Waarom rijden mensen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:17

iedereen zit hier maar te zeggen dat je je dat over elke hobby kunt afvragen. er is wel één groot verschil; een fiets is nu eenmaal geen paard. Een fiets leeft niet, heeft geen behoefte aan plezier, werkt niet tegen ...
Je moet goed weten dat we hier wel met dieren werken! ik vind het heel egoïstisch dat we alleen aan ons zelf denken (het maakt MIJ gelukkig,...), ik veroordeel niet , ik rijd tenslotte zelf ook paard :D , maar ik stel mezelf wel vaak die vraag. of 'zou ik stoppen met rijden moest ik weten dat mijn paard het niet leuk vind?' ik weet het niet. de ene keer denk ik 'ocharme die paarden, voor hen moet het niet leuk zijn om elke dag wat rondjes te sloffen in de piste' of 'ik HAAT lopen ( :D ), ik kan me voorstellen dat mijn paard het ook niet leuk vind om driekwartier ongeveer hard te werken...' en soms denk ik gewoon 'tjaa ik moet ook zoveel dingen tegen mijn zin doen, en mijn paard maar één uurtje een beetje lopen, zo erg zal dat wel niet zijn zeker?'
Niet dat ik zeg dat paarden het rijden per se vervelend vinden, maar ik zou er niet van uitgaan dat het uurtje dressuur nu hun hoogtepunt van de dag is... of juist wel ?
Je weet niet wat er in hun hoofd omgaat, wat zij ervan vinden, ... en dat vind ik wel erg.
Dus rijd ik eig ook gewoon paard voor mijn eigen plezier, maar ik ga er niet van uit dat dat goed is :o
ik heb het tussen haakjes ook niet over 1 sport, en ik zeg niet dat buiten rijden beter/leuker voor het paard is dan springen of dressuur. Maar misschien moeten we ons wel eens afvragen hoe leuk ons paard het vind om een bit in zijn mond te krijgen, een ruiter op zijn rug te krijgen die meestal niet echt goed zit (zeg nu zelf,zit JIJ perfect op je paard?), en misschien vooral, iemand die de baas (jaja, LEIDER) over hem speelt, die zegt hoe hij zijn benen moet neerzetten, of wanneer hij waar over moet springen...
Hoe leuk zouden wij het vinden? zelfs al is het buiten crossen, vind jij het leuk om op 'bevel' te gaan lopen, crossen, springen, draven, ...?

Vanntje

Re: Waarom rijden mensen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:21

Bij mij is het gewoon zo zodra ik er naast erop of in de buurt bij een paard ben is me hoofd leeg, lekker geen stress, geen andere gedachtes en alleen ik en het paard. Als ik erop zit voelt het alsof ik even in mijn eigen wereld ben en samen met de hond en het paard het bos in is gewoon 1 zijn met de natuur, dressuur vind ik belangrijk, omdat je hiermee een band en respect opbouwt van paard naar jou en andersom. Zelfde met springen en crossen etc. Grondwerk behoord hier ook toe.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:47

Ik heb al in het begin gevraagd aan TS waarom ze deze vraagt stelt. Daar krijg ik maar geen antwoord op.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:57

Omdat het echt zalig is samen met een dier dat niet spreekt toch zoveel te bereiken, of toch te proberen elkaar te verstaan en zo naar een bepaald doel te streven. Een soort van energie die evenwijdig loopt, die je deelt met zo'n dier. Al is het maar een heerlijke cross op het strand waar je pure vrijheid samen beleefd of een dressuur oefening die net dat ietsje beter lukt dan de vorige keer waardoor jullie je alle twee goed over jezelf voelt. En het plezier van het zien van de spelende paarden in de wei en te weten dat je dat voor je paard kan doen, hem dat plezier schenken.

En ik leer er altijd iets over mezelf door, en dat houd me met mijn 2voetjes op de grond.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:59

Huh? Gekke vraag eigenlijk, voor mij dan. Mis denk ik, net als XLeandrosX een beetje info over waar de vraag vandaan komt.

Amina22, jij stuurt met je post aan op een andere discussie. De vraag zou dan zijn: denk je dat paarden het rijden leuk vinden?
Nu is de vraag: waarom rij je paard? En dan moet ik ook denken aan: tja, waarom ga je body-builden? Of fietsen? Waarom houdt je papegaaien? Waarom schilder je?

Waarom rij ik paard? Omdat ik nergens anders zo heerlijk mijn hoofd leeg krijg, omdat ik makkelijker met dieren overweg kan dan met mensen... Omdat ik het een heerlijk gevoel vind, om samen met een dier iets te kunnen doen. Ook omdat ik dan lekker buiten ben trouwens en omdat het me een uitdaging biedt. Omdat ik nieuwsgierig ben naar gedrag (zowel van dieren als van mensen trouwens).

