Hoeveel bruto verdienen om een paard goed te houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Re: Hoeveel bruto verdienen om een paard goed te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:26

Ik verdien (als 16jarige) rond de 240 euro netto. Bijna alles gaat naar paard, hoefsmid, stalling, kostenpotje en eventueel benodigdheden.

Ik loop hiervoor 10 uur post (per week, verspreid over 3 dagen) en 1,5 uurtje stallen uitmesten per week.

Het hangt erg af wat voor stalling je neemt. Je kan gaan voor manege met extra veel luxe (rond 200 voor pony) of voor een basisstalling met de basisdingen (stal, bak, longeerbak, paddock etc). En wat voor hoefsmid, op ijzers of natural, of je gaat bijvoeren, of je wedstrijden rijdt etc.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:27

(is btw niet mijn hele inkomsten en uitgaveboekje hoor :o )

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:28

vanitymay schreef:
(is btw niet mijn hele inkomsten en uitgaveboekje hoor :o )

Dat hoeft ook zeker niet hoor! Je hebt zeker je recht op privacy :) Maar een post zoals je jouwe geeft een fijn praktijkbeeld van de hoe en wattes :)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:30

ah de tijd is al wel een poosje terug sinds ik het met 240 moest doen.. :o

Zarco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:34

Je kunt natuurlijk ook eerst carrière maken, zodat je "later als je groot bent" je een paard kan veroorloven zonder na te hoeven denken over de centenkant. Geduld is een schone zaak, zullen we maar zeggen..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:37

Ik heb nu per maand ook wel wat meer over dan 240 O:) maar als student durf ik het gewoon niet aan! Wat nu als je niet snel werk kan vinden? Of duurder moet gaan wonen? Dat is voor mij echt DE reden om nu geen paard aan te kopen, en daarvoor heb ik mijn grote vriend en maatje van de fokstal waar ik regelmatig kom helpen voor moeten laten lopen -O-

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:38

Ik geef per maand niet eens zo heel veel uit vind ik zelf. Zal alles even op een rijtje zetten ;)

Stalling: 140,-
(overdag in het land, 's nachts op stal, boxen worden uitgemest, incl. kuil, excl. brok)
Brok: 12,-
(1 zak per maand. Paard krijgt niet zoveel brok, alleen na het rijden)
Hoefsmid: 25,- per 2/3 maand
(Staat niet op ijzers)
Wormenkuur: 12,- per 3 maand

Ik ben dus nog geen 200 per maand kwijt. Maar dan rijd ik geen les. Zou ik nog les gaan rijden komt er 20,- per keer bij. (Priveles)

Ik heb nog een spaarrekening. Dus mocht de veearts er bij moeten komen dan zou ik dat ook nog kunnen betalen. Tenzij het duizenden euro's moet gaan kosten.

Ik werk 30 uur in de week, dus verdien wel redelijk. Maar ik geef liever geld uit aan m'n paard dan aan kleding oid. Ik heb natuurlijk ook nog m'n vasten lasten en ik moet ook nog boodschappen er van doen.

Edit: Ik ben 20 en zit niet meer op school ;)
Laatst bijgewerkt door Spytgnieskje op 12-04-11 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:39

OK, ik verdien behoorlijk en koop geen paard. :o
Ik los een flinke studieschuld af en het zou puur financieel dan nog wel net kunnen maar ik vind het te kwetsbaar omdat ik alleen ben. Als er iets gebeurt met mijn gezondheid of baan dan kan ik nergens op terugvallen en keldert het inkomen al snel naar 70%. Dan is het dag paard. Dat wil ik niet. Ik voel me niet prettig bij de gedachte dat ik alles maar nét zou redden (en zonder vakanties). :n

Kan me voorstellen dat het anders is als je een partner hebt of familie waarmee je de vaste lasten deelt.

Maar zonder studieschuld en als je er geen moeite mee hebt in te leveren qua vakanties en luxe en met lage-gemiddelde vaste lasten (woning van 600,-, kleine auto) dan zou je met een bruto inkomen vanaf 3000,- (±1950,- netto) redelijk een paard kunnen houden (uitgaande van totale kosten van 500,- per maand incl dierenartspotje)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:42

@vanitymay: dan denk ik dat je nog wel wat posten hebt waarop je toch flink zult kunnen besparen per maand... bijvoorbeeld TV en internet, boodschappen, auto... maw volgens mij is het bedrag wat jij noemt echt niet het minimum hoor. Maar goed ook trouwens, want wij hebben het gered met veel minder en mijn paard kwam toch echt niks te kort.
In het begin deden wij het samen van zo'n 2500 euro bruto, inclusief mijn paard. Soms wat krap, maar we hebben ook in die tijd nog flink wat gespaard.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:48

Waves schreef:
OK, ik verdien behoorlijk en koop geen paard. :o
Ik los een flinke studieschuld af en het zou puur financieel dan nog wel net kunnen maar ik vind het te kwetsbaar omdat ik alleen ben. Als er iets gebeurt met mijn gezondheid of baan dan kan ik nergens op terugvallen en keldert het inkomen al snel naar 70%. Dan is het dag paard. Dat wil ik niet. Ik voel me niet prettig bij de gedachte dat ik alles maar nét zou redden (en zonder vakanties). :n

Kan me voorstellen dat het anders is als je een partner hebt of familie waarmee je de vaste lasten deelt.

