Eigen paard en een universitaire opleiding: is het mogelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MRIIIS

Re: Eigen paard en een universitaire opleiding: is het mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 17:35

Wát een (uiteenlopende) reacties, dankjulliewel! Heb ik echt heel veel aan :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:42

Ik doe zelf ook een studie in de sociale richting, ik denk dat de meeste sociale studies overeenkomen op dit punt: weinig contacturen, veel zelfstudie. Voordeel: Je kan zelf je tijd indelen, dus naar je paard als het je hebt beste uitkomt (bijvoorbeeld als je je toch niet kan concentreren of als de bak meestal vrij is). Nadeel is wel dat je zelf wel het initiatief moet kunnen nemen om op tijd te beginnen met studeren. Zoals nu staan er 4 boeken van pakweg 600 woorden per boek op het tentamenprogramma, plus aanvullende literatuur. Als je weet dat je alles uitstelt zul je in de tentamenperiode niet aan je paard toe komen. Daarnaast is het met een sociale studie erg belangrijk jezelf te onderscheiden, en een goed CV opbouwen, dat kost tijd!

Maar als je voor jezelf goed kan doseren en niet alles op de laatste 1-2 weken voor de tentamens aan laat komen is het geen probleem. Het ligt er natuurlijk wel aan wat je naast de studie en aanverwante activiteiten wilt gaan doen. Als je ook nog bij een andere sportvereniging wilt en een studentenvereniging, naast het werk voor de kosten van je paard, dan kan ik je voorspellen dat je niet meer aan je paard toe komt.

Ik zie het zelf niet zitten om er een paard op na te houden, en dat ligt aan mijn ambities: onderzoek en praktijk combineren, dus ik werk heel hard aan mijn CV om me op beide vlakken aantrekkelijk te maken, daarom werk ik maar weinig voor geld. Maar dat is wel een persoonlijke keuze. Ik heb zoiets: als ik over 2 jaar genoeg geld heb voor alles, waarom zou ik nu dan zoveel moeite en mogelijk problemen op mijn hals halen?

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:32

Het is zeker mogelijk hoor! Ik studeer Bedrijfskunde (hiervoor HBO gedaan) en heb daarnaast 3 paarden die ik vrijwel dagelijks rij: 1 dag vrij en 1 dag worden ze vaak door vriendin van me gelongeerd, in het weekend vaak wedstrijd ('s winters minder vaak dan 's zomers). Moet voor het rijden een uur heen en een uur terug reizen, maar ik vind het zeker de moeite waard en nog goed te combineren met studie. Heb niet altijd tijd om te leren zodat ik een 8 kan halen en het moet vaak wel last-minute (maar dat komt vooral omdat ik tussendoor geen tijd heb/maak om alles door te lezen), maar 6/7ens gaan tot nu toe prima. Werk daarnaast ook 20u en ben actief in 2 besturen (fokvereniging en organisatie SGW), dus hoef me niet te vervelen.
Moet wel zeggen dat ik paarden qua prioriteit heel hoog heb, ook gezien het feit dat m'n ouders ze niet gaan verzorgen voor me, dus ik doe alles zelf, naar concours, mesten, etc. Alleen voeren en buiten/binnen zetten doen ze vaak. Dingen als stappen die genoemd zijn door anderen, daar heb/maak ik dus ook geen of zelden tijd voor, maar vind ik niet erg. Is ook niet te combineren met (hoge) wedstrijdsport denk ik en kost daarnaast veel geld.

@MLoeser: Ik vind het juist leuk om nu de paarden een hoge prioriteit te geven, ondanks dat ik later vast en zeker meer zal verdienen.. omdat ik er nu veel tijd voor heb/kan maken en dat later (met event. kids etc.) minder flexibel is.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:53

Dat was ook een beetje mijn idee ja. De meeste banen na een WO studie zijn toch wel iets meer dan 40 uur. Ik denk dat ik er dan minder op zit te wachten op in het weekend ook nog eens op concours gaan of 's ochtends heel vroeg het bos in. Ik denk dat ik dan wil uitslapen die ene keer dat het kan. En een gezin is ver vooruit gedacht maar ik denk dat het dan helemaal onmogelijk wordt, met een partner die ook iets aan zijn weekend wil hebben, kinderen die naar de sport gebracht moeten worden etc.
Nou scheelt het dan ik lang gestudeerd heb, eerst paard naar het Z rijden, Orun doen, en daarna ben ik meer recreatief gaan paardrijden en bij een studentenvereniging gegaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:59

Voor mij was het financieel niet haalbaar, woonde als student op mezelf en de bijdrage van mijn ouders was precies 0,0 euro. Best jammer, want toen ik nog studeerde had ik veel meer tijd dan nu. Twee maanden nadat ik was gestopt met studeren stond ik voor het eerst oog in oog met wat nu al een tijdje mijn paard is :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:59

