Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Millanka schreef:Mijn paard maak je er niet gelukkig mee, eigenlijk ken ik maar weinig paarden waarbij ik denk, ja, die zouden dat niet erg vinden. 24/7 een wei'tje en er nooit uitkomen... Nee, je moet echt een ongeinteresseerd, of beter gezegt, een ZEER paard-gericht paard hebben, wil je je paard daar gelukkig mee houden.
Overigens schiet me er nu wel net 1tje te binnen die dat niet erg vind. Dat is echt een paard dat niks leuk of spannend vind
Tigra_ schreef:Ik denk dat veel mensen in dit topic het een beetje verkeerd begrijpen wat de TS bedoelt.
Het gaat er niet zozeer omdat als je tijdelijk niet of minder kan komen maar echt mensen die een paard hebben al jaren en zich hooguit een aantal keer per jaar op stal laten zien en verder ook niets ondernemen. Dus dat ze bijvoorbeeld zich ook niet interesseren in het paard als het ziek is of een blessure heeft of weet ik veel naar de hoefsmid moet.
Opzich zal het paard zolang het verzorgd wordt daar geen enkel probleem mee hebben. Maar het blijft mijn inziens een behoorlijk geldverspilling als je een paard heb waar je pakweg 200 euro per maand stalgeld voor betaald en je hooguit 1x in de maand laat zien of gaat rijden ofzo. Bedoel ik snap at niet dan ben je beter af om 1x per maand een dag een paard te huren. Nu is dat natuurlijk ieder voorzich hoor ze mogen van mij. Maar het zou zeker niet mijn keus zijn en als je als eigenaar echt je paard in de steek laat en je gezicht helemaal niet meer laat zien OF alleen maar om 1x per maand rond te hobbelen en je je er voor de rest niet interesseert in het paard ben je mijn inziens toch een slechte paardeneigenaar.
jess8 schreef:en dan zegt ze ok dat ze vaak komt terwijl de eigenaar van stal zegt dat het niet zo is
unicorn_kiss schreef:Een paard dat ongelukkig wordt zonder menselijk contact is imo klinkklare onzin. Dat maken we ons zelf wijs.
Millanka schreef:jess8 schreef:en dan zegt ze ok dat ze vaak komt terwijl de eigenaar van stal zegt dat het niet zo is
Ben met deze uitspraak altijd voorzichtig. Want misschien komt de staleigenaar die persoon gewoon niet zo vaak tegen. Ik kom de staleigenaar ook lang niet altijd tegen, maar ik kom toch bijna (swinters echt elke dag) elke dag, er zit bij hoge uitzondering 2 dagen tussen dat ik weer kom.
Maar sommige paarden hebben dus nog wel het geluk om in volpension te staan waarbij ze dus wel de basic-needs krijgen
Millanka schreef:unicorn_kiss schreef:Een paard dat ongelukkig wordt zonder menselijk contact is imo klinkklare onzin. Dat maken we ons zelf wijs.
Ik bedoel dus niet dat een paard ongelukkig word omdat het geen contact met ons heeft maar wel de basic-need van bijv een hoefsmid en dingen zoals beweging. een paard dat wat te doen heeft en lekker beweegt zit naar mijn idee veel beter in zijn vel dan een paard dat hele dag alleen maar staat te vreten, slecht gevormde hoeven krijgt en alleen maar moddervet en stijf word omdat ie nauwlijks beweging krijgt.
Varekaj schreef:Ik heb deze winter ook enkele keren gehad dat ik 2 of 3 weken niet kon gaan. dat lag dan vooral aan mijn (nogal idioot opgestelde) werkrooster en de combinatie sneeuw + ijs waardoor ik er simpelweg niet heen kon zonder brokken maken.
Heb daar echt wel van gebaald, voelde me ook ontzettend slecht daarbij. Paard stond wel volpension, lekker ruime box, had sociaal contact met andere paarden op stal en kwam alle dagen buiten en kon via de draad contact maken met de andere paarden. Maar dan nog, voelde me zo rot dat ik haar verder geen aandacht kon geven, niet kon kroelen zoals ze zo graag deed...
