paarden van de slacht redden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:36

wkoekoek schreef:
Ik ken ook genoeg mensen die een draver als recreatiepaard hebben, alleen sommige zijn simpelweg niet geschikt. Ik ken paarden waar je het er waarschijnlijk niet levend mee af zou brengen als je die onder het zadel zou rijden. Sommige dravers zijn gewoon kapot, in hun hoofd. Er is zoveel gebeurd dat ze het niet kunnen verwerken en die worden gewoonweg levensgevaarlijk. Maar uiteraard zijn er genoeg dravers die prima als recreatiepaard kunnen functioneren, ik kan er zo tien voor je opnoemen, waaronder een fokproduct van ons Sommige mensen willen er alleen niet de energie insteken die het nodig heeft...

als ik ooit een paard erbij mag word dat waarschijnlijk nog een uitgekoerste draver.
Ik vind dat die beestjes een goed leven verdienen na de drafbaan, ze hebben daar zoveel meegemaakt, veel meer negatieve dingen dan de meeste paarden.
En het zijn echt perfecte recreatie (soms ook sport) paardjes, ik wil er verder toch niks mee bereiken, als ik er maar een leuk paard aan heb.
Maar voorlopig mag het nog niet (plaats genoeg, tijd genoeg, maar mn ouders vinden het te veel dan Verward)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:41

nou, praat maar eens met jean paul hier op bokt. Hij vertelt mij hoe hij zijn paarden traint, wat ze te eten krijgen, hoe hun dag er uit ziet en dan moet ik concluderen dat ze het bij hem helemaal nog niet zo slecht hebben.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:51

Desiree schreef:
nou, praat maar eens met jean paul hier op bokt. Hij vertelt mij hoe hij zijn paarden traint, wat ze te eten krijgen, hoe hun dag er uit ziet en dan moet ik concluderen dat ze het bij hem helemaal nog niet zo slecht hebben.

maar ik ben er zelf achtergekomen hoe een draver reageert op sommige dingen. Helemaal panisch. Vooral de galop hulp was een ramp.
En natuurlijk kan het dat er mensen zijn die goed voor die paarden zijn en ze op een aardige manier trainen, maar dat gebeurt lang niet met ze allemaal, helaas.
En jammer genoeg is het met de mijne niet gebeurt en dat vind ik best erg Scheve mond t is zo'n superpaard, alleen soms komt er iets naar boven en dan is het echt paniek.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:10

tja, wel een moeilijk onderwerp. Aan de ene kant heb je liever niet dat een paard in het handelscircuit terecht komt, aan de andere kant komen de penny verhalen van meisje-red-pony-en-ze-waren-voor-altijd-gelukkig wel echt voor.

Ik heb een tijd een pony gereden die door een manege eigenaar bij de slacht was weggekocht. Het meisje waarvan hij was had geen interesse meer in paarden en bracht hem naar de slacht. Op de manege kon hij ook niet aarden en hij werd steeds magerder. Het was ook een vreselijk humeurige pony en een luchtzuiger. Mijn pony stond toen toch met haar veulen op het land en zodoende kreeg ik die pony te leen. We hebben hem helemaal opgeknapt en het bleek dat hij Z-springen Z-dressuur en Z-samengesteld geweest was! Ik heb super veel geleerd van die pony. Hij is uiteindelijk verkocht aan mensen op de stal waar ik stond. Die hebben hem meegenomen naar Drenthe en hij slijt nu zijn dagen in een kudde in de wei. Kan het nog mooier?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:15

Sjuimpje schreef:
Het gros van de paarden belandt niet voor niets bij de slacht...
Je moet van goede huis komen om de goede eruit te pikken.

Helaas belanden ook veel paarden buiten hun schuld daar, vergeet dat niet!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 14:07

Kan wel kloppen,
maar stuk is stuk...

Een paard met een botbreuk, gigantische peesklap of met zo'n ernstige hoefkatrol waarop al een zenuwsnede is toegepast valt niet meer te helpen.
Doe zo'n dier een plezier en laat hem gewoon staan.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 17:27

xtostarlight schreef:
Een vriendin van mij heeft ook dr paard laten slachten, die kon ook nog beter worden, maar ze wilden toch een andere en konden de kosten van de operatie daarbij niet betalen. Maar dat paard had dus wel beter kunnen worden, dus als iemand hem gekocht had en had laten opereren had ie daar een goed paard aan gehad!

