Mensen die nooit voor hun paard komen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:34

Nog steeds bekijken mensen het als een fiets, je pakt het als het mooi weer is en daarna drop je het ergens. Ik heb gelukkig altijd al op stallen gestaan waar er dan andere mensen de zorg opzich nemen, maar eigenlijk moedig je dat soort mensen daarmee alleen maar aan... Een paard op het land vind ik een ander verhaal zolang ze te eten en te drinken krijgen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:34

Ach, zolang de basiszorg niet ontbreekt...
Wij staan op stal met zo'n 15 mensen, en ik heb wel eens dagen dat ik niemand zie en soms is iedereen er tegelijk. :+
Dat je iemand een tijdje niet ziet hoeft niet te betekenen dat diegene ook daadwerkelijk niet komt. Misschien komt diegene wel op een ander tijdstip.
Doordat we volpension staan wordt het paard iig voorzien van basiszorg, dus is het niet echt een probleem mocht iemand een tijdje niet komen.
Bovendien heerst er best wel wat controle op stal, wanneer een paard onregelmatig loopt gaat er altijd wel een smsje heen&weer.
Maar dat iemand je moet attenderen op het laten komen van de hoefsmid gaat wel heel ver. Betekent dan gewoon dat je 6 tot 10 weken er niet naar om hebt gekeken... dat gaat wel heel erg ver.

Edit: typen is moeilijk }:0
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 11-08-11 22:37, in het totaal 3 keer bewerkt

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:35

Tjaa ik beken... heb een merrie van 19 maar kom hooguit 1 tot 2x in de week :) ze loopt wel dag en nacht heerlijk in het land met 5 vriendjes

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:36

Ik denk dat je je daar hard in vergist, milanka. Als dat zo is is een pensioenpaard ook zielig en een paard in de opfok zou ook mishandeling zijn. Denk dat als ze lekker met een ander paard staan ze je echt niet missen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:37

Ik heb een pony verzorgt voor iemand die hooguit 1x per 2 weken kwam.
Samen met iemand anders zette ik haar altijd buiten sochtends en ook nog wel eens binnen savonds.
Ze zat echter wel in haar afstudeer periode.. Maar alsnog vind ik dit een slechte smoes.
Je hoeft geen 24 uur te studeren, even een uurtje op en neer moet gewoon kunnen (vind ik), gewoon om even aandacht te geven, er te zijn.

Ben er al een tijdje mee gestopt en de pony is nu verkocht, hopelijk aan iemand die er wel vaak voor is.
Pony stond echter wel op een heel goede stal en als er iets was, kwam ze ook meteen en werd het geregeld. :j

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:39

Millanka schreef:
Mijn paard maak je er niet gelukkig mee, eigenlijk ken ik maar weinig paarden waarbij ik denk, ja, die zouden dat niet erg vinden. 24/7 een wei'tje en er nooit uitkomen... Nee, je moet echt een ongeinteresseerd, of beter gezegt, een ZEER paard-gericht paard hebben, wil je je paard daar gelukkig mee houden.

Overigens schiet me er nu wel net 1tje te binnen die dat niet erg vind. Dat is echt een paard dat niks leuk of spannend vind :o

Ben ik het niet mee eens. Contact met mensen is echt geen basisbehoefte van een paard. Contact met andere paarden en weidegang zijn dat wel. Wilde paarden zien toch ook nooit mensen, zijn die dan ongelukkig?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 22:42

Maar een pensioen paard maakt ook wel is een wandeling. Of daar komt wel is iemand voor lijkt me. Die wel is komt knuffelen en een aai'tje krijgt.

Een paard in een opfok, zelfs daar komen mensen toch wel voor?

Ik heb het hier echt over mensen die dus ook echt niet naar hun paard omkijken. En niet mensen die maar 1 keer per week komen en dan hun paard er ook wel uit halen.

