Vrijspringende Shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vrijspringende Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:27

Ook ik schrok van die gerichte trap.. :\
Wat ik uit je reacties opmaak, besef je zelf niet wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.. jammer.
Als jouw pony op deze manier naar achter trapt omdat jij snoepjes bij je hebt, lijkt het me verstandig om hem niet meer te belonen met die snoepjes in de bak.
Ik beloon zelf ook met brokjes, maar mijn paard hoeft zoiets echt niet te flikken.. :n

Voor de rest, je pony springt wel mooi. :)
Ziet er grappig uit dat zo'n kleintje zo ver door de lucht kan zweven.
Hij ziet er goed uit, glanst mooi en ook het stukje bij 0:39 tot 0:41 ziet er goed uit. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 03:29

riagr schreef:
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je op bepaalde momenten de balk ACHTER de hindernis hebt liggen, ipv ervoor... en dat is nu het probleem waardoor hij gaat weigeren: hij kan na de landing niet makkelijk weg...
En daar heeft hij als slimme pony wel een truukje voor: gewoon die kant niet meer springen ;)

Is heel normaal hoor, galopbalk áchter de sprong.
(of in een lijntje er tussen)
Leren de wat snelleren en vlakkeren mooi van terugspringen ;).

Maar goed, in het vrijspringen voor de fun is het niet echt nodig.

TS, misschien is het de volgende voor je pony fijner als je een klein lijntje neerzet en hem uit draf laat inkomen.
Drafbalkje, op zo'n 70 cm een klein kruisje en dan op 5.5/6 meter een kruisje/steiltje. (en de zijkanten dan even afzetten zodat hij er niet tussen uit kan ;) )
Op deze manier help je je pony met de afstanden en het bepalen van de afzet.
(oh en shet-kenners, corrigeer me met de afstanden maar als ik niet helemaal goed zit...ben meer thuis in de paarden dan in de shets dus heb even een schatting gedaan qua meters)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:39

Hij doet mij erg denken aan een shet die ik jaren geleden verzorgt heb voor iemand anders. Ook een zwart hengstje maar ik bedoel meer het gedrag wat ie laat zien. Echt sprekend! Alleen heb ik de eigenaar toen wel echt duidelijk gemaakt dat hij hem beter kan castreren. Voor mij was hij nog net onder de duin te houden toen, maar hij wilde dat ik hem ging beleren voor zijn dochtertje van 8. Daar vind ik dit soort hengstjes totaal niet geschikt voor.

Ook op dit filmpje zie ik behoorlijk dominant gedrag verschijnen af en toe. Probeer je echt goed te focussen op zijn lichaamstaal en probeer er constand bovenop te zitten dat jíj de baas bent en straf het aub meteen af als hij iets doet wat niet naar jou zin is. Want voor je het weet neemt hij een loopje met je en dan kunnen er vervelende dingen gebeuren. Hoe klein zo'n shetjes ook is, als híj besluit het 'gevecht' met jou aan te gaan en jij staat daar niet goed je mannetje in dan is het opeens niet meer die leuke eigewijze poowny. Die tik geven met de zweep (dat je er dan uitgeknipt hebt) zou ook veel te laat geweest zijn. Hij gíng al te ver en daar had je duidelijker naar hem toe moeten zijn. Straffen met een zweep hoeft ook niet perse gezien te worden door jouw pony als dominant gedrag. Hij kan het ook zien als een hopelose verdediging die hij je dan maar vergeeft. Wees echt duidelijk in jou houding en zet geen stap naar achteren als hij gek naar jou doet. Zie je aan zijn lichaam dat hij wil bokken, wees hem dan vóór. Direct een tik zodat hij schrikt en dan laat hij die bok wel zitten. Maar jij gaat níet voor hem aan de kant. Iedere keer dat jij voor hém een pas opzij doet ben je ondergeschikt aan hem. Ik weet niet hoelang je al bezig bent met het trainen van deze pony, maar verdiep je nog even wat meer in lichaamstaal en rangorde. Want dat heeft een jong hengstje écht nodig als je hem hengst wilt laten.

Ik zeg dit alleen maar om dat het mij een beetje zorgen maakt als ik dit zo zie en niet omdat ik graag vervelend doe. Hoop dat je mn raad opvolgt en dat ik op het volgende filmpje van jou kan zien dat je vooruit gegaan bent!

xDuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 18:33

kollee3 schreef:
Wat een leuk pitting ponietje zeg, daar houd ik wel van :)
Ga je vast nog veel leuke dingen met hem meemaken.