Maar zonder studieschuld en als je er geen moeite mee hebt in te leveren qua vakanties en luxe en met lage-gemiddelde vaste lasten (woning van 600,-, kleine auto) dan zou je met een bruto inkomen vanaf 3000,- (±1950,- netto) redelijk een paard kunnen houden (uitgaande van totale kosten van 500,- per maand incl dierenartspotje)

Eerlijke en zeker nuancerende reactie :j Dat is iets dat ik nog niet in overweging heb genomen, dat je je werk kan verliezen, dan wordt een paard een kostepost en een bron van zorgen, dat is zeker waar. Zeker als alleenstaande.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:50

Spytgnieskje schreef:
Ik geef per maand niet eens zo heel veel uit vind ik zelf. Zal alles even op een rijtje zetten ;)

Stalling: 140,-
(overdag in het land, 's nachts op stal, boxen worden uitgemest, incl. kuil, excl. brok)
Brok: 12,-
(1 zak per maand. Paard krijgt niet zoveel brok, alleen na het rijden)
Hoefsmid: 25,- per 2/3 maand
(Staat niet op ijzers)
Wormenkuur: 12,- per 3 maand

Ik ben dus nog geen 200 per maand kwijt. Maar dan rijd ik geen les. Zou ik nog les gaan rijden komt er 20,- per keer bij. (Priveles)

Ik heb nog een spaarrekening. Dus mocht de veearts er bij moeten komen dan zou ik dat ook nog kunnen betalen. Tenzij het duizenden euro's moet gaan kosten.

Ik werk 30 uur in de week, dus verdien wel redelijk. Maar ik geef liever geld uit aan m'n paard dan aan kleding oid. Ik heb natuurlijk ook nog m'n vasten lasten en ik moet ook nog boodschappen er van doen.

Edit: Ik ben 20 en zit niet meer op school ;)

Wat ik hieruit begrijp is dat je een aantal compromissen maakt op andere luxe zaken voor je paard? bewonderingswaardig hoor! Ben je alleenstaand of met vriend/man?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:51

Ts, er zijn mensen die bruto veel verdienen maar alsnog door de hoge lasten of levensstandaard nauwelijks een paard kunnen onderhouden.. en er zijn mensen die bruto wat minder verdienen met minder hoge lasten en misschien juist wel beter een paard kunnen onderhouden dan bovengenoemde. Er zijn hierin legio varianten.. Wat ik wil zeggen is dat het niet zozeer en enkel afhankelijk is van je bruto-loon maar eerder van de verhouding aan inkomen, vaste uitgaven, bestedingspatroon en natuurlijk ook van je prioriteiten! Uiteraard heb je elke maand een aardig bedrag nodig om een paard te kunnen onderhouden, waardoor inkomsten natuurlijk belangrijk zijn en het ook niet voor iedereen is weggelegd. Daarnaast hangt het er ook vanaf hoe je je paard wilt houden, wat je ermee wilt doen en bijv waar hij gestald staat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:02

vanitymay schreef:
Dat is een hele moeilijke vraag omdat, zoals je het zelf al zegt, het enorm afhangt van al je overige lasten en woonwensen en de manier waarop je je paard wilt houden. Ik denk dat je rekening moet houden met kosten van het paard van ongeveer 400/ 500 euro per maand als je hem op pension hebt staan. Dat is dus de ruimte die je moet kunnen creeren. Vaste lasten zijn voor jan modaal met partner (of ene beetje meerO

Uitgaande van een beetje hypotheek : 1000 euro (kun je een huis met deze rentestand van 200.000 van kopen maar je krijgt dan zo'n 350 belaftrek terug..
2 mensen zorgverzekering: 250
telefoon/tv/ internet ca: 80
auto vaste lasten en benzine 2 tanks: 150
levensverzekering: 150 (nodig voor hypotheek)
gas water en licht: 170
gemeentebelastingen bij huis van 2 ton ca: 70
verzekeringen (huis, inboedel, wa, dela etc): 50
boodschappen en zakgeld: 400
onvoorziene zaken: 100

Dus minimaal 2070 netto om je basis dingen te kunnen doen met zijn tweeen. als je dan nog 500 rekent voor ene paard erbij (incl stalling, voer dierenarts, startgelden, verenigingsgeld etc) kom je op 2570 (en dus als je extra dingen hebt als mobieltjes abonnementen, uitgaan ea moet je die erbij rekenen..) zit je op 3842 euro die je met zijn tweeen minimaal moet kunnen ophoesten..