Hoezo wegwerpmaatschappij? Zo iemand zou dus echt mijn vriendin niet meer zijn

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 17:32

ellenlouise"]
[quote="xtostarlight schreef:
Een vriendin van mij heeft ook dr paard laten slachten, die kon ook nog beter worden, maar ze wilden toch een andere en konden de kosten van de operatie daarbij niet betalen. Maar dat paard had dus wel beter kunnen worden, dus als iemand hem gekocht had en had laten opereren had ie daar een goed paard aan gehad!

Hoezo wegwerpmaatschappij? Zo iemand zou dus echt mijn vriendin niet meer zijn
[/quote]

ik kan ook niet zeggen dat het nog een goeie vriendin is hoor. Ik had echt niet verwacht dat ze dat zouden doen.
Maar het was bij hun zo dat ze vonden dat het zielig was als het beestje na de operatie pijn had en dat ze hem tegen zouden komen op wedstrijd Verward
Meiske zelf wilde inslapen maar die vader wilde er geld voor van de verzekering en dat zou ie dus niet krijgen bij inslapen. Ons pap zou dat niet hoeven proberen, maar zij was het er toen ineens ook wel mee eens Verward
daar was ik dus idd wel kwaad om ja Boos!
Kijk als je slachten beter vind, oke, maar om het geld... nee vind ik niet kunnen

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:03

Bij de slacht koop je ten eerste niet makkelijk een paard weg, een slager mag dat eigenlijk niet doen, en wil natuurlijk meer dan de slachtprijs.
En paarden komen niet zomaar bij de slacht, iemand brengt zijn paard echt niet naar de slacht als het nog kan dienen als recreatie paard en hij bij verkoop meer verdient als slacht.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 19:45

Waterkippie schreef:
ja maar het is dan NIET JOU PAARD! en het is de beslissing van de eigenaar... je weet niet wat daar achter zit... vidn dat je daar respect voor moet hebben en verder ben ik het met Tancreda4
helemaal eens!

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest, ik heb niet geprobeerd die mensen zover te krijgen om het paard te laten opereren (ik weet niet wat hun financiele situatie was), maar gewoon om hem dmv pijnstillers nog 1 dag de tijd te geven(ik heb het immers zelf meegemaakt dat zo'n heftige koliek spontaan over kan gaan zoals je in mijn eerdere berichtje kunt lezen). Die mensen waren gewoon zo van "hij is toch verzekerd, dan nemen we wel een andere..." Het spijt me maar voor zo'n houding kan ik idd geen respect voor opbrengen, ik zie paarden niet als weg werpartikelen, deze mensen duidelijk wel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 20:16

ik geloof dat mensen mij nogal verkeerd begrepen hebben...ik ben geen egoiist...mensen die een paard verkopen omdat je dan meer geld krijgt dan een paard naar de slacht brengen zijn egoiistisch(typgebrek)...ik zou mijn paard nooit verkopen maar als ik haar dan weg doe dan breng ik haar liever naar de slacht omdat ik niet wil dat ze ergens terecht komt waar ze het niet goed heeft...dat is niet egoiistisch..dat is de waarheid(zie dat verhaal van iemand die een paard heeft verkocht aan een vriendin)...ik zou mijn paard trouwens naar de slacht brengen als ik weet dat ze pijn heeft of als ze niet meer geschikt is als recreatiepaard...ze is nu 3 en als ze morgen een ernstige blessure krijgt lijkt het me voor het paard absoluut niet leuk om nog 20 jaar alleen in het land te lopen...paarden merken het hoor..alleen voor oudere paarden heb ik zoiets van die verdienen het om nog een rustig leven te hebben maar dan wel met VEEL aandacht..verder is het gewoon niet waar dat er meer mensen zijn die hun draver slecht behandelen dan mensen die hun draver goed behandelen!Er zijn gewoon een paar mensen die de drafsport een slechte naam geven... en dat met die paniek in de galop hulp is misschien niet zo gek..een paard wat jaren niet heeft mogen galloperen(en er zowieso niet voor gemaakt is)zal nogal snel panieken ja...paarden redden van de slacht is net zo'n moeilijk onderwerp als met de vogelpest:welke kippen mogen wel leven en welke niet..het is gewoon niet te doen om paarden te redden en zowieso..het is niet onze taak...ik zou het absoluut verschrikkelijk vinden om een paard waar ik eindelijk afscheid van genomen heb en vrede heb met het feit dat ze in de 'hemel' is en haar dan later tegenkomen...trouwens over je paard thuis laten inslapen..dat zou ik NOOIT doen...je paard krijgt een spuitje(ik heb het niet eens over de verhalen die ik hoor over dieren die ertegen gaan vechten waardoor het 4 uur duurd)maar heb je wel eens gezien wat er later met je paard gebeurd....hij wordt met een GRIJPER in een VRACHTWAGEN gesmeten(sorry maar zo is het)nou geef mij dan maar de slacht..is misschien wel beter(ja..het paard is dood..merkt er niks meer van ik weet het maar toch...)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 20:32

