Wat is een 'klik'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:10

Hahah dan zijn we het daar over eens :P

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:17

Het karakter van het paard van mijn moeder past minder goed bij mij dan het karakter van mijn eigen paard.

Wandelen met het paard van m'n moeder gaat nog wel, maar uitgebreid poetsen of rijden (ze is snel over de zeik, lichtelijk neurotisch en een vreselijke dramaqueen :D ) gaat gewoon écht niet.
Het is een ontzettend lief paard verder, maar ik heb geen 'klik' met haar. Maar omdat het al járen zo is, is die instelling naar haar toe ook zo gebleven denk ik. En omdat ze het paard van m'n moeder is en ik haar incidenteel ook moet verzorgen, wordt ze gedoogd :')

We hebben een haat/liefde verhouding. Wederzijds :D

Mijn eigen paard is een makke beer met een grappig karakter. <3 Daar hou ik van :D De klik was er vanaf moment 1 en met name zijn lieve ogen waren om te smelten :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:10

TanteSabien schreef:
Zeker is dat zo maar het karakter van je paard verander je niet.
Hetgeen je veranderd is de manier van omgaan met elkaar.

Maar soms is dat gewoon teveel strijd en is verkopen beter.. simpel. :)
Ik was bij mijn oude paard het vechten gewoon zat, dat is niet wat bij mij past en mijn paard heeft iemand nodig die vreselijk dominant is en hem af en toe flink aan kan pakken. Ik heb al druk werk en wil gewoon kunnen ontspannen als ik op stal ben.. met hem ging dat niet en nu heeft hij iemand bij wie het veel beter gaat. Hij blij en ik blij.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:29

TanteSabien schreef:
Je kunt inderdaad elk paard rijden maar het paard waar je een klik mee hebt gaat het altijd wat makkelijker ;)

Nope, zelfs dat niet. Met mijn oude merrie heb ik vanaf de eerste kennismaking "de klik", vanaf het eerste moment dat ik haar in de ogen kon kijken was het er en inderdaad wederzijds. Maar ik wist dat het een paard was met een behoorlijk fout verleden, behoorlijk wat geestelijke schade die boven mijn toenmalige kennis en kunde ging. Ik heb er 3 weken goed over nagedacht voor ik toch besloot haar te kopen en heb er nooit spijt van gehad. MAAR...... ze is nog altijd niet "gemakkelijk" te rijden, na 18 jaar hebben we natuurlijk wel veel bereikt, maar als ik "gemakkelijk" wil rijden kan ik beter het ruintje van mijn vriend pakken die ik een lief en leuk ding vind, maar zeker niet "de klik" mee heb.
Deze winter pas nog een keer meegemaakt dat een paard aan me trok (ik was niet op zoek), toen dacht ik maar te gaan kijken om dan te kunnen constateren dat de klik er niet was, want in al die jaren nooit meer meegemaakt. Mis dus, wel klik (en weer wat geschiedenis) en heb ik nu 2 merries. Heel verschillend van elkaar en toch met beiden die klik. En ook deze gaat niet gemakkelijk zijn met rijden :n

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:35

gekvanfleur schreef:
TanteSabien schreef:
Zeker is dat zo maar het karakter van je paard verander je niet.
Hetgeen je veranderd is de manier van omgaan met elkaar.

Maar soms is dat gewoon teveel strijd en is verkopen beter.. simpel. :)
Ik was bij mijn oude paard het vechten gewoon zat, dat is niet wat bij mij past en mijn paard heeft iemand nodig die vreselijk dominant is en hem af en toe flink aan kan pakken. Ik heb al druk werk en wil gewoon kunnen ontspannen als ik op stal ben.. met hem ging dat niet en nu heeft hij iemand bij wie het veel beter gaat. Hij blij en ik blij.