Er zijn ook mensen die me daar keihard op aangesproken hebben, dat het schandalig was. (Gelukkig had ik de pensionbaas wel achter me staan dat paard niks tekort kwam). Terwijl ik er echt niet altijd aan kon doen en er zelf ook niet blij mee was.
Dus tjah, oordelen is makkelijk, maar soms gaat het gewoon een tijdje niet anders voor de eigenaar. Daar heb jij niets over te zeggen als het paard verder wel alles nodig heeft om gelukkig paard te zijn. Ik deel dan wel de mening dat het ongehoord is als de paarden nooit uit hun box komen, altijd alleen in het land staan en er ook echt fysiek hinder van ondervinden.
Varekaj schreef:Ik heb deze winter ook enkele keren gehad dat ik 2 of 3 weken niet kon gaan. dat lag dan vooral aan mijn (nogal idioot opgestelde) werkrooster en de combinatie sneeuw + ijs waardoor ik er simpelweg niet heen kon zonder brokken maken.
Heb daar echt wel van gebaald, voelde me ook ontzettend slecht daarbij. Paard stond wel volpension, lekker ruime box, had sociaal contact met andere paarden op stal en kwam alle dagen buiten en kon via de draad contact maken met de andere paarden. Maar dan nog, voelde me zo rot dat ik haar verder geen aandacht kon geven, niet kon kroelen zoals ze zo graag deed...
Er zijn ook mensen die me daar keihard op aangesproken hebben, dat het schandalig was. (Gelukkig had ik de pensionbaas wel achter me staan dat paard niks tekort kwam). Terwijl ik er echt niet altijd aan kon doen en er zelf ook niet blij mee was.
Dus tjah, oordelen is makkelijk, maar soms gaat het gewoon een tijdje niet anders voor de eigenaar. Daar heb jij niets over te zeggen als het paard verder wel alles nodig heeft om gelukkig paard te zijn. Ik deel dan wel de mening dat het ongehoord is als de paarden nooit uit hun box komen, altijd alleen in het land staan en er ook echt fysiek hinder van ondervinden.
unicorn_kiss schreef:Precies, dat zijn de basisbehoeften: verzorging, beweging en sociaal contact
Een paard dat op de wei loopt heeft voldoende beweging
Millanka schreef:unicorn_kiss schreef:Precies, dat zijn de basisbehoeften: verzorging, beweging en sociaal contact
Ik kan me een onderzoek herinneren waarin stond dat een paard in de wei niet zoveel loopt als dat wij denken. Hij heeft dan wel genoeg vrijheid maar echt veel beweging geven ze zichzelf niet... Ik weet alleen niet meer waar ik dit gelezen heb. Ik zal de link even posten als ik hem kan vinden
Millanka schreef:unicorn_kiss schreef:Precies, dat zijn de basisbehoeften: verzorging, beweging en sociaal contact
Ik kan me een onderzoek herinneren waarin stond dat een paard in de wei niet zoveel loopt als dat wij denken. Hij heeft dan wel genoeg vrijheid maar echt veel beweging geven ze zichzelf niet... Ik weet alleen niet meer waar ik dit gelezen heb. Ik zal de link even posten als ik hem kan vinden

Kimberley_ schreef:Millanka schreef:
Dit hangt er ook vanaf hoe je je weiland hebt ingedeeld.. Onze fokmerries (en ook onze enters en twenters) moeten voor water eerst helemaal weer terug naar voren lopen naar de paddock en voor stro (wat ze echt wel graag eten naast hun gras) moeten ze ook weer naar een ander stuk
Het is natuurlijk sowieso niet vergelijkbaar met een paard in een stal.
En dan maar hopen dat er nog iemand komt om ze buiten te zetten. Ik ga van de winter op deze stalling niet staan, anders had ik ze wel elke dag binnen en buiten willen zetten... Ben dan ook weer zo iemand die zich dit soort dingen heel erg aantrekt
Mogen ze eerst een paar bezoekjes aan de hoefsmid voor correctie werk plegen