ruitje schreef:
heb je wel eens gezien wat er later met je paard gebeurd....hij wordt met een GRIJPER in een VRACHTWAGEN gesmeten(sorry maar zo is het)nou geef mij dan maar de slacht..is misschien wel beter(ja..het paard is dood..merkt er niks meer van ik weet het maar toch...)

Da's heel persoonlijk denk ik. Wat is erger, die grijper of het mentale beeld dat je paard aan een haak opgehangen wordt, de keel doorgesneden om het bloed eruit te laten, daarna gevild, de ingewanden eruit en vervolgens met een electrische zaag in stukjes gedeeld. Persoonlijk heb ik liever dan toch die grijper. Ik heb het (klop nu af) nog nooit bij een paard meegemaakt (inslapen) maar wel bij andere dieren (waaronder ook verschillende koeien) Zolang ze eerst onder narcose worden gebracht is dat altijd heel netjes gegaan. Een spuit direct in het hart kan idd een ander beeld geven. Maar ja daar kun je over blijven twisten natuurlijk. Nog iets om over na te denken, wedstrijdpaarden staan elke week in de trailer en komen vaker op "vreemde" plekken, en voor hen zal het wel meevallen, maar voor vele recreatieruiters geldt dat hun paarden hooguit een paar keer per jaar ergens naartoe vervoerd worden, dit brengt toch stress met zich mee! athans, voor die van mij wel (dan heb ik het nog niet over mezelf gehad!!)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 20:45

ja daar hou ik opzich niet echt rekening mee(met het vervoeren)..ben gewend dat het gewoon gaat maar ik kan dat me wel voorstellen...bij ons op stal gingen laast geheel toevallig 2 paarden naar de slacht(komt bijna nooit voor maar nu ineens wel ) gingen samen met de vrachtwagen..vond ik ergens wel mooi..hadden ze een vriendje tot het laats(misschien raar maar zo voelde het)...en ik weet dat ik n laffaard ben...maar dat zie ik niet(van die haak)...n hele grote laffaard ja...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 10:04

Er zullen genoeg paarden zijn waar niets of weinig aan mankeert die naar de slacht gaan. Zeker zolang er mensen zijn die maar "waardeloze" veulentje blijven fokken... Waar denken jullie dat al die Shetlandhengstjes voor 50 euro op de markt heen gaan?... Zolang er een overschot is, en de prijs van eenvoudige huis- tuin- en keukenpony's en paarden blijft, zullen er (grotendeels) gezonde dieren bij de slacht belanden. Mijn pony heeft nu spat. Had ik hem verzekerd, dan had ik waarschijnlijk ook moeten kiezen hem over te dragen aan de verzekering en daarmee de kans gehad dat hij naar de slacht ging of eventueel nog na een tijd in de recreatie terecht zou komen... (als ik teminste uitgekeerd wilde krijgen)

Nu wil ik hem niet kwijt, en hij blijft en krijgt de kans te herstellen (veearts was nog positief over toekomstig gebruik) en als ik nooit meer kan rijden is dat pech voor mij en blijft hij zijn leven in de wei slijten tenzij hij te veel pijn heeft... En dat leventje in de wei vind hij echt niet erg hoor!!! Samen met vriendjes, lekker genieten van de vrijheid en voldoende aandacht en verzorging van ons en ondanks niet rijden toch elke dag eten en lekkere hapjes... Zo is een paard toch echt paard?

