De beste stuurlui staan aan wal...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986

Re: De beste stuurlui staan aan wal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:30

dan had ik de zweep toch wel een paar keer 'als zijnde onhandig' om zijn oren gewappert

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 13:33

sandra1986 schreef:
dan had ik de zweep toch wel een paar keer 'als zijnde onhandig' om zijn oren gewappert

Hahahaha! Oeps ik struikel ;-)

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:37

jaa. even haaks opzij in plaats van netjes langs je paard.
als je begrijpt wat ik bedoel

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 13:40

Yep snap precies wat je bedoelt. Jammer dat ik daar gisteren niet op kon komen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:44

Als je het dan doet, doe het goed... Even de zweep overpakken naar je buitenhand en dan bij het uiteinde van de zweep vasthouden. Dat klappert ook goed :)

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 13:51

En ik maar denken dat mijn reactie zo overdreven was...jullie zouden gewoon fysiek toeslaan, hahahaha!!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:52

tuurlijk :D wie niet horen wil moet voelen }>

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:55

Ach de beste stuurlui staan aan wal.. ook de mensen die er geen verstand van hebben..
Zo ook mijn vader tegen m'n zusje op wedstrijd.. ze ging afwenden op de A-C lijn.. vaders:
..'JA GOED STELLING HOUDEN!'..

Eh, pap.. weet je wel wát stelling is? :P

En zo verder! *\o/*

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:56

Janine1990 schreef:
Als je het dan doet, doe het goed... Even de zweep overpakken naar je buitenhand en dan bij het uiteinde van de zweep vasthouden. Dat klappert ook goed :)

dacht dat ik agressief was. haha
~~}> +:)+ *\o/*

net zo lang meppen tot ie sorry zegt...

(edit: zou volgende keer uit voorzorg met een men-zweep gaan rijden, raak je altijd)
of een honkbalknuppel, maar nu draaf ik misschien een beetje door

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:44

NIet echt een rijtechnische discussie. Ik verplaats het naar PP.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:08

Ik begrijp het ook hoor, zeker omdat die man ook helemaal de achtergrond niet kent van het paard. En dat is juist een vereiste voor je tips gaat geven, ieder paard een andere handleiding.
Zo had ik ook iemand totaal onbekend die 'tips' stond te geven lang de bakrand. Heb hem ook vriendelijk vermeld dat ik het voorlopig op mijn manier doe. Kijk, opbouwende tips kunnen heel verhelderend werken, bv. door een stalgenoot die mij een halfuur ziet rijden, mijn 'verleden' kent en dan een aanmerking maakt. Altijd handig. Maar mensen die je amper kent die wat in de wilde weg wat kritiek strooien, daar heb ik het niet zo op begrepen. Heb dan ook meer het gevoel dat het meer commentaar is dan opbouwende tips, onder het mom van 'tja ik rij al zo lang/hoog van niveau dus ik weet het vast beter'. (maar dat kan ook aan mij liggen :+ )

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 08:10

Ja precies Unicorn. Ik had echt het gevoel dat die man dat meiske eens even wilde laten merken dat hij het beter wist. Had niets met opbouwend te maken, hij was alleen maar aan het bekritiseren terwijl hij mij noch het paard ooit gezien had. Laat staan iets van de achtergrond wist.
Helaas had hij met mij de verkeerde te pakken. Want ik weet echt wel waar ik het over heb als het om het rijden gaat. Ik wil heel graag leren en dat doe ik dan ook nog elke dag en heb wekelijks les omdat ik van mening ben dat het altijd beter kan. Maar dan wel van iemand die bewezen heeft dat zij KAN lesgeven en een fantastische gevoelsruiter is. Van haar moet ik ook regelmatig bij een andere instructeur gaan rijden om een ander beeld te krijgen en zo ben ik tot de constatering gekomen dat zij allemaal (op wat details na) vinden dat ik op deze manier van rijden mijn paarden correct beleer en/of corrigeer. Het feit dat dit al zo vaak bevestigd is en wordt maakt dat ik een ander zijn mening nou niet meteen op prijs stel als ik de betreffende persoon nog nooit van mijn leven gezien heb.
Maar wat betreft corrigeren en aanleren van paarden heb ik hier in de regio zeker de reputatie dat ik de paarden netjes klaarmaak voor de klanten. Het is omdat ik nu ik wat ouder (34 hahaha) ben en ook niet meer zoveel risico wil lopen dat ik niet meer zoveel jong spul wil rijden. Ik maak echt een selectie van paarden die braaf genoeg zijn en waar ik aan kan werken. Ik heb er ook al 4 of 5 afgewezen omdat die mijn inziens veel te link waren. Dat was meer iets voor een cowboy ;-)

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:49

Och , ik herken het zeker ook.

