Je eerste rijles

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

litleangel

Re: Je eerste rijles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 08:34

ik vind het wel raar iedereen heeft hier in priveles gereden met longelijn heb ik niet gehad ligt denk ik aan de manege (ik rij daar niet meer)

Fane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:06

Ging lekker, Als je op Sonny zit toch wel, was wel een bokkig paardje.
Ik moest diret naar de halgevorderden les, ik wou bij mijn vriendin zitten,
anders werd ik chagarijnig :').

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:18

bokkertje1 schreef:
ik vind het wel raar iedereen heeft hier in priveles gereden met longelijn heb ik niet gehad ligt denk ik aan de manege (ik rij daar niet meer)

Ik niet, ik ben op een pony gezet in een groepsles (géén beginnersles). Beugels goed gedaan uitleg a la: zus en zo houd je de teugels vast, zo gaat 'ie vooruit en zo stop je. En rijden maar.
En het vreemde was dat het verder geen slechte lessen waren. Ik heb er erg veel geleerd. De eerste lessen hadden ze alleen beter anders kunnen aanpakken.

Edit: manege in kwestie bestaat niet meer, althans ze geven geen lessen meer.

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:03

Mijn eerste les was op een niet zo goede manege (er zaten gaten in de zadels, de stallen waren vies en álle manegepaarden & pony's liepen áltijd met een martingaal of thiedemann..)
Daar werd je gewoon op een pony gezet en dan in de beginnersles met iemand ernaast.
Toen die manege failliet ging (ik reed er toen nog geen jaar) ben ik op een andere manege gaan rijden, heb alles opnieuw moeten leren en ook privélessen gehad.
En nu gaat het veel beter! :)

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:15

Ik was vanaf me geboorte al op de stal van m'n opa en oma.
Dus ben eigenlijk opgegroeid en heb toen ook al vaak op paarden en pony's gereden (wel aan longe of iemand ernaast) alleen kon ik niet.Toen me opa en oma de stal verkochten ben ik een hele tijd niet meer bij paarden geweest of er op gereden.
Het begon toch te kriebelen en toen ging ik naar manege.
Bij de eerste les was ik zo zenuwachtig dat ik er buikpijn van kreeg.
Eerst kwamen er meiden van de manege me helpen opzadelen en daarna ging ik meteen naar de groepsles (waren allemaal kinderen die net begonnen)
De gevorderde meiden gingen naastlopen en zo heeft dat denk ik 4 weken geduurt bij onze les.
Daarna mochten we alleen rijden.
Nu is het 4 jaar later en loop nu ook zelf naast bij de kinderen die nu beginnen met rijden.
Veel succes!!! :D

Auriane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:08

Ik mocht rijden op mijn verzorgpaarden. De eigenaresse gaf me zelf een paar keer les op een van haar paarden. De eerste keer aan de longelijn. Echt vaak was het niet, gewoon tot ze het vertrouwde en ze had gezien dat ik niet hardhandig was. Ik heb zefs nooit leren galopperen. Maar daar hoop ik binnenkort verandering in aan te brengen zodra ik mijn rijbroek en schoenen binnenheb *\o/*

Wel leuk om te lezen dat het hier meer zijn die pas (weer) beginnen met rijden.

Rixtt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:15

Mijn 1e les was niet bijzonder ofzo ik reed op het braafste paard op de manege dusja niet veel bijzonders

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:25

Wat goed dat je begint aan een longeerlijn!
Ik kan me nog wel herinneren, dat toen ik mijn eerste rijles had ik op een hele leuke springende pony zat. Er stond al een hindernis opgebouwd voor de gevorderden, en de pony waar ik op reed vond het wel nodig om te laten zien aan mij hoe goed hij kon springen. Ik heb dus mijn eerste rijles direct vliegles gehad(Was 6 bijna 7)

YlvaFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:44

Leuk dat je je eerste rijles hebt! Wat ik altijd zeg als iemand voor het eerst gaat rijden is dat hij of zij vooral plezier moet hebben! Succes!