Erg mooie shetlander ook!

Dank je, ik heb hem nu al 5 jaar en we hebben toch al best mooie dingen meegemaakt en ik hoop dat hij dan ook nog lang bij mij blijft ^^

xDuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 18:35

KoudbloedKim schreef:
Ook ik schrok van die gerichte trap.. :\
Wat ik uit je reacties opmaak, besef je zelf niet wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.. jammer.
Als jouw pony op deze manier naar achter trapt omdat jij snoepjes bij je hebt, lijkt het me verstandig om hem niet meer te belonen met die snoepjes in de bak.
Ik beloon zelf ook met brokjes, maar mijn paard hoeft zoiets echt niet te flikken.. :n

Voor de rest, je pony springt wel mooi. :)
Ziet er grappig uit dat zo'n kleintje zo ver door de lucht kan zweven.
Hij ziet er goed uit, glanst mooi en ook het stukje bij 0:39 tot 0:41 ziet er goed uit. :j

Hij heeft nog nooit zoiets gedaan, en uit 1 filmpje kunnen jullie echt zijn gedrag niet kennen. Ik doe vrijheidsdressuur met hem en ik ben wel degelijk consequent met hem, hij heeft ook na die bok een tik van mijn zweep gekregen maar zoals ik al eerder gezegd heb heb ik dit eruit geknipt omdat ik dat niet fijn vind staan in een filmpje.

xDuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 18:36

Aartje schreef:
Hij doet mij erg denken aan een shet die ik jaren geleden verzorgt heb voor iemand anders. Ook een zwart hengstje maar ik bedoel meer het gedrag wat ie laat zien. Echt sprekend! Alleen heb ik de eigenaar toen wel echt duidelijk gemaakt dat hij hem beter kan castreren. Voor mij was hij nog net onder de duin te houden toen, maar hij wilde dat ik hem ging beleren voor zijn dochtertje van 8. Daar vind ik dit soort hengstjes totaal niet geschikt voor.

Ook op dit filmpje zie ik behoorlijk dominant gedrag verschijnen af en toe. Probeer je echt goed te focussen op zijn lichaamstaal en probeer er constand bovenop te zitten dat jíj de baas bent en straf het aub meteen af als hij iets doet wat niet naar jou zin is. Want voor je het weet neemt hij een loopje met je en dan kunnen er vervelende dingen gebeuren. Hoe klein zo'n shetjes ook is, als híj besluit het 'gevecht' met jou aan te gaan en jij staat daar niet goed je mannetje in dan is het opeens niet meer die leuke eigewijze poowny. Die tik geven met de zweep (dat je er dan uitgeknipt hebt) zou ook veel te laat geweest zijn. Hij gíng al te ver en daar had je duidelijker naar hem toe moeten zijn. Straffen met een zweep hoeft ook niet perse gezien te worden door jouw pony als dominant gedrag. Hij kan het ook zien als een hopelose verdediging die hij je dan maar vergeeft. Wees echt duidelijk in jou houding en zet geen stap naar achteren als hij gek naar jou doet. Zie je aan zijn lichaam dat hij wil bokken, wees hem dan vóór. Direct een tik zodat hij schrikt en dan laat hij die bok wel zitten. Maar jij gaat níet voor hem aan de kant. Iedere keer dat jij voor hém een pas opzij doet ben je ondergeschikt aan hem. Ik weet niet hoelang je al bezig bent met het trainen van deze pony, maar verdiep je nog even wat meer in lichaamstaal en rangorde. Want dat heeft een jong hengstje écht nodig als je hem hengst wilt laten.

Ik zeg dit alleen maar om dat het mij een beetje zorgen maakt als ik dit zo zie en niet omdat ik graag vervelend doe. Hoop dat je mn raad opvolgt en dat ik op het volgende filmpje van jou kan zien dat je vooruit gegaan bent!

Je hoeft je helemaal geen zorgen te maken want het gedrag dat jij omschrijft is helemaal mijn pony niet dus hier ga ik verder niet op in.

xDuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 18:38

Kanelly schreef:
riagr schreef:
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je op bepaalde momenten de balk ACHTER de hindernis hebt liggen, ipv ervoor... en dat is nu het probleem waardoor hij gaat weigeren: hij kan na de landing niet makkelijk weg...
En daar heeft hij als slimme pony wel een truukje voor: gewoon die kant niet meer springen ;)

Is heel normaal hoor, galopbalk áchter de sprong.
(of in een lijntje er tussen)
Leren de wat snelleren en vlakkeren mooi van terugspringen ;).

