Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) gaat gewoon écht niet. 

Daar hou ik van
De klik was er vanaf moment 1 en met name zijn lieve ogen waren om te smelten
TanteSabien schreef:Zeker is dat zo maar het karakter van je paard verander je niet.
Hetgeen je veranderd is de manier van omgaan met elkaar.
TanteSabien schreef:Je kunt inderdaad elk paard rijden maar het paard waar je een klik mee hebt gaat het altijd wat makkelijker
gekvanfleur schreef:TanteSabien schreef:Zeker is dat zo maar het karakter van je paard verander je niet.
Hetgeen je veranderd is de manier van omgaan met elkaar.
Maar soms is dat gewoon teveel strijd en is verkopen beter.. simpel.![]()
Ik was bij mijn oude paard het vechten gewoon zat, dat is niet wat bij mij past en mijn paard heeft iemand nodig die vreselijk dominant is en hem af en toe flink aan kan pakken. Ik heb al druk werk en wil gewoon kunnen ontspannen als ik op stal ben.. met hem ging dat niet en nu heeft hij iemand bij wie het veel beter gaat. Hij blij en ik blij.
Waratje schreef:TanteSabien schreef:Je kunt inderdaad elk paard rijden maar het paard waar je een klik mee hebt gaat het altijd wat makkelijker
Nope, zelfs dat niet. Met mijn oude merrie heb ik vanaf de eerste kennismaking "de klik", vanaf het eerste moment dat ik haar in de ogen kon kijken was het er en inderdaad wederzijds. Maar ik wist dat het een paard was met een behoorlijk fout verleden, behoorlijk wat geestelijke schade die boven mijn toenmalige kennis en kunde ging. Ik heb er 3 weken goed over nagedacht voor ik toch besloot haar te kopen en heb er nooit spijt van gehad. MAAR...... ze is nog altijd niet "gemakkelijk" te rijden, na 18 jaar hebben we natuurlijk wel veel bereikt, maar als ik "gemakkelijk" wil rijden kan ik beter het ruintje van mijn vriend pakken die ik een lief en leuk ding vind, maar zeker niet "de klik" mee heb.
Deze winter pas nog een keer meegemaakt dat een paard aan me trok (ik was niet op zoek), toen dacht ik maar te gaan kijken om dan te kunnen constateren dat de klik er niet was, want in al die jaren nooit meer meegemaakt. Mis dus, wel klik (en weer wat geschiedenis) en heb ik nu 2 merries. Heel verschillend van elkaar en toch met beiden die klik. En ook deze gaat niet gemakkelijk zijn met rijden
Angela schreef:Wat ik mis is dat de "ambities" van het paard ook bij de ruiter moeten passen. Als het paard liever het bos in gaat, en de ruiter zich veel fijner voelt tussen de hekjes, dan kun je werken aan een klik, maar die gaat er niet komen. Het paard voelt zich immers in een andere rijstijl/rijomgeving beter als de ruiter.
Solleke_Noah schreef:Maar zou je niet kunnen zeggen dat als de klik er is, de ruiter er geen problemen mee heeft zich aan te passen aan het kunnen van het paard? Omdat het dan om het paard zelf draait, niet zozeer om wat je er mee kan?
TanteSabien schreef:Mijn reactie is gebaseerd op paarden zonder trauma
petitparis schreef:@ waratje: moet je bedenken dat ik mijn paard eerst bestempelde als "geshift". Eentje waar je gek voor moest zijn om die te kopen. Tot ze me diep in de ogen keek en toen moest en zou ik haar overnemen
Citaat:Gewoon dat jullie bij elkaar passen qua hoe jij rijdt en hoe jouw paard loopt
.
)

RamboBink schreef:Een klik is er.. of die is er niet (en ik denk dat het zelden gebeurd dat er achteraf nog een klik is).
Shahazai schreef:RamboBink schreef:Een klik is er.. of die is er niet (en ik denk dat het zelden gebeurd dat er achteraf nog een klik is).
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ken genoeg gevallen van paarden die toch echt eerst een paar maanden de kat uit de boom hebben gekeken voordat ze met hun mens in zee wouden. En die zijn achteraf allemaal stuk voor stuk maatjes van elkaar geworden.
Zo heb ik zelf een Lusitano merrie met de nodige trauma's, het heeft mij ruim een jaar gekost voor ik de klik had, maar ik heb nooit opgegeven. Voor mij is ze nu een geweldig paard, maar vreemden laat ze nog steeds niet in de buurt komen.