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:26

Ik vond alles alleen maar allemaal prachtig :D
Maar ik was 7 a 8, wat dacht je dan? :P
In ieder geval reed ik eerst op een manege (1 les) waar ik gelijk al mocht galopperen enzo (wat ik achteraf wel vreemd vond)
Terwijl ik vervolgens bij een andere manege ging rijden die alles heel rustig aan deed, zodat je er in ieder geval niet zo snel in het begin vanaf dondert...

Jaja, mooie tijd :P

edit: typo

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:33

Zal je zeggen dat ik er echt totaal niks meer vanaf weet! Volgens horen zeggen heb ik mijn eerste lessen aan de longe gehad, maar zelfs dat weet ik niet meer :P Heeft blijkbaar niet veel indruk op me gemaakt. Ik was igg niet bang.
Weet alleen nog erg goed dat ik de eerste paar keer enorme zadelkontpijn had. haha.
Ik was 9 toen ik mijn eerste les had en ben nu 26..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:37

Ehm, ik was 6 en er werd voor mij opgezadeld,
daarna moest ik aan de longe en moest ik stappen en meteen draven (en maar krijsen: IK VAL ERAAAAAF)
na een stel lessen werd ik ineens in een losse les gezet waar iedereen door elkaar reed, niks voor mij als klein kind en ik was bang.

gestopt, na 3 jaar weer begonnen op een andere manege en na een jaar kan ik normaal rijden :)

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:40

Ik was 5,5 toen ik begon met serieus rijden, er stond een shetje voor mij klaar bij een vriendin van me moeder en daar leerde ik de basis oefeningen, ik was nog te klein om op grotere pony's te kunnen, mijn 1e proefles was een half uur lang les, goed de houding erin stampen en verder eigenlijk alleen maar figuren, en stap en draven.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:15

ik geef zelf redelijk veel les, en elke leerling krijgt bij mij minimaal 20 privelessen, waarvan ongeveer de eerste 10 vast aan een longe of een touw, eer ze een groepsles in mogen.
hoe je het ook wend of keert, je hebt te maken met levende dieren, en zelf vind ik het nogal wat om een totaal onervaren iemand maar gewoon los te laten met een dier, of na enkele lessen al de groep in te gaan :=
wel moeten ze bij mij geheel zelfstandig sturen, en mogen de pony's/paarden niet achter de andere paarden aanrijden, dus enige mate van controle is wel zo fijn ;)

mijn ervaring met deze manier van lesgeven is dat er eigenlijk nooit ongelukken gebeuren of valpartijen, de leerlingen met redelijk veel vertrouwen de groepslessen in kunnen, en ook veel sneller de basis kunnen omdat ze 1 op 1 les hebben gehad.
ik ben erg zuinig op mijn paarden, en als ik met mijn rug toe naar een beginner sta ivm een andere combinatie, en diegene gaat als leek trekken/schoppen of andere creatieve zaken bedenken om het paard wat te laten doen, vind ik dat toch wel zorgelijk voor het welzijn van de paarden.

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:33

Mijn eerste les mocht ik de les ervoor naastlopen. Nooit een paard van zo dichtbij gezien. Toen mocht ik op een pony, gewoon in de volgende les daarna in een groep. Ik hoefde niet op te zadelen, maar wel afzadelen. Ik moest raden welke riempjes los zouden moeten. Ik ben het nooit vergeten. Daarna nog een paar privelessen. Ook los, maar ik was wel de enige in die les. Veel geleerd toen en mocht daarna meteen naar de avondlessen, die wel wat meer niveau hadden. Rij nog steeds in diezelfde les, maar ik heb alle meiden zien komen en gaan in die les.

