Wat voor pony voor een 8 jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:12

Mijn mening: Ga voor een ervaren , maar wel goed gereden, grote C. Hier kan ze op door tot een jaar of 12/14. Mijn dochter is vroeger op een 3-jarige C (welsh) begonnen en ze hebben alles samen moeten leren. Dit is wel goed gegaan gezien de hoeveelheid titels die werden gehaald ( ze was erg fanatiek) maar het ging de eerste twee jaar wel met veel vallen en opstaan. Als ik het over zou kunnen doen dan kocht ik een zeer ervaren grote C met een daverend karakter die alles al gezien had. De volgende pony hebt ik op een wedstrijdterrein gekocht, gewoon veel dressuurwedstrijden gaan kijken en dan vooral op het inrijterrein.
Goed op de pony's letten, hoe ze zich gedragen en dan gewoon vragen of de pony te koop is of komt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:14

Ik zou voor een oudere B pony gaan. Daar kan ze al flink wat mee doen en lekker tutten. Met een grote pony is dat toch al snel lastig, want opzadelen gaat bijvoorbeeld al wat moeilijker.
Ook kan een B pony toch ook nog wel wat jaartjes mee. Zeker als ze nog niet zo groot is. Ik heb zelf tot mijn 14e op Bponys gereden en dat paste prima (ben wel een ukkie).
Als ze dan uit de B is gegroeid kan ze nog eens goed nadenken, vind ze paardrijden en een eigen pony nog wel zo leuk. Wil ze fanatiek wedstrijden rijden of liever wat rustig aan.

Ik zou ook meewegen hoe het nu gaat. Is ze brutaal en stapt ze af op iedere pony/paard die ze tegenkomt of is ze wat rustiger en voorzichtiger?

noomie1

Re: Wat voor pony voor een 8 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:17

Ik heb op mijn 12e een eigen pony gekregen, Ayubowans Shira van Eyarth rio een welsh merrie met hele goede stamboom! Ze is nu 16 jaar oud, maar nog topfit!! Helaas ben ik er uit gegroeit! Dat zou een hele leuke pony voor je dochter kunnen zijn! Als je interesse hebt kun je me een pb sturen en dan geef ik je meer informatie!

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:21

_Inge schreef:
Veel reacties al , fijn :j :j

Straks even rustig bijlezen en reageren.

Maar al even hierop

troi schreef:
Ik zou ook vooral even afwachten hoe zij zich ontwikkeld. Als ze een talentje blijkt en ambitie heeft dan past daar een heel andere pony bij dan als ze wat angstig is en vooral lekker wil aanklooien...

Ik vind namelijk dat je hiermee echt een punt hebt, daar heb ik zelf ook in mijn hoofd mee gezeten.
Vooral over mijn twijfel over een c/d pony want zo'n pony gaat behoorlijk wat jaartjes mee en stel je voor dat de pony niet helemaal is wat ze wil , of dat de pony niet aan haar ambities voldoet

Daarom neig ik het meeste naar een oudere B (evt kleine C) pony , hier kan ze spelenderwijs lekker mee opgroeien en verder op de manege lekker lesjes blijven volgen.
En als ze dan te groot is mag de oude pony blijven om zijn oude dag te slijten en kijken we welke kant zij op wil.
Alleen zijn oudere B pony's moeilijk te vinden merk ik wel...

Een oudere B pony, kom je net iets te laat haha. Hebben net onze 15 jarige grote B pony verkocht, was super geschikt geweest. Goed zoeken dan vind je er vast wel een :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:26