Contact met mensen is zeker geen basisbehoefte. de hoefsmid laten komen, beweging om een paard nog een beetje soepel te houden en algemene controle vind ik wel basis.

edit

overigens vind ik de vergelijking met een paard in het wild niet sterk. Een paard in het wild houd zichzelf de hele dag bezig met eten zoeken en contact met de rest van de kudde. een paard in een wei eet zichzelf snel vol, hoeft niet te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Mastrootje op 11-08-11 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:43

Ik denk dat veel mensen in dit topic het een beetje verkeerd begrijpen wat de TS bedoelt.
Het gaat er niet zozeer omdat als je tijdelijk niet of minder kan komen maar echt mensen die een paard hebben al jaren en zich hooguit een aantal keer per jaar op stal laten zien en verder ook niets ondernemen. Dus dat ze bijvoorbeeld zich ook niet interesseren in het paard als het ziek is of een blessure heeft of weet ik veel naar de hoefsmid moet.

Opzich zal het paard zolang het verzorgd wordt daar geen enkel probleem mee hebben. Maar het blijft mijn inziens een behoorlijk geldverspilling als je een paard heb waar je pakweg 200 euro per maand stalgeld voor betaald en je hooguit 1x in de maand laat zien of gaat rijden ofzo. Bedoel ik snap at niet dan ben je beter af om 1x per maand een dag een paard te huren. Nu is dat natuurlijk ieder voorzich hoor ze mogen van mij. Maar het zou zeker niet mijn keus zijn en als je als eigenaar echt je paard in de steek laat en je gezicht helemaal niet meer laat zien OF alleen maar om 1x per maand rond te hobbelen en je je er voor de rest niet interesseert in het paard ben je mijn inziens toch een slechte paardeneigenaar.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 22:45

Tigra_ schreef:
Ik denk dat veel mensen in dit topic het een beetje verkeerd begrijpen wat de TS bedoelt.
Het gaat er niet zozeer omdat als je tijdelijk niet of minder kan komen maar echt mensen die een paard hebben al jaren en zich hooguit een aantal keer per jaar op stal laten zien en verder ook niets ondernemen. Dus dat ze bijvoorbeeld zich ook niet interesseren in het paard als het ziek is of een blessure heeft of weet ik veel naar de hoefsmid moet.

Opzich zal het paard zolang het verzorgd wordt daar geen enkel probleem mee hebben. Maar het blijft mijn inziens een behoorlijk geldverspilling als je een paard heb waar je pakweg 200 euro per maand stalgeld voor betaald en je hooguit 1x in de maand laat zien of gaat rijden ofzo. Bedoel ik snap at niet dan ben je beter af om 1x per maand een dag een paard te huren. Nu is dat natuurlijk ieder voorzich hoor ze mogen van mij. Maar het zou zeker niet mijn keus zijn en als je als eigenaar echt je paard in de steek laat en je gezicht helemaal niet meer laat zien OF alleen maar om 1x per maand rond te hobbelen en je je er voor de rest niet interesseert in het paard ben je mijn inziens toch een slechte paardeneigenaar.

Dit is precies wat ik bedoel ja :)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:45

ja ik ken er ok 1 van bij ons op de manege. zo sneu het paard staat te weven. als ze komt is het allen ff poetsen en weer weg.
het paard heeft allerlij bulten(kleine gezwelletjes rond de anus want niet ernstigs was.
maar zins kort is er vlak onder de staart is er een wond(je) ontstaan lijkt een glip onder de staart door(als je staart optilt helemal tegen de staart wortel aan moeilijk uitteleggen) der komt gelig prut uit.(kan zijn dat er zoon gezwel geknapt is of zo. die eigenaarziet het zelf niet eens.
als er mensen zijn en ze "rijd" op der paard gaat ze stoer zitten doen.
ze heeft laatst en x een oeven cross gereden(puur voor de lol) is ze al tijdje aan het uitstappen zit ze mensen na buiten komen hup zo weer de cross rijde . hoe dom kun je zijn
en dan zegt ze ok dat ze vaak komt terwijl de eigenaar van stal zegt dat het niet zo is

heb medelijden met dat paardje

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:49

Ik ben twee jaar geleden 'depressief' geweest, geef het maar een naam toen ben ik ook zeker twee maanden niet met fatsoen gegaan dan 2 dagen wel 4 dagen niet etc.
Ik kwam m'n bed niet uit, ging niet naar school, at bijna niet had nergens puf voor.
Maar hij werd wel verzorgd.
Normaal ga ik elke dag soms zelfs twee keer, nee vaak wel twee keer per dag :Y)
Mijn paardje kon die maanden genieten van zijn leven, weinig werk, wel aandacht (verzorgster genomen in die tijd) schone stal, altijd eten, hoefsmid kwam ook gewoon etc.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 22:49

jess8 schreef:
en dan zegt ze ok dat ze vaak komt terwijl de eigenaar van stal zegt dat het niet zo is

