slofteugel gevaarlijke rem tijdens buitenrit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 14:18

gijsenkim schreef:
Ik heb het trouwens op mijn motor ook dat ik mijn medeweggebruikers voor geen meter vertrouw.

dat kan ik heel goed begrijpen wat een idioten rijden er rond Boos!
gister parkeerde iemand nog een busje in de kont van sjaak

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:19

als ik in Gelderland woon kan ik altijd nog eens proberen of er een voordeel aan zit om een slof te gebruiken tijdens het buitenrijden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 14:20

runningkawa schreef:
Wel oppassen dat je motor en niet tussen uit peert he, want je hebt wel een snelle onder je kont Knipoog Tong uitsteken

ben nog op zoek naar een slof voor m Haha!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 15:13

Sprintje"]
[quote="runningkawa schreef:
daar zou ik met een onbetrouwbaar paard gewoon niet buiten de bak komen Lachen

Ik ben het dus met het stukje eens
Maar dat wisten jullie al Lachen

Maar eens moet de eerste keer zijn, en dan weet je nog niet hoe betrouwbaar het paard buiten is, zeker bij een jong dier.
[/quote]
als je voor de eerste keer naar buiten gaat,neem je toch iemand mee met de fiets???vraag je even of hij je paard vast houd...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:55

Die moet wel errug hard kunnen fietsen dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:59

Fietst zo zwaar als je in het bos bent Lachen

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:42

turbotinker"]
[quote="Sprintje"][quote="runningkawa schreef:
daar zou ik met een onbetrouwbaar paard gewoon niet buiten de bak komen Lachen

Ik ben het dus met het stukje eens
Maar dat wisten jullie al Lachen

Maar eens moet de eerste keer zijn, en dan weet je nog niet hoe betrouwbaar het paard buiten is, zeker bij een jong dier.
[/quote]
als je voor de eerste keer naar buiten gaat,neem je toch iemand mee met de fiets???vraag je even of hij je paard vast houd...
[/quote]

Mijn paard is bang voor fietsers Haha!

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 18:58

ik ben het met stukje eens, veel ste gevaarlijk buiten het terrein

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:20

Die knol van mij is terug gekomen van de henstenhouder alsof ze een stok heeft ingeslikt, (opnieuw inrijden was sowieso nodig vanwege het energie-overschot) maar nu (vanavond na 3 weken) was ik het helemaal beu. Dressuur is niet een onderdeel dat haar interesse heeft, dus heb ik Bloos! een paar strotouwjes als slof aangebonden (rij nooit met slof dus). Wat schetst mijn verbazing, ze kan net zo hard met als zonder, heeft in mijn geval totaal geen zin! een energiek paard hou je ook met slof niet !
Ivm met tijd (ik werk momenteel 10 uur per dag 6dgn per week) dacht ik ze "eventjes" allebei dressuurmatig te rjiden, maar vanwege dat energie overschot is dat totaal niet besteed aan mijn schimmel, ga morgen maar weer een rondje bos (en eventueel daarna een beetje dressuren)

Toch vraag ik me af waaraan het ligt want normaal gesproken kan ik haar toch netjes rijden (al gaat het van haar kant niet van harte)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:43

Ik vind de gedachte om finaal over de kop te kunnen slaan als je de rem eens flink aantrekt of als je paard er een been in haakt bij een lompe sprong niet echt een geruststellende.... Ik pas voor een slof buiten.

Martingaal is standaard uitrusting buiten. Ooit een keer de hals van een paard in m'n gezicht gehad en dat doet echt pijn, dat rem ik graag een beetje af, martingaal is daarvoor voldoende.

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 08:40

Mist schreef:
Die knol van mij is terug gekomen van de henstenhouder alsof ze een stok heeft ingeslikt, (opnieuw inrijden was sowieso nodig vanwege het energie-overschot) maar nu (vanavond na 3 weken) was ik het helemaal beu. Dressuur is niet een onderdeel dat haar interesse heeft, dus heb ik Bloos! een paar strotouwjes als slof aangebonden (rij nooit met slof dus). Wat schetst mijn verbazing, ze kan net zo hard met als zonder, heeft in mijn geval totaal geen zin! een energiek paard hou je ook met slof niet !
Ivm met tijd (ik werk momenteel 10 uur per dag 6dgn per week) dacht ik ze "eventjes" allebei dressuurmatig te rjiden, maar vanwege dat energie overschot is dat totaal niet besteed aan mijn schimmel, ga morgen maar weer een rondje bos (en eventueel daarna een beetje dressuren)

Toch vraag ik me af waaraan het ligt want normaal gesproken kan ik haar toch netjes rijden (al gaat het van haar kant niet van harte)

wat hebben ze daar gedaan bij die hengstenhouderij met je paard?

Olybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 09:00

Ik heb het ook gelezen, zit wel waarheid in. Ik gebruik hem zelf niet maar ik kan me voorstellen dat het voor jezelf al een veilig gevoel kan zijn en dat doet al een hoop