Maar goed, in het vrijspringen voor de fun is het niet echt nodig.

TS, misschien is het de volgende voor je pony fijner als je een klein lijntje neerzet en hem uit draf laat inkomen.
Drafbalkje, op zo'n 70 cm een klein kruisje en dan op 5.5/6 meter een kruisje/steiltje. (en de zijkanten dan even afzetten zodat hij er niet tussen uit kan ;) )
Op deze manier help je je pony met de afstanden en het bepalen van de afzet.
(oh en shet-kenners, corrigeer me met de afstanden maar als ik niet helemaal goed zit...ben meer thuis in de paarden dan in de shets dus heb even een schatting gedaan qua meters)

Dat kan idd helpen maar de piste is niet echt groot genoeg om een lijntje na elkaar te zetten:p Zal het dan wel eens toepassen als ik de grote piste vrij heb :)

xDuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 18:49

Om alle misverstanden te vermijden, commentaar op het feit dat hij bokt hoef ik niet meer.
Het steigeren is gevraagd en daarna wou ik hem wegsturen maar het lukte niet dus ik bleef hem wegsturen en als reactie daarop bokte hij, daarvoor heeft hij een flinke tik van de zweep gehad en is hij doorgelopen. Punt klaar.. Ik heb die tik weggeknipt omdat dat geen vriendelijk beeld is, verder staan niet alle sprongen en opwarming in het filmpje.

Voor de mensen die beweren dat hij erg dominant is, hij is alfahengst in zijn kudde ja. Maar ik heb controle over mijn pony, hij is niet dominant naar mij toe en ik heb nog nooit een pony in mijn nek gehad of een beet gekregen. Dus verhalen over castraties hoef ik niet, hij loopt tussen heel wat merries (die hij niet dekt) en doet er niets naar...

Ik heb verder al van enkele mensen tips gehad op het springen en die zijn idd wel handig verder hoef ik geen tips meer, dit is enkel om mijn pony eens voor te stellen.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:50

Leuke pony, mooi slank en leuk filmpje!

Van springen heb ik geen verstand. Daar ga ik me niet mee bemoeien.
Maar ik ga er van uit dat je een goede verstandhouding hebt met je (toch wel dominant ;) ) hengstje. Een filmpje is een momentopname en wat ik zie is een dominant paardje maar die wél voor je werkt +:)+
En dat je altijd consequent moet blijven en moet werken aan de rangorde, och... dat heb ik met mijn dominante merrie ook. Als ik een filmpje zou maken dan zouden er ook stukken tussen zitten waar mijn pony me uitprobeert en dat ik dat aan het oplossen ben.

Nee, gewoon een leuk filmpje van een leuke pony :) !

xDuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 18:55

Leeuwnie schreef:
Leuke pony, mooi slank en leuk filmpje!

Van springen heb ik geen verstand. Daar ga ik me niet mee bemoeien.
Maar ik ga er van uit dat je een goede verstandhouding hebt met je (toch wel dominant ;) ) hengstje. Een filmpje is een momentopname en wat ik zie is een dominant paardje maar die wél voor je werkt +:)+
En dat je altijd consequent moet blijven en moet werken aan de rangorde, och... dat heb ik met mijn dominante merrie ook. Als ik een filmpje zou maken dan zouden er ook stukken tussen zitten waar mijn pony me uitprobeert en dat ik dat aan het oplossen ben.

Nee, gewoon een leuk filmpje van een leuke pony :) !

Dankje, dat je het vanuit dat standpunt bekijkt! Dat is idd hoe ik het ook zie en heel wat mensen die mij al hebben zien werken met hem zeggen idd dat hij dominant uit de hoek kan komen maar dat ik hem toch genoeg onder controle heb. En idd ik moet consequent blijven met hem, als ik leidoefeningen of VD doe moet ik consequent blijven en ik heb er echt nog geen enkel probleem van ondervonden :) Ik ben tevreden over mijn pony en zijn karakter en ik kan met hem tussen merries werken zonder enig probleem, dus echt ik ben blij met jouw reactie ^^

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:05

Wow, dus je hebt hem al vijf jaar en hij doet zó naar je?