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 14:08

hoi,
mijn paardje heeft vorig jaar ook een zwaar ongeluk gehad waardoor ze moest geoppereert worden. ik kwam in de paardenkliniek aan en ze zagen haar been ( ze had in de prikkeldraad vastgezeten) en ze zeiden direct je kan haar beter laten slachten. de kans dat de opperatie gaat lukken is heel klein en haar beenvlies is geraakt dus kan het nog zijn dat haar been afsterft. en de opperatie kost heel veel geld. om dan nog maar te zwijgen van bijkomde kosten. no way dat ik mijn paardje zomaar laat slachten zonder dat ze een kans gekregen heeft. ik heb haar laten oppereren. ze was toen 2 jaar en half en heeft 3 maanden aan een stuk op stal moeten blijven met een gips aan haar been. de veearts elke dag moeten komen de eerste maand en de maanden erna om de 3 dagen. het is heel duur geweest wel een paar maal duurder dan wat mijn paardje gekost heeft.ik ben overal gaan informeren over bepaalde producten die hiervoor geschikt waren. ik ben toen uitgekomen bij pilletjes die 50 euro kosten en er gingen zo'n 2 potjes per week door. op dat moment kon het me niet schelen. nu een jaar later rijd ik haar en ze heeft er niets aan overgehouden behalve een litteken natuurlijk. ik vind het heel erg dat veel paardjes de kans niet eens krijgen. direct maar slachten. als ik het geld en de plaats had zou ik er direct een paar gaan halen ,maar je kan ze spijtig genoeg niet allemaal redden.zo heb ik al veel verhalen gehoort waar paardjes met koliek naar de slacht gaan omdat ze er al een van dood hadden gehad en nu wouwen ze er nog vlug wat geld aan verdienen. het was een heel duur paard en achteraf bleek dat ze een beetje zand in aar maag had en maar een klein beetje buikpijn had . tja laat je paard dan maar slachten.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 17:05

Mijn oude stagebegleider had ook zon paard bij hem staan..stond als veulen bij de slacht de vader van mn stagebieder heeft m daar weggekocht en heeft er daarna alles meegewonnen wat er mee te winnen valt en de hele stal met paarden daar kom alleen maar uit haar voort nou da vink dan wel een mooie gedachtte en dat paard is nu al 28...anders had ie dat nooit gehaald..

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 22:29

Sjuimpje schreef:
Kan wel kloppen,
maar stuk is stuk...

Een paard met een botbreuk, gigantische peesklap of met zo'n ernstige hoefkatrol waarop al een zenuwsnede is toegepast valt niet meer te helpen.

Doe zo n dier een plezier en wees er zelf bij als het zijn spuitje of schot krijgt.Dat spaart hem een reis van de verzekering naar een handelaar, dan 3 dagen later naar de markt en na stressvol geladen(lees op de wagen geslagen te worden) een rit naar Italien.

Zorgt meteen ook dat het risico wat kleiner wordt voor de mensen die op de markt een paard van de slager willen kopen om het een tweede kans te geven Haha! Die hoeven dan slechts te kiezen uit paarden waarvan de eigenaar het niet intereseerde waar het paard heen ging Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 00:09

Als er afscheid genomen moet worden van een beest (Paard, kat, hond whatever) ben ik er tot de laatste snik bij.
Ik zelf ben niet tegen slachten, mochten we ooit in zo'n situatie komen en er nog met het paard gereisd kan worden zal hij daar wellicht heengaan, zoniet dan krijgen ze een spuitje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 08:23

boontje schreef:
Doe zo n dier een plezier en wees er zelf bij als het zijn spuitje of schot krijgt.Dat spaart hem een reis van de verzekering naar een handelaar, dan 3 dagen later naar de markt en na stressvol geladen(lees op de wagen geslagen te worden) een rit naar Italien.

Zorgt meteen ook dat het risico wat kleiner wordt voor de mensen die op de markt een paard van de slager willen kopen om het een tweede kans te geven Haha! Die hoeven dan slechts te kiezen uit paarden waarvan de eigenaar het niet intereseerde waar het paard heen ging Knipoog

Wacht even, wat klopt hier niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 08:25

bayaatje schreef:
.zo heb ik al veel verhalen gehoort waar paardjes met koliek naar de slacht gaan omdat ze er al een van dood hadden gehad en nu wouwen ze er nog vlug wat geld aan verdienen. het was een heel duur paard en achteraf bleek dat ze een beetje zand in aar maag had en maar een klein beetje buikpijn had . tja laat je paard dan maar slachten.

lijkt me stug dat een heeeel duur paard voor een beetje zandkoliek naar de slager gaat zodat ze er nog een beetje aan kunnen verdienen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 09:59

Sjuimpje schreef:
Kan wel kloppen,
maar stuk is stuk...