Ik vraag me alleen af of dit de vraag eigenlijk wel was... Had het meer moeten zijn "waarom rij je paard en neem je geen genoegen met alle andere dingen die je kan doen met een paard?" En die vraag leidt er voor mij dan weer toe dat ik me afvraag wat dat dan voor verschil maakt ten opzichte van wel rijden...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:09

De hemel op aard is op de rug van het paard.

Het is een magisch gevoel om op de rug van een paard te mogen zitten. Vooral ’s avonds nog even het bos in. Heerlijk genieten van de natuur en je paard ook zien genieten en dan midden op het ruiterpad een hert zien staan. In rengalop de heuvel op en je paard onder je voelen gaan, en merken dat ze dat geweldig vindt.

zou het voor geen goud willen missen, mis nog liever maandenlang sex dan de paarden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:11

Waarom rijd ik paard? Die vraag stel ik mezelf ook wel vaak. In mijn antwoord kom ik niet veel verder dan: fijn om te doen, de samenwerking, het vrije gevoel, het machtige gevoel, eerbied voelen, en.z Maar dat is geen antwoord. Heel vaak rijd ik ook niet, de verzorging, het tussen en met ze leven is me vaak ook genoeg. Ik leer ze steeds beter kennen, hun gedrag hun individuele persoonlijkheden, de meesten zijn trouwens bij me geboren. Ik vind het mooi een beetje onderdeel te zijn van de familiegroep en dingen te beleven. Ik werk wel op een andere manier met ze, in de hulpverlening. Ik merk dat ook de paarden zich daarin ontwikkelen. Ze worden sensitiever voor mensen en paarden. Ik werk met ze samen in in vrijheid, als ze niet komen, komen ze niet. Ze kiezen ook zelf wie van hen naar een client toe komt. Ik vind dat een heel mooi proces om onderdeel van te zijn. Hat raakt emotie en verstand, maar ook nog een diepere laag, heel bijzonder!

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:42

Omdat ik het gewoon leuk vind om een band op te bouwen, en samen verder te komen.
En lekker je hoofd leegmaken samen met je paard is ook super!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:48

omdat ik stiekum kick op leer, zweepjes en macht

in de OP hangt een beschuldigende toon... een beetje de toon van een vegetarier die vraagt waarom je eigenlijk vlees eet terwijl je weet dat dat zulke lieve diertjes waren die zielig opgesloten hebben gezeten en zo'n slecht leven hebben gehad -dat-doe-je-toch-niet-

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:52

omdat een paard eerlijk is & ik mijn hoofd even leeg kan maken als ik daar ben. ;P

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:54

heel simpel , paard is goed koper en werkt beter dan 3 x per week fysio
daarbij is hij mijn benen op wandeling en ff aan iets anders denken , liefst niks :Y)

buiten het knuffel en relax gehalte (dan vaak niet rijden maar spelen , met bal wipwap you name it )
die kleine staat voor de wagen , vind die prachtig , zodra ik zadel of wagen pak
komt er een der 2 naar ons toe

zolang ze als ik roep nog beiden in volle galop naar me toe komen
ook als het geen etenstijd is , net eten gehad hebben of net een nieuw stuk weide
schijnen ze me ondanks alle ellende die ik ze aandoe (rijden/mennen/longeren .. arbeid .. )
me toch nog lief te vinden ;)

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:55

mijn ouders hadden al 2 pony's. *\o/*
daar heb ik spelenderwijs mee leren omgaan. <3
je bouwd echt een geweldige band op met een paard en dat is niet zo met een schaap, :+
en ook mijn katten gaat het alleen om zichzelf. :(
het is ook zó heerlijk, een warme adem in je nek voelen, en wetn dat je paardje daar achter je aan je haar knabbelt. :(:)
(oke, van dat hierboven heb ik een beetje te vaak last, mar verder heb ik 't goed met ferry :j )
soms barst je op het nippertje niet in tranen uit als hij je romantisch aankijkt |( (ha, ik heb een vriend :j )
en zo lekker overal en nergens heendenderen!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:03

Qimm schreef:
omdat ik stiekum kick op leer, zweepjes en macht

in de OP hangt een beschuldigende toon... een beetje de toon van een vegetarier die vraagt waarom je eigenlijk vlees eet terwijl je weet dat dat zulke lieve diertjes waren die zielig opgesloten hebben gezeten en zo'n slecht leven hebben gehad -dat-doe-je-toch-niet-

Dat vond ik dus ook en dat is dan ook de reden waarom ik aan TS vraag om haar vraag toe te lichten waarom ze deze vraag stelt en wat haar mening hier over is. Maar TS geeft maar geen reactie.....beetje jammer....