Ja hoor, was een eitje. Weinig college, veel zelfstudie, zeeën van tijd over. Wacht maar tot je moet gaan werken: foetsie is je vrije tijd ^)

bigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:09

Inderdaad: studeren eitje wat betreft tijd. En een groot gedeelte kan je zelf ook nog indelen. Zeeen van tijd, als ik dat nu achteraf vergelijk met een bijna full time job. Dat is waarschijnlijk dus niet het probleem. Financieel lijkt het me echt niet haalbaar indien je zelf voor de kosten van je paardje moet opdraaien. Is nu met een leuke baan al lastig, en als je strax afgestudeerd bent is ook fijn als je nog een spaarpotje hebt meubeltjes ed aan te schaffen, op jezelf te gaan wonen enz. enz. enz. Mijn zus heeft naast haar studie altijd een paardje gehad, thanx to mam and dad!!! Ik had destijds een prima alternatief gevonden: een full time verzorg ponie, waarbij ik geen kosten had maar dankzij mijn studie wel alle tijd voor het paardje (iets wat de eigenaar dus niet had).
Suc6 met je keuze!

Athea_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:01

Ik studeer momenteel rechten in Hasselt (België) - Ook een systeem met weinig contacturen en veel systemen waarbij je gemiddeld een 6tal weken met slechts één vak bezig bent en dan daarvan na 6 weken examen krijgt! Dus telkens neem ik zo de eerste 4 weken mijn tijd voor de paarden, twee weken voor het examen worden ze echter maar 1 of 2 x bereden .. Achja zullen ze wel overleven denk ik! En gelukkig zijn mijn ouders er dan om ze eten te gaan geven enz ..

Succes ermee!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 15:28

Bij mij is het idd ook zo. 8 Blokken van 5 weken en dan elk blok 1 vak :j

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 00:58

Ik studeer Engels aan de universiteit, dit jaar heb ik het even rustig, maar vorig jaar moest ik af en toe best aanpoten. Toch heb ik aan het begin van mijn tweede studiejaar een pony gekocht, misschien dat ik mede daardoor nu mijn tweede jaar opnieuw doe, maar het is zo heerlijk... Soms zijn het wel drukke dagen hoor; 's ochtends pony, 's middags school, 's avonds werk, 23:00 uur thuis en dan de volgende ochtend vroeg weer naar je pony... Maar als je dan 's ochtends een lekker buitenritje hebt gemaakt ga je ook weer met nieuwe energie naar school en werk (tenminste dat is mijn ervaring). Als het echt je passie is, dan red je het zeker wel!
Ik heb ervoor gekozen om Tirzah tijdens mijn studie te kopen, omdat ik het geld bij elkaar had en ik dacht "NU moet ik mijn droom waarmaken, anders komt het er niet van." Tenminste, dan komt er een vaste baan, een auto die ook geld kost, kinderen, een huis, weet ik veel wat allemaal voor kostenposten. Dan kun je maar beter dat paard al hebben, en die andere dingen daarna. Anders wil je dat allemaal eerst geregeld hebben en duurt het járen voor je eraan toe komt een paardje te kopen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:54

roxiie schreef:
Ik heb ook een pony en doe uni-studie ( accountancy). Tot afgelopen februari werkte ik ook nog fulltime ( naast de fulltime studie dus.) Dit heb ik 3 jaar lang gedaan, omdat ik de laatste tijd vaak ( week in week uit) ver van huis moest -en dus in een hotel- voor m'n werk, kon ik mijn studie niet meer met het werk combineren ( en daardoor ook niet meer goed met m'n pony) omdat dat het voor mij niet waard was heb ik er voor gekozen om te stoppen met fulltime werken. Ik heb nu geen parttime baan, mijn studie en ponylief en dat valt weer prima te combineren :)

Hoe kan je fulltime werken en tegelijk studeren?

Ik raad TS aan om toch nog even te wachten...Eerst eens een maand studeren en adn eens kijken of het erbij kan.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:59

Ja hoor! Is zeker te doen, ik ben iedere dag 2 tot 3 uur op stal, naast een universiteire studie. Je kunt veel je eigen tijd indelen dus wat dat betreft goed te doen :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:03

Ik studeer nu vier jaar aan de universiteit, een richting met véél les (gemiddeld 32 uur per week).