Ik heb het geloof ik niet over wel of niet verkopen gehad?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:36

Waratje schreef:
TanteSabien schreef:
Je kunt inderdaad elk paard rijden maar het paard waar je een klik mee hebt gaat het altijd wat makkelijker ;)

Nope, zelfs dat niet. Met mijn oude merrie heb ik vanaf de eerste kennismaking "de klik", vanaf het eerste moment dat ik haar in de ogen kon kijken was het er en inderdaad wederzijds. Maar ik wist dat het een paard was met een behoorlijk fout verleden, behoorlijk wat geestelijke schade die boven mijn toenmalige kennis en kunde ging. Ik heb er 3 weken goed over nagedacht voor ik toch besloot haar te kopen en heb er nooit spijt van gehad. MAAR...... ze is nog altijd niet "gemakkelijk" te rijden, na 18 jaar hebben we natuurlijk wel veel bereikt, maar als ik "gemakkelijk" wil rijden kan ik beter het ruintje van mijn vriend pakken die ik een lief en leuk ding vind, maar zeker niet "de klik" mee heb.
Deze winter pas nog een keer meegemaakt dat een paard aan me trok (ik was niet op zoek), toen dacht ik maar te gaan kijken om dan te kunnen constateren dat de klik er niet was, want in al die jaren nooit meer meegemaakt. Mis dus, wel klik (en weer wat geschiedenis) en heb ik nu 2 merries. Heel verschillend van elkaar en toch met beiden die klik. En ook deze gaat niet gemakkelijk zijn met rijden :n

Mijn reactie is gebaseerd op paarden zonder trauma :o

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:36

Ik verkoop nooit iets, alles mag hier blijven..

Maar je moet nooit nooit zeggen... zolang de voorwaarden okee zijn, mag alles een levenlang bij mij blijven.

Angela

Re: Wat is een 'klik'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:38

Wat ik mis is dat de "ambities" van het paard ook bij de ruiter moeten passen. Als het paard liever het bos in gaat, en de ruiter zich veel fijner voelt tussen de hekjes, dan kun je werken aan een klik, maar die gaat er niet komen. Het paard voelt zich immers in een andere rijstijl/rijomgeving beter als de ruiter.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:41

Dat heeft imo niks te maken met de klik maar met met de band die je wil opbouwen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:43

Angela schreef:
Wat ik mis is dat de "ambities" van het paard ook bij de ruiter moeten passen. Als het paard liever het bos in gaat, en de ruiter zich veel fijner voelt tussen de hekjes, dan kun je werken aan een klik, maar die gaat er niet komen. Het paard voelt zich immers in een andere rijstijl/rijomgeving beter als de ruiter.

Maar zou je niet kunnen zeggen dat als de klik er is, de ruiter er geen problemen mee heeft zich aan te passen aan het kunnen van het paard? Omdat het dan om het paard zelf draait, niet zozeer om wat je er mee kan?

Ik heb twee paarden, de jongste heb ik al vijf jaar, ik vond hem heel leuk toen we hem kochten, maar was niet meteen stapelverliefd. Dat is wel gegroeid, en ik merk dat we qua karakter nogal op elkaar lijken, daarom botst het af en toe, maar we zijn met de jaren naar elkaar toe gegroeid en ik waardeer hem om hoe hij is. We zijn goed op elkaar ingespeeld en dat geeft dus wél die befaamde klik, maar die kwam er pas na een tijd.

Mijn oudste paard heb ik nog maar enkele maanden, maar kende ik daarvoor al jaren. Van hem kan ik zeggen dat hij mij qua karakter perfect aanvult, het is altijd mijn droompaard geweest. Met hem dus wel die klik van in het begin, en dat voelt idd heel anders. We waren meteen vanaf het eerste moment op elkaar ingespeeld.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:47

Solleke_Noah schreef:
Maar zou je niet kunnen zeggen dat als de klik er is, de ruiter er geen problemen mee heeft zich aan te passen aan het kunnen van het paard? Omdat het dan om het paard zelf draait, niet zozeer om wat je er mee kan?