Ik heb zelf een extreem dominante merrie die mijn zus al eens het ziekenhuis in geslagen heeft. Ik kan ontzettend goed met mijn merrie, maar eens in de maand is het meestal raak en moet ze een schop onder haar hol krijgen om te voorkomen dat zij de macht overneemt.

Mensen kennen mijn paard, toch vinden ze het nog nodig om commentaar te geven dat ik mijn paard mishandel, je een paard niet moet schoppen enz enz. Ik ben gestopt met mensen uit proberen te leggen hoe het werkt bij mijn merrie. Maar ze willen gewoon niet luisteren :P

Ik zeg altijd maar zo, een paard die in een kudde naar de 'leider' schopt, krijgt ook een schop terug. En geloof mij maar, maar die schop is vast wel een stuk harder dan die van mij :)

Soms maak ik mezelf er ook wel schuldig aan hoor, maar ik houd het commentaar voor me wanneer ik en het paard en de achtergrond van het dier niet ken. Vraag dan gewoon waarom iemand iets doet, in plaats van altijd maar direct te veroordelen denk ik dan. Er kan zoveel meer achter zitten .

Tsja, het zal wel nooit veranderen ;)

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 07:05

Denk inderdaad ook dat dat de aard van de mens een beetje is. Ik betrap mezelf er ook wel eens op dat ik al een mening heb gevormd als ik iemand zie rijden maar ik ben wel zo wijs om mijn mond dicht te houden. Ik zal echt niet snel wat zeggen of er moet duidelijk mishandeling in het spel zijn.
En soms krijg ik wel eens de vraag terug wat ik zou doen bij een bepaald probleem, maar dan worden het leuke en opbouwende discussies.
Heb ondertussen begrepen dat deze man in de nabijgelegen B&B logeerde en aan de eigenaresse was komen vragen of hij even bij de paardjes mocht komen kijken. Hij is ondertussen weer vertrokken ;-)))

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 07:12

Erg vervelend. Ik denk dat we allemaal, in meerdere en mindere mate, ongevraagd advies ( of kritiek) geven. Heb mezelf er ook weleens op betrapt.

Ik probeer te voorkomen dat ik dit ook daadwerkelijk uit, maar zeg het ook tegen mensen dat ik geen behoefte heb aan meningen of kritiek. Zeker niet als ik te paard zit. Wil me kunnen concentreren en niet geirriteerd raken. Dat voelt paard weer etc. Daar zijn niet alle mensen van gediend. Dat vind ik mega vervelend.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:18

Grappig verhaal, kan me er best in vinden. Geef zelf nooit advies pas als iemand er om vraagt, omdat ik daar ook een pesthekel aan heb, krijg meestal advies van mensen waarvan ik zelf denk waar ze in godsnaam mee bezig zijn. Ben zelf een keer pislink geworden op een ex-stalgenoot die zich telkens maar bleef bemoeien toen m'n paard niet meer wilde trailerladen en alles al geprobeerd had wat niet werkte in 1,5 uur tijd, werd zelfs best gevaarlijk. Uiteindelijk dit probleem zelf weer opgelost gekregen, maar op zo'n moment dat je alles al geprobeerd hebt en het laden gaat steeds slechter zit je er niet op te wachten dat er een bedweter zich mee bemoeid met tips die je allang geprobeerd hebt en niet werken bij desbetreffend paard. Kijk, als het nou goedbedoelde hulp is kan ik dat wel waarderen, maar die vent bracht het of het allemaal aan mij lag en hoe fout ik bezig was. En dan moet je bij mij echt wegwezen op dat moment, in zo'n situatie zit ik daar niet op te wachten en al paar eer aangegeven dat ik niet wilde dat ie zich ermee bemoeide. Zeker omdat het paard in kwestie nog dwarser werdt met meer mensen erbij. Uiteindelijk laadprobleem opgelost door de week erna te oefenen op een andere manier wat de oplossing bleek, en zeker niet door een van die man zijn tips, m'n paard liep er daarna zo in 1 keer probleemloos in. En die man zei niets meer.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 09:42

Het zal ook allemaal wel goed bedoeld zijn maar op dat moment ben je geconcentreerd bezig en als hij een beetje paardenman is/was, dan had hij moeten weten hoe zeer je je moet focussen als je te paard zit.
Het feit dat die man maar bleef door zeuren over dat die merrie niet goed liep en de hand niet wilde volgen was niet opbouwend want deze informatie was mij ook al bekend. Trouwens toen ik aangaf dat ik die merrie eerst vlugger wilde hebben en 'over' de rug stond ie wel even vreemd te kijken want hij begreep dan weer niet dat een paard zijn buikspieren moet gebruiken om zijn rug los te kunnen laten. Het hele paard moet dus lengte kunnen maken en niet alleen de hals. Toen wist ik eigenlijk al genoeg en was het irritatie niveau bereikt ;-)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:06

