Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 13:56

Zep schreef:
Ik vind NH een erg duur woord voor iets wat heel veel mensen al jaren doen. Maar het is wel leuk als je daar rijk mee kunt worden Pling

Nee maar serieus, als ik die echte oude "paardenmannen" bij ons bezig zie, die doen precies hetzelfde en krijgen ook alles gedaan bij een paard. Alleen ze hangen er geen dure trainingsmethode aan...

helemaal mee eens
Maar dat heb ik hier al vaker gezegd Lachen

miltonlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:24

ik vindt het een super methode, vindt alles toppie! OK dan!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:29

Als al die "oude paardemannen" het zo goed kunnen moeten ze er ook les in gaan geven, kunnen ze ook wat aan verdienen Knipoog
Alles is tegenwoordig commercieel, dus daar zit ik niet echt mee. Daarbij vind ik het in vergelijking met gewone lessen helemaal niet duur. En blijkbaar is er toch behoefte aan, want iedereen geeft zijn geld er gretig aan uit....Is het niet goed juist dat er nu nieuwe mensen zijn, en niet alleen maar die "oude paardmensen" (waar zijn die trouwens, ik ben er nog nooit een tegengekomen???) Als al die mensen weg zijn, waar moeten we het dan van leren?
Als ik nu bijvoorbeeld als voorbeeld Pat Parelli neem, die heeft in ongeveer dertig jaar van tientallen paardemannen uit amerika en europa les gekregen, van dressuur, western en van het circus. Al die dingen bij elkaar gevoegd en daar een redelijk geprijst lespakket van gemaakt. Ik wil er best ook dertig jaar over doen en dan al die mensen langs gaan, maar dan is mijn paard er al lang niet meer Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:31

Ik ben overtuigd 'parelliaan' Haha! Ik rijd buiten alleen nog maar met een touwhalster omdat hij inmiddels met een correctional shank niet meer te houden was. Nope, mijn paard krijgt nooit een mep, dan had ik het gedrag maar moeten voorkomen. Yep, ik heb de spullen die ervoor nodig zijn gekocht....... wel via een andere manier waardoor ik goedkoper uitwas. Dat geld heb ik verzameld door verkoop van mijn: martingaal, gogue, pessoa, stootteugels, noem de hele zooi maar op. Ik vind het een fantastisch iets en inmiddels komt er flink wat resultaat van. Maar dat is mijn mening en mijn ervaring Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:35

Het gaat mij niet zozeer om het geld wat je er aan uit geeft (ik geef bakken geld uit aan mijn paarden en mijn training) maar meer de hetze eromheen. Er wordt maar gedaan alsof het iets heel nieuws en iets heel bijzonders is en dat is het dus niet!

Waar ik me ook vreselijk aan kan ergeren is aan mensen die de redenatie omdraaien: dat je als je niet aan NH doet synoniem staat aan dat je je paard in elkaar mept en met allerhande hulpteugels en onzin je paard een beetje in een onnatuurlijke houding mept/trekt. Dat is net zo grote onzin als dat NH gelijk staat aan je paard aaien.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:40

Zoals ik al eerder ergens al schreef, ik persoonlijk heb een hekel aan al dat hokjesgedoe. Net zoals de term NH al vooroordelen en reakties oproept is dat ook bij LDR en noem het allemaal maar op. Juist dán sta je niet meer open voor elkaar. Ik doe gewoon de dingen waar ik mij prettig bij voel en als dat iemand niet zint, jammer dan Lachen En 'helaas' mag ik mijn complete inkomen aan mijn paard besteden dus tja, dan móet ik gewoon veel geld uitgeven he Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 01:17

Citaat:
correctional shank
???? Waz da?? Verward Verward Blond Nog nooit van gehoord... vertel....

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:42

ditte:
Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:52

Ik heb, sinds ik aan Parelli doe, een hoop meer lol met mijn paarden dan volgens de traditionele methodes. Er is gewoon een hoop bij gekomen, wat ik vroeger niet voor mogelijk hield. Het feit dat ik mijn "zenuwenlijer" buiten met touwhalster kan rijden, vind ik geweldig!

Verder blijf ik gewoon dressuurmatig rijden, omdat de paarden daar qua bewegen gewoon beter van worden, maar er is een hoop leuks "bij" gekomen door PNH.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:55

cornelie schreef:
ditte:
*pic*

Ieuw!

Hehe, kan me wel wat bij jouw halleluja-gevoel voorstellen Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:19

Yep zep, en ook nog aangeraden door mijn instructie!! (want uiteraard moest ik er ook gewoon mee in de les rijden omdat met een trens echt niet ging) Kheb nu andere instructie en ik rijd weer vrolijk rond op mijn dubbelgebroken KK ultra aurigan trensje met gedraaid mondstuk. En uhm tja, als ik buiten écht controle wil dan gebruik ik mijn touwhalstertje Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:42

*um* ff tussen ()., gisteren gehoord n.a.v. iemand die een naar ongelukje met een brommer en een paard met hackamore had.