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:16

Het komt allemaal op hetzelfde neer, de enige goeie slof is een losse slof. Als je de slofteugel nodig hebt gebruik je hem, en als je paard braaf is, dan laat je hem weer los. Een goede instructeur kan dat een redelijke ruiter best aanleren, en dan hoeft een slofteugel dus helemaal geen martel werktuig te zijn. Wat denk je van paarden die tijdens een buitenrit hun hoofd voortdurend omhoog brengen, het zogenaamde sterrenkijken, dat is ook heel slecht voor de nekwervels van je paard. Heel slecht zelfs, en zeker niet paardvriendelijk. Natuurlijk kunnen topruiters goed met een slofteugel overweg, maar andere ruiters is dat ook te leren en soms is het voor de ruiter of het paard een oplossing. Mijn voorkeur gaat uit naar een tiedemanteugel of een simpele martingaal, dat is namelijk veel makkelijker voor de ruiter.
Het valt mij op dat iedereen die weleens een slofteugel gebruikt zich constant verontschuldigd, als je de slof goed gebruikt hoeft dat echt niet. Heel veel springruiters gebruiken de slof en heel veel africhters ook. En vaak op een goede manier en ook wel op een verkeerdde manier. Beter is het dus om als je toch de slofteugel wilt gebruiken dat ook te leren van iemand die weet hoe hij met een slofteugel om moet gaan. Gebruik je gezond verstand, iemand die nooit een slofteugel gebruikt, kan zijn paard ook op vele manieren onheus behandelen! OK dan!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 10:31

maar zelfs een losse slof vind ik gevaarlijk in het bos. Ik vind het een extra risico om ergens achter te blijven hangen Scheve mond

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:35

sjakie schreef:
maar zelfs een losse slof vind ik gevaarlijk in het bos. Ik vind het een extra risico om ergens achter te blijven hangen Scheve mond

wij hebben hier geen bos........ Haha! Haha! , onze ruiterpaden bestaan uit een groenstrook langs de weg.... ok we hebben het abwoudse park, maar dat is nog in aanbouw en dat is misschien over een jaar of 15 een park wat een beetje op een bos zal lijken..........

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:36

Ik hang er als ik naar buiten ga, en van plan ben een stuk te galoperen de slof er aan. Hangt er doelloos bij, want nog nooit nodig gehad om in te grijpen, maar psychisch is het ene heel goed hulpmiddel Knipoog Heb meerdere keren niet zo prettige ervaringen gehad met paarden buiten en ik weet dat mijn beer nergens voor schrikt of wat dan ook, maar angst blijft.
Heb de slof uiteraard wel vast en zo dat hij er niet in kan stappen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 10:37

wij wel met genoeg laaghangende takken en hekken Scheve mond vanwege alle wildgebieden. Maar ik moet zeggen mijn geit laat zich prima zonder een slof rijden in het bos.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:59

Ik denk dat als ik echt een stuk natuurgebied had en niet al te veel geconfronteerd werd met medeweggebruikers dan had ik het ook wel zonder slof gedaan..... In het bos kan je nog een ongecontroleerde sprint hebben van een meter of 100 (verder komen ze zeker niet), bij ons betekend dat onheroeppelijk een aanrijding omdat het gewoon te druk is. Maar zou ik de ruimte hebben dan zou ik ook niet met slof buiten rijden.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 11:11

vallen lieve gezinnetjes op de zondag middag ook onder verkeer Verward
want dan ga ik ook weer met slof rijden Schijnheilig (soms moet ik een noodstopje maken, omdat het ruiterpad veel beter loopt dan de wandelpaden Boos! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:13

Of groepen off-road motoren
Mais kneuzers, die zo breed zijn als de hele weg.
Tractoren met een hoop herrie

Om eerlijk te zijn heeft elke plek zijn voor en nadelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:15

sjakie schreef:
vallen lieve gezinnetjes op de zondag middag ook onder verkeer Verward
want dan ga ik ook weer met slof rijden Schijnheilig (soms moet ik een noodstopje maken, omdat het ruiterpad veel beter loopt dan de wandelpaden Boos! )

Volmondig ja, Ik vind dat nog de grootste gevaren!!! Liefst gezinnetje met wandelwagen met pluutje, een driejarige op een driewieler een 6 jarige die de bouvier vasthoud! Helemaal naar mn zin heb ik het dan. Haha! Haha!

Maaruh, ik was al tot de conclusie gekomen dat jij stukkie stoerder ben dan ikkuh Haha!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 11:22

niet stoerder ik hoop altijd gewoon dat het goed gaat. En sjaak is geen heethoofd. Hij kan heel hard, maar stap is gewoon stap en geen gedribbel. Draf blijft gewoon een draf en galop is scheuren *LOL*

Maar die gezinnetjes zijn idd gevaarlijk. Er zijn meer dan genoeg wandelpaden waar de ruiters niet op mogen komen, maar op een of andere manier kom ik ze altijd tegen op het ruiterpad Boos!
En dan wil ik de regels van het ruiterbewijs nog wel eens vergeten Schijnheilig anders ben ik drie uur zoet met 20 km Boos!.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:36

runningkawa schreef:
Of groepen off-road motoren
Mais kneuzers, die zo breed zijn als de hele weg.
Tractoren met een hoop herrie

ja die willen het ook wel doen..... vooral die off road motoren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:39

Die off road motoren zijn echt erg.
Ze mogen niet eens in het bos komen, maar scheuren je met 100 km per uur gewoon voorbij.
En vooral dat geluid van die uitlaten is wat de paarden zo bang maakt.
Maar ja, wat doe je eraan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:54

Ik weet nog toen ik in hilversum stage liep, toen gingen we met inrijden met de paarden naar de heiderand, stegen op en gingen in volle galop weg.... na een minuut of 5 kon je er alles mee doen. Wij reden de paarden dus buiten in (zonder slof natuurlijk) Het enige wat je moest doen was het paard naar vooooooren houden, maarja daar had je helemaal de ruimte, daar kon je uren rijden zonder een levend wezen tegen te komen. Maar ook dat is alweer jaahaaaren terug. Nu zou ik het niet meer durven. Wat mijn punt is als je paard aan de kletter gaat, dan heeft de gemiddelde ruiter het paard wel terug tussen de 10 en de 100 meter. Als je die ruimte heb is het dus niet erg, het word gevaarlijker als je die ruimte niet hebt en daarom heb ik er een slof om.