Aartje schreef:Hij doet mij erg denken aan een shet die ik jaren geleden verzorgt heb voor iemand anders. Ook een zwart hengstje maar ik bedoel meer het gedrag wat ie laat zien. Echt sprekend! Alleen heb ik de eigenaar toen wel echt duidelijk gemaakt dat hij hem beter kan castreren. Voor mij was hij nog net onder de duin te houden toen, maar hij wilde dat ik hem ging beleren voor zijn dochtertje van 8. Daar vind ik dit soort hengstjes totaal niet geschikt voor.
Ook op dit filmpje zie ik behoorlijk dominant gedrag verschijnen af en toe. Probeer je echt goed te focussen op zijn lichaamstaal en probeer er constand bovenop te zitten dat jíj de baas bent en straf het aub meteen af als hij iets doet wat niet naar jou zin is. Want voor je het weet neemt hij een loopje met je en dan kunnen er vervelende dingen gebeuren. Hoe klein zo'n shetjes ook is, als híj besluit het 'gevecht' met jou aan te gaan en jij staat daar niet goed je mannetje in dan is het opeens niet meer die leuke eigewijze poowny. Die tik geven met de zweep (dat je er dan uitgeknipt hebt) zou ook veel te laat geweest zijn. Hij gíng al te ver en daar had je duidelijker naar hem toe moeten zijn. Straffen met een zweep hoeft ook niet perse gezien te worden door jouw pony als dominant gedrag. Hij kan het ook zien als een hopelose verdediging die hij je dan maar vergeeft. Wees echt duidelijk in jou houding en zet geen stap naar achteren als hij gek naar jou doet. Zie je aan zijn lichaam dat hij wil bokken, wees hem dan vóór. Direct een tik zodat hij schrikt en dan laat hij die bok wel zitten. Maar jij gaat níet voor hem aan de kant. Iedere keer dat jij voor hém een pas opzij doet ben je ondergeschikt aan hem. Ik weet niet hoelang je al bezig bent met het trainen van deze pony, maar verdiep je nog even wat meer in lichaamstaal en rangorde. Want dat heeft een jong hengstje écht nodig als je hem hengst wilt laten.
Ik zeg dit alleen maar om dat het mij een beetje zorgen maakt als ik dit zo zie en niet omdat ik graag vervelend doe. Hoop dat je mn raad opvolgt en dat ik op het volgende filmpje van jou kan zien dat je vooruit gegaan bent!
Je hoeft je helemaal geen zorgen te maken want het gedrag dat jij omschrijft is helemaal mijn pony niet dus hier ga ik verder niet op in.