Sorry, maar ik ben blij dat ik met iemand anders het huis deel. Ik kan daar toch echt rianter van leven.

Voor TS: Wanneer je de zoekfunktie hebt gebruikt en hier goed gelezen hebt, zie je mijn vuistregel weer voorbij komen. Wanneer je zonder blikken of blozen 500 euro per maand opzij kunt zetten, dan kun je in principe wel een paard betalen en voldoende geld overhouden/sparen om ook bij tegenslag nog steeds dat paard te kunnen betalen.
Het gaat er niet alleen om of je dat paard kunt betalen, maar ook of je dat paard nog steeds kunt betalen wanneer zowel de TV, de auto als de wasmachine tegelijk stuk gaan en je ook nog een aardige dierenartsrekening te wachten staat.

Daarnaast maakt het een heleboel uit welke eisen je stelt. Ik heb twee paarden, maar er zijn mensen die voor een paard meer aan maandelijkse (stallings)kosten hebben dan ik met twee paarden.
Tot slot bepaalt de plek waar je woont ook wat een paard je kost. Hartje Amsterdam een paard houden is nu eenmaal duurder dan in een godvergeten gat in noord-oost Groningen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:04

Je hebt mensen die met een minimum loon een paard kunnen onderhouden.
Je hebt zelfs mensen die het van een uitkering lukt. :)

Dus idd, het is maar net wat je er voor over hebt, en hoe luxe je je paard wilt hebben staan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:05

asjemenou schreef:

Dus idd, het is maar net wat je er voor over hebt, en hoe luxe je je paard wilt hebben staan.

En wanneer je er voor kiest om het paard maar niet meer te behandelen omdat je spaarpotje op is :(

Een paard onderhouden van een uitkering vind ik een egoistische zaak, maar is ook best wel offtopic.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:07

asjemenou schreef:

Weet je dan ook hoe ze dat doen O:) Ik heb er wel van gehoord, maar zal echt niet weten hoe ze dat rond kunnen krijgen :o Paarden zijn volgens mij zo'n beetje de duurste "huisdieren" die je erop na kan houden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:08

Wendy schreef:
asjemenou schreef:

En wanneer je er voor kiest om het paard maar niet meer te behandelen omdat je spaarpotje op is :(

Sorry??
Je weet toch niet wat die mensen gespaard hebben voordat ze het paard kochten?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:09

Tsja het is al gezegd, maar het hangt er inderdaad maar net vanaf.

Waar ik woon is een pensionstalling waar ze het hele jaar door buiten komen vrij lastig te vinden. Ik betaal alleen aan stalling al meer dan € 350,-per maand.

Reken daarbij de kosten voor:

- de hoefsmid
- lessen
- de inentingen
- wormkuren
- (half) jaarlijks tandartsbezoek
- checkups door zadelmaker, osteopaat en/of masseur
- eventuele voedingssupplementen
- vervanging van benodigd gerei (schaf maar eens een ander zadel aan, of nieuwe rijlaarzen)
- maandelijkse kosten aan 'dingetjes' (varierend van een middeltje tegen rotstraal tot manenelastiekjes...)
- de verzekering voor dood en ziektekosten

en dan kom ik toch al snel aan meer dan € 500,- per maand.

En dan mankeert hij nog niets ernstigs of chronisch. Heeft of krijgt je paard bijvoorbeeld zomereczeem dan lopen de kosten voor 'dingetjes' (smeerseltjes, voedingssupplementen) en gerei (denk aan eczeemdekens) alweer leuk op. Ik noem maar wat.

En zou ik een trailer hebben, dan komt er vaak € 15,- per maand aan stallingskosten bij, om nog maar te zwijgen van de extra kosten voor een zwaardere auto om er een te trekken. Nu ik die niet heb, maak ik dan wel weer extra kosten voor bijvoorbeeld een bezoek aan een kliniek, want ik moet een paardentaxi of trailer huren.

De reiskosten van en naar stal heb ik dan nieteens meegerekend.

Je moet je dus afvragen of je in de situatie verkeert waarin je je stallingskosten vermeerderd met de incidentele kosten verrekend naar maand kan missen zonder dat je daarbij concessies moet doen aan je eigen welzijn of dat van je paard. Ik zou bijvoorbeeld geen paard nemen als een bezoek van de massuer of osteopaat financieel niet haalbaar zou zijn als ik merk dat mijn paard het nodig heeft.

