Een paard wat een vermogen waard is, kan geen barrages lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:58

Cassidy schreef:
Omdat een paard de M aanbiedt op zijn vijfde, moet je dat er maar meteen uitpersen? Een vijfjarige is nog een puppie hoor!

:z

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:00

wil je een discussie starten over paarden die een vermogen waard zijn en zodoende nog enigzins gepaart worden of gewoon je gal spuwen over die ruiter?
aangezien jullie elkaar niet liggen en je al gelijk begint over dressuurmuts..

verder ga ik mee met cassidy en pinda_dipje.
leven en laten leven.

mistid

Re: Een paard wat een vermogen waard is, kan geen barrages lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 13:07

Moge het duidelijk zijn dat de ruiter en het meisje waarmee ik de discussie had niet dezelfde persoon is. Meisje is een collega/vriendin van de ruiter.
Ik noem iedereen die zich op de dressuur focust voor de wedstrijden en daar niet bij springt een dressuurmuts ;) . Anky van Grunsven en Imke Schellekens ook, en ook gewoon vriendinnen die hoger dressuur rijden.
Het is niet mijn bedoeling om gal te spuwen over het meisje van de discussie, want dat kan ik op veel andere manieren doen ;) . Dit gaat echt over de opvatting.

Vanavond zal ik weer even reageren op de reacties, het wordt nu tijd om iets te gaan doen.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:10

Tja toch snap ik zo'n redenatie best. Je wilt een paard wat heel veel potentie heeft (dat is waarschijnlijk wat ze bedoelde met 'het is een vermogen waard', maar dat heeft ze denk ik verkeerd uitgelegd) graag heel houden, zeker als het nog eens niet je eigen paard is. Het zou niet uit moeten maken, maar toch doet het dat. Bovendien is 5 (neem aan een B'tje) en L helemaal niet zo slecht hoor. Beter goed opleiden en dan internationaal mee kunnen doen dan op 5 al wekelijks rondgejakkerd te worden in het M en na een paar jaar kapot of doet ie het niet meer.
Heb nu ook een 5jr staan die zelf nog L gestart moet worden (heeft een veulen gehad). Maar dat beest is toch echt wel de duurste die ik heb staan.. En niet van mezelf dus dat samen genomen ben je er (onbewust) toch net wat voorzichtiger mee. Ik begrijp het idee dus wel. Toch hoop ik dat zo'n beest wel gewoon in de wei kan enzo