Ik heb al vijf jaar een paard en daar is nu sinds een jaar een tweede bijgekomen (van mijn zus, maar moet ook verzorgt worden en ze heeft niet altijd tijd). Ik moet vaak een ochtendles skippen om de paarden in de winter hun hooi, voer en water te kunnen geven. In de lente/zomer hoeft dit niet, aangezien ze dan voldoende hebben aan gras en het langer licht is (savonds met water slepen). Ze staat 24/7 op een weide en ik doe alles zelf, dus dat kost ook wel wat meer tijd dan gemiddeld.

Tijdens de blok en examens staat mijn paard volledig stil, dit maakt me niet zoveel uit aangezien ik geen wedstrijdambities heb en hij 24/7 op weide staat. Ik ga/moet er natuurlijk wel elke dag langs en toch minimum een halfuur tot een uur tijd insteken. Ik probeer mijn paard volledig zelf te onderhouden, maar als er een dure aankoop is (recent: weidemateriaal om anderhalve hectare weide te omheinen) springt mijn vader wel bij. Zadel etc betaal ik zelf. Hiervoor doe ik weekendwerk op zaterdag, en geef ik paardrijles aan gehandicapten op zondag. Tussendoor ga ik veel babysitten (soms tot 3x per week) en doe ik kleine studentenjobs zoals flyers rondbrengen etc. Tijdens de zomervakantie (als de herexamens niet te veel zijn ;) ) doe ik dan ook nog vakantiewerk. Het onderhoud lukt dus zeker :)

Wat ik gemerkt heb ivm unief: ik moet vaker lessen skippen, ik hou meestal niet veel tijd over om door het jaar de leerstof bij te houden, ik heb vaak niet zoveel tijd als mijn vrienden om uit te gaan, weekendjes etc moet ik goed plannen zodat er iemand voor mijn paard kan zorgen. Ik heb geen bijrijder.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:30

Ik heb je een pb gestuurd!

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:34

Ik heb mijn paard aangehouden tijdens mijn studie. Veel moeten werken (vaak via uitzendbureaus of oproepcontracten) om alles te kunnen betalen. En ook wel regelmatig iets moeten laten omdat het paard er anders niet uit kwam. Wedstrijd rijden werd voor mij logistiek onmogelijk, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn.
Kortom: het kan, maar je zal er hier en daar wat voor moeten laten.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:22

Ik volg dan wel geen WO studie, maar reageer toch even.

Ik zit op dit moment in het eerste jaar van Accountancy, en heb vaak dagen tot half 5. Dan ben ik om half 6 thuis, nouja eten e.d. dan met mijn paard bezig. Zit vijf dagen per week op school en heb ook nog een vriend en veel vrienden/innen. Bij mij gaat het prima, het scheelt wel, ik heb mijn paard aan huis staan dus kan altijd ff tussendoor naar hem toe! Als ik volgend jaar stage moet gaan lopen, zal het lastiger worden. Maar als het net zo'n bagger winter wordt als afgelopen winter, las ik toch een stop in dus dan komt het prima voor elkaar. Wedstrijden rijd ik nog niet, daarmee wil ik ook pas beginnen als ik klaar ben met mijn stage, die tot februari duurt. Daarna zit ik minder op school, dus heb ik vaker tijd om mijn paard te trainen!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:07

Ook ik volg geen WO studie, maar ook ik wil even reageren...

Ik ben net HBO-afgestudeerd. Ik werk 39 uur in de week en maak best wel wat overuren daarnaast, ik heb zoiets van, als jij de financiele mogelijkheden hebt: doen!!! Als je werkt ziet je leventje er heel anders uit. Studeren e.d. kun je zelf inplannen als je zou willen (m.u.v. college's natuurlijk), met werk ben je echt gebonden!

Uniek90210

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:05

Ook hier lukt het met enig planwerk goed om een paard te houden naast mijn studies. Ik woon in de week op kamers en in het weekend thuis maar ik probeer wel om 3 keer in de week naar huis te gaan om bezig te zijn met mijn paard. Nee het is niet altijd even gemakkelijk maar het is het zeker waard.

Het was voor mij even zoeken naar een goed systeem om zowel mijn studies als mijn paard en vrienden te combineren maar het lukt zeker.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 18:52

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ga volgende week woensdag afrijden en als ik 'm dan haal is de auto en dus het paard ook weer een stapje dichterbij :D

@Uniek90210; Je gaat dus maar 3 keer in de week naar je paard? :) Wordt ie dan binnen- en buitengezet ofzo of staat ie 24/7 buiten?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 16:05

Inmiddels is de auto er en voor de pony wordt hard gespaard.

Nog meer reacties zijn welkom :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:10

Tja.. het hangt van de studie af denk ik.. ik heb langer over mijn studie gedaan, zodat ik meer kon werken.. en heel veel uren op de uni gemist. Veel zelfstudie.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:13

Ik ga mee met heel wat mensen hier: tijdens je studie is het prima te doen :j Nu ik aan het werk ben heb ik veel minder tijd. Ik rijd er nog 2, maar het is wel errug druk.

