Rengalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:46

Mijne word er ook vaak juist alleen maar opgefokt en heet van.
Gister was ik met een vriendin op een lang weiland aan het crossen van haar vader, heen stappen en terug ook klein stukje stappen en dan in rengalop. 3de keer was ze het er niet mee eens om een stukje te stappen, ze vloog er in volle rengalop van door. M'n pony vond het geweldig alleen was ik niet zo blij mee :=

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:33

Tijn schreef:
Quartel als je buiten rengalop doet zal je zien dat je quartje nog een versnelling heeft in vergelijking met de bak :D
Als je verder terug zoekt op je paard zijn stamboom kom je van zelf TB tegen, thorough breed, race paarden dus ;)
Verder ga ik mee in de meningen hier dat rengalop een extra versnelling is, het is leuk maar je moet het wel conrtoleerbaar houden. En zeker als je voor het eerst gaat met andere zou ik niet gaan inhalen.

sja....de eerste keer was buiten :')
Ik schrok me dood.....had echt geen controle, vandaar nu eerst maar in de bak controle oefenen.
Vandaag was ik alleen met hem buiten, dan is er iets aan de hand. lekker handgalopje.....heerlijk.
Morgen ga ik weer met een groepje mee....het zal mij benieuwen :')

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:45

ik weet hoe mooi en leuk het kan zijn om hard te gaan, maar ( sinds 2 jaar geleden) vind ik hettoch erg griezelig ( ongeluk tijdens cross gehad )

paar kan zo hard gaan dat ie över zn eigen benen struikeld". dat is dus bij mij gebeurt. hard is leuk, maar weet tot hoever je kan gaan :j

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:48

Gewoon extra aansporen?
Mn verzorgpony's doen het uit zichzelf wel als ze iets engs zien xD

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:51

Bij onze eerste keer rengalop met de fjorden op het strand hadden we hulp nodig.
Deze pony's werd bewust nooit mee geraced, zat namelijk altijd een jonkie in opleiding bij,
dus wel galop, maar altijd met controle.

Ze snapten dan ook totaal niet dat wij harder!!! wouden... op het strand.
Met hulp van een passerende haflinger, die we vroegen voor ons uit te rijden lukte het toen.
Nou dat hebben we die fjorden nooit meer uit hoeven leggen, hadden ze meteen gesnapt, die rengalop!

Is inderdaad heerlijk om in rengalop over het strand te glijden, mijn nieuwe echter heeft ook nog geen
rengalop op het strand mogen doen.
Eerst controle, dan mag hij een keer, want als ze het 1 x weten.. vinden ze het vaak net ietsje te leuk.

(en deze die ik nu heb, is er in de bak en buiten de bak ook al wel eens ongevraagd vandoor gegaan,
dus die gaat echt op fatsoens cursus.
Bedenk ineens dat ik met hem al wel rengalop heb gedaan. 1e x alleen buiten in het bosje, kwam de hoek om
in stap.. Daar stond flinke wind en boer was gras aan het keren... weg was is.. zo wat kneep ik hem...
Want ik weet dat daar na zo'n 200 haakse hoek in het padje zat.. en rechts van mij zat water, links bomen,
en recht vooruit ook water (breed en steile kant) gelukkig net voor hoek in draf.. pffffftttt.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:22

tinkerfunss schreef:
ik zit heel vak in ren galop, wij hebben op buitenrit 2 standaard plekjes, zodra we daar aankomen gaan de paarden zelf al zodra we ze 'loslaten'. en als ze met zn 2e gaan, maken ze er een strijd van, en gaan ze echt keihard!! we dwingen ze niet, ze doen het helemaal zelf, en ze zijn allebij wat ouder!

echt een heerlijke ervaring!! maar zoals al word gezegd, controleer het pad waar je wil eerst op holen en kuilen enzo!

Die standaard plekjes vind ik dus heel erg eng. Als kind gingen we op de manege ook altijd op twee standaard plekjes in rengalop. Om een lang verhaal kort te maken dat heeft me dus ooit bijna mijn leven gekost want paarden waren op een gegeven ogenblik niet meer te houden toen we in de buurt kwamen en via drukke autoweg ben ik met de hele kudde (ik was de enige die erop was blijven zitten) thuis gekomen en heb trauma van mijn leven aan overgehouden.

In Frankrijk hadden we ook een standaard plek voor de ren galop maar dat was een steile berg omhoog. Geloof me elk paard dat boven aankwam stond te hijgen met gelukkige ogen en als het spul bij was gekomen reden we verder. Maar dat kan dus alleen met een lange steile berg waarvan elk paard zelfs met de beste conditie vanzelf stopt.

Dus tinkerfunss ben verstandig en ga daar maar eens paar keer stappen zodat jullie wel blijven bepalen waar je in rengalop gaat. Er komt vrees ik anders een tijd dat ze al voor de plek gaan en dan heb je het nakijken hetgeen soms heel gevaarlijk kan zijn. Ik heb het als kind overleefd maar dat had heel anders af kunnen lopen.

CM_

Re: Rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:24

Rengalop zou ik ivm behoud van paard en andere ruiters/ mensen alleen op daarvoor aangewezen banen doen.

OP het strand zou ik het al helemaal niet doen, kunnen ineens gaten in de bodem zitten, of loslopende honden die je doodrijd..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:28

Echte rengalop is hier voorbehouden aan de lange rechte zeedijk, ver weg van drukke wegen. :j
En dan moet het ook nog het juiste weer zijn, ik was namelijk laats ook op die dijk, maar paardlief wou mooi niet op d'r hardst hoor. :+

Die dijk is dan ook 3 tot 4 kilometer geloof ik, alle tijd van de wereld om te remmen, zeker aangezien je op het eind stijl omhoog moet. En dan nog, Flame komt op neckrope ook keurig terug dus da's geen probleem. :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:31

Ik heb meerdere rengalop gedaan met strandritten, heerlijk, daar waar ik was met een groepje en begeleider erbij, die kent de omgeving goed en daar mochten we los.

En ook met mijn paard vroeger toen hij jong was, heerlijk.

Maar aub alleen op plekken waar t kan en veilig kan, want een rengalop die stop je niet zomaar even als er wat gebeurd.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:52

Bij ons op stal heb je om de hoek ook van die plekken waar je met gemak een rengalop kan maken.
Deze plekken worden met regelmaat onderhouden dus daar mag je los (als je wilt).
Sommige paarden doen daar niet anders en zijn dan ook niet meer in de hand te houden als er eens rustig gereden wil worden :(
Ik doe nu steeds een handgalop op verschillende plekken en dat gaat steeds beter.
De keer daarna doen we weer een galop op andere plekken en stappen we op de galopplaatsen van de vorige keer.
Volgende week wil ik tempowisselinge gaan maken in galop.......rengalop is eventjes klaar nu, eerst controle en dan weer verder ;)

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:11

Waratje schreef:
Jessica schreef:
Je bedoelt op buitenrit? Je zegt het bijna alsof rengalop een aparte gang is maar het is gewoon een hele snelle arbeidsgalop.

Nee, rengalop is echt iets anders dan snelle arbeidsgalop. Bij een arbeidsgalop heb je een gesprongen galop in drietakt, bij rengalop wordt de beweging anders, vlakker en viertakt. Als mijn merrie in rengalop gaat (tankbaan op de hei) dan wordt ze 10 centimeter kleiner en lijkt dan op rolletjes te lopen. Ik zou bij wijze van spreken een boek kunnen lezen zo vlak en vloeiend is de beweging.
Hoe je het een paard leert zou ik zo niet weten, voor een deel zal het er al in moeten zitten, sommige paarden vinden het prachtig om hard te gaan, anderen hebben daar helemaal niets mee. Een optie zou kunnen zijn om samen met iemand anders te gaan waarvan het paard weet wat rengalop is, maar er niet een wedstrijd van wil maken. Gewoon steeds aanmoedigen om een stukje harder te gaan tot je overgaat naar rengalop. Maar er is geen enkele garantie dat het paard het zo leert, als het niet snapt hoe het moet doorschakelen dan blijf je alsnog in die snelle arbeidsgalop. :+

Ja, dat begrijp ik. En viertakt gaat hij alleen maar lopen omdat hij zijn benen ver weg moet zetten om snelheid te kunnen maken. Maar het blijft een galop. Zo bedoel ik het.

Je hoort weleens dat men bvb maar 2 of hooguit 3 galoppeerpaden in de buurt heeft en hier dan ook ALTIJD in galop overheen gaat. Dat vind ik wel tricky want als de situatie zich er niet voor leent zal het paard er ook in galop overheen willen en worden ze weleens wat onhoudbaar. Want een paard wat het leuk vind onthoudt dat soort galoppeerpaadjes wel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:17

Rengalop doe ik nu alleen sinds ik in het bos sta met mijn fjord. Heb daar lange rechtte paden. Heb alleen een nadeel dat die van mij niet altijd normaal een rechtte lijn kan gaan en de meest maffe capriolen uithaal. :+

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:24

het antwoord word hier eigenlijk al gegeven :)

Ikzelf heb t vaker gedaan omdat mn paardje toen dr tijd (westernpaardje) het zelf onwijs graag wou, dus zocht ik vaker een geschikt plekje op waar hij dan even zn ding mocht doen. Eerlijk gezegt ging hij zo snel dat ik hem echt niet meer bijgehouden kreeg met mn zit of igg was dit erg vermoeiend:P.... dus idd verlichte zit was dan wel wat fijner :D meneer was er op getraint van stilstand in paar sec een hoge snelheid te halen..was wel gaaf dat wel Maar wat idd ook gezegt word, het gaat snel en hoe sneller je gaat hoe minder controle je hebt over de dingen om je heen zoals een konijnenhol ;)
Wederom mijn geluk dat mn paardje ook heeeeeel snel stil kon staan indien er een noodsituatie zou voor doen.

maar denk idd ff na of je het echt wilt gaan doen

*aaa zucht ik mis mn kanjer*

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:55

Mijn pony kon buiten heerlijk scheuren en dat deden we dan ook. Echter wel na een tijdje training, ook in een rengalop moet ik wat te zeggen hebben (lees: kunnen remmen wanneer ik dat wil).
Op een gegeven moment wist hij precies wanneer hij mocht gaan en wanneer hij gewoon 'bij' me moest blijven.
Heeft wel een tijdje geduurd voor ik de echte controle had en kon blijven houden. Heb een aantal keren een pony gehad die lekker zelf een sprintje trok terwijl ik niets meer te zeggen had.

Met mijn paard doe ik het niet, en ik denk ook niet dat ik het ook zal doen (tenzij op een omheinde galopbaan misschien).
Dat is zo'n elastiek, bij 1 sprong opzij lig ik ernaast op die snelheid.

Rengalop in de bak kan niet... is de bak te klein voor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:33

quartel schreef:
Bij ons op stal heb je om de hoek ook van die plekken waar je met gemak een rengalop kan maken.
Deze plekken worden met regelmaat onderhouden dus daar mag je los (als je wilt).
Sommige paarden doen daar niet anders en zijn dan ook niet meer in de hand te houden als er eens rustig gereden wil worden :(
Ik doe nu steeds een handgalop op verschillende plekken en dat gaat steeds beter.
De keer daarna doen we weer een galop op andere plekken en stappen we op de galopplaatsen van de vorige keer.
Volgende week wil ik tempowisselinge gaan maken in galop.......rengalop is eventjes klaar nu, eerst controle en dan weer verder ;)

+:)+ Super +:)+

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:18

Mijn paard vind het heerlijk om af en toe even los te gaan. We hebben hier een aantal plaatsen waar dat prima kan, waaronder zandvlakte en lange paden met ver uitzicht en goede bodem. Hij heeft het af en toe gewoon even nodig. Als we alleen gaan, dan gaat hij zelden over tot rengalop, met een ander paard doet hij het wel heel graag. De remweg is soms wel iets langer dan normaal, daarom zorg ik voor voldoende ruimte en begin ik op tijd met remmen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:07

Mijn paard gaat en mag (!) alleen in rengalop op het strand of breed zandpad
als ik het aangeef. Meestal met een JA !! is het wel gebeurd haha. In de bak gebeurd
het sowieso nooit.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:18

rengalop is idd anders dan arbeidsgalop :P

ik heb een verzoorpony..
een fjordemans...