Succes met hem verder. Ik neem de pony overigens niets kwalijk. Die gerichte bok was puur een reactie op jouw dreigement. Jij zwaait heel gericht met je arm naar hem wat aanvallend overkwam en hij deed niets anders dan dáárop reageren.
Maargoed. Ga vooral verder met je pony. Ik was alleen een beetje bezorgd en hoopte dat je wat verstandiger zou antwoorden maar uit jou reactie haal ik niet echt op dat je open staat om meer te leren over je pony en het hele paardengedrag.
En ik blijf erbij dat hij zich precies gedraagt als een shet die ik gekent heb die ook echt niet de makkelijkste was. Soms moet je gewoon even eerlijk zijn naar je zelf, want ik kan me niet voorstellen dat er niet een 'schrik moment' in jou om ging. Want dat krijgen zelfs de meeste beschouwers hier die zich intreseren voor paard&gedrag. Steeds als jij even schrikt van zijn reactie zou je eigenlijk moeten denken 'hey ik doe iets fout want dit is niet zoals ik wil dat hij doet.' Zie het als een leerpuntje en ga daar aan werken. En ga nou niet antwoorden dat jij er zelf niet van schrikt want ook dat zou alleen maar getuigen dat je niet ziet wat jou pony eigenlijk verteld. Meer zeg ik niet meer.

xDuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 10:27

Aartje schreef:
Wow, dus je hebt hem al vijf jaar en hij doet zó naar je?

Succes met hem verder. Ik neem de pony overigens niets kwalijk. Die gerichte bok was puur een reactie op jouw dreigement. Jij zwaait heel gericht met je arm naar hem wat aanvallend overkwam en hij deed niets anders dan dáárop reageren.
Maargoed. Ga vooral verder met je pony. Ik was alleen een beetje bezorgd en hoopte dat je wat verstandiger zou antwoorden maar uit jou reactie haal ik niet echt op dat je open staat om meer te leren over je pony en het hele paardengedrag.
En ik blijf erbij dat hij zich precies gedraagt als een shet die ik gekent heb die ook echt niet de makkelijkste was. Soms moet je gewoon even eerlijk zijn naar je zelf, want ik kan me niet voorstellen dat er niet een 'schrik moment' in jou om ging. Want dat krijgen zelfs de meeste beschouwers hier die zich intreseren voor paard&gedrag. Steeds als jij even schrikt van zijn reactie zou je eigenlijk moeten denken 'hey ik doe iets fout want dit is niet zoals ik wil dat hij doet.' Zie het als een leerpuntje en ga daar aan werken. En ga nou niet antwoorden dat jij er zelf niet van schrikt want ook dat zou alleen maar getuigen dat je niet ziet wat jou pony eigenlijk verteld. Meer zeg ik niet meer.

Kijk ik zou willen dat je mijn topic nu verlaat.
Ik vind dat je uit 1 filmpje echt niet zijn hele gedrag kunt evalueren. Ik volg les in natural horsemanship en heb cursussen gehad over het gedrag van paarden dus daar kan je mij ook al helemaal niet op beoordelen. En die man is een Parelli instructeur en zegt dat het goed zit tussen ons daarom vind ik jouw commentaar op niets slaan.

Dit filmpje is gewoon om zijn vrijspringen te tonen, niet om hem te laten evalueren op zijn gedrag. Daarom ga ik dus niet meer verder op jou in ..

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:16

Reageer dan gewoon op mijn bezorgde reactie met
'Ik volg op dit moment een curcus NH en we zijn goed op weg. Ik zie zelf dat er soms ook nog dingetjes mis gaan maar daar werken we aan.'

Dan had ik weer gezegd, 'verstandig dat je je erin verdiept en dat je eraan werkt want het is een hele leuke pony om te zien.'

Maar het feit dat je me zo afkapt doet alleen maar over komen alsof je niet open staat voor andermans ideeën en het zelf allemaal wel zo goed weet. Vandaar mijn latere (misschien overdreven) reactie. Sorry daarvoor. Van wie krijg je eigenlijk les als ik vragen mag? (Ben gewoon nieuwsgierig)

xDuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 11:36

Aartje schreef:
Reageer dan gewoon op mijn bezorgde reactie met
'Ik volg op dit moment een curcus NH en we zijn goed op weg. Ik zie zelf dat er soms ook nog dingetjes mis gaan maar daar werken we aan.'

Dan had ik weer gezegd, 'verstandig dat je je erin verdiept en dat je eraan werkt want het is een hele leuke pony om te zien.'