Ben met deze uitspraak altijd voorzichtig. Want misschien komt de staleigenaar die persoon gewoon niet zo vaak tegen. Ik kom de staleigenaar ook lang niet altijd tegen, maar ik kom toch bijna (swinters echt elke dag) elke dag, er zit bij hoge uitzondering 2 dagen tussen dat ik weer kom.

Maar sommige paarden hebben dus nog wel het geluk om in volpension te staan waarbij ze dus wel de basic-needs krijgen :)

Kimberley_

Re: Mensen die nooit voor hun paard komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:53

Trouwens bij mijn merrie staat ook een merrie en een shetlander ruin in die euhh ik denk al 4 maand niet is gereden en 2 maand terug voor het laatst fatsoenlijk is gepoetst. Eigenaresse is bevallen en komt eigenlijk nooit meer. Ook moet ik haar vertellen dat haar shetlander (heeft hersenbloeding gehad) er niet zo best uitziet (mank, mager, dik in het haar) en dat beide nodig naar de hoefsmid moeten.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:55

Wij hebben hier ook zo'n paard staan waarvan de eigenaresse 1X in de 5 maand komt. Eigenaresse is al elk jaar zwanger geweest de laatste 6 aar en is nu opnieuw zwanger heb ik gehoord. Ik gok dus dat ze het druk heeft. Paard wordt gelukkig prima verzorgd.
Een paard dat ongelukkig wordt zonder menselijk contact is imo klinkklare onzin. Dat maken we ons zelf wijs.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 22:59

unicorn_kiss schreef:
Een paard dat ongelukkig wordt zonder menselijk contact is imo klinkklare onzin. Dat maken we ons zelf wijs.

Ik bedoel dus niet dat een paard ongelukkig word omdat het geen contact met ons heeft maar wel de basic-need van bijv een hoefsmid en dingen zoals beweging. een paard dat wat te doen heeft en lekker beweegt zit naar mijn idee veel beter in zijn vel dan een paard dat hele dag alleen maar staat te vreten, slecht gevormde hoeven krijgt en alleen maar moddervet en stijf word omdat ie nauwlijks beweging krijgt.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:00

Millanka schreef:
jess8 schreef:

Ben met deze uitspraak altijd voorzichtig. Want misschien komt de staleigenaar die persoon gewoon niet zo vaak tegen. Ik kom de staleigenaar ook lang niet altijd tegen, maar ik kom toch bijna (swinters echt elke dag) elke dag, er zit bij hoge uitzondering 2 dagen tussen dat ik weer kom.

Maar sommige paarden hebben dus nog wel het geluk om in volpension te staan waarbij ze dus wel de basic-needs krijgen :)

klopt maar hij ziet kan zien of er ieadn aan komt enzo en hij herkent de mensen snel genoeg. en daarbij de mensen die saocnd komen elke ag die zeggen het ook(ik ben er b ijna elke dag. dus genopeg mensnen die het zeggen

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:08

Millanka schreef:
unicorn_kiss schreef:

Ik bedoel dus niet dat een paard ongelukkig word omdat het geen contact met ons heeft maar wel de basic-need van bijv een hoefsmid en dingen zoals beweging. een paard dat wat te doen heeft en lekker beweegt zit naar mijn idee veel beter in zijn vel dan een paard dat hele dag alleen maar staat te vreten, slecht gevormde hoeven krijgt en alleen maar moddervet en stijf word omdat ie nauwlijks beweging krijgt.

