Visie van een beginnende manege klant.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 08:53

Belsje schreef:
Oh ik heb gisteren nog zo'n actie gedaan Haha!.

Paardje had twee uur gelopen en ik weigerde er nog een derde uur op te gaan zitten. De eigenaar vond me ook maar een miep, maar ik had daar gewoon geen zin in Haha!

Ik vond het zo verschrikkelijk zielig ... beest stond wel onder het zweet enz hoor!

OMG wat voel ik me meteen weer een dierenbeul.... Onze paarden lopen regelmatig ritten van een uurtje of 5 a 6..... Arme, arme, arme paarden.... Haha! Tong uitsteken

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:00

Sonja"]
[quote="Belsje schreef:
Oh ik heb gisteren nog zo'n actie gedaan Haha!.

Paardje had twee uur gelopen en ik weigerde er nog een derde uur op te gaan zitten. De eigenaar vond me ook maar een miep, maar ik had daar gewoon geen zin in Haha!

Ik vond het zo verschrikkelijk zielig ... beest stond wel onder het zweet enz hoor!

OMG wat voel ik me meteen weer een dierenbeul.... Onze paarden lopen regelmatig ritten van een uurtje of 5 a 6..... Arme, arme, arme paarden.... Haha! Tong uitsteken
[/quote]

Dat is iets anders, dat zijn getrainde sportknollies! Die kunnen dat makkelijk aan Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:25

Ja zeker weten, een supergetrainde sportfjord en een in superconditie zijnde KWPN'er...... Haha!
Geloof me, ik zou liever manegepaard zijn en drie uur per dag moeten lopen dan privépaard.....

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:30

Ik vond het vooral vrij onzinnig, omdat er nog wel een paard was wat niet gelopen had. En het was het laatste uur die dag ...

Ik ben gewoon een miepje Ach gut

En het hangt er vanaf welk manègepaard, daar op stal zou ik het idd wel willen zijn.
Maar ik ken manèges waar paarden en pony's de godganse dacht vaststaan in zo'n "geen stal maar zo'n ander ding" en nooit op de wei komen. En dan nog liefst 5 uur per dag lopen en in het weekend meer. Tel daar dan nog een slechtpassend zadel bij en constant iemand die in je mond zit te snokken ...

Nee hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:38

Tja, bij ons op de manege krijgen de manegepaarden dezelfde behandeling als de privépaarden, oftewel dagelijks weidegang of als die te nat is dan in de paddocks en bakken.... Haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:41

Belsje schreef:
Maar ik ken manèges waar paarden en pony's de godganse dacht vaststaan in zo'n "geen stal maar zo'n ander ding" en nooit op de wei komen. En dan nog liefst 5 uur per dag lopen en in het weekend meer. Tel daar dan nog een slechtpassend zadel bij en constant iemand die in je mond zit te snokken ...
Nee hoor

Toch denk ik dat 5 uur lopen voor sommige paarden absoluut geen straf is. Dat slecht zittende zadel en gezaag is van een andere orde, maar sec bekeken denk ik dat het voor een goed gezond paard prettiger is om 5 uur te lopen en de rest op stal te staan, dan 2 uur en op stal.
Een paard went aan het vele werk en in principe moet ie dat aan kunnen.
Vergeet niet, als hij 5 uur loopt staat ie nog steeds 19 uur op stal.........
Vroeger moesten paarden toch ook altijd de hele dag lopen? Dat ze maar een paar uur worden gebruikt is volgens mij echt iets van de laatste 30 jaar!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:50

kendra. kom of ga eens kijken op verschillende maneges en behoudens enkele uitzonderingen kan je de paarden niet bepaald gelukkig noemen.
19 uur op stal. elke dag. zou jij dat willen? en vijf uur gesnok, verkeerd gereden zijn. neeeeeen een paard wil dat écht niet!
en vroeger moesten de paarden ook niet de hele dag lopen, maar stappen, en werden ze niet zo mishandeld. hoeveel er hier niet wekelijks mank staan... om zot van de worden. Ziek

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 23:18

Ponyzotje, ik ben het helemaal met je eens - 19 uur op stal is veel te veel, zeker als ze verder alleen maar werken. Daarom had ik de keus ook extreem gesteld: 2 of 5 uur werken en de rest van de tijd op stal.
Ook in mijn opinie behoort een paard iedere dag vrij te kunnen bewegen en contact te hebben met soortgenoten - het liefst in de wei.
Dat geldt trouwens ook voor pensionpaarden en tot mijn grote schrik zie ik nog steeds regelmatig dat met name paarden die in kleigebieden staan (waar ze dus niet meer in de wei kunnen als het nat wordt) 's winters vaak alleen hun stal uitkomen om 1 uurtje te dressuren en 23 uur per dag op stal staan - da's ook niet geweldig!