Beetje flauw lijkt mij jouw laatste opmerking.
Natuurlijk is stuk stuk, maar er komen ook paarden onnodig omdat ze verkeerd gereden zijn buiten hun schuld om. Of verwaarloosd waar ze zelf niets aan kunnen doen. En aan hoefkatrol ontsteking is best wat te doen......dat is inmiddels algemeen bekend. Niet alleen A de BOdt, maar ook de dierenkliniek in Emmeloord heeft wat ontwikkeld. Laat het dan niet voor alle paarden een redding zijn, maar veel kunnen er best bovenop komen. En wat is de oorzaak van hoefkatrol, denk jij? Want het is wel handig als je de oorzaak opzoekt voordat je besluit ze weg te brengen.
Maar voor mij is een ding duidelijk: als het paard moet lijden, voel ik me verplicht hem of haar uit z'n lijden te bevrijden! (Dat geldt voor mij overigens voor alle dieren die ik heb)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 10:02

gijsenkim"]
[quote="bayaatje schreef:
.zo heb ik al veel verhalen gehoort waar paardjes met koliek naar de slacht gaan omdat ze er al een van dood hadden gehad en nu wouwen ze er nog vlug wat geld aan verdienen. het was een heel duur paard en achteraf bleek dat ze een beetje zand in aar maag had en maar een klein beetje buikpijn had . tja laat je paard dan maar slachten.

lijkt me stug dat een heeeel duur paard voor een beetje zandkoliek naar de slager gaat zodat ze er nog een beetje aan kunnen verdienen.
[/quote]

Het zou natuurlijk best kunnen, als ze het dier erg goed verzekerd hebben...dus met andere woorden finaciele redenen. Dat schijnt werkelijk te gebeuren.

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 11:44

Nu ga ik iets zeggen waardoor ik veel mensen boos zal maken maar dat kan me nix schelen.
Wat mij betreft moeten de drafraces afgeschaft worden. Dit is geen sport meer maar draait bij alle facetten om pure winstbejag ten kóste van de paarden. Een paard is alleen wat waard als het geld kan verdienen, daarna is het geestelijk en/of lichamelijk meestal zo verknald/op dat het nog maar één doel kan dienen : in de worstjes.
En men hoeft niet aan te komen met een vergelijking naar andere takken van paardensport want mijns inziens gaan die over het algemeen genomen nét niet op een dergelijke manier tén koste van een paard terwijl dat met deze sport absoluut wel het geval is.
Afschaffen en zo snel mogelijk....
Dan hoeven er ook geen verknipte dravers meer 'gered' te worden en goedkope paarden fokken kan zo ook wel.

Oké sla me maar OK dan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 11:45

Nou dat gebeurt dan bij mensen die nul comma nul verstand hebben van geld en geld verdienen want het is een economisch zeer onverstandige beslissing. Een paard is zeg 10.000 euro waard, heeft zandkoliek en is in het ergste geval een kostenpost van 1000 euro. Van de verzekering krijg je het bedrag wat je afgesproken hebt (en dat is altijd minder dan de daadwerkelijke waarde) dus zeg 6000 euro. heb je nog een gat. Ook is het vaak zo dat de ziektekosten verzekerd zijn dus je het geld dat je aan de dierenarts kwijt bent vergoed krijgt van de verzekering. Voor mij is dat voorbeeld wat je noemt dus een indianenverhaal

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 11:47

Gaitkeeper schreef:
Nu ga ik iets zeggen waardoor ik veel mensen boos zal maken maar dat kan me nix schelen.
Wat mij betreft moeten de drafraces afgeschaft worden. Dit is geen sport meer maar draait bij alle facetten om pure winstbejag ten kóste van de paarden. Een paard is alleen wat waard als het geld kan verdienen, daarna is het geestelijk en/of lichamelijk meestal zo verknald/op dat het nog maar één doel kan dienen : in de worstjes.
En men hoeft niet aan te komen met een vergelijking naar andere takken van paardensport want mijns inziens gaan die over het algemeen genomen nét niet op een dergelijke manier tén koste van een paard terwijl dat met deze sport absoluut wel het geval is.
Afschaffen en zo snel mogelijk....
Dan hoeven er ook geen verknipte dravers meer 'gered' te worden en goedkope paarden fokken kan zo ook wel.

Oké sla me maar OK dan!

hoe zit het dan met verknipte dressuur, spring, eventing, race, karre, en recreatie paarden? Die door onkundigen de sport in worden gedwongen?