Precies, dat zijn de basisbehoeften: verzorging, beweging en sociaal contact
Een paard dat op de wei loopt heeft voldoende beweging

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:08

Varekaj schreef:
Ik heb deze winter ook enkele keren gehad dat ik 2 of 3 weken niet kon gaan. dat lag dan vooral aan mijn (nogal idioot opgestelde) werkrooster en de combinatie sneeuw + ijs waardoor ik er simpelweg niet heen kon zonder brokken maken.
Heb daar echt wel van gebaald, voelde me ook ontzettend slecht daarbij. Paard stond wel volpension, lekker ruime box, had sociaal contact met andere paarden op stal en kwam alle dagen buiten en kon via de draad contact maken met de andere paarden. Maar dan nog, voelde me zo rot dat ik haar verder geen aandacht kon geven, niet kon kroelen zoals ze zo graag deed...

Er zijn ook mensen die me daar keihard op aangesproken hebben, dat het schandalig was. (Gelukkig had ik de pensionbaas wel achter me staan dat paard niks tekort kwam). Terwijl ik er echt niet altijd aan kon doen en er zelf ook niet blij mee was.

Dus tjah, oordelen is makkelijk, maar soms gaat het gewoon een tijdje niet anders voor de eigenaar. Daar heb jij niets over te zeggen als het paard verder wel alles nodig heeft om gelukkig paard te zijn. Ik deel dan wel de mening dat het ongehoord is als de paarden nooit uit hun box komen, altijd alleen in het land staan en er ook echt fysiek hinder van ondervinden.

belachelijk dat ze je erop aanspreken.. het is jou paard.. je hoeft toch geen verantwoording af te leggen.. als je er 3 weken niet geweest bent is prive (voor het zelfde geld was het k ivm overlijden ziekte weten hun veel! nog banketstaaf dan als ze je aanspreken)

ik heb hier zelf een die mijn steeds verteld waarom ze niet geweest was.. ik zeg elke keer.. maakt niet uit.het is jou paard!

zijn hun zelf 12 uur per dag op stal om in d gaten te houden of je geweest bent?

edit.. ik heb zelf in overleg voor iemand paardje gezorgd ivm zwangerschap en ziekte gereden ect.. ik zag dan ook niet alle pensionners.. ik reed niet op zelfde tijden.. als hun. werd me ook nooit gevraagd of ik geweest was. ik woon op de stal dus ben er bijna altijd
Laatst bijgewerkt door Christiene op 11-08-11 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:11

Milanka: er zijn zat paarden in de opfok waar niemand mee komt tutten en frutten. Grote fokkerijen zetten groepen veulens samen weg, die worden er alleen uitgepakt als de veearts of de hoefsmid langskomen. En dat totdat het tijd is om ze zadelmak te maken en te verkopen. Paarden zitten echt niet op ons te wachten. Die geven zichzelf wel beweging als wij ze niet in een stal opsluiten.
Natuurlijk is hoefverzorging wel basis. Net zoals ontwormen en vaccineren.

Het zieligste wat ik ooit gezien heb was een 20-jarige merrie die anderhalf jaar lang in de box naast mijn paard gestaan heeft. De eigenares betaalde elke maand netjes per overschrijving het stalgeld en de hoefsmid, maar ze kwam NOOIT. Ik heb haar niet één keer ontmoet. We stonden toen op een stal waar er in de winter geen weidegang was. De stalbaas trok er zich niet veel van aan, en die merrie is dus 6 maanden lang letterlijk haar stal niet uitgeweest. Het was hartverscheurend. De andere stalklanten zetten haar af en toe op een klein paddockje, dat was alles. Ze was niet mager, maar wel waren haar manen en staart helemaal vervilt omdat ze nooit gepoetst werd. Psychisch was ze helemaal gek door haar eenzame opsluiting. Toen de lente kwam mocht ze weer de wei op en zag je haar opklaren. We zijn daarna weggegaan op die stal, maar ik vraag me echt af hoe het met dat arme beestje afgelopen is.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:11

Varekaj schreef:
Ik heb deze winter ook enkele keren gehad dat ik 2 of 3 weken niet kon gaan. dat lag dan vooral aan mijn (nogal idioot opgestelde) werkrooster en de combinatie sneeuw + ijs waardoor ik er simpelweg niet heen kon zonder brokken maken.
Heb daar echt wel van gebaald, voelde me ook ontzettend slecht daarbij. Paard stond wel volpension, lekker ruime box, had sociaal contact met andere paarden op stal en kwam alle dagen buiten en kon via de draad contact maken met de andere paarden. Maar dan nog, voelde me zo rot dat ik haar verder geen aandacht kon geven, niet kon kroelen zoals ze zo graag deed...

