Zoveel jaren, zoveel stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:28

Dat zijn echt heel veel stallen!
Ik ben in 2 jaar tijd ook 2 x verhuisd met m'n paard en dat vond ik ook al veel.
Eigenlijk met dezelfde redenen die in jouw verhaal voorkomen.
Nu sta ik op een boerderij waar 8 paarden staan en hier is alles prima voor elkaar gelukkig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 15:46

mika11 schreef:
Dat zijn echt heel veel stallen!
Ik ben in 2 jaar tijd ook 2 x verhuisd met m'n paard en dat vond ik ook al veel.
Eigenlijk met dezelfde redenen die in jouw verhaal voorkomen.
Nu sta ik op een boerderij waar 8 paarden staan en hier is alles prima voor elkaar gelukkig.

in 2 jaar 2 stallen dan zit je in dezelfde verhouding als ik :D
Fijn dat je nu wel een stal hebt die bevalt, dat scheelt een hoop sores.

anne_bento

Re: Zoveel jaren, zoveel stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:12

Ik heb ook al veel stallen gezien inmiddels.... met mijn eerste eigen pony begonnen op een prive stal, helaas ging de gemeente bouwen dus moest ik daar weg.
Toen verhuisd naar een andere stal, die me om meerdere redenen niet beviel, teveel op stal, te weinig buiten in kleine paddocks.
Verhuisd naar een eindje verderop met mijn toen 2 ponys. Daar moest ik iedere avond zelf voeren, wat me nogal opbrak.
Na een poosje weer verhuids naar een stal nog een stukje verder weg. Toen kwam ik mijn nieuwe bijrijpaardje tegen die weer ergens anders stond, en die stal beviel me toch wel een stuk beter, dus uiteindelijk daarheen verhuisd!

Daar sta ik nu inmiddels een jaar, en ik ga hier niet meer weg. Je moet nou eenmaal meerdere plekken gezien en echt ervaren hebben voor je iets vind wat helemaal je plek is. Waar ik nu sta, staan mijn ponys dag en nacht in de paddock, onbeperkt hooi, alle faciliteiten die ik wil, dichtbij duinen en strand, en iedereen gaat op een respectvolle manier met elkaar en de paarden om.
Ondanks dat het een eindje rijden is iedere dag, ga ik hier niet meer weg :D

5 stallen gezien dus, in 6 jaar :) waarvan de laatste 3 in 2 jaar tijd.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:25

Jij hebt echt heel veel pech gehad...
Ik heb in 5 jaar tijd op 4 verschillende stallen gestaan. Nu sta ik ergens waar ik het tot nu toe erg naar mijn zin heb! Ik heb net als jij last gehad met eigenaren die zich niet aan de afspraken houden en paddocks waar ze met teveel te weinig ruimte hebben. Het is wel echt lastig een leuke stal te vinden voor jezelf én je paard...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 17:37

Hier in deze buurt zijn ook nog eens veel dure stallen maar daar komen de paarden maar een paar uurtjes buiten.
En wat me heel erg opvalt is dat veel pensioneigenaren het niks deert hoe het met jou en/of je paard gaat.
Ze hoeven me mijn paard geen koffie te brenen en mij niet de voeten te kussen, maar een beetje betrokkenheid is altijd wel fijn.
Ach ja, het draait allemaal om de pieken en niet meer om de paarden!!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:48

Pfff dat zijn er nogal wat he al die verhuizingen.

ik kende zelfs iemand die 10 jaar een paard heeft en ook 10 x is verhuisd, niet normaal zeg en die stallen zelf? daar is met de meeste niks mis mee, dus het ligt aan de persoon van wat die wil en wat er wel aan bevalt en of niet.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:01

Ik denk dat het deels aan die stallen ligt, en deels aan jezelf ;) Maar volgens mij zie je dat zelf ook al in! Jullie (jij en paard) zijn al erg veel stallen bij langs geweest, hoop dat je nu eindelijk het perfecte plekje hebt gevonden. Ben benieuwd...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 18:52

Ragdollcat schreef:
Pfff dat zijn er nogal wat he al die verhuizingen.

ik kende zelfs iemand die 10 jaar een paard heeft en ook 10 x is verhuisd, niet normaal zeg en die stallen zelf? daar is met de meeste niks mis mee, dus het ligt aan de persoon van wat die wil en wat er wel aan bevalt en of niet.

