brand in stal en halsters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:16

Bravura schreef:
Ze zijn er bang voor, maar als ze los lopen verkiezen ze licht voor donker, en dan kunnen ze juist de brand in lopen. Dat is instinctief. Ook als ze schrikken van iets wat buiten gebeurd zullen ze de stal niet zomaar willen verlaten. Als paarden trouwens maar los gelaten worden en ze raken buiten alsnog in paniek, rennen ze alle kanten op, dus ook een weg op.

Lees even mijn post, heb het meegemaakt.
Paarden zijn op 4 paarden na gered door de stallen open te gooien. Paarden zijn allemaal naar buiten gerend en richting weiland gegaan.

De staleigenaar moet ervoor zorgen dat het terrein is afgesloten. Sowieso want als je paard je uit de handen glipt wil je ook dat de toegangspoort dicht is..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:16

Mijn paard heeft meegedaan met zo'n brandoefening, erg nuttig voor de brandweermannen want die van mij laat zich niet halsteren als er een vreemde zijn box in komt stormen.

Wij hebben standaard halsters bij de boxen hangen, en ik denk dat als er brand is dat het toch een kwestie is van deuren open en allemaal naar buiten jagen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:21

Wij hebben geen dichte boxen, dus de paarden kunnen zelf al het weiland instormen als ze willen. Denk dat ik een grote groep paarden ook gewoon de staldeuren zou opengooien en ze naar buiten jagen.

Moest ik mijn eigen paarden in een noodsituatie snel uit de wei kunnen halen, doe ik gewoon een touw om de nek en pak ze zo mee. Paarden zijn dat gewend dus reageren er even goed op als halster. Laatst was mijn paard losgebroken en ik had niets mee in mijn haast om tot aan de weide te komen, dus heb ik mijn sjaal rond z'n nek geslagen en hem zo meegepakt :)

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:29

bij ons hangen de halsters voor het grijpen, dit zijn de weide halsters + een paar extra voor als er weer een wat kwijt of kapot is, nu staan onze paarden in een kapschuur, dus deze is al helemaal open, in geval van brand zo ik denk ik niet eens de moeite doen om de halsters om te doen, gewoon de weide open doen en stallen open en gaan (zo gaan ze altijd de wei in en uit)

voor een jaar geleden nog wel een brand van kort bij meegemaakt met paarden. de woning (boerderij) stond in de brand en de rook ging de stallen in, hier stonden een heel aantal jonge paarden, de brandweer heeft deze toen uit voorzorg in de weide gejaagd, zonder halsters, deze hingen er ook niet. de woning is tot de grond toe afgebrand, paarden en stallen hadden niets.