geen dressuur rijden zonder zadel?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 09:04

tja....maar als je wedstrijden wilt rijden dan gaat het niet..
ik weet niet of je dat ook doet of gewoon recreatie..

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:15

Ik rijd zelf ook vaak zonder zadel op me arabier. En dan rij ik dus echt wel serieus en op het juiste tempo. Vaak vind ik haar zonder zadel lekkerder lopen, ik voel dan veel meer.

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:22

ow ja, maar rij je ook wedstrijden of niet (met zadel natuurlijk)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 11:25

nee ik rijd geen wedstrijden,wel shows,maar dat is anders *LOL*
en op de vraag wat voorn paard je hebt ,duuk is een tinker.en ja ik vind ook dat hij lekkerder loopt zonder zadel...

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:33

Dressuurwedstrijden mag je inderdaad niet zonder zadel rijden, maar het is ook niet zo dat je moet kiezen of je met of je zonder zadel rijdt/dressuurt.
Kan allebei, leuke en goede afwisseling, zowel voor jou als voor het paard.
Ik rij wel wedstrijden met zadel, maar spring er ook af en toe zonder zadel op, kan zijn uit luiheid, zit/evenwichtsoefeningen, of gewoon even een heleboel jaren terug naar mijn pennytijd Tong uitsteken

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:35

littleroosie schreef:
Ik rijd zelf ook vaak zonder zadel op me arabier. En dan rij ik dus echt wel serieus en op het juiste tempo. Vaak vind ik haar zonder zadel lekkerder lopen, ik voel dan veel meer.

Ik dus ook op mijn andalusier en die heeft best wel schoft. Ik rijd hem dan ook gewoon op het normale arbeidstempo nageefelijk in alle gangen en wijk enz er ook gewoon mee. Je voelt veel beter wat hij doet en je kan fijner met je zit inwerken.

In Spanje ging ik wel eens zonder zadel naar buiten, soms een stukje rengalop, sprongetjes... een heleboel mensen bij ons op stal (zeker nu hier in Nederland) reageren echt verbaasd en doen net of het zo bijzonder is maar als je je paard en jezelf het van het begin aanleert is er niets aan de hand!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 11:38

ik rij altijd zonder zadel buiten,en springen is ook leuk!!!mensen kijken me altijd ook heel dom aan,alsof ik zijn been er heb afgehakt ofzo... Bloos
veel mensen denken schijnbaar dat een paard met een zadel op geboren wordt ofzo Verward

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 14:11

Ik heb het probleem dat dat beest van mij nog al een buik heeft. Mijn onderbenen kan ik dus niet ontspannen tegen de buik aan houden, dan moet ik behoorlijk met spanning in mijn benen rijden.

Hulpen geven gaat dus ook een stuk moeilijker. Maar het wil verder wel hoor. Mits je een paard hebt waar je fatsoenlijk op kan zitten

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:36

Ik heb ook een paar jaar zonder zadel gereden op Belle, ik deed er alles gewoon mee, dressuren springen door de bossen sjezen. Ging allemaal prima en ik vind dat eerlijk gezegd ook leuker dan met zadel (alleen op belle dan, op Apollon moet ik dat niet doen, doet pijn....en ze wil er nogal eens vandoor gaan in de bossen en die hou ik dan niet tegen zonder een stevige zit)
maar het kan allemaal wel, ook gewoon dressuren.

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:43

Slaat nergens op hoor.
Ik kan zonder zadel net zo goed dressuur rijden als met. misschien zelf beter, omdat je je paard beter voelt. OOK paarden met hoge schoft. zolang hij lekker z'n rug ontspant zit het net zo lekker als met zadel Haha!
gewoon vaak doen, dan kun je zonder hetzelfde als met, en val je er ook niet eerder af. ik heb met een aantal ponys niet laag gesprongen zonder zadel die met springen heel fel waren veel mensen zeggen dan 'jij bent gek' maar als je regelmatig zonder zadel rijd voel je je er net zo veilig bij als met.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:47

Ik doe het af en toe eens voor de afwisseling. Gewoon de normale dressuuroefeningen. Sommige dingen (zijgangen) gaan soms zelfs beter dan met zadel, ik denk dat dit komt doordat je een betere inwerking hebt.

Moonlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:58

Onzin, toen ik nog op de pony van Rooslover reed heb ik een tijdje ook zonder zadel gereden en vond het veel beter rijden omdat ik niet goed op Roos kon doorzitten en zonder zadel dus wel.. maar dat is ook niet bij alle pony's zo, vooral niet bij pony's die een hoge schoft hebben.. Haha!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 07:40

naja,Duuk heeeft zoon lekkere zit-rug,dus dat zit wel pluisie!!!:))

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:03

als je paard een lekkere rug heb...tja..waarom zou je het dan niet doen..Ik rij meestal alleen buiten zonder zadel, lekker relaxed

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:24

Toen ik Estor ging verzorgen, kon ik hem nog niet rond rijden. Na een jaar ofzo zat ik er (weer) eens zonder zadel op en toen lukte dat wel ineens, en de keer daarop met zadel liep hij weer fier met zijn koppie in de lucht. Toen heb ik bijna een maand lang bijna altijd zonder zadel gereden (behalve in de les had ik meestal wel een zadel) omdat hij zonder zadel zoveel lekkerder liep. Zonder zadel heb ik echt het gevoel gekregen van nageeflijk enzo, daarvoor kon ik het niet, waarschijnlijk omdat ik te gespannen wilde dat hij met zijn koppie naar beneden liep. Zondr zadel ging ik niet zo spannen, want dan was de kans groot dat ik eraf zou liggen en door dus te ontspannen deed Estor wat ik wilde. Dat gevoel van hoe het moest heb ik later ook onder het zadel toe kunnen passen. Dus hoezo, je kunt zonder zadel niet dressuren?
Ik doe het nu met Duvel ook wel eens, en dan zet ik hem echt wel aan het werk hoor!