Maar het feit dat je me zo afkapt doet alleen maar over komen alsof je niet open staat voor andermans ideeën en het zelf allemaal wel zo goed weet. Vandaar mijn latere (misschien overdreven) reactie. Sorry daarvoor. Van wie krijg je eigenlijk les als ik vragen mag? (Ben gewoon nieuwsgierig)

Weet je waarom ik zo reageerde? Ik werd overstelpt met slechte reacties op het feit dat hij bokte, en dan ook nog eens met jouw reactie dat ik niet goed werk met hem en daardoor voelde ik mij echt wel in het nauw gedreven, ook al was het mss jouw bedoeling niet. Want in die 5 jaar dat ik hem heb, vind ik toch wel dat we al redelijk wat bereikt hebben.
Dus ik voelde mij echt enorm aangevallen, en de commentaar op zijn bokken was echt alsof ik een dom kind ben die niets van paarden weet. Dit zijn allemaal momentopnames en ik vind toch echt dat je daaruit niet heel zijn gedrag kan afleiden, dat hij dominant is dat weet ik al, maar hij wil wel werken en heeft wel degelijk respect voor mij. Alleen in het filmpje wou hij dus niet weg daarom joeg ik hem weg met mijn zweep en arm. Mijn reactie op jouw en de anderen was puur om mijzelf te verdedigen want ik voelde mij echt aangevallen.

Ik heb al een initiatie NH gevolgd bij Saskia Dobbelaere en al een paar lessen bij Oliver Schelinski, in september start er bij hem een cursus en dan doe ik mee met mijn 2 hengstjes :) Ik weet alleen niet of zij wel "bekend" zijn in Nederland :)
Ik ben ondertussen dus al begonnen met leidoefeningen en het longeren enzo en dat gaat goed met allebei mijn pony's :)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:58

En daarnaast reageer ik natuurlijk ook uit eigen ervaring. Ik werk ook al heel lang met moeilijke paarden en af en toe moet je even wakker geschud worden van de consequenties als je even de controle verliest. Dat is mij een paar jaar terug een keer overkomen en (voor mijn gevoel uit het niets) werd ik aangevallen door een shetlander hengst.
Ik heb nog flink wat littekens eraan over gehouden en ben daar echt van geschokken. Achteraf kon ik de situatie beter omvatten. Sindsdien ben ik mij nog meer in paardengedrag gaan verdiepen en ben ik erachter dat de meeste paarden zo 'natuurlijk' reageren op mensen en dat 'slecht' gedrag bijna altijd veroorzaakt wordt door onszelf. Daarom is het zo belangrijk dat je je bewust wordt van alles wat je doet en zodra je merkt dat er iets mis gaat dat je dan eerst denkt 'wat doe ik zelf fout'.

In het filmpje kwam die aanval echt over als zo'n 'controle verlies'. Natuurlijk kan dat voorkomen, zeker bij een jong en dominant dier, des te belangrijker dat je je daar van bewust bent. Dat je zelf ook ziet wat er fout ging. Ik vind het serieus prettig te lezen dat je er juist aan werkt en dat je er over aan het leren bent. Dan gaat dat vast wel goed komen. Het kwam gewoon even over alsof je niets van iemand aantrok en maar gewoon wat aan het 'aankloten' was om het even grof te zeggen. Een ziekenhuisbed gun je geen enkele paardenliefhebber. Vandaar, dus nogmaals sorry.

xDuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:15

Aartje schreef:
En daarnaast reageer ik natuurlijk ook uit eigen ervaring. Ik werk ook al heel lang met moeilijke paarden en af en toe moet je even wakker geschud worden van de consequenties als je even de controle verliest. Dat is mij een paar jaar terug een keer overkomen en (voor mijn gevoel uit het niets) werd ik aangevallen door een shetlander hengst.
Ik heb nog flink wat littekens eraan over gehouden en ben daar echt van geschokken. Achteraf kon ik de situatie beter omvatten. Sindsdien ben ik mij nog meer in paardengedrag gaan verdiepen en ben ik erachter dat de meeste paarden zo 'natuurlijk' reageren op mensen en dat 'slecht' gedrag bijna altijd veroorzaakt wordt door onszelf. Daarom is het zo belangrijk dat je je bewust wordt van alles wat je doet en zodra je merkt dat er iets mis gaat dat je dan eerst denkt 'wat doe ik zelf fout'.