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:10

een blik in de postgeschiedenis van de TS geeft mij weinig te raden waar dit heen zal gaan...

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:13

Mensen rijden of tewel reden vroeger te paard om op langere afstanden te komen toen er geen ander vervoersmidelen waren en sinds die tijd komt het eigelijke paardrijden.

Echter de dag rijden mensen paard om verchillende redenen.
Sommige willen gewoon samen werken en gezamelijk plezier hebben.
Anderen willen per direct de wedstrijden in en elke wedstrijd winnen.

Waarom rijd men paard?
Adreline, het gevoel van samenwerking met je paard en wedstrijdcompetief.
Ook kiezen sommige mensen het als ontspanning.

Daarnaast ook om je rijvaardigheden te verbetern dat is het juist leukst.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 22:16

Haha sorry dat ik julliue zolang heb laten wachten, maar ten eerste wilde ik meerdere reactie hebben voor ik reageerde en ten tweede het simpele feit dat tijd heet ( wat eigelijk natuurlijk geen feit is, maar da's weer een ander filosofisch verhaal)

Eerst uitleg vraag: Ik schreef nog idd omdat het vroeger nodig was en nu niet meer. Niets beschuldigens dus.
Ik heb deze vraag gestelt en wilde niet oordelen. Het gaat mij niet om het rijden zelf alleen om de reden erachter.

NU de reden: Ik wilde weten wat mensen beweegt om paard te rijden. Weet je als kind vind je paarden leuk en word je verteld dat je erop hoord te rijden. Wij nemen dat aan en acepteren meteen dat daar een bit bij hoort en een zweep.bij hoort.
Ineens is het plaatje verandered. het leuke dier heeft nu een doel.Namelijk, wedstrijden, ontspanning, een worden met de natuur, macht etc...
Kijken we nog wel eens terug naar dat kleine meisje dat we ooit waren? Dat meisje, dat een paard zag zonder doel?
Wat zou je zien als je dat meisje weer eens opzoekt? Zou je graag terug willen en een paard weer zonder doel willen zien?
misschien wat gecompliceerd en vaag, maar dit vroeg ik me dus af, maar daarvoor wilde ik jullie redenen weten.
Zou iemand die vraag kunnen beantwoorden?

Wat mijn mening is doet er verder niet toe. Ik zoek naar antwoorden en niet naar een discussie. Ik ga dus ook niet zeggen dat pietje puk een stomme reden heeft ofzo, want een reden is een reden en iedereen is anderes.
Het zou alleen fijn zijn als mensen af en toe aan het denken worden gezet. over iets wat voor hun zo gewoon is als je sokken aandoen voordat je, je schoenen aantrekt.

Liefs,

Helene

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:48

Weet je, ik heb me ook wel eens af gevraagd waarom ik nou op een paard rij :') Ik bedoel, oppervlakkig gezien is het niets meer dan op een paard z'n rug zitten, hem te laten bewegen in de richting die jij wil en in het tempo dat jij wilt.
Heb ook een tijdje gehad dat ik geen enkele lol meer zag in het rijden op een paard. Tot ik mijn eigen paard kreeg. Toen werd het me ineens duidelijk dat een ritje door het bos helemaal niet zo vanzelfsprekend is, als toen ik dat nog op een manege deed.

Nu begin ik weer echt lol te krijgen in het rijden. Iedere keer dat ik samen met m'n paard iets nieuws onderneem of iets bereik, ben ik weer helemaal happy. Ja, dit gaat ook over het paard als iet met een doel erbj zien. Maar is het dan niet zo dat overal wel doelen bij horen? Je gaat toch ook naar school omdat het je doel is om je diploma te halen?
Al vind ik dat er wel verschillen zijn in wat voor soort doelen je jezelf en je paard stelt. Bij mij lopen ze best uiteen. Ik heb wel grotere doelen, zoals een wedstrijd rijden met m'n paard, of een keer op trektocht gaan. Maar daarvoor moet ik eerst kleinere doelen bereiken, zoals overal op buitenrit kunnen en m'n paard en ik moeten elkaar ook 100% kunnen vetrouwen. En voor die doelen heb ik ook weer kleinere doelen.

