Lusitana schreef:Vergeet niet dat je niet overal een manege mag neerzetten en dat het stuk grond dat beschikbaar wordt gesteld voor dat doel in ene bestemmingsplan, niet altijd even groot is. Ik heb zelf ooit een manege op willen zetten, vandaar. Dat was al in ene vergevorderd stadium. Dan kwamen we op een industrieterrein/buitenstrook en hadden we 1 of 2 hectare weet niet meer precies, tot onze beschikking. Daarbuiten was al verkocht en stond al van alles, dus geen uitbreidmogelijkheden. Dan moet de manege met stallen (ik wilde trouwens voor de ponies loopstallen en voor de paarden buitenboxen, dus uitzicht naar buiten) en mestput, hooiopslag etc daar van af en hield ik een klein strookje over dat als paddock kon dienen, maar dat ging dan idd wel van parkeerruimte af. En ja de pensionklanten willen wel hun trailers kwijt, dus dat zou al snel een probleem geworden zijn. Die kunnen ze nl niet overal neerplanten.
Een oplossing kan zijn om de paarden en ponies per toerbeurt regelmatig een vakantietje te geven in de wei van een naburige boer. Dat gebeurt soms ook.
Maar echt, het moet ook eens van de andere kant bekeken worden. Het valt niet mee om een manege in een bestaand bestemmingsplan te zetten en dan ruimte over te hebben voor weides of paddocks of om weidegrond te krijgen bij bestaande maneges.
Later heb ik trouwens een ponymanege gehad waar al 2 hectare weiland was.
Maar wat ik zeggen wil, je moet niet uit het oog verliezen wat haalbaar is.
Maar als het niet haalbaar is om ergens een paddock te maken, is het in mijn ogen dus niet haalbaar om daar een manege te beginnen.