze 'in voor-en tegenspoed' te willen blijven verzorgen... zou je denken...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:29

Volgens mij gaat het nu een beetje offtopic, maar ik denk dat bijna iedereen die zijn paardje naar De Paardenkamp brengt, dit met de beste bedoelingen doet. Meestal doen mensen het omdat ze zelf niet de middelen hebben om hun paardjes een goede oude dag tussen soortgenootjes te kunnen bieden (al heb je altijd uitzonderingen, die hun paard wegdoen om plaats te maken voor een nieuwe, waar ze "wel wat aan hebben").

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:30

Ninx, ik vind het één net zo 'erg' als het ander. Ik begrijp niet waarom er voor bedrijven een excuus gezocht wordt en voor particulieren niet. Bovendien zie ik niet wat er zo slecht aan is om je paard naar een rusthuis te doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:36

nee hoor zaak is dat er gezorgd wordt voor een oude dag,hoe iemand dat doet moet ie zelf weten vind ik.
je ziet te vaak paarden te koop staan op 20 -+ leeftijd, dat gaat er bij mij niet zo lekker in, paard al 12 jaar in bezit en op het laatste moment verkopen..geef m dan in bruikleen en hou de regie..er zijn zoveel mogelijkheden.

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:43

Bedankt voor je antwoord Joyce2 :)
Ik ben jaren geleden eens in Soest geweest en vond de paarden er toen super bij staan
dus kan mij wel voorstellen dat iemand die wellicht niet meer voor zijn of haar bejaarde maatje
kan zorgen een poging zal wagen een plekje te krijgen.
De motieve van mensen zal altijd verschillend zijn

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:57

@Ninx, dit is offtopic, maar om snel antwoord te geven. Er is NIETS mis met opfok, maar er is ook NIETS mis met je veulen thuis te willen laten opgroeien zoals het door de eeuwen heen ging. Zo bedoelde is dat. Dus dat je oudje niet naar een rusthuis kan, is niet het einde van de wereld, dit gebeurde vroeger ook niet. Dus het is een luxe. Misschien dat je rusthuis als perfecte oplossing kan behouden in je hoofd, maar wel voorzorgsmaatregelen kan treffen wanneer dit uiteindelijk niet door blijkt te gaan. (dat was de context van mijn bericht, mocht je opfok willen bespreken, dan sta ik hiervoor open, maar dan zal dat echt in een ander topic moeten gebeuren).

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:04

als je niet voor je oudere paard wil zorgen, dan moet je dat ook niet doen. het "goede" ding doen en dan het dier eronder laten lijden omdat je het niet met heel je hart doet, is niet de "juiste" oplossing voor het dier.
Dus als je voor je oudje zorgt en er dan ook echt goed voor zorgt, des te meer lof voor je als persoon. Maar een oudje houden omdat je vind dat dat van de maatschappij moet, maar je er totaal geen oprecht gevoel van zorg voor hebt, daar lijd alleen het paard onder.
Dus zie liever een 20+er te koop staan en dat die dan op een goede plek beland, dan zelf een 20+er houden en hem weg staan laten kwijnen.
Buiten dat is het ook niet goed voor een oudje om een hele dag in een manege box te staan en niet meer genoeg beweging te geven of aangepast voer etc. Daar worden ze alleen maar super snel oud van.
Denk dat als je hart er niet in ligt, je het niet moet doen. Met dieren telt nobel zijn niet, daar telt alleen oprechte zorg! (dat mijn persoonlijke mening, dus val me er niet op aan.)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:22

Geef liever andere paarden die het verdienen een kans. Ipv je eigen paard erheen te sturen omdat je er niet voor wilt zorgen als het te oud wordt, bijvoorbeeld omdat men weer een jonger paard wilt, dat is wat ik niet snap echt niet.

Dat paard heeft gewoon eigenaar dus waarom moet die dan naar soest gaan? Dat heeft geen spoed of is geen "zielig" geval.

Als je hond hebt of een kat, die doe je toch ook niet weg omdat het oud is?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:36

Ninx schreef:
LecyTinker schreef:
Ik heb er misschien een andere kijk op, maar dingen zoals opfok (hemel, krijg nu half Bokt over me heen) en rusthuizen zijn echt een 21ste eeuw oplossing.

Wat is er niet goed aan een opfok?
Alle IJslanders die ik ken gaan een gemengde opfok in: een zeer grote groep met gemengde leeftijden waar ze in een groot gebied onder dagelijks toezicht heerlijk vrij kunnen opgroeien.... ik kan me niets beters voorstellen.
Als dat 21ste eeuw is, zeg ik: hoera 21ste eeuw!

Rusthuizen zijn wellicht mooi voor mensen die door ziekte of ouderdom zelf niet voor hun oude paard kunnen zorgen. Ook politiepaarden zouden daar wellicht terecht kunnen zoals iemand al opmerkte....

Verder moet je als particulier gewoon zelf voor je oudere dier zorgen. De mensen die op Bokt en Marktplaats hun oude of zieke dier aanbieden 'als grasmaaier of gezelschapsdier' met 'pijn in hun hart'... hebben echt geen 'pijn' in hun hart.
Wanneer het werkelijk zo pijnlijk zou zijn hielden ze het dier zelf.
Sommige mensen kijken er gewoon mechanisch tegenaan: "het is stuk, ik wil een nieuwe!".

Mijn paarden blijven.... logisch: zij geven mij hun beste jaren, ik verzorg ze totdat ze 'op' zijn.....