Zelf zou ik kijken voor een grote c/kleine d. Toen ik 10 was kreeg ik Amber als veulen, ze groeide uit tot een grote C (136). Ik reed tot vorig jaar nog op haar, toen werd ze bevangen en nu zijn we rustig aan het opbouwen. Het is een stevige pony, dus nu met mijn 170 ziet het er nog niet gek uit. Grotere pony's zijn naar mijn idee wat minder gehaaid (uitzonderingen daargelaten). Mijn ex-verzorgstertje van 7 reed liever op Amber dan op mijn shetten, omdat Amber rustigere en grotere passen maakt en ze was veel makkelijker te rijden. Mijn shetties houden wel van een grapje op zijn tijd, terwijl Amber bij zo'n jong meisje braaf haar rondjes loopt. Voordeel van een grotere pony is dat je er zelf (als je niet te groot en te zwaar bent) nog eens op kunt klimmen. Enige nadeel is dat zelf opzadelen dan wat moeilijker is, maar volgens mij is het sowieso wel slim om zo'n jong kind niet alleen aan de slag te laten gaan met een paard.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:29

Voor een kind is het belangrijk eerst lekker 'zonder zorgen' te kunnen hobbelen op een pony.
Echte ambities zijn er op 8-jarige leeftijd nog niet.

Ga voor een wat oudere pony (rond de 15) met wat meer ervaring. Een grote B of C-pony.
Ze kunnen er fijn op vooruit en tegen de tijd dat ze 12/14 zijn (ligt aan de groei), wanneer de ambities wat meer duidelijk worden, kan er een nieuwe pony worden aangeschaft.

Op mijn 12e heb ik een 15-jarige, ervaren D-pony gekregen. De eerste 2 jaar was ik gewoon lekker aan het rijden, toen ik 14 werd kwam het idee 'wedstrijden' om de hoek kijken.
Pony was ervaren en heb nog prima een aantal jaren mee kunnen draaien in de sport.
Nu is de pony 23 en sinds vorige zomer rijden er 2, 12-jarige kinderen op. Lekker B-springen en B-dressuur.
Jongetje wat er op rijdt geeft aan erg graag verder te willen met springen. Op dit moment doet hij ervaring op zodat hij er over 1 of 2 jaar klaar is voor de overstap op een wat fellere pony.
Meisje vind het prima op de pony, lekker rijden, die geeft aan geen verdere wedstrijdambities te hebben.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 16-06-11 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:30

Hoi,

Ik heb er zelf ook al een keer over nagedacht.
Mijn dochter is 5 en rijdt nu haar manegelessen met haar mini-Shet van 85 cm. Ideaal om mee te leren, maar dat houdt snel op.
De Haflinger van mijn vriend blijkt heel geschikt te zijn voor dressuur en mocht het ooit zo ver komen, dan zal zij met haar 8 op de Haflinger gaan rijden. Ik ga de Haflinger ook trainen om te springen. De Haflinger is 17.
Inderdaad, neem een oud rustig ervaren en vooral braaf paard. tegen die tijd is de Haf ook 20. Zolang ze gezond zijn zie ik geen problemen. Een ouder paard kan prima mee in de lessen :j
Ik heb tegen die tijd ook een 4-jarige bonte voor haar in de aanbieding (ook een E-tje, want ik rijd alleen op kleine paarden/grote pony's), maar dan moet ze het zelf willen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:49

OPG-->PP

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 14:08

Leuk om alle reacties te lezen , merk wel dat het echt uiteenlopende meningen zijn :D

We hebben verder ook een hele lieve 10 jarige ruin van 1.60 m waar ze op zou kunnen maar ik vind haar toch echt te klein, het is ook zo'n friemeltje.
En mijn 7 maanden oude veulen vind ik te lomp voor haar.
Het zou vooral leuk zijn als ze lekker kan tutten en spelenderwijs alle dingetjes leert zoals opzadelen ,zorg dragen voor je paardje en natuurlijk is het gezellig om samen te doen, zo hebben moeder en dochter ook hun momentjes samen buiten de drukte van ons gezin :+

Ik denk dat ik dochtertjelief lekker de zomervakantie veel laten lesjes laten nemen en dan tegen oktober (dan is mijn hengstveulen waarschijnlijk ook geruind) de zoektocht opnieuw actiever inzet, dan weet ik misschien ook al wat meer over wat voor een paardje het beste bij haar past.
Natuurlijk hou ik wel mijn ogen ondertussen open en mocht er iets op mijn pad komen ga ik dat ook niet uit de weg, de stal staat tenslotte toch leeg :+ .
Dus mochten er mensen een leuke oude B- hebben dan mag je altijd pb'en :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:09

Waarom niet een fijne grote maatse pret-shet?
Handzaam kwa formaat zodat ze veel zelf kunnen doen, cool in het hoofd en ze willen heel graag voor je werken.