Als je paard geen bit in heeft en je krijgt een ongeluk, ven je niet verzekerd. Ik heb het nagevraagd en het is door diverse mensen beaamd.

Te stom voor woorden, maar het is gewoon zo. Je kan in je verzekering wel een aparte clausule laten opnemen over rijden zonder bit.

Betreffende dame had een hoofdstel in met een touwtje over de neus en 2 teugels, maar geen bit (iets officieel westerns, maar ik weet niet hoe het heet). Het is een hele toestand geweest met dat aanrijdinkje, maar ze kon de schade niet op haar verzekering verhalen. Nu heeft ze er een trensje bij hangen, maar de teugels zitten er niet aan vast......voor de vorm dus

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 14:29

ik doe ook NH, reed op mn tinker vaak met niks, m,aar buiten wel met bit, om die reden dus, ga dat risico niet lopen echt niet,

maar NH is in 1 zin, haha
HELEMAAAAAAAAAAAAAAL SUPERRRRRRRR FANTASTISCH GEWELDG TE GEK, haha ja maar nu is wel duidelijk wat ik ervan vind.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:28

Ik heb een zeer dominante merrie (ook nog eens 1.78cm) die ik vanaf veulen af aan heb, ik heb haar 12 jaar geleden ingereden. Als iemand de wei of de bak inloopt (behalve ik) dan wordt die daar acuut uitgejaagd, en niet zachtzinnig, gelukkig is nog nooit iemand echt verongelukt daarmee. Wel is mijn moeders oom die vroeger keurmeester was voor het KWPN (toen ik niet thuis was) in de wei gaan kijken, deze kreeg een trap in zijn kruis, ging gelijk gestrekt (ik had een hekel aan die man, jammer dat ik het niet gezien heb Haha! ). Het inrijden was een kwestie van hoofdstel zadel erop en erop klauteren, niets meer of minder dan dat. Ik kan op haar rug gaan zitten(of staan-heb dit trouwens op video voor de non-believers) als ze in de stal ligt of in de wei. Mijn band met dit paard is zeer goed, al hebben we onze "discussies" als ze namelijk een luchtballon ziet landen, of zo'n grote oogstmachine ziet, dan wil ze er perse naar toe!!. Een aantal jaren geleden heb ik dus een 2 daagse cursus "communiceren met paarden" gevolgd. Toegegeven er is mij een hoop duidelijk geworden, maar blijkbaar heb ik dit toch niet nodig gehad ??????

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:38

cursus "Communiceren met paarden" bij Pieter Baalbergen toevallig Mist???

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:44

smurf schreef:
cursus "Communiceren met paarden" bij Pieter Baalbergen toevallig Mist???

Clown ja dus.....het was al gauw duidelijk dat Pietertje en ik niet door 1 deur konden, dat had misschien te maken met mijn emancipatie-gevoelens en Pieters arogante houding tegenover zijn vriendin Thirza.
Ik heb er uit opgepikt wat ik interessant vond, maar een vervolg zag ik echt niet zitten (ik denk dat 1 van ons dat niet overleefd zou hebben) maar ja.. you live you learn toch ????

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:53

*hahahahaha* dezelfde ervaring als ik heb dus met deze meneer, ik heb wel 2 cursussen overleefd (hij ook)....

Het leukste was toen iemand met een jonge hengst aan kwam zetten, toen moest iedereen achter de strobalen wegduiken van P. Hij was panisch voor het beest Haha! Clown

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 21:05

ja... een echte "held" was het niet !!! nu kan ik ook wel heel vervelend worden als ik ergens fl. 350,- voor heb betaald en ik net moet doen alsof ik "wortel-schiet".....dit uit zich bij mij in ongecontroleerde lach-aanvallen, die heel aanstekelijk blijken te werken voor de andere cursisten....weet ik veel......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:26

hallo! ik meng me er even tussen, omdat ik jullie reactie op Pieter herken, ben afgelopen augustus op trektocht geweest met pieter en nog negen avonturiers, en mijn mening is dat hij beter met paarden dan met mensen kan communiceren.. Beetje jammer als je 1100 euro kwijt bent voor een weekje rijden in de pyreneeen... ik geloof dat hij dus ook zo doet tijdens zijn cursussen, dat tie nog klanten heeft, vindt ik ongelofelijk.
voor de rest waren "zijn"paarden wel super en de omgeving ook prachtig, hebben we dus wel een mooie trektocht gehad, alleen jammer dus van zijn karakter..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 21:32

hetzelfde wordt gezegd van Emiel Voest, dat ie nogal stug is met mensen en beter met paarden. Die heb ik 1 x met een Noriker zien werken, dat had ie al snel bekeken......beest spoorde dus ook echt niet....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:29

Mist schreef:
Citaat:
nu kan ik ook wel heel vervelend worden als ik ergens fl. 350,- voor heb betaald en ik net moet doen alsof ik "wortel-schiet".....

Mag je bij mij in de wei gratis komen doen hoor, krijg je nog koffie toe Knipoog