Band opbouwen met een manegepaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:05

Ik heb het met 1 paard gehad :j Terwijl ik wel meerdere paarden vaker heb gereden maar die was toch iets speciaals ... Ben er eerst een paar keer keihard vanaf geknald en toen durfde ik er jaren niet meer op ... Toen een vriendin vroeg of we niet eens samen een buitenrit konden gaan maken, maar niet op onze vaste dag, was het een beetje zoeken welk paard we zouden nemen (ik vind het altijd zo banketstaaf om de vaste paarden van anderen af te pakken :+ ) en toen zei ik ineens: ik neem die gewoon ...

Geen idee hoe ik erbij kwam, maar sindsdien zat het wel erg goed tussen ons :j Een tijdje later had hij het gevonden waardoor hij weer op stal kon .. namelijk zodra de paarden moesten draven ging hij naar het midden en steigeren. Niet hoog, maar wel net hoog genoeg om de mensen te doen afstappen :+ Heeft hij bij mij nooit gedaan ... Het is zelfs zo geweest dat als hij weer ging en de ruiter schrik kreeg dat ze mij vroegen om erop te gaan, dan reed ik er 10 minuten mee zonder problemen, ging die persoon er weer op en was het weer hetzelfde ... ik terug erop, geen problemen ... iemand anders erop, weer opnieuw ... Paard wist goed genoeg wie er op hem zat :+

Ik wil hierbij niet zeggen dat het een wilde hengst was en ik de enige was die erop kon rijden :P maar er was wel iets tussen ons wat hij met die anderen allemaal niet had :j Het klikte in ieder geval wel :j Of dat ook echt een band te noemen is ... ;)

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:24

Ik weet het we zeker. Vroeger toen ik nog op manege paarden ree had ik een hele goede band met een hele slome pony. Als ik er op ging was die heel voorwaarst. en hij liep netjes rond enzz. ik ree er wel 3 a 4 keer per week op

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:52

Ik denk dat dat wel kan.

Ik heb zelf een leasepaard gehad, dan is het ook wel makkelijker om een band te krijgen met dat paard omdat je er dan ook vast op rijd. Dat was dan ook echt mijn vriendin. Helaas heb ik na jaren afscheid moeten nemen van haar. Hierna heb ik een paar maanden in de put gezeten omdat ik geen band wou met een ander paard, maar hier heb ik me overheen gezet.

Nu heb ik een nieuw paard in de carrousel, daar rij ik dus eigenlijk 1 x in de week op en soms met mazzel 2 x. Met haar krijg ik ondanks dat ik weinig op haar rij ook een band.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:54

ik heb ok een band opgebouwd met een manege paard.
naja, hij liep niet meer zo veel in de lessen en ik moest hem 5 dagen in de week bijrijden ( omdat ie neit geschikt was, stijgeren enz. )
bij mij liep ie echt fijn, en deed geen stap verkeerd. met dat paard heb ik echt een band opgebouwd.
helaas is ie nu verkocht

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:54

Dat kan zeker wel :) Ik reed vroeger 2x per week, altijd zelfde paard, kwam uren op voorhand om te poetsen, te laten grazen enz enz. Nu heb ik al even een eigen paard (vijf jaar) maar als dat ene manegepaard bv ziek is, ga ik altijd even langs voor een appeltje enz te geven, hij herkent me zeker! Hou voor hem op de weide ook een pensioenplekje vrij :)

amybee7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:00

Zeker kan dat. Als het tussen jou en zo'n paardje klikt kan dat zeker. Gewoon lekker blijven verzorgen en lekker worteltje meenemen. Liefde gaat door de maag:P

J_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:57

Tuurlijk kan dat. Misschien iets lastiger maar zeker niet onmogelijk.
Als een paard goede herrinneringen aan jou heeft dan komt dat vanzelf.
Of je nu 1, 2 of 5 keer in de week komt.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:39

Jahoor dat kan! Ik heb een paard op de manege die ik 3x in de week moet/mag poetsen, soms wat vaker. En als ik er ben, maar hem niet hoef te doen die dag, sta ik ook altijd even met hem te kroelen.
Rijden doe ik niet vaak op hem, want hij staat heel vaak kreupel. Maar op de grond zijn we dikke maatjes. :D

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:39

Het kan zeker, en ik ben het bewijs haha. Hier staat een tinker op stal (quinta) en met haar heb ik echt een band,
gelukkig mag ik ook heel veel met haar, losgooien bitloos etc.