Tja, ik zie een paar mensen die zeggen, "misschien wist die man wel wat ie zei" of "Je kan toch tips aannemen van iemand die Z gereden heeft".
Maar je mag toch zelf wel weten of je les/tips wilt of niet?!?!
Al waren het goude tips, als jij geen zin hebt om door een vreemde geholpen te worden is dat toch jou goed recht?! Ongeacht of de tips goed of slecht zijn.
Ik zou het ook niet op prijs gesteld hebben!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:03

Precies Vesceron: IK bepaal altijd nog of ik tips en adviezen van iemand wil. Dan vraag ik het wel of ik neem les van iemand.
De paar keer dat iemand het geprobeerd heeft bij mij terwijl ik reed zijn zodanig de kop ingedrukt door me dat ik vanaf toen van niemand ooit meer iets gehoord heb , haha.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:17

Haha ElCamino, dat is duidelijke taal geweest dan waarschijnlijk!

Even offtopic, de naam deed al vermoeden, maar zag stiekem in je profiel... jij hebt gewoon echt zo'n dikke bak :oo
Vreselijk gave auto!! :j

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:14

haha, ja dat klopt....al 12 jaar...

Nadine_v_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:27

Ik vind commentaar geven alleen goed als je ziet dat een paard lijd onder de manier van behandelen door de ruiter. Verder is elk paard anders, dus ook de manier van hoe er mee om te gaan. Dat probeer ik ook wel vaker uit te leggen, maar sommige mensen.....

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:57

(komt jouw naam van Ollie B. Bommel? Ik vond dat draakje altijd superleuk)

Los van het feit dat het inderdaad vervelend is als mensen je uit je concentratie halen vallen mij twee dingen op. In de eerste plaats dat je blijkbaar op de man bent ingegaan, terwijl je aan het rijden was. Ook hier beschrijf je heel uitgebreid, bijna verdedigend, hoe je te werk gaat en waarom. Ik denk dan, als jij zelf achter jouw aanpak (en die van je juf) staat, je daarmee resultaten boekt en jij en je paarden zich daar lekker bij voelen, maak het jezelf dan wat gemakkelijker. Ga gewoon helemaal niet op zoiets in, daarmee voorkom je dat je in een discussie wordt getrokken die je helemaal niet wilt voeren. Over paarden en trainingsmethoden praten is superleuk, maar niet tijdens het rijden. Je mag dat ook best meteen zeggen vind ik, gewoon aangeven dat je erg geïnteresseerd bent in iemands ervaring en zijn mening over jouw manier van rijden, maar wel graag na afloop van jouw training. Op die manier blijf je beleefd en rustig.

Het andere dat mij opviel is dit:
Zwelgje schreef:
Ik had echt het gevoel dat die man dat meiske eens even wilde laten merken dat hij het beter wist

In de eerste plaats kun je er alleen achterkomen of die man jou een meiske vindt als hij dat zegt. Dat heeft hij - voor zover ik heb begrepen - niet gezegd. Het is niet helemaal fair om iemand iets kwalijk te nemen dat hij niet gedaan heeft, en het is ook een beetje dubieus om mensen dingen kwalijk te nemen die ze misschien denken. Iedereen mag lekker denken wat hij/zij wil toch? Zelfs als deze man de grootste bemoeial is die er bestaat, dan nog is het jouw probleem en niet zijn schuld dat je geïrriteerd (of onzeker?) raakt door zijn aanwezigheid. Mogelijk was deze man er heel gemeen op uit om jouw plezier te verpesten, maar er zijn eigenlijk maar heel weinig mensen die 's morgens opstaan met de gedachte dat vandaag een mooie dag is om het leven van een wildvreemde te gaan vergallen. Wie weet heeft de man inderdaad nooit Z gereden, maar wel altijd graag bij wedstrijden heeft gekeken en doet hij zichzelf nu graag een beetje belangrijker voor dan hij is. Door op zijn commentaar in te gaan gaf je hem de aandacht die hij waarschijnlijk zocht en dus bleef hij commentaar geven, in de hoop op nog meer aandacht. Het zou me niet verbazen als hij jouw uitbarsting echt niet heeft zien aankomen.

ik ben er niet bij geweest en ik ben zelf ook heel goed in mijn concentratie kwijtraken als er mensen kijken (die hoeven dan nog niet eens iets te zeggen), maar ik weet van mezelf dat het er niet beter van wordt als ik daar niets mee doe. Het grappige is dat één van de dingen die bij mij het beste helpen is: die onzekerheid juist erkennen en tegen de kijkers precies zeggen waar ik mee zit. Over het algemeen krijg ik daar alleen maar hele leuke en lieve reacties op.