Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
JPS schreef:Angela schreef:Een goed leerpaard is een paard die een beginnende ruiter "pikt" en maar heen laat gaan, een semi-gevorderde ruiter laat weten dat ie er echt nog lang niet is, en een gevorderde ruiter het idee geeft dat ze samen nog meer kunnen bereiken.
Ik ben heel blij om op een rijschool te rijden waar deze paarden staan !
Ik kan me voorstellen dat je blij bent om bij een rijschool te lessen die zulke leerpaarden heeft staan.
Vind de omschrijving van een goed leerpaard ook goed gevonden
svdijk86 schreef:Op geen enkele manege wordt gewerkt aan het soepel houden van je pony.
En ik heb er heeeel wat gezien.. het is puur show vermaak. Ze gaan een paar
keer aan de longe tot ze kunnen lichtrijden en doorzitten (hobbelen) en tot ze
het paard een schop of een tik kunnen verkopen als het niet doorloopt en daarna
gaan ze een groep van 10 man in die allemaal op hetzelfde niveau rijden.
Tijd voor individueel uitleggen hoe of wat is er niet bij, het is te druk.. en daarbij
moeten ze allemaal nog leren sturen.. (op de handen niet op de benen) actief rijden
gebeurd niet op je zit maar op een schopje of een tik met een springzweepje.. En zo
wordt er een uur gereden.. vaak al met slecht passende zadels.. of stijve pony's dan
al niet van het rijden dan wel van artrose. Veel ponys worden op scherpe bitjes gereden
omdat ze anders "niet luisteren".. nee.. niet snel genoeg... dat is wat anders..
FNRS wedstrijdjes.. F proefjes.. heel leuk.. maar wat er werkelijk beoordeeld wordt
is hiet het ponytje wandelt, of de hulpjes enigszins kloppen, of de lijntjes recht zijn
en de voltetjes rond.
Zo geldt dat ook voor pony en paarden eigenaren in de B. Rijd je je lijnen netjes
en je voltes rond maakt het niet uit hoe en waar je paard loopt, als ie maar vooruit
gaat. En dan heb je al winst.
Mensen hebben het er niet voor over een kind van 8 op een eigen pony te zetten
met dure spullen en een priveles van 15 tot 30 euro, minimaal 2x per week.
(als uk leer je van 1x per week gewoon niet voldoende namelijk.)
Tijdje geleden is er bijv. bij eigenaren van een manege hun grote trots met pensioen gegaan
na lang geweldig te hebben gepresteerd met nog geen 18 jaar oud.. maar hun
manegepony's van 30+ lopen nog min. 2 uur per dag hoor.. kreupel of niet. Waarom niet?
Dat paard brengt nog steeds geld op.. die pony's moeten het maar verdienen door te werken..
tot ze dood in stal liggen.. en ze daarna met een trekker langs de weg worden gesleept om
vervolgens opgehaald te worden.
Wij in de paardensport slaan elkaar de koppen in als het paardje er niet minimaal 3 uur per dag
de wei in kan.. maar die pony's om de manege daar hoor je ze niet over met hun geweldige plannen.
Niet dat alle paardeneigenaren zo geweldig met hun dieren omgaan... maar ik wens die pony's een ander
leven toe...
Maar inderdaad.. het manege les niveau is Bagger. ZWAAR Bagger. En als zo'n paard/pony wordt verkocht
omdat hij te goed is dan zien ze er OF winst in.. OF hij was niet handelbaar voor in de les.. te heet.. gaf
de kinders vliegles.. of staakte.. of ze zijn te klein.. of juist te groot. maneges willen hobbeldieren.. die
op ieder schopje "reageren" maar zich niet druk maken en gewoon doen wat gevraagd wordt omdat ieder
kind dat doet.. daarbij moeten ze passen in de les.. niet te groot ivm de ukkies.. en niet te klein ivm sommige
dagen dat er veel grotere kinderen rijden.
Als maneges leuk geld kunnen krijgen voor een pony is die al gauw weg hoor krijgen ze geen geld ervoor
omdat ze onhandelbaar zijn gaan ze terug naar de handelaar.
Zo realistisch is het nu eenmaal..

lailapri schreef:Een les zonder galop is geen les.
svdijk86 schreef:Op geen enkele manege wordt gewerkt aan het soepel houden van je pony.

svdijk86 schreef:Ik heb geen vooroordelen, heb het zelf vaak genoeg gezien helaas. Maar jij weet als
fanatiek manegehobbelaar dus zeker dat ieder paard een goed passend zadel had?
Dat ze ook werden bijgehouden door zadelmakers etc.? Dat paarden tussendoor weleens
een extra dagje vrij krijgen omdat ze die dag ervoor moe aandeden? En dat ze niet 1x per jaar
het land op mogen voor een paar weekjes? Hier gebeurd dat niet.. echt niet
Angela schreef:Dit is wel heel kort door de bocht...
Ik zou zeggen: kom eens bij ons rijden, dan weet ik zeker dat je deze uitspraak gaat bijstellen naar "er zijn ook maneges waar vooral gewerkt wordt aan het soepel houden van de paarden/pony's"
Natuurlijk zijn er heel veel maneges bij die echt bagger zijn, slecht voor de paarden zorgen, en zeer belabbert les geven. Maar om over "geen enkele" te spreken, gaat echt te ver.
Bij ons loopt ieder paard met een goed passend zadel, dat door een zadelmaker wordt gecontroleerd (regelmatig) en bijgehouden.
De paarden staan allemaal dagelijks overdag op het land, en worden in het weekend voor de lessen zo nodig even naar binnen gehaald. Op zondag zijn de paarden vrij, op een enkeling na die in de ochtend mee op buitenrit gaat. Als een paard een dag ervoor veel werk heeft gehad, dan krijgt het rust als het voor het paard beter is. Een paard dat beter in zijn vel zit met 1 uur werk, krijgt geen 2 lessen te lopen. Een paard dat ook maar heel iets niet lekker lijkt te lopen gaat terug naar stal en wordt uitgebreid onderzocht en waar nodig behandelt, en loopt pas weer mee als het gezond is. Paarden die niet met bepaalde ruiters klikken krijgen een ruiter waar het wel mee werkt.
Er wordt niet geschopt, niet getrokken, niet gehangen, en de ruiters leren de paarden te sturen op kleine hulpen op basis van de klassieke dressuur. Ook de kleintjes!
Dus voor je oordeelt: er zijn ook echt maneges waar het anders is als wat jij tot nu toe gezien hebt
Illusion schreef:wat me opvalt is dat het bijna altijd zelf manegeruiters zijn die zeggen hoe goed hun manege wel niet is.
Dat doet iedereen, ook in mijn vriendenkring vroeger. todat ze een eigen paard kregen en zagen hoe slecht er eigenlijk les gegeven wordt op een manege en dat je op een laag niveau blijft hangen. nog niet te spreken over foute zadels e.d.
Illusion schreef:wat me opvalt is dat het bijna altijd zelf manegeruiters zijn die zeggen hoe goed hun manege wel niet is.
Dat doet iedereen, ook in mijn vriendenkring vroeger. todat ze een eigen paard kregen en zagen hoe slecht er eigenlijk les gegeven wordt op een manege en dat je op een laag niveau blijft hangen. nog niet te spreken over foute zadels e.d.