Maar dan is de klik er al. Ik denk dat het andersom bijna niet mogelijk is. Een paard waarmee je geen klik hebt, en ook kwa ambitie niet bij je past, daarmee gaat het volgens mij nooit echt iets worden. Je moet al "iets" met het paard hebben.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:49

Daar ben ik het zeker mee eens :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:01

TanteSabien schreef:
Mijn reactie is gebaseerd op paarden zonder trauma :o

Tweede paard heeft zeker geen trauma, alleen een minder dan optimale opvoeding gehad. De uitdagingen die ik bij haar voorzie zitten puur in haar karakter. En een flink deel van de uitdagingen van de oude merrie zitten ook in haar karakter, de trauma's hebben we redelijk aan de kant geholpen en een flink deel van die trauma's zijn ook "veroorzaakt" door haar karakter in combinatie met iemand die daar niet mee uit de voeten kon.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:11

ik geloof zeker in het bestaan van een klik en dat dit net iets verder gaat dan een goede band hebben met je paard.

Ik heb jaren op een manege gereden, slechts enkele favorieten gehad, enkele verzorgpony's, meerder verzorgpaarden en trainingspaarden. En ja ik hield van hen, vond het leuk hen te verzorgen en te rijden, doe "het werk" nog steeds met toewijding. Maar het gevoel dat ik nu heb bij mijn 2de paard is niet te vergelijken.
Er zijn dagen dat ik haar achter het behang wil plakken en er zijn dagen dat we over de hoogste bergtoppen zweven. Ze kan "lelijk" doen zonder dat ik angstig wordt (moet menig ander paard niet uitvreten of ik stap af en bedank vriendelijk) ik kan op cruciale momenten altijd op haar rekenen en als het serieus is volgt ze me blindelings. Dit heb ik nog nooit met een ander paard gehad...
Uiteraard weet ik over het algemeen bij het eerste contact of een paard mij ligt of niet qua karakter en ingesteldheid tijdens het rijden, wat betekent dat ik bij de ene net iets meer geduld kan hebben, dan bij de andere... Maar een echte klik, dat maak je niet bij eender welk paard, hoe hard je ook probeert aan de band en omgang te werken...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:15

PP exact verwoord zoals ik het ook voel en ervaar. Wat je schrijft zou voor mij en mijn oude merrie kunnen gelden ;)
Het is echt iets anders dan "alleen maar" een goede band hebben, het is veel meer dan dat.

xxchantiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:17

als je een klik hebt, wil dat gewoon zeggen dat jij en je paard vanaf het begin al goed met elkaar overweg kunnen. Gewoon dat jullie bij elkaar passen qua hoe jij rijdt en hoe jouw paard loopt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:20

@ waratje: moet je bedenken dat ik mijn paard eerst bestempelde als "geshift". Eentje waar je gek voor moest zijn om die te kopen. Tot ze me diep in de ogen keek en toen moest en zou ik haar overnemen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:25

petitparis schreef:
@ waratje: moet je bedenken dat ik mijn paard eerst bestempelde als "geshift". Eentje waar je gek voor moest zijn om die te kopen. Tot ze me diep in de ogen keek en toen moest en zou ik haar overnemen

Wat ik zeg, exact mijn oude merrie :+
(ik had haar op wedstrijd gezien met haar vorige ruiter, toen geconcludeerd "die echt niet, veel te ver heen", sta je een paar weken later oog in oog en ben je verkocht)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:30

Ik geloof ook helemaal in een klik.
Een klik is een bepaald gevoel dat je vanaf het eerste moment kan hebben met een paard/pony. Een bepaald herkenningspunt ervaar ik. Het voelt meteen goed, vertrouwd en fijn aan.
Een band vind ik een totaal ander iets, dat is iets waar je imo samen met het paard naar werkt net zoals dat met bv mensen kan gaan.
Toen ik ging kijken naar een eigen paard een jaar geleden had ik met geen enkel paard waar ik op reed een klik terwijl ze qua kunnen en willen over het algemeen (uitzondering op 1) overeenkwamen met wat ik zocht.
Totdat ik ging kijken bij mijn huidige paard. De klik was er al toen ik de advertentie las en de foto's zag maar toen ik haar de eerste keer zag en bereed voelde het zo geweldig aan dat ik wist dat dit het paard was dat ik zocht.
Hier ben ik het niet mee eens:
Citaat:
Gewoon dat jullie bij elkaar passen qua hoe jij rijdt en hoe jouw paard loopt

