(komt jouw naam van Ollie B. Bommel? Ik vond dat draakje altijd superleuk)
Los van het feit dat het inderdaad vervelend is als mensen je uit je concentratie halen vallen mij twee dingen op. In de eerste plaats dat je blijkbaar op de man bent ingegaan, terwijl je aan het rijden was. Ook hier beschrijf je heel uitgebreid, bijna verdedigend, hoe je te werk gaat en waarom. Ik denk dan, als jij zelf achter jouw aanpak (en die van je juf) staat, je daarmee resultaten boekt en jij en je paarden zich daar lekker bij voelen, maak het jezelf dan wat gemakkelijker. Ga gewoon helemaal niet op zoiets in, daarmee voorkom je dat je in een discussie wordt getrokken die je helemaal niet wilt voeren. Over paarden en trainingsmethoden praten is superleuk, maar niet tijdens het rijden. Je mag dat ook best meteen zeggen vind ik, gewoon aangeven dat je erg geïnteresseerd bent in iemands ervaring en zijn mening over jouw manier van rijden, maar wel graag na afloop van jouw training. Op die manier blijf je beleefd en rustig.
Het andere dat mij opviel is dit:
Zwelgje schreef:Ik had echt het gevoel dat die man dat meiske eens even wilde laten merken dat hij het beter wist
In de eerste plaats kun je er alleen achterkomen of die man jou een meiske vindt als hij dat zegt. Dat heeft hij - voor zover ik heb begrepen - niet gezegd. Het is niet helemaal fair om iemand iets kwalijk te nemen dat hij niet gedaan heeft, en het is ook een beetje dubieus om mensen dingen kwalijk te nemen die ze misschien denken. Iedereen mag lekker denken wat hij/zij wil toch? Zelfs als deze man de grootste bemoeial is die er bestaat, dan nog is het jouw probleem en niet zijn schuld dat je geïrriteerd (of onzeker?) raakt door zijn aanwezigheid. Mogelijk was deze man er heel gemeen op uit om jouw plezier te verpesten, maar er zijn eigenlijk maar heel weinig mensen die 's morgens opstaan met de gedachte dat vandaag een mooie dag is om het leven van een wildvreemde te gaan vergallen. Wie weet heeft de man inderdaad nooit Z gereden, maar wel altijd graag bij wedstrijden heeft gekeken en doet hij zichzelf nu graag een beetje belangrijker voor dan hij is. Door op zijn commentaar in te gaan gaf je hem de aandacht die hij waarschijnlijk zocht en dus bleef hij commentaar geven, in de hoop op nog meer aandacht. Het zou me niet verbazen als hij jouw uitbarsting echt niet heeft zien aankomen.
ik ben er niet bij geweest en ik ben zelf ook heel goed in mijn concentratie kwijtraken als er mensen kijken (die hoeven dan nog niet eens iets te zeggen), maar ik weet van mezelf dat het er niet beter van wordt als ik daar niets mee doe. Het grappige is dat één van de dingen die bij mij het beste helpen is: die onzekerheid juist erkennen en tegen de kijkers precies zeggen waar ik mee zit. Over het algemeen krijg ik daar alleen maar hele leuke en lieve reacties op.