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:31

Dat hangt er een beetje van...
Vorig jaar winter lag Phjelks zadel niet goed meer en heb ik dus een tijdje zonder zadel gereden tot er iets aan het zadel gedaan was. Ik vond het best gaan (ook dressuurrijden dus) en vooral als je het vaak doet gaat het best. Ik heb zelfs toen een springles gereden met alleen een barebackpad Haha! . Maar dat even terzijde. Dressuur rijden ging best alleen de middendraf kon ik toen niet veel mee doen. Ten eerste zit het niet lekker en ten tweede hinder je het paard als je doorzit. Lichtrijden wil ook wel zonder zadel maar vraag me dan nog af of je je paard dan genoeg onrlast om echt wat te kunnen verruimen Verward .
Wat beteft wil het dus best alleen zijn de meer uitgestrekte gangen moeilijker. En ik vind een zadel toch wel lekker voor paard en ruiter.

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:53

Marije_jiplover schreef:
Toen ik Estor ging verzorgen, kon ik hem nog niet rond rijden. Na een jaar ofzo zat ik er (weer) eens zonder zadel op en toen lukte dat wel ineens, en de keer daarop met zadel liep hij weer fier met zijn koppie in de lucht. Toen heb ik bijna een maand lang bijna altijd zonder zadel gereden (behalve in de les had ik meestal wel een zadel) omdat hij zonder zadel zoveel lekkerder liep. Zonder zadel heb ik echt het gevoel gekregen van nageeflijk enzo, daarvoor kon ik het niet, waarschijnlijk omdat ik te gespannen wilde dat hij met zijn koppie naar beneden liep. Zondr zadel ging ik niet zo spannen, want dan was de kans groot dat ik eraf zou liggen en door dus te ontspannen deed Estor wat ik wilde. Dat gevoel van hoe het moest heb ik later ook onder het zadel toe kunnen passen. Dus hoezo, je kunt zonder zadel niet dressuren?
Ik doe het nu met Duvel ook wel eens, en dan zet ik hem echt wel aan het werk hoor!

krijg je hem nu ook nageeflijk met zadel?

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:53

Pjelk schreef:
En ik vind een zadel toch wel lekker voor paard en ruiter.

Ik vind dat ook hoor, als je echt gaat rijden, dat vind je paard niet zo prettig zon bonkend mensie op zich Haha!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 16:18

ligt er maar helemaal of je bonkt of niet hoor,als je gewoon stil zit kan het wel eens fijner zijn voor je paard,want dan voelt hij heell duidelijk wat jij van hem wilt...

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:20

tja....tis maar waar je van houdt, ik rij veeeel liever met zadel

iloveperry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:22

ik rij zelf ook heel vaak zonder zadel. Springen ook! vind Perry geweldig! met zijn 2en er op en dan galoperen!! machtig mooi!

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:34

ik moet er helemaal niet aan denken om zonder zadel te geen springen en nog zonder martingaal ook dan ben ik echt de banketstaaf hahahaha, dan ben ik over de hindernis en dan staat me merrie er nog voor!!!! hahaha Haha! maar met zadel doet ze het wel hartstikke goed hoor!!!!!!!!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:26

Ach, je hebt ook mensen die niet kunnen dressuren als het paard niet eerst gelongeerd is... Tuurlijk kun je dressuren zonder zadel. Vind persoonlijk de volgende oefening niet zo'n succes galop-halt-achterwaarts-galop maar de rest wil prima. En zo af en toe komt de ponyruiter in me dan weer boven en ga ik een beetje voltigeren... Lol met je knol....

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 13:31

haha dat is zeker lol,nu we het daar even over hebben,ik ging er op springen(op duuk dus) maar ik sprong zo hard dat ik er aan de andere kant af lag midden in een plas Haha! lol met je knol,zeker weten:j

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:17

Ik rijd regelmatig zonder zadel! Dan voel ik veel beter wat er onder me gebeurd en reageerd Fraeva nog beter op mijn hulpen. Lachen En als ik haar uit de wei ga halen, dan staat ze meestal helemaal aan de andere kant van de wei, dus jump ik er liever ff snel op en galopeer naar het begin van de wei Lovers Maar dressuur rijden zonder zadel kan heel goed gaan! Je moet gewoon goed je balans weten te vinden en weten hoe je paard reageerd op het 'zonder-zadel-rijden'. Dressuur rijden is pas moeilijk voor een paard als hij een wiebelige ruiter op zijn rug heeft, die er dreigt af te vallen.