Juist dat bedoel ik ook en dat probeer ik uit te leggen, voor paarden die het verdienen, dus daarmee bedoel ik ook de oude paarden waarvan de eigenaar door ziekte en of ouderdom niet meer kunnen verzorgen, dit soort gevallen.

Maar voor particulieren die ervoor in de plaats een nieuw paard willen en of ervanaf willen omdat ze het een gedoe vinden, die verdienen dat niet in mijn ogen, want je bent wel in staat ervoor te zorgen, je weet dat ze oud worden op een gegeven moment en dan dank je ze af, deze paarden hebben eigenaar die prima in staat zijn om er zelf voor te zorgen.

Voor bedrijven ligt dat toch anders, normaal brengen ze t naar de slacht, dat is ook wel netjes dat ze het zelf oplost ipv in andermans schoenen te schuiven, maar er zijn er die het wil redden en dan is een rusthuis de ideale oplossing en voor dit soort gevallen.

Of voor verwaarloosde oudjes dat soort dingen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 28-08-11 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:41

Sommigen zien het hier wel erg zwart-wit. Mijn pony staat bij een andere bokster met pensioen, omdat zij een betere plek biedt voor een oud paardje dan ik zelf op mijn andere stal kan bieden. Mijn pony hoeft niet meer zo nodig met de "jonge dingen" samen in een kudde te staan, heeft ze in mijn eigen kudde laten merken. Ze vind het erg vervelend, die springende, dravende, spelende dingen om zich heen. Ze staat nu samen met twee paarden die ook met pensioen staan (drie bokt-paarden bijelkaar dus :D ) en geniet van de rust in deze mini-kudde. Mag ik mijn pony niet bij deze bokster op pensioen zetten, omdat ik zelf voor haar MOET zorgen, anders ben ik egoistisch?!? Daarvoor zijn er toch rusthuizen, of het nou groot of klein is? Om je oude peerd een passend pensioen te geven? Ben er regelmatig voor een kop koffie en gezelligheid en kijk dan even om de hoek om pown hallo te zeggen, maar meer doe ik er niet meer mee. Verzorging ligt compleet in handen van deze bokster die mijn pony zo'n fijn plekje kon bieden!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:44

Ragdollcat schreef:
deze paarden hebben eigenaar die prima in staat zijn om er zelf voor te zorgen.

Of ze het willen is een 2e ;)
Sommige mensen betalen zich scheel aan stalgeld (miss was dat niet te overzien voordat ze een paard gingen kopen) en als zo'n paard dan niet meer kan en op is,tja dan liever goedkoop ergens in de wei waar het nog lekker door kan hobbelen en vd oude dag genieten.

Je insteek over paarden die het echt verdienen

Ragdollcat schreef:
voor paarden die het verdienen, dus daarmee bedoel ik ook de oude paarden waarvan de eigenaar door ziekte en of ouderdom niet meer kunnen verzorgen, dit soort gevallen.

Eem goed idee maar ook weer lastig want waar zet je de grens neer? Mensen kunnen soms verschrikkelijk goed toneel spelen om ergens vanaf te komen en om ieder ''geval'' te gaan controleren dat kost ook veel geld en kostbare tijd. Je idee is wel goed enkel lastiger om dat werkelijk zo te krijgen.

Wel grappig dat de ts helemaal niet meer reageert. *-:) :evaw: Beetje Soest zwart proberen te maken en dan weer exit (op naar het volgend forum??)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:45

GamblersCup schreef:
Sommigen zien het hier wel erg zwart-wit. Mijn pony staat bij een andere bokster met pensioen, omdat zij een betere plek biedt voor een oud paardje dan ik zelf op mijn andere stal kan bieden. Mijn pony hoeft niet meer zo nodig met de "jonge dingen" samen in een kudde te staan, heeft ze in mijn eigen kudde laten merken. Ze vind het erg vervelend, die springende, dravende, spelende dingen om zich heen. Ze staat nu samen met twee paarden die ook met pensioen staan (drie bokt-paarden bijelkaar dus :D ) en geniet van de rust in deze mini-kudde. Mag ik mijn pony niet bij deze bokster op pensioen zetten, omdat ik zelf voor haar MOET zorgen, anders ben ik egoistisch?!? Daarvoor zijn er toch rusthuizen, of het nou groot of klein is? Om je oude peerd een passend pensioen te geven? Ben er regelmatig voor een kop koffie en gezelligheid en kijk dan even om de hoek om pown hallo te zeggen, maar meer doe ik er niet meer mee. Verzorging ligt compleet in handen van deze bokster die mijn pony zo'n fijn plekje kon bieden!

Dit is erg anders, dat is zelf zoeken naar een geschikte stal ipv een beroep doen op paardenrusthuis soest waar je min of meer op rekent en eist dat je paard er komt omdat je jarenlang er geld doneert zoals wat TS doet en er dan raar op reageert als blijkt dat ze niet aan de beurt is om wat voor reden dan ook, wat je doet voor je paard is heel erg mooi opgelost, iedereen blij en tevreden, kijk dat is ook hart hebben voor je paardje.

Je doneert toch om ze te helpen en niet puur alleen omdat je jezelf wilt helpen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 28-08-11 19:50, in het totaal 2 keer bewerkt

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:48

Ben ik nou gek, maar als je een paard koopt gewoon als maatje ( dus geen manege, politie paard etc. )
dan houd je hem meestal toch tot zn dood, daar ga je toch vanuit en niet als hij oud is dat je hem dan naar het rust huis doet?

Het lijkt me meer voor ''werk''paarden etc! :)
Dus vind het helemaal niet zo vreemd, wel goed dat je donateur bent! /3