Ik heb een paardje van 22 jaar ouden hij heeft twee gescheurdde pezen. Nu zijn we al bijna twee maanden volop bezig met zijn herstel. Maar we hadden in het begin een slechte DA die de foute diagnose gesteld had...
Nu moeten we elke maand 350€ stalgeld betalen voor een paard dat niet eens meer bereden kan worden. Mijn ouders betalen dit en zien het dus niet meer zitten dat ik uit de wedstrijdsport ga, ook al is het maar tijdelijk... Ook willen ze geen stalgeld uitgeven aan een 'nutteloos' paard. Onze beslissing was om hem naar een rusthuis te brengen waar hij nog dagelijks verzorgt wordt zoals onze DA het voorschreef. Indien hier geen plaats meer is zal mijn paardje waar k echt álles van geleefde heb, ofwel naar het slachthuis gaan ofwel een spuitje krijgen...
andere (goedkopere) stal zoeken?? of een stuk weiland met schuilstal??
Solleke_Noah
Geplaatst: 10-08-11 18:18
Ik zou eerst zelf aan luxe inleveren (lees: geen dure vakanties oid). Als dat niet voldoet, op zoek naar een goedkopere plek, die wel nog steeds aan alle eisen voor paard zelf voldoet. En lukt dat nog steeds niet, dan heb ik connecties bij enkele organisaties die paarden herplaatsen waarvan ik 100% zeker weet dat ze er alles aan doen om het paard 1) op een betrouwbare plek te herplaatsen, 2) via controles zijn welzijn blijven in de gaten houden, 3) ingrijpen en hem terughalen moest het nieuwe thuis toch niet ok zijn.
Inslapen van een gezond dier zou voor mij te ver gaan, een kwakkelend oud paard, en na al deze opties geprobeerd te hebben, zou ik waarschijnlijk wel laten inslapen.
edit: en kwakkelend is ook wel écht kwakkelend he, mijn 20-jarig pensioenpaard met dampigheid reken ik daar (nog) niet bij.
Dan bijv maar een keer niet op vakantie, of iets minder doen, zodat je je paard kan houden, of hem verkopen aan een bekenden, of iemand die gewoon een pony voor recreatie wil, maar naar de slacht? nee, als hij nog in goeie conditie is zou ik er goed over nadenken voor dat je hem wil slachten.. Ik zou het nooit doen, dan eerder verkopen..
Shawny
Geplaatst: 13-08-11 20:53
Ik zou gaan voor een 'bejaarden' tehuis, al zijn daar vaak hele lange wachtlijsten voor, maar het is het proberen denk ik waard. Misschien is er iemand die een maatje zoekt voor zijn/haar pony op een weiland? Er zijn ook stichtingen waar je je paard kan afstaan.. ik zou ergens in deze richting zoeken. Een gezond dier laten inslapen zou ik zelf nooit voor kiezen.
Heb zelf ook een manege pony gekregen, we wisten niet eens hoe oud ze precies was, maar de DA schatte ergens in de 30. Beestje was kreupel, was al behoorlijk op leeftijd, en kon dus niet meer mee in de lessen. Dus werd weg gedaan ( slacht ) Ik heb haar nog 5 jaar van dr leven kunnen laten genieten, ze werd zelfs een soort van hengstig in het land (weet niet of het mogelijk is op zo'n oude leeftijd, maar ze liet duidelijk wel merken dat ze erg geïnteresseerd was in de mannen) Ik kon haar al een aantal jaar voor ze van mij werd, maar zo had ik dr nog nooit gezien Toch een erg goed gevoel als je van die oude beestjes die hun hele leven hebben moeten werken voor hun eten nog een aantal jaar bij je kunnen genieten
Zou hem nooit in laten slapen in zo'n situatie, nooit. Zet hem lekker bij een boertje in het land tussen de koeien, ezeltjes, etc. Zoek een meisje die hem lekker wilt vertroetelen, zijn er echt genoeg van! Rusthuizen zijn er genoeg, paardinnood.nl neemt geloof ik oudere paarden op..
Anoniem
Geplaatst: 15-08-11 20:06
ik zou proberen hem aan iemand te verkopen of te stallen bij iemand die ik ken die haar dan een paar daagjes per week gebruikt voor de lessen en dat je er toch nog oog op houdt. of idd een leuk verzorgstertje zoeken die ook een deel wil vergoeden.