Ik vind toch wel degelijk dat er een paar stallen flink wat minpunten zijn.
Maar goed, waar de een tevreden mee is, hoeft de ander dat niet te zijn.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:17

Jeetje, je hebt wel veel pech gehad met stallen. Ik sta nu op mijn tweede stal, ruim 3 jaar nu. De paarden worden goed verzorgd, staan in een stabiele kudde en ik heb het bos op 200 meter. Denk niet dat ik hier nog zo snel weg zal gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 20:30

Hier in mijn omgeving hoor ik toch wel meer mensen die vaker van stal wisselen of gewisseld zijn.
Ik ben niet al die keren voor mijn lol verhuist er was toch echt wel wat aan de hand.
Ik heb mensen meegemaakt die het niet erg vonden dat hun paard de hele dag zonder water op de wei stond, volgens hun blijft daardoor de prijs laag.
Dat gaat er bij mij niet in.
Ik betaal weinig stalling en ik maak altijd afspraken en vraag wat de stalling inhoud.
Water, hooi en weidegang (in de winter paddock) zijn voor mij de basis behoefte.
Een uurtje zonder water kan gebeuren maar in de regel horen ze gewoon water te hebben, punt.
Dit is enkel een klein voorbeeld en als iets structueel fout blijft gaan en ik de mensen aan heb gesproken en het blijft dan toch gebeuren moet ik hieruit mijn conclusie trekken en dat is dat die stal niks voor mij is, want die voldoet niet en houd zich niet aan de afspraken.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:27

jeetje, dat zijn best veel stallen.
ik ben nu in de 18 jaar dat ik lester heb nu op mijn 5e stal en denk dat ik hier wel blijf.
de eerst stal heb ik 5 jaar gestaan, hier werkte ik ook maar toen ik mijn knie brak werd lester erg slecht verzorgt en ben ik daardoor met ruzie weg gegaan.
de 2e stal heb ik bijna 2 jaar gestaan, maar was een manege met veel te veelpaarden en veel te weinig grond, in de zomer kon lester overdag naar buiten, ieder had zijn eigen weitje en met dat stukje moest je het de hele zomer doen, in de winter hadden ze op 70paarden 1 paddock dus mocht je paard per dag een kwartier naar buiten waar je je min een uur van te voren op in moest schrijven, dit was vreselijk.
mijn 3e stal was een koeienboer die ook wat paardjes had waar lester wel bij mocht staan, hier heb ik 8 jaar gestaan maar op het laatst kregen ze wat paarden betreft hele vreemde ideeën en mijn paard werd regelmatig geen krachtvoer gegeven (dit zette ik klaar dus wist wanneer er niet gegeven was) dus ben ik toen maar een andere stal gaan zoeken.
de 4e stal heb ik weer bijna 2 jaar gestaan, stal was opzich prima, maar de paarden stonden zomers op vette weilanden waardoor mijn paardje hoefbevangen is geworden en er was geen passende oplossing te vinden om mijn paardje gezond te houden (staan ruim100 paarden), hij stond of op de wei waar hij ziek werd of hij stond alleen opstal en mocht alleen naar buiten (de paddock) als ik er was, ze mochten niet in de paddock als er niemand bij was,en stond dan ook weer alleen in de paddock.
verder was deze stal 16km verderop en het begon me op te breken om elke dag soms 2keer per dag ern naar toe te gaan.
de stal waar ik nu sta, sta ik sinds half maart en het bevalt me prima, het is 8 km van mijn huis, hij staat 'szomers op een kale wei en krijgt hooi bijgevoerd, 'swinters staan ze overdag in de paddock en 'snacht binnen en krijgen onbeperkt hooi, verder zijn de mensen erg vriendelijken kijkt iedereen naar elkaars paard om.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 02:23

