neus achter de loodlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 19:10

Citaat:
loopt een paard te diep,dan is zijn been zetting ook niet goed.De voorbenen zet ie dan te ver naar achteren.Richt je een paard op dan neemt ie zijn voorbenen ook meer naar voren.

Niet mee eens
Dat heeft er gewoon mee te maken hoe goed jij hem al kan verzamelen en het maar plat te zeggen op zijn kont kunt zetten.
De meeste mensen (waaronder ik ook) kunnen dat makkelijker als hij voor hoger loopt.
Maar train je een paard op de Anky methode op een goede manier, dus niet doe het zelven, dan kun je je paard ook op zijn kont zetten, terwijl hij diep loopt.

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:53

idd ben het met je eens running kawa!!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 22:05

runningkawa schreef:
Citaat:
loopt een paard te diep,dan is zijn been zetting ook niet goed.De voorbenen zet ie dan te ver naar achteren.Richt je een paard op dan neemt ie zijn voorbenen ook meer naar voren.

Niet mee eens
Dat heeft er gewoon mee te maken hoe goed jij hem al kan verzamelen en het maar plat te zeggen op zijn kont kunt zetten.
De meeste mensen (waaronder ik ook) kunnen dat makkelijker als hij voor hoger loopt.
Maar train je een paard op de Anky methode op een goede manier, dus niet doe het zelven, dan kun je je paard ook op zijn kont zetten, terwijl hij diep loopt.

En dat moet ik dus bij Judith doen. Eigenlijk wordt zijn beenzetting, sinds ik bij haar les, alleen alleen maar beter!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 00:37

Ids al gelezen?? staat een leuk stukje commentaar van Anky zelf in.

Ik ben zelf deze discussie eigenlijk een beetje zat. "Iedereen" (generaliseer helemaaaaaal niet) loopt maar te zeuren over die LL en niemand heeft het meer over een AA (actieve achterhand)

Dit is weer zo'n discussie waar we dus weer niet uitkomen omdat iedereen bij zijn eigen standpunt blijft... Ik doe niet meer mee.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:03

Zal wel modern zijn........je paard achter de loodlijn rijden. Je schijnt het ook op wedstrijden te zien en dan wordt het ook nog goedgekeurd door de jury???????????? Verward
Het is slecht voor je paard, zijn nekpees gaat er vroeg of laat aan. Loswerken gaat zo makkelijk als hij achter de loodlijn loopt ...ja, dank je de koekoek, veel paarden onttrekken zich zo aan de hulpen, kruipen lekker achter het bit en gebruiken hun spieren niet.
Mensen, waar is de degelijke basis gebleven? Moet een paard tegenwoordig binnen no-time wedstrijdklaar zijn? Alles gaat snel in mensenland, maar dat dat niet goed weten we al, waarom dan wel doorjakkeren in paardenland?
Lees RUITERS & RECHTERS !!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:28

Door jurys word het niet goedgekeurd als je dat ff wilde weten Lachen

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 08:43

Jetta schreef:
Zal wel modern zijn........je paard achter de loodlijn rijden. Je schijnt het ook op wedstrijden te zien en dan wordt het ook nog goedgekeurd door de jury???????????? Verward
Het is slecht voor je paard, zijn nekpees gaat er vroeg of laat aan. Loswerken gaat zo makkelijk als hij achter de loodlijn loopt ...ja, dank je de koekoek, veel paarden onttrekken zich zo aan de hulpen, kruipen lekker achter het bit en gebruiken hun spieren niet.
Mensen, waar is de degelijke basis gebleven? Moet een paard tegenwoordig binnen no-time wedstrijdklaar zijn? Alles gaat snel in mensenland, maar dat dat niet goed weten we al, waarom dan wel doorjakkeren in paardenland?
Lees RUITERS & RECHTERS !!!!!

Dus de nekpezen van Anky haar paarden gaan kapot en die van Judith haar paarden en die van........ en...........?

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:28

quote: kruipen lekker achter het bit en gebruiken hun spieren niet: dat is dus niet zo want dan gebruiken ze juist hun spieren en bollen hun rug op, en als je het op de goede manier doet kruipen ze dus niet achter het bit, maar uiteindelijk wil iedereen hetzelfde doel bereiken alleen op verschillende manieren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:30

Zelf achter het bit gaan heet ook niet achter de Loodlijn zijn, maar achter de teugel lopen
2 hele andere dingen.
Achter de teugel heeft ook altijd te maken met een paard wat niet voor het been is.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 21:41

Ik vraag me dan wel af (neem me niks kwalijk, ik ben echt een leek hierin), waarom moet dat paard dan meteen zo lopen? Moet hij niet eerst opgerekt worden enzo? En vanaf hoe oud moet dat dan?

En dat wegkruipen snap ik dus ook niet Verward Dan loopt hij helemaal verkrampt ofzo? Dat is toch niet fijn? Ik kan me best voorstellen dat je paard lenig en los is dat hij dan dieper kan lopen, maar koud dat mis ik echt helemaal.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 21:47

Pauline schreef:
Ik vraag me dan wel af (neem me niks kwalijk, ik ben echt een leek hierin), waarom moet dat paard dan meteen zo lopen? Moet hij niet eerst opgerekt worden enzo? En vanaf hoe oud moet dat dan?

En dat wegkruipen snap ik dus ook niet Verward Dan loopt hij helemaal verkrampt ofzo? Dat is toch niet fijn? Ik kan me best voorstellen dat je paard lenig en los is dat hij dan dieper kan lopen, maar koud dat mis ik echt helemaal.

Dit is juist om het paard soepel te maken. En het heeft niet echt wat met leeftijd te maken, maar wel met training. Je kan natuurlijk niet verwachten dan een paard in 1x zomaar heel diep (bijv. kin op borst, noem maar wat, zelf ga ik niet zover! Knipoog ) kan. Dit moet langzaam steeds een stukje verder.

Met wegkruipen wordt bedoeld dat een paard achter of op de LL loopt, maakt niet uit welke van de 2. Met een 'mooi boogje' in de hals, op het eerste ook lijkt het paard nageefelijk, maar is niet ontspannen en gebruikt zijn rug niet, maar drukt die juist weg (maakt de rug hol ipv bol)

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:24

Wat ik niet begrijp, is dat het achter de LL rijden in de training elke keer weer vergeleken wordt met het rijden in de proef.
In de training rijd ik anders dan in de proef. Je varieert in hoofd-hals-houding en sommige oefeningen worden wat meer of minder gereden dan in de proef.
Een proef is ervoor om te laten beoordelen of je je paard zo getraind hebt dat hij aan de hulpen staat en doet wat er gevraagd wordt.
Hierbij moet hij met zijn neus op de loodlijn lopen, maar dat betekent toch niet meteen dat hij dat thuis ook altijd moet?
Juist door te varieren in hoofd-hals-houding (met uiteraard wel een altijd actieve achterhand) voorkom je overbelasting van spieren en pezen.