Hier in de buurt zijn er aardig wat mensen die na een B/C pony eerst weer een shet gekocht hebben omdat zo'n wat grotere toch iets te hoog gegrepen was.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:15

Dan moet je alleen wel goed zoeken naar een brave shet. Die van mij zijn goed opgevoed en ik kan alles met ze, maar jonge kinderen gaan ze wel uitproberen en als die ze nog niet goed kunnen aanpakken kunnen ze in kleine draakjes veranderen. Ik zou als ik de ts was eerst haar dochter op verschillende soorten pony's laten rijden en dan bekijken waar de dochter zich het fijnst bij voelt. Een shet beweegt toch vaak anders dan een grote b pony.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:21

een B of C pony is denk ik een mooi maatje.

maar ik zou me ook weer niet teveel door de maat laten leiden. Misschien kom je wel een geweldige A pony tegen.
en de pony wegdoen als hij te klein is geworden is niet leuk, maar zodra er een nieuwe staat zijn ze dat ook weer zo vergeten.

te groot zou ik niet doen. dan zitten de beentjes, die net onder het zadel uitkomen, aan de bovenkant van de buik te drijven en komen de hulpen niet door. maar ook daar zul je weer uitzonderingen tegenkomen.

ga gewoon op zoek naar een super brave kinder pony. liefst met wedstrijd ervaring, want dan weet je zeker dat ze wat gezien hebben, behalve de eigen bak op stal.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:21

Ik heb er 10 en ze zijn alle 10 heel braaf met (jonge) kinderen. Het zijn geen dooie suffies, maar ik weet wel dat ik geen gekkigheid met ze zal hebben. En ze kunnen nog leuk mee draaien in de sport ook (t/m ZZ nivo lopen ze hier voor de wagen, ohz L2/M1 nivo, maar niet uitgebracht bij gebrek aan betere ruiter).
Het zelfde met de pony's die ik hier op stal gehad heb van andere (en doordat ik regelmatig wat inrij of betuig heb ik er heel wat in mijn handen gehad). Hebben weinig minder brave pony's tussen gezeten hoor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:33

Dan zal ik wel de uitzonderingen hebben. Grietje heeft eens een uur gras staan eten in de bak met ruiter op haar rug. Meisje durfde haar niet even aan te pakken, dus madam vond het wel prima. Met een wat oudere en meer ervaren ruiter liep ze trouwens gewoon netjes de rondjes in de bak. Hans is ook niet gemeen, maar soms wat onstuimig, een ruiter met ervaring rijdt zo op hem weg, terwijl een meisje dat hem niet aanpakt de hele tijd kleine rondjes rijdt. Meneer vindt het dan gezelliger om bij mij te blijven beppen. Bokken en andere gemene acties doen ze niet, maar ze zijn dol op gras, dus de ruiter moet ze wel voldoende aan het werk zetten dat ze het gras met rust laten en dat vond mijn verzorgstertje van 8 toch wel lastig, die durfde dan niet even door te pakken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:34

er zijn inderdaad ook genoeg brave shetlanders. mijn nichtje heeft ook leren rijden op een shet. super beest! ze mocht er zelfs mee naar de brabantse kampioenschappen.

hij is daarna verkocht aan een meisje dat wat bang was geworden met pony rijden en ook zij heeft er een geweldige pony aan gehad.

deze shet ziet er op de foto's ook braaf uit :D

http://link.marktplaats.nl/446663536

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 21:32

Ik zou gewoon rondkijken naar een pony rond de 1.35 ongeveer, jaartje of 9? Gewoon rustig rondkijken, je loopt er zelf tegenaan!

noomie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 21:43

Afbeelding
is dit niks voor je dochter??