Maar dat de paarden vroeger alleen maar hoefden te stappen - dat klopt, maar dan wel met een ploeg er achter door de klei (om het zwaarste werk dan maar te noemen), en ook toen werden er paarden mishandeld - was ook toen niet goed te keuren overigens.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 17:20

kendra, dat over die eigenaarspaarden ben ik ook helemaal met je eens.
en met vroeger, dacht ik dat je een vergelijking maakte met paarden in het wild. dat ploegwerk enzo vind ik ook niet gewéldig.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 20:02

ach, ze komen er ng wel achter hoe alles werkt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 21:53

wie? en blijkbaar niet... het gaat al zolang zo dat het me triest maakt. ik ben geen miepie, en ik schrik er niet van terug een situatie eerlijk aan te pakken. en deze situatie's vind ik echt oneerlijk tov de paarden...

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 21:59

lieverd, we zouden alle zielige paarden wel willen redden, maar dat kan helaas niet

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:16

dat weet ik ook wel. ik benadrukte eigenlijk dat ik geen penny'tje ben die ze wil redden. dat zou ik ook niet willen. ik kijk realistisch, waar zouden ze heen gaan. het is enkel behoorlijk geestdodend. maar ondertussen doe ik er wel aan mee. ik kan niet anders. toch nog liever dit dan paarden helemaal opgeven. overigens doe ik ze geen pijn, en hebben ze fun in de lessen. ik rijd nooit achter een ander paard, en vraag zoveel mogelijk om buitenrijden, crossen, gaan rennen op de renbaan, of eens een serieuze les om ze naar beneden te werken. zo praat ik het voor mezelf goed.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:03

Het enige bestaansrecht van paarden in ons land is gelegen in het feit dat ze gebruikt worden.
Probeer niet al te veel te denken 'voor het paard'. Nogmaals: een manegepaard dat 5 uur per dag rondjes moet lopen heeft het minder goed dan die mazzelpikkers bij ons die maar een uurtje hoeven en verder de hele dag in de wei staan te bikken en 's nachts kunnen uitbuiken in hun ruime stal!
Maar manegepaarden hebben wel gezelschap, ze komen iedere dag hun stal uit. Bovendien wennen ze er aan - ik ben ooit ook begonnen op een manege en weet dat de paarden er stokongelukkig van werden als ze niet meer meemochten. Daar gingen ze dan ook vrij vlot naar de slager als ze het werk niet meer aankonden- ik heb dat altijd een hele reele gang van zaken gevonden

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 11:13

Nou, Als ik sommige pensionpaarden zie. Boos! Nou ja de eigenaren dan vooral, natuurlijk. Soms laten ze hun 'lieverd' gewoon drie dagen op stal staan hoor. En dan komen ze echt niet even kijken. Verder mag er niemand in d estal dus aandacht heeft ie ook niet.

Onze manegepaarden en pony's komen elke dag uit hun stal. Soms op de wei, soms in de binnen of buitenbak.

En de aandacht die ze krijgen. Soms willen de kindjes een pony was 8 keer op een dag poetsen. Dat laten we niet toe hoor. Ze moeten het eerst netjes vragen.

Als je op stal loopt zie je geen verschil tussen de manege paarden en de pensionpaarden. Ze staan allemaal door elkaar. O.K sommige manegepony;s zijn ouder en dat kun je zien. Maar ze glanzen allemaal!

Nee hoor. Manegepaard zijn is niet bij voorbaat slechter dan een pensionpaard.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 21:04

Heike schreef:
Nou, Als ik sommige pensionpaarden zie. Boos! Nou ja de eigenaren dan vooral, natuurlijk. Soms laten ze hun 'lieverd' gewoon drie dagen op stal staan hoor. En dan komen ze echt niet even kijken. Verder mag er niemand in d estal dus aandacht heeft ie ook niet.

Helemaal mee eens - vooral de slogan: 'Morgen krijgt ze een dagje rust' spreekt me altijd enorm aan Boos! Boos! . Dat betekent dat ze de hele dag op stal staan (eigenlijk dus meestal bijna 48 uur.......)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 22:25

ponyzotje"]
[quote="DeesDeBest"]'s nachts mogen ze bij komen Verward
[/quote]

is dat nou serieus bedoeld? dat klopt niet helemaal. ze staan 24 u op stal, ik geloof dat ze eerder blij zijn om buiten te komen. maar het rijden zowel als het op stal staan zijn twee vaak even verschrikkelijke dingen. dilemma voor het paard hoor
[/quote]

Ligt aan de stal/manege denk ik dan. Nee, was niet echt serieus bedoeld. Bij ons worden ze zodra ze niet hoeven te lopen, in de wei gezet als het weer zich er voor leent. Ze lopen nog vrij veel, maar worden goed verzorgt. Verder ken ik ook een manege Boos! waarbij de paardjes bijna continue lopen en 's nachts een schraal weilandje op gaan. ¾ van het jaar(!).Dit scheelt dan in stro/hooi en biks, dus uitmesten. Ze hebben daar niet eens shabraken. Als ze niet lopen overdag staan ze in stand. Echt gemeen.
Maar mischien maar net wat je als paard gewend bent. Zo kén ik er nog 1, waar als de paarden de wei opgaan, massaal de deuren opgegooid worden en ze allemaal door een pad van 2 meter breed de wei op hollen. 's zomers lopen ze bijna continue door de toeristen en 's winters gewoon alleen de lessen.

[quote="Heike schreef:
Nee hoor. Manegepaard zijn is niet bij voorbaat slechter dan een pensionpaard.

Hier wil ik me graag bij aansluiten.