Ik had al een klik met mijn paard voordat ik op haar gereden had en wist dus niet hoe zij aanvoelde tijdens het rijden.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:09

Als doodsbange ruiter op een rondsjezend paard zitten dat je niet lijkt stil te krijgen en nog blijven lachen ;).
Toen zei zelfs mijjn moeder "dat is em", is het enige paard waar ik tijdens mijn zoektocht op ben en wilde gaan zitten. Dat was volgens mama trouwens ook de enige keer dat ze me lachend op een paard had zien zitten (na 20 jaar :+)

Het feit dat hij kusjes geeft en er net uitziet zoals het paard dat ik als kleine meisje wilde, heeft er helemaal niets mee te maken :+

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:17

Een klik is er.. of die is er niet (en ik denk dat het zelden gebeurd dat er achteraf nog een klik is).

Een klik kun je ook niet uitleggen, het is een bepaald gevoel. Dat je elkaar aanvult. Je kunt vaak wat meer hebben van dat paard en het paard meer van 'het mens'.

Als ik een jonge pony verkoop aan (jonge) mensen.. dan wil ik ook dat het klikt. En vaak zie je het meteen als de mensen binnenkomen. Ik denk dat het erg veel te maken heeft met passende karakters.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:23

RamboBink schreef:
Een klik is er.. of die is er niet (en ik denk dat het zelden gebeurd dat er achteraf nog een klik is).

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ken genoeg gevallen van paarden die toch echt eerst een paar maanden de kat uit de boom hebben gekeken voordat ze met hun mens in zee wouden. En die zijn achteraf allemaal stuk voor stuk maatjes van elkaar geworden.
Zo heb ik zelf een Lusitano merrie met de nodige trauma's, het heeft mij ruim een jaar gekost voor ik de klik had, maar ik heb nooit opgegeven. Voor mij is ze nu een geweldig paard, maar vreemden laat ze nog steeds niet in de buurt komen.

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:41

Shahazai schreef:
RamboBink schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ken genoeg gevallen van paarden die toch echt eerst een paar maanden de kat uit de boom hebben gekeken voordat ze met hun mens in zee wouden. En die zijn achteraf allemaal stuk voor stuk maatjes van elkaar geworden.
Zo heb ik zelf een Lusitano merrie met de nodige trauma's, het heeft mij ruim een jaar gekost voor ik de klik had, maar ik heb nooit opgegeven. Voor mij is ze nu een geweldig paard, maar vreemden laat ze nog steeds niet in de buurt komen.

Maar dan is de 'klik' er al een beetje, anders heb je er niet zoveel voor over om het paard zijn vertrouwen te winnen. Snap je een beetje wat ik bedoel?

Als je niks met het paard hebt, dan zou je er misschien makkelijker afstand van doen en zeggen 'dit paard past gewoon niet bij mij'.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:17

Rambo, ik denk dat dat toch geheel per persoon verschilt, ik geef namelijk niet zo makkelijk op.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:26

@ shahazai: ik geef ook niet snel op en heb volgens velen engelen geduld (terwijl ik van mezelf vind van niet), maar er is bij mij gevoelsmatig echt een verschil tussen paarden waarbij ik het de moeite waard vind om extra tijd te besteden en een goede band op te bouwen met dat paard en het vertrouwen niet te beschamen. Dus dan is er ergens toch al een klik, al is het maar door in de ogen te kijken en te zien wat er diep vanbinnen zit.