In het filmpje kwam die aanval echt over als zo'n 'controle verlies'. Natuurlijk kan dat voorkomen, zeker bij een jong en dominant dier, des te belangrijker dat je je daar van bewust bent. Dat je zelf ook ziet wat er fout ging. Ik vind het serieus prettig te lezen dat je er juist aan werkt en dat je er over aan het leren bent. Dan gaat dat vast wel goed komen. Het kwam gewoon even over alsof je niets van iemand aantrok en maar gewoon wat aan het 'aankloten' was om het even grof te zeggen. Een ziekenhuisbed gun je geen enkele paardenliefhebber. Vandaar, dus nogmaals sorry.

Geen probleem, excuses aanvaard ;)
Ik heb zelf ook al slechte ervaringen gehad met Shetlander hengsten en idd het is geen pretje. Dus ik weet wel wat het is helaas :p Maar uit je fouten leer je, het is misschien meestal te laat maar toch, je begint op heel wat meer dingen te letten en dergelijke :) Maar met Duvel is er echt geen gevaar hoor, ik zou zeggen kijk eens naar mijn filmpjes op mijn profiel. Echt een grotere lieverd is er in mijn ogen niet :p
En idd bij slecht gedrag bij paarden is het bijna altijd een reactie op het gedrag van de mens. Veel mensen kennen het gedrag van hun dieren niet eens, van hun honden, katten of hun paarden en dat is spijtig want heel wat problemen zouden kunnen voorkomen worden.

En idd die bok was echt geen leuk zicht, dat weet ik en ik was er mij ook echt wel van bewust dat ik commentaar daarop ging krijgen. Ik had overwogen om hem eruit te laten maar heb hem er dan toch maar in gelaten en tja, wat ik vreesde is dan toch uitgekomen, commentaar maar wel hele harde:p
En je leert altijd bij, ik vind gewoon NH schitterend omdat het je band versterkt en je paard je nu als het ware eindelijk duidelijk kan verstaan. Neen ik ben zeker niet aan het aankloten, ik heb al redelijk wat ervaring gewoon opgedaan uit de praktijk en uit boeken en dergelijke. Ik leer nog altijd bij en bij problemen heb ik genoeg mensen met ervaring op verschillende gebieden waar ik bij terecht kan. Dus ik probeer het echt wel zo goed mogelijk te doen :)

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:49

Wat een supergaaf paardje <3!
Af en toe schud die ook zo lekker met dat koppie!!

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:10

waauw, echt een práchtige pony! :~
en mooi slank! :D

xDuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 17:50

_Grietjee_ schreef:
waauw, echt een práchtige pony! :~
en mooi slank! :D

Dankje ^^ Ja ik probeer op zijn lijn te letten, zou niet willen dat hij te zwaar wordt en de kans op hoefbevangenheid stijgt enzo :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:03

leuke pony hoor, en hij kan goed springen!!
en dat doed die allemaal uitzigzelf?
offtopic: had dat stukje -van dat schoppen- dan helemaal weggehaald...

xDuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 18:06

Sjors493 schreef:

Idd ik had het beter weggehaald maar het zit er nu in dus tja ..
Dankje, neen hij doet het niet altijd uit zichzelf :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:09

xDuvel schreef:
Sjors493 schreef:

bij mij ook niet hoor! :')
ze kunnen nog niet eens 10cm springen -:(-

xDuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 18:14

Sjors493 schreef:
xDuvel schreef:

bij mij ook niet hoor! :')
ze kunnen nog niet eens 10cm springen -:(-

Oh haha das oefenen zeker of gewoon typisch Shet:p Duvel zijn vader was ook niet zo'n fan van springen en draafde er gewoon over :p
Wel ik heb er een beloning aan vastgeplakt dus soms gaat hij met plezier naar de sprong toe (is niet in dit filmpje, hij had er niet echt zin in die dag :p) en andere keren moet ik hem echt aansporen om te springen :) Denk eigenlijk niet dat er heel veel paarden zijn die uit zichzelf over een hindernis gaan springen maar je hebt natuurlijk altijd de uitzonderingen he :p

Verotje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:58

Gave shetlander!

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:13

Ik vind het een beetje jammer van je dat jij elke keer zo aanvallend doet met je reacties. Aartje deelt haar ervaring in dit topic. En meestal als je een topic op bokt opent, krijg je er meestal wel tips etc.

Als iemand een reactie plaatst in het topic (bijv. over de grondbalk of de trap) ga jij gelijk in de verdediging. Ook delen mensen hun ervaringen hier, dus hoe zij het anders zouden doen. Er zijn soms wel kleine dingen waar je op kan letten, dit kunnen ook tips zijn. Je kan toch mensen tips laten geven en dan kan je altijd kijken of je het terecht vindt en of je er iets mee doet?