Fiefster

Re: Band opbouwen met een manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:36

Op zeker! Met sommige manegepaarden kun je een enorme klik hebben.
Kwestie van goed bij elkaar passen :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:57

O en of dat dat kan :j . Heb met een Haffemeis een beste band gehad. Reed niet eens elke week op haar, maar wel elke week eerst even bij haar langs voor een knuf en even samen over de staldeur hangen (zij met haar koppie over mijn schouder :z ). En owee als ik het lef had eerst iets anders te gaan doen, dan begon ze te gillen :') . Die keren dat ik haar mocht rijden was het feest. Lol trappen en zelfs dat ze dan ineens wel kon springen en hard gaan (waardoor ik dan nóg trotser op haar was) terwijl ze normaal gesproken altijd haar best deed voor de titel Sloomste Knol van Stal.
Heb dat paardje, nadat ik ergens anders was gaan rijden, jaren niet meer gezien totdat ik die manege weer eens bezocht. Zag 'mijn' meissie, ging bij haar stal staan en het eerste wat ze deed was weer dat hoofdje over mijn schouder hangen en heel diep zuchten...
Dát was zó mooi...

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:59

kleinvosje schreef:
Ja hoor, heel goed mogelijk. Ik heb jarenlang twee dieren als favoriet gehad, mocht daar dan ook vaak op rijden en dat wisten ze precies hoor! Er was er 1 die niet makkelijk te pakken was, en als het dan niet lukte, riepen ze mij erbij, oortjes naar voren en hij kwam!

Bij mij hier bijna het zelfde pony had slecht verleden gehad - mishandeld ect -. Vaak ging ze steigeren en was doodsbang, kom ik met halster naar haar stal. Oorjtes naar voren.. Maar heb ook veel op haar gereden en ponnykampen gedaan ect.

sharona11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:45

ik had een ook manegepaard waar ik een goede band had.
het was een dressuurpaard wat gewoon niet kon ontspannen. iedereen had er veel problemen mee maar ik bijna nooit.
ik de 3 weken tijd heb ik een sterkere band opgebouwd dan als mer een anders paard waar ik al een jaar op rijd.
nu krijg ik in een x heel blij te horen dat hij weg is.
en nu heb ik al mijn energie voor jan poedersuiker erin gestoken.

Teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:13

Dat zal zeker moeilijk zijn aangezien er héél veel verschillende mensen op een manegepaard rijden! :o

ilovetinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:21

Dat kan zeker en vooral als je elke week op hetzelfde paard rijd. In mijn manege staat er een hele lieve tinker (hij is echt fantastisch kan zowel dressuur, springen, longeren, voor de kar lopen...) maar door 1 of ander ongeval waarvan ik je de details zal besparen heeft hij 6 jaar ( :(:) ) stil gestaan en na een halfuurtje met een instructeur gereden te hebben was ik de eerste die er een les mee reed hij stond verschikkelijk actief en zenuwachtig *D en is dat nu soms nog maar ik vind hem het beste paardje ooit en we hebben een hele hechte band, ik rij er nu nog steeds elke les en elk kamp mee. /3

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:25

Ik geloof niet direct in het opbouwen van een hechte band. Ik geloof er wel in dat het karakter van mens en paard kunnen klikken waardoor een paard op de een ander reageerd dan op een ander. Hierdoor lijkt het al snel dat er een hecte band is ontstaan terwijl het gewoon goed klikt.

Voor het opbouwen van een echte band is er toch meer nodig dan 1 uurtje per week. Zo slim zijn paarden nou ook weer niet.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:30

het kan heel goed hoor bij mijn voorege mnege had ik een mand met 6 paarden
2 leasde ik
1 sprong ik heel vaak mee
1 had ik op proef die zou ik kopen
1 die wast net zadel mak mocht ik er op rijden
1 was eerst mijn vast paard
maar ooh zo lief waren ze
en nu ben in midels naar een andere manege gegaan en heb ik een mand met 1 shet en daar rij ik ook heel vaak op
en een band met 2 paarden
1 ben ik mee op concours gegaan en krijg daar heel vaak spring les mee
en de ander krijg best wel vaak mee naar het strand en soms sprong les

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:31

Zou best kunnen, maar ik denk niet zo hecht als met een paard die jij alleen verzorgd.
Ik had vroeger ook een lieveling op de manege, als andere op hem reden gebeurde er altijd wat, niet willen galopperen, er even van door rennen etc. Maar bij mij was ie altijd braaf. :)
Heb nu al bijna 3 jaar een eigen, maar dan heb je toch echt wel een band, als ik aan kom loopt ze meteen naar het hek, als ze mijn stem hoort op stal of als ze in de trailer staat meteen een hinnekje en dat soort lieve dingen die ze echt niet zomaar bij iedereen doet.