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:57

Mijn eerste les was wel goed. Ze zagen meteen dat ik er aanleg voor heb. Heb eerst een paar lessen aan de longeerlijn gehad en daarna los gereden. Heb meer dan 1 jaar niet meer gereden en had afgelopen vrijdag weer mn eerste rijles gehad en dat ging prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:31

jaaaaaren geleden, toen ik 7 was kreeg ik mijn eerste rijles, prive aan de longe op een groot paard. (ik was heel klein dusse......)
ik was helemaal niet lekker die dag maar ik MOEST rijden....... had er zo lang naar uitgekeken!!
ik werdsteeds bleker (heb er nog fotos van haha) en toen we thuis kwamen bleek dat ik 40 graden koorts had!!!! mn moeder vertelt dat verhaal nog steeds weleens...... jaja toen begon het paardenvirus al :P

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:35

VivaLaVida schreef:
jaaaaaren geleden, toen ik 7 was kreeg ik mijn eerste rijles, prive aan de longe op een groot paard. (ik was heel klein dusse......)
ik was helemaal niet lekker die dag maar ik MOEST rijden....... had er zo lang naar uitgekeken!!
ik werdsteeds bleker (heb er nog fotos van haha) en toen we thuis kwamen bleek dat ik 40 graden koorts had!!!! mn moeder vertelt dat verhaal nog steeds weleens...... jaja toen begon het paardenvirus al :P

Jij nam het paardenvirus wel heel erg letterlijk. _/-\o_

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:40

Ik was 7/8 jaar oud geloof ik. Geen idee meer hoe dat paardje heet, maar hij was groot en bruin :+
Het was aan de longe, en we deden stap en draf. Paardje schrok ergens van en ik lag er meteen m'n eerste les vanaf :')
Ik weet nog hoe ontzettend veel zin ik had erin, en ik ben nooit meer van het virus afgekomen :D

JuliaaaXXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:49

mijn eerste rijles was 3 jaar geleden. ik mocht toen op Robin (die hobbelde zo lekker :P )
ik had er echt super veel zin in. natuurlijk nu nog steeds.
in die erste les heb ik ook mijn beste vriendin ontmoed :D
voor mij was de eerste les echt het meest grappige vooral omdat ik nog niet echt helemaal wist hoe het lichtrijden moest en net op een hobbelig paard zag dat er geloof ik echt komisch uit! hhahaha :o

Phoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 00:36

Ik werd toen altijd aan een halstertouwtje vast gehouden, maar dat zal nu vast anders zijn :P. Idd, ik denk aan de longeerlijn én dat je ook van die evenwichtsoefeningen moet doen ofzoiets :j

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:31

ik was een jaar of 7, vers van zwemles. na 4 jaar zeuren eindelijk een les gereden, op het grootste paard op de manege want daar had ik al een keertje een rondje op gestapt. moeder was het er niet zo mee eens, maar ja eens eigenwijs altijd eigenwijs :j
was in de beginnersles gewoon, rondjes hobbelen achter elkaar aan, sta-zit sta-zit. ik was trots op mezelf :)

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:12

dat is even graven in mijn geheugen.. maar geloof dat we eerst kennis gingen maken met de instructrische en een korte rondleiding kregen ( iedereen begon toen net in die les) en daarna poetsen en opzadelen met hulp. toen er gewoon op. geloof niet dat er ooit iemand naast mee heeft gelopen. Dat gaat nu wel anders bij ons gelukkig! daar lopen altijd mensen naast de kinderen en volwassen wordt aangeraden eerst prive les te nemen.

loediez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:45

ik was super zenuwachtig, begon op mn 11e en heb het hele jaar toen met zenuwen gelopen! maar nu gelukkig er vanaf haha

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:48

Geweldig, en vooral omdat ik nooit bang ben geweest, zelfs niet de 1e keer, voor paarden. Ik reed op een rustige pony, Mario. Ik maakte natuurlijk de eerste weken veel fouten met opzadelen, hoofdstel en hulpen, maar voor je 't weet heb je het onder de knie! De eerste keer galopperen was ook fantastisch. Niet bang zijn, is de tip!