Ik heb dan wel geen WO gedaan, maar wel 1 van de zwaardere HBO opleidingen. Hoeveel ik naar school moest wisselde. Groot voordeel voor mij was dat ik met mijn VWO vooropleiding het me nogal gemakkelijk af ging en ik eigenlijk alleen ECHT wat deed in de tentamenperioden en voor mijn groepsopdrachten. Tijd genoeg om dagelijks iig 2 paarden te doen :j

Ik had in het begin 3 paarden die ik reed, waarvan er 2 thuis staan en 1 op een kwartier. Ook dat heb ik makkelijk kunnen combineren, zonder dat mijn sociale leven er onder leed. Het was druk, maar te doen.
Later had ik nog 2 paarden, wel aan huis overigens. Maar alle tijd die ik nodig had voor het voeren, mesten, binnen/buitenzetten etc is denk net zoveel als jou reistijd naar stal.

Qua financien: tja ik had geluk. Ik betaal voor het paard het harnachement etc en voor mezelf alles. Maar de duurdere dingen zoals zadel etc kwamen ook van pa en ma. DA, smid, tandarts, voer betaalden pa en ma.

Ik denk dat je zelf ff moet nagaan hoeveel tijd je denkt kwijt te zijn aan school. Hoeveel je thuis nog moet doen en lessen moet volgen. En qua financien: het kost veel meer dan je denkt, dus reserveer voldoende. OOK voor eventuele onverwachte kosten.

noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:23

Het is te doen! Zelfs als je een studie hebt met veel contact uren. Ik studeer diergeneeskunde en mijn paard staat een uur reizen van mn kamer en ik ga er elke dag heen. Tot nu toe red ik het allemaal, al zijn dr momenten dat ik even echt niet meer weet waar ik de tijd vandaan moet halen- vooral rond tentames. Maar over het algemeen lukt het allemaal prima!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 16:25

Bedankt voor de tips.

Ik heb een aantal betaalbare stallen gevonden waar wordt uitgemest, gevoerd en binnen-buiten gezet, zodat het geen ramp is als ik een dagje oversla (wat ik overigens niet van plan ben). Tijdens m'n studie zal ik - net zoals nu - bij m'n ouders werken en de universiteit is op loopafstand, dus dat is ideaal. Qua tijd ben ik ervan overtuigd dat het moet lukken. Ik heb een jaar psychologie achter de rug en ik ging 3 keer in de week naar m'n bijrijdpony, waar ik rustig twee uurtjes vertoefde. Daarnaast reed ik ook nog op een manege waar ik elke zaterdag de hele middag en avond verbleef. Financieel gezien moet het ook lukken. Ik zal 18 uur in de week moeten werken (= twee dagen van 9 uur). Verder wil ik natuurlijk wel weer eerst m'n spaarrekening hebben aangevuld voordat ik erraan begin (door de aanschaf van de auto en de onderhoudskosten is deze ietsje geslonken :+).

Overigens is het de bedoeling om de eerste paar maanden te kijken of ik m'n studie goed met m'n baantje en het onderhouden van m'n auto kan combineren. :)

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:36

Ik heb een paard gekocht tijdens mijn eerste jaar geneeskunde (dagen van 9 tot 16 over het algemeen), opzich prima te combineren met mijn studie en ongeveer 12 uur werk per week. Tijdens mijn derde jaar werd ik zwanger (gepland) en toen heb ik haar verkocht omdat het toen toch echt niet meer te doen was (8 mnd zwak ziek en misselijk geweest --> niet gepland ;)) en dat vond ik echt niet eerlijk tegenover mijn paardje, buiten dat ik geen idee had hoelang het zou duren na mijn bevalling voordat ik weer kon rijden.

Ik heb nu in April, tijdens mijn coschappen weer een paard gekocht (iets ouder, rustiger, makkelijker dagje vrij te geven) omdat ik het toch wel miste. En het is goed te doen maar je moet wel prioriteiten stellen met een kind + man + paard + studie (godzijdank geen baantje meer, mijn man verdient genoeg).

Ik ga naar mijn paard als mijn dochtertje naar bed gaat en alles wordt gedaan voor me op de manege (buitenzetten, voeren, mesten...) Studeren doe ik grotendeels in de trein (reistijd 2 uur heen, 2 uur terug) maar soms wordt het ook wel nachtwerk. Ik ga 's ochtends vaak voor 7 uur de deur al uit, ben rond 6 uur thuis, (vaak ook later... k@t NS) dus het is enorm druk.

Gelukkig heb ik nu vakantie tot september, even bijkomen.