Dat voorkomt toch wel een beetje dat ik de lol van het paardrijden uit het oog verlies. Ik kan er iedere keer van genieten als ik ook maar het kleinste doel heb behaald, zoals wanneer ik mijn paard langs een eng obstakel krijg.

sannemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:37

Een paard kan er voor zorgen dat je jezelf beter leert kennen en begrijpen. Hij houdt je als het ware een spiegel voor en laat je zien hoe jij je voelt. Is je paard vriendelijk, dan ben jij dat ook. Is je paard nerveus en chagrijnig, wees er dan maar zeker van dat jij ook zo bent op dat moment. Reageer dit ook nooit af op je paard, hij heeft er niks mee te maken dat jij een rotdag hebt. Al wil je dat mischien niet altijd geloven. Paardrijden is ook een zaak van "mindfulness", een moeilijk woord om te zeggen dat je volledig in deze sport kan opgaan en aan niets anders meer hoeft te denken, je maakt je hoofd leeg en je stapt met een goed gevoel af. Belangrijk daarbij is dat je paard bij je past, dat jullie echte vrienden zijn, een maatje waar je alles mee kan. Om maar even een voorbeeld te schetsen : ik heb een drukke baan, als operatieverpleegkundige in een groot ziekenhuis draai ik de meest onmogelijke uren. Als ik na een vroege dienst dan thuis kom en ik trek er met mijn paarden op uit dan krijg ik terug een boost van energie en nadien kan je goed slapen :z vanwege de boslucht die je binnen kreeg. Alleen maar voordelen. Het is als een microbe, eens besmet raak je er nooit meer vanaf... Sannemie /3

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:40

Een paard oordeelt niet, een paard veroordeelt niet. Heerlijk 's ochtends vroeg met z'n tweetjes door het landschap rijden, genieten voor twee....................... de hemel op aarde ligt op de rug van een paard........................

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:52

phoenix4ever schreef:
Kijken we nog wel eens terug naar dat kleine meisje dat we ooit waren? Dat meisje, dat een paard zag zonder doel?
Wat zou je zien als je dat meisje weer eens opzoekt? Zou je graag terug willen en een paard weer zonder doel willen zien?
misschien wat gecompliceerd en vaag, maar dit vroeg ik me dus af, maar daarvoor wilde ik jullie redenen weten.
Zou iemand die vraag kunnen beantwoorden?

Nee, ik kan dat niet beantwoorden. Waarom niet? Omdat ik mij niet kan herinneren dat ik als meisje een paard zag zonder doel.
Ik weet dat ik een buurmeisje had dat paard reed en ik dat ook wilde.
Maar ik heb mij ook al eens afgevraagd hoe ik vroeger op een paard zat. Was het onbevangen? Was het zonder nageeflijk rijden? Was het gewoon opstappen en rondhobbelen? Geen idee.
Ik weet alleen dat ik in het hier en het nu het fijn vind om met mijn paard bezig te zijn. Hij dwingt mij te ontspannen en mijn hoofd leeg te maken. Ik train hem voor mijn plezier, maar zie daardoor een steeds mooier paard dat in de loop van de jaren steeds beter in zijn vel is komen te zitten. Die door ons wederzijdse respect ook graag voor mij wil werken onder het zadel. Regelmatig stap ik af en als ik dan de beugels opsteek en de singel los doe, zie ik een paard met een voldane blik. Of hij het werk fijn vond? Geen idee, maar blijkbaar wel het gevoel na het werken.

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:29

Ik rijdt paard opdat ik dat leuk vind.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:31

Ik rij mijn paard omdat mijn paard mij niet kan rijden :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:34

laetitia schreef:
De hemel op aard is op de rug van het paard.

Het is een magisch gevoel om op de rug van een paard te mogen zitten. Vooral ’s avonds nog even het bos in. Heerlijk genieten van de natuur en je paard ook zien genieten en dan midden op het ruiterpad een hert zien staan. In rengalop de heuvel op en je paard onder je voelen gaan, en merken dat ze dat geweldig vindt.

zou het voor geen goud willen missen, mis nog liever maandenlang sex dan de paarden.

:j Dit is voor mij het juiste antwoord waarbij ik dan ook nog graag dressuur rijd als aanvulling. Vandaag drie herten gezien in het bos :):) .

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:35

Ik zou ook op mijn hond rijden als dat kon maar dat kan niet dua blijft dat bij knuffelen en uitlaten. Even heel banketstaaf, maar in principe heb ik mijn paard om te rijden, het gecontroleerde gevaar geeft mij een heel prettig gevoel,.op de rug van een dier 'even' 30km door het bos rijden, op plekken komen waar je anders nooit komt omdat ik te lui ben om elke keer die kilometers te gaan lopen. Bovendien vind ik dat saai en te langzaam.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:45

omdat ik het simpelweg geweldig vind dat het mogelijk is dat twee totaal verschillende wezens als 1 kunnen samenwerken (wat bij 2 van dezelfde soort(mensen) nog vaak genoeg fout gaat). verder vind ik het ook leuk dat als je voor langere tijd met dezelfde paarden werkt, je jezelf tegenkomt in het gedrag van het paard tegenover jou.