Er zijn ook mensen die me daar keihard op aangesproken hebben, dat het schandalig was. (Gelukkig had ik de pensionbaas wel achter me staan dat paard niks tekort kwam). Terwijl ik er echt niet altijd aan kon doen en er zelf ook niet blij mee was.

Dus tjah, oordelen is makkelijk, maar soms gaat het gewoon een tijdje niet anders voor de eigenaar. Daar heb jij niets over te zeggen als het paard verder wel alles nodig heeft om gelukkig paard te zijn. Ik deel dan wel de mening dat het ongehoord is als de paarden nooit uit hun box komen, altijd alleen in het land staan en er ook echt fysiek hinder van ondervinden.

Tja dat mensen je daarvoor hebben veroordeeld is natuurlijk ronduit belachelijk. Die denken verder niet na volgens mij.
Paard komt niks te kort, dus heeft alles om gelukkig te zijn. What's the harm? Alsof je verplicht elke dag naar je paard heen moet, anders gaat ie dood.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 23:13

unicorn_kiss schreef:

Ik kan me een onderzoek herinneren waarin stond dat een paard in de wei niet zoveel loopt als dat wij denken. Hij heeft dan wel genoeg vrijheid maar echt veel beweging geven ze zichzelf niet... Ik weet alleen niet meer waar ik dit gelezen heb. Ik zal de link even posten als ik hem kan vinden :)

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:17

Millanka schreef:
unicorn_kiss schreef:

Ik kan me een onderzoek herinneren waarin stond dat een paard in de wei niet zoveel loopt als dat wij denken. Hij heeft dan wel genoeg vrijheid maar echt veel beweging geven ze zichzelf niet... Ik weet alleen niet meer waar ik dit gelezen heb. Ik zal de link even posten als ik hem kan vinden :)

Dit hangt er ook vanaf hoe je je weiland hebt ingedeeld.. Onze fokmerries (en ook onze enters en twenters) moeten voor water eerst helemaal weer terug naar voren lopen naar de paddock en voor stro (wat ze echt wel graag eten naast hun gras) moeten ze ook weer naar een ander stuk

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:17

Millanka schreef:
unicorn_kiss schreef:

Dat kan ik best geloven, ik heb ook veel vrijheid maar voer ook weinig uit haha :+
Ik noem het ook gewoon genóeg beweging. Paarden op pensioen of waarop niet meer gereden wordt zijn niet per definitie dikker. Enkel minder bespierd.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:18

Kimberley_ schreef:
Millanka schreef:

Dit hangt er ook vanaf hoe je je weiland hebt ingedeeld.. Onze fokmerries (en ook onze enters en twenters) moeten voor water eerst helemaal weer terug naar voren lopen naar de paddock en voor stro (wat ze echt wel graag eten naast hun gras) moeten ze ook weer naar een ander stuk

Precies
Liever een lang stuk weide dan een vierkant

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 23:26

Dat is waar :) Het is natuurlijk sowieso niet vergelijkbaar met een paard in een stal.

Nu staan alle paarden lekker in de wei, maar van de winter... :n En dan maar hopen dat er nog iemand komt om ze buiten te zetten. Ik ga van de winter op deze stalling niet staan, anders had ik ze wel elke dag binnen en buiten willen zetten... Ben dan ook weer zo iemand die zich dit soort dingen heel erg aantrekt :roll:

Maar misschien krijgen de eigenaars wel een spontane inzinking en gaan ze weer fanatiek met hun paardjes aan de gang :D Mogen ze eerst een paar bezoekjes aan de hoefsmid voor correctie werk plegen :')