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 02:15

Jahoor, ik heb als 12 jarig meisje alles geleerd met een manegepony. Was destijds doodsbang voor manegeponys en als pennymeisje wilde ik de gevaarlijkste pony van de manege "temmen"! Nou dat ging niet makkelijk kan ik je vertellen, omdat ze altijd iedereen aanviel. Maar nu, na 4 jaar zijn we volledig aan elkaar gewend. Heeft wel veel tijd gekost! Heb altijd voor haar gezorgd als niet kon rijden, bijv toen ze geopereerd was of kreupel was. Uren met haar gelopen, gepoetst gelongeerd en losgegooit. Beetje vrijheidsdressuur gedaan, vaak naar de wei gebracht, naar loon op zand geweest, zonderzadel gereden, bosritten gedaan, prive lessen gehad, wedstrijdjes gedaan, carrouselwesdstrijd, viertal en nu elke week carrousellessen. Wat heb ik veel meegemaakt met haar! Ze hinekt dan ook heel vaak als ik aan kom en ik ken haar echt door en door, ze weet precies wie ik ben. Maar dit bereik je niet zomaar, ik heb echt heel veel tijd in haar gestoken en ging ook meerdere keren per week naar de manege om met haar bezig te zijn. Zoiets lukt je niet als je maar 1x per week komt om alleen te rijden.

Nadeel is wel dat ik nu vreselijk aan haar gehecht ben en ik nu opzoek ben naar een eigen paardje en daardoor vrijwel geen tijd meer heb voor haar. Ik heb er echt moeite mee dat ik haar nu los moet gaan laten. |(

Jessica66098

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:09

Ik heb ook een band met een manegepony :)
Bij alle andere mensen doet altijd super gemeen maar bij mij & me vriendin nooit !
Daarom wil iedereen ook altijd met me ruilen als ze erop zitten xd.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:51

Ik denk dat je niet echt een band kan krijgen met een manegepony, maar wel een vriendschap.
Want met een echte band voel je elkaar (naar mijn idee :P) helemaal aan, en hebben jullie respect voor elkaar.

Met een vriendschap herkent je favoriete paardje je, want jij bent degene die er altijd lief voor is, extra lang poetst, of soms een snoepje meeneemt. Maar of het paard je ook echt in alles vertrouwd, dat weet ik niet.
Het kan wel zo zijn dat het paardje bij "niemand" aangallopeerd zonder bok maar bij jou wel, dan ligt het er denk ik eerder aan dat jij meer ervaring en overwicht hebt op het paardje en niet zo bang bent..

Ik heb ook een jaartje op een manege gereden :P, en er was ook een pony waar ik meer mee kon doen dan andere (andere viel hij aan enz.) maar dat kwam er gewoon door omdat ik hem respecteerde in wat hij wilde, en andere dachten"die pak ik wel even aan }:), daar was hij niet van gediend :o

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:54

Ik heb het ook gehad. Ik heb jaren elke week 1x op mijn favo pony gereden, uiteindelijk wist hij precies wat ik wilde en kon ik zó makkelijk met hem rijden! Toen ik op een groter paard ging rijden, en een jaar later toch weer een keertje op mijn oude lieverd wilde rijden, ging het helemaal niet meer.

Lukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:33

Ja hoor, dat kan.
Ik heb zelf namelijk best wel een band met een Fjord op de manege. Ik heb er met een ponykamp op gereden, je merkte echt dat hij mij daarna herkende. Heb hem ook een aantal keer als voorkeurspaard gehad (dat houdt in dat je iets extra's betaalt en dan de hele maand op hetzelfde paard mag rijden) en je merkte steeds meer dat hij mij vertrouwde. Ik kom hem elke week even wat lekkers geven en knuffelen. Het is niet zo dat hij tegen andere mensen lelijk doet en tegen mij heel lief, het is namelijk echt zo'n beest dat alles goed vindt, die ook echt gek is op kleine kinderen, zo'n beginnerspaard. Maar je merkt wel duidelijk dat hij mij herkent.

Maritaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:35

Het is mogelijk, maar wel moeilijker dan als je vaker rijdt. Ik rijd zelf ook maar 1 keer in de week, en heb ook nog maar weinig ervaring, en ik heb ook nog niet echt een band opgebouwd met een paard/pony, de 'lieveling' is er voor mij nog niet, ik denk dat dat pas komt als je al wat langer rijdt, of het ligt aan mij :D

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:07

Er kan zeker een vriendschap ontstaan gebaseerd op wederzijds respect :) Je moet er wel heel veel tijd in steken want je moet er rekening mee houden dat een manege paard heel veel mensen te zien krijgt en dus ook vaak aandacht krijgt.
Als je er eenmaal tijd hebt in gestoken dan kan je echt wel merken dat er een vriendschap is, zo is dat met mijn favoriet niet anders :D
Dat het rijden beter gaat is ook een gevolg van het feit dat je vaker (of dat toch probeert) op je favorietje rijdt en onbewust meer vertrouwen hebt om bepaalde dingen anders te proberen.
In ieder geval is het heel leuk van zo'n vriendschap te hebben met een favorietje en ja het kan!