Pff wat komt dat me allemaal bekend voor. Ik heb nu 5jaar een eigen paard en heb al 6stallen gehad. Ben er absoluut niet trots op. Maar nergens van die stallen voelde ik me op mn gemak of mijn paard hoorde daar niet thuis. Nu heb ik eindelijk iets gevonden waar ik me echt op mn gemak voel. Mijn paard komt dagelijks buiten, doen niet vervelend dat mijn paard doet luchtzuigen etc en hij krijgt voldoende te eten. Mensen op de manege zijn allemaal aardig en laten mekaar in hun waarden. Want tenslotte komt toch iedereen voor het zelfde, je paard! En ik denk dat dat het probleem is op veel stallen. Dat ze mekaar niet in hun waarden laten.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 02:31

ik denk dat je een hoop dingen zelf in de hand hebt. veel meiden zijn erg zeurderig en vallen over de meest kleine dingen. tja ik ben het wel met anderen eens. gewoon doe het zelven. als je een paard hebt heb je er ook gewoon werk mee ;)

maar ik denk wel dat je gewoon gruwelijk pech hebt gehad. probeer van te voren wat info te zoeken ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 09:35

Barbar, ik vind dat niet zoveel in 18 jaar 5 keer verhuist, als het moet moet het.

missmoonie86, Misschien heb je een slechte start gehad maar sta je hier gewoon jarenlang, ik hoop het voor je.

sMieke,
Ik denk dat het niet zo zeer met doe-het-zelve te maken heeft, ik denk dat stallen zich eens aan de afspraken moet gaan houden.
Want dat zie ik toch echt als rode lijn steeds terug komen hier in de reacties of andere toppics hier op Bokt.
Stallen zeggen niet echt wat ze willen of maken afspraken en ze houden zich er niet aan of stallen die na jaren een bepaald beleid ineens een andere ambitie krijgen.
Dit zorgt vaak voor een pensionklant voor veel onrust.
Of stallen die heel groot worden terwijl dat eerst niet de bedoeling was, gaan soms ook de mist in.
Het wordt dan te massaal.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:48

Ik denk inderdaad dat de rode draad is dat staleigenaren zich aan de afspraken moeten houden...wees gewoon eerlijk als je de eerste komt kijken...dan is het vanaf het begin duidelijk hoe en wat! Dan kan je zelf beslissen of je er wilt staan maar ga het niet mooier maken dan het is.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:56

Het zijn er idd wel veel, maar het is ook allemaal niet zonder reden gebeurd als ik jou begrijp.
Ik heb in 2 jaar ook 2 stallen gehad en ben nu een beetje aan het rondkijken voor een andere stal. Het heeft deze keer meer te maken met de gezondheid van mijn paard en de omstandigheden die nóg beter zouden kunnen. Voordeel is nu dat ik geen haast heb om weg te komen en als ik nog 3 jaar hier sta is het ook prima.
Het is jammer dat er in het begin vaak gouden bergen beloofd worden als je ergens komt kijken, maar puntje bij paaltje als je er eenmaal staat blijkt het anders te zijn (is mijn ervaring over diverse pensionstallen waar ik ben geweest / heb rondgelopen). Ik heb ook gemerkt dat geld (altijd/vaak) een rol speelt bij het niet nakomen van afspraken. Daarom zou ik het dolgraag zelf willen doen of een eigen pensionstal(letje) willen beginnen. Dan kun je het doen hoe je zelf wilt en hoe het in je eigen ogen het beste is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 12:09

Een pensionstal kan het niet iedereen naar de zin maken maar kan wel zorgen voor duidelijkheid en dan kan zo'n paardeneigenaar zijn conclusie trekken.

Bij eens stal die ik hierboven noem gingen we kijken en op de dag dat we aankwamen werd ons gezegd dat we qau voer konden kiezen uit: zemelen, pulp, brok, meusli, bieten, wortelen enz. noem het maar op je kon het zo gek niet verzinnen of hij voerde het wel.
Waarop ik zei: nou doe maar hooi op stal en misschien een handje brok.
Later waren er paarden die pulp kregen en die stond al dagen van te voren klaar en echt ranzig.
Opeens zie ik die rottende snot ook bij mijn paard in de voerbak liggen, gelukkig heb ik een slim paard die dat niet eet.
Toen bleek dus dat er helemaal geen hooi was en hij alleen maar pulp had, ook die andere dingen waar we uit konden kiezen waren er gewoon simpelweg niet en daar moesten we het maar mee doen werd toen gezegd.
Tja, makker dit was toch echt jouw aanbod naar ons.
En zo kan ik wel een boek schrijven.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:13