Ik merk dat veel mensen voorbij gaan aan kosten zoals die voor de zadelmaker en de tandarts als ze berekenen of ze een paard kunnen betalen. En natuurlijk staat de tandarts niet elke maand op de stoep, maar als hij (in mijn geval: zij) komt, is het wel even in de buidel tasten. En je weet nou eenmaal nooit wat je nog te wachten staat. Vandaag heb je een kerngezond paard, morgen kan er wel wat aan de hand zijn. Dan kan je het in mijn ogen niet maken om dan niet thuis te geven voor je dier.

Enige financiele rek is dus geen overbodige luxe.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:10

@ asjemenou, ik denk dat Wendy bedoelt, je kan nog zoveel sparen, maar als je dat niet kan aanvullen is het een keer op, zeker als je een paard hebt dat gevoelig is voor bijvoorbeeld koliek, of exceem heeft of bijvoorbeeld cuchings krijgt (wat wel te managen is, maar duur is).
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 12-04-11 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:10

Dat vind ik een gewaagde uitspraak waarin je behoorlijk generaliseert en dus een wel heel algemene conclusie trekt, Wendy..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:15

Wat ik bedoel is dat als je paard echt wat mankeert, je er niet bent met een paar honderd euro. Dan heb je echt wel wat meer financiele rek nodig dan dat, alleen al om de noodzakelijke medische zorg te kunnen betalen. En zo'n bedrag kun je normaal gesproken niet sparen van een uitkering van nog geen 900 euro per maand (dan ga ik uit van bijstand of wajong).
Als eigenaar heb je een verantwoordelijkheid ten opzichte van je paard en die valt niet weg als het even slecht gaat met het dier. Daarom vind ik het egoistisch om aan een paard te beginnen als je alleen een uitkering hebt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:16

Wel als je eerst tig jaar bij je ouders thuis hebt gewoont, dan kun je leuk sparen hoor. :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:19

asjemenou schreef:
Wel als je eerst tig jaar bij je ouders thuis hebt gewoont, dan kun je leuk sparen hoor. :j

Nou... en jij dacht dat je bijstand krijgt als je bij je ouders woont? :') (wajong tot een aantal jaar terug trouwens wel).

Maar goed, dit is behoorlijk offtopic. En is volgens mij laatst ook nog een heel aparte discussie over geweest.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:20

Misschien hebben zij hun paard wel verzekerd voor medische zorg.. of zitten zij maar door een tijdelijke tegenslag in de uitkering. Wellicht hebben zij een spaarrekening, een partner, een lieve ouder, een subsidie of een andere manier om extra kosten tbv het paard op te vangen als dat nodig mocht zijn. Tuurlijk heb je financiele rek nodig, dat ben ik met je eens en over de verantwoordelijkheid die je draagt wanneer je paardeneigenaar bent, al helemaal! Maar om nou iedereen die in een uitkering zit en een paard heeft, een egoist te noemen, dat gaat me te ver.. snappie?

* edit typefout*
Laatst bijgewerkt door JPS op 12-04-11 22:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:21

Misschien helpt dit je een beetje verder.

Ik ben alleenwonend en werk fulltime, qua vaste lasten heb ik:
Huur (485,- voor 45m2)
Zorg (Zal je voor jezelf wel weten)
Telefoon (Is bij iedereen anders)
All risk verzekering (Verschilt ook een beetje, hier ik meen, 30,- per kwartaal)
Woonverzekering (Verschilt, hangt van je inboedel af, hier ook 30,- per kwartaal)
Eventuele extras zal je zelf in moeten vullen... Zoals auto.

Al met al ben ik gemiddeld per maand zo'n 800 tot 900 euro aan vaste lasten kwijt, daarbij komt nog 300 euro per maand aan eten, drinken, shampoo, een tijdschriftje etc etc.

Kleding reken ik dus niet mee, uitgaan ook niet

Dus alles schoon heb ik zo'n 1100 euro per maand nodig om rond tekomen. Als je kleding, een leuk boek, een avondje uit meerekent, ga dan uit van 1300,- per maand.

Een paard, tsja, ligt eraan waar je hem precies wilt stallen. Hier in het gooi moet je uit gaan voor 350,- voor een dergelijke stalling. Verschilt per regio.
350,- is all inclusive, persoonlijk, om mezelf veilig te stelling, zou ik 300 euro per maand minstens over willen houden om mezelf te waarborgen voor onverwachte kosten voor zowel mezelf als voor het paard. Ik weet niet hoe de verzekeringen voor paarden zijn vandaag de dag, maar toendertijd waren ze niet veel soeps, zou je even in moeten duiken als ik jou was.

Als ik alles zo bij elkaar optel kom ik uit op een inkomen van: 1750 euro per maand.
Ga daar van uit en je zit wel goed, als je huur maar niet te hoog is, je geen auto hebt en je niet op vakantie wilt gaan.

Hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.

Tessa