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:45

Wij twijfelen over hetzelfde. Onze dochter is nu 9 jaar en bijna iedereen adviseert een Dpony. Daar rijdt ze op de manege ook op, maar om hier zo in de wei te zetten?? Ik weet het niet.
Het is inderdaad de bedoeling dat we er altijd bij zijn, maar toch weet ik dat mijn dochter niets liever doet dan ZELF opzadelen. Dit is niet mogelijk en als ik het zo aanschouw, voorlopig nog niet :D Mijn dochter is ook klein voor haar leeftijd en ook een lichtgewichtje, zo'n zadel krijgt ze nooit omhoog bij een Dpony.
Ik had nu een grote B op het oog, maar ben inderdaad dan wel weer bang dat ze toch ineens een groeispurt krijgt en eruit groeit.
Aan de andere kant... voor hetzelfde geld koop je een pony op de groei en blijkt dat dochterlief er over 2 jaar niets meer aan vindt, om wat voor reden dan ook... lastige keuze hoor!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 16:17

Ik ben een enorm lief ponymeisje tegengekomen gelijk gebeld en er kwamen al mensen kijken, die waren 'gelukkig' niet meer geweest dus konden wij vandaag gaan kijken en ze lijkt me wel geschikt.
Straks bellen dat we haar graag willen , als ze er natuurlijk nog is :o .

Het gaat om een welsh a van 1.20 ong van 21 jaar oud, dit is ze :
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Even duimen dat het doorgaat

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:20

Die ziet er nog helemaal niet uit. Die kan mooi nog een paar jaartjes mee!!! Tegen de tijd dat je dochter te groot word word deze merrie echt een jaartje ouder en kan je dan kijken of ze met de volgende generatie verder kan of dat ze met pensioen mag.
En zo'n kleurtje is ook altijd super voor meisjes van 8 ;).

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:34

qua lengte etc weet ik het niet :)
Maar over oudere pony's !! ben ik zeer te spreken mijn e pony is 24 jaar perfecte conditie rijd iedere dag en crosst 2 x per week door het bos.

Vele paarden/pony's die ik ooit heb gehad zijn alle 26 38 29 31 geworden.

Met paarden heb ik tot nu toe altijd meer mankementen gehad dan met pony's

E pony draver 1,56 24 jaar NOOIT een da bijgeweest !!!!
Kwpn 18 jaar 1,67 atrose
Kwpn 21 jaar 1,70 zwakkere rug en vergroeiing in de rug dus loopt kreupel gezeldschaps paard.

mijn overleden paarden hadden cushing,tumor,hoefbevangen. (4 schatten)
Mijn overleden pony's ouderdom ouderdom ( 2)
1 pony heb ik verkocht toen ze 31 was en is nu 33 en word nog steeds bereden

Sorry er zijn bij mij vele paarden dood gegaan maar dit komt ook omdat ik altijd oudere paarden koop (mijn jongste ooit is 18)
Mijn oudste die ik gekocht heb was 30 jaar en manege paard heeft 2 jaar pensioen gehad toen overleden.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 16:37

Even happy momentje :D *\o/* , ze is voor ons :D (althans..we zijn al eens eerder blij gemaakt met een dode mus..dus pas super happy als ze hier staat ;))
Maar normaal gezien wordt ze maandagavond gebracht.

De dierenarts komt dinsdag namelijk voor mijn andere paarden voor random dingetjes zoals bloedonderzoekje enz, dus kan ze gelijk mee met de ronde :+

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:39

Oh gaaf :D gefeli!! Whelsjes zijn ook erg sterk die pony in mijn vorige bericht die met haar 33 nu nog rijdt is ook een whels wel ietsjes kleiner!

Super mooi prinsesje :D

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:33

Oh wat een prachtige pony!! Van harte!

xxonbekendxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:35

dat is een mooie pony voor zo'n meisje! ;)
Ik denk dat ze hier mooi even mee bezig kan... :D