Het zou wat dat betreft ideaal zijn als je een soort 'proeftijd' kunt ergens kunt staan. Dan kunnen beide partijen bekijken of het bevalt of niet. Nadeel is dan wel dat je even dubbele kosten hebt als je je stal aanhoudt op je andere stal (mits je dat wilt natuurlijk.)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 12:15

Ook dat zal niet zonder gezeur gaan, want na zo'n proeftijd breekt alsnog de hel los.
Daarbij is het voor de stal waar je dan naar terug wil ook niet zo fijn.
Gewoon afspraak is afspraak, veranderd er iets overleg effe.
Dat kan toch niet zo moeilijk zijn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:27

Nee, lijkt me niet, maar in praktijk blijkt het toch anders, helaas.
Ik denk alleen wel dat je als je bijv. ergens 2 weken staat toch al wat beter de sfeer van de mensen onderling hebt geproefd, ziet hoe er met de paarden wordt omgegaan en makkelijker op verschillende tijden kan binnen wandelen. Plus dat je de faciliteiten kunt zien onder verschillende weersomstandigheden bijv. (als je geluk hebt).
Ik heb nl. ook al gemerkt dat als je ergens voor een 2e keer gaat kijken en toch een soort druk wordt uitgeoefend dat je een keus moet maken en niet te mogelijkheid hebt vaker te komen om sfeer te proeven (tenzij je hebt toegezegd).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 12:32

Ik zeg altijd dat je alle seizoenen een beetje meegemaakt moet hebben voordat je weet dat het echt goed is.
Hoe gaan ze om met bijv. extreme warmte of met sneeuw en langdurige vorst.
Tuurlijk komt het dan eens voor dat er iets niet helemaal is zoals je hoopt maar zo gauw dit structueel gebeurd vind ik dit wel kwalijk.

Hoe gaat de pensionhouder om met kritiek, wordt die boos of probeert die het probleem aan te pakken.
Op de stal waar ik nu sta proberen ze altijd een mouw te passen als er iets is en staan open voor vragen of kritiek.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:32

ik bedoelde ook niet dat ik vond dat ik op veel stallen heb gestaan (al vind mijn vriend vanwel :P ) maar ik vond het gewoon leuk om te delen :D
de stal waar ik nu sta kan je ook gewoon zeggen wat op je hart ligt en dan kijken ze of er wat aan te doen valt, je kan ook met ideeën komen en als hun dat ook wat vinden dan word het gewoon uitgeprobeerd als het dan toch niet blijkt te werken word het weer terug gedraaid en als het wel werkt houden ze het er in.
ik snap dat dit soort dingen op een grote stal niet altijd mogenlijk is, voor mij dan ook geen grote stal meer.

white_lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:21

Hier meldt zich nog een veelverhuizer. Na even tellen kom ik op 13 stallen in 17 jaar waarvan vier verhuizingen door omstandigheden waar de stalhouder buiten stond. Ook ik ben vaak tegengekomen dat gemaakte afspraken niet werden nagekomen of in de loop van tijd negatief veranderden. En dan heb ik niet eens op hele goedkope stallen gestaan. Waar ik ook gek op ben is stalhouders die niet met maar over je praten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:32

Och ja, dat laatste heb ik ook meegemaakt. Tegen mij over andere stalgenoten ouwehoeren en over mij tegen anderen. En achteraf kwam ik erachter dat dat dus bij iedereen zo ging. Echt apart..als stalhouder wil je toch juist onderling zo min mogelijk gedoe?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 17:39

white_lies schreef:
Hier meldt zich nog een veelverhuizer. Na even tellen kom ik op 13 stallen in 17 jaar waarvan vier verhuizingen door omstandigheden waar de stalhouder buiten stond. Ook ik ben vaak tegengekomen dat gemaakte afspraken niet werden nagekomen of in de loop van tijd negatief veranderden. En dan heb ik niet eens op hele goedkope stallen gestaan. Waar ik ook gek op ben is stalhouders die niet met maar over je praten.

Ben stiekum toch blij dat ik niet de enige ben, al gun ik iedereen een fijn plekje.
oja, is ook leuk van die pensionhouders die over iedere klant kletsen en draaien.
Maar daar hou ik me ver van.