die heeft ookal een wedstrijd gehad..
en die is altijd in een bui van ik ben de leider..
maar als ik hem gwn laat gaan en niet inhou dan zit hij binnen 2 min in rengalop :')

ik rij meestal op een ruiterpad in stolwijk ergens :')
maar heel veel mensen weten niet eens dat dat pad bestaat...

zonder zadel gallopeert altijd het lekkerste!
dan lijkt het soms gwn alsof hij niet beweegt maar als ik naar beneden kijk gaat de grond tog sneller dan ik dacht :')

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:20

Ik ben wel een paar heel hard gegaan in de galop. Maar een paard dat ik reed ging zooooo hard dat ik niet voluit dorst te gaan. We gingen met z'n 5en en iedereen ging voluit. Het paard waar ik op zat sloeg zo snel zo'n groot gat, tjeempie wat ging die hard. Elke keer als ik mijn been aanlegde versnelde hij. Op een gegeven moment gingen we zo hard dat ik het welletjes vond en langzamer ben gaan galoperen. Maar volgens mij kon hij nog harder. Ik ben geen bangerik maar op dat moment dacht ik, als ie nou struikelt ben ik dead meat..... Hard gaan is leuk maar veilgheid staat voorop!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:30

Het is idd wel belangrijk dat je voelt dat je nog contact hebt met je paard, ook al gaat ie in rengalop.
Ik zat in een soort verlichte zit met teugels op licht contact, en op het einde van de zandverstuiving, toen ik 'hooo' zei, voelde ik haar reageren.
Niet dat ze gelijk stopte maar toch, toen we bij de bomen waren, zaten we in een handgalopje.
Als je je het contact met het paard helemaal verliest, lijkt het me wel gevaarlijk.

Jessica078

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:31

Ik ben dit jaar voor de derde keer een buitenrit wezen maken bij een tinkerstal in Groede (Zeeland, vlakbij Breskens en Sluis). Bij deze rit hoort standaard rengalop over het strand en daar hoef je inderdaad niks voor te doen en de paarden vinden het heerlijk! De eigenaresse vertelt het van tevoren ook aan als een stuk rengalop. Overigens staan er ook 2 shires en die zijn wat rustiger. Maar bij deze stal kan iedereen een buitenrit maken (mits je rij-ervaring hebt). De stal heet D'eierkurf en zij hebben ook een Bed&Breakfast. Op de website kun je ook foto's en filmpjes zien!

Ik zie trouwens net dat je pas 1 jaar rijdt en uit mijn hoofd eisen ze daar 3 jaar rij-ervaring. Dus dat zou betekenen dat je nog even moet wachten (als je het al wilde doen ;))

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 01:32

Ik reed 4 keer p week daarvan 3 x in het bos. 3 x in de week volle rengalop!

Desireex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:44

op buitenrit gaat op een lang stuk meer aandrijven ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:45

-> YRT

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:08

Jessica078 schreef:
Ik ben dit jaar voor de derde keer een buitenrit wezen maken bij een tinkerstal in Groede (Zeeland, vlakbij Breskens en Sluis). Bij deze rit hoort standaard rengalop over het strand en daar hoef je inderdaad niks voor te doen en de paarden vinden het heerlijk! De eigenaresse vertelt het van tevoren ook aan als een stuk rengalop. Overigens staan er ook 2 shires en die zijn wat rustiger. Maar bij deze stal kan iedereen een buitenrit maken (mits je rij-ervaring hebt). De stal heet D'eierkurf en zij hebben ook een Bed&Breakfast. Op de website kun je ook foto's en filmpjes zien!

Ik zie trouwens net dat je pas 1 jaar rijdt en uit mijn hoofd eisen ze daar 3 jaar rij-ervaring. Dus dat zou betekenen dat je nog even moet wachten (als je het al wilde doen ;))

Haha wat toevallig ik ben hier ook 2 keer geweest
En had toen bijna ginger gekocht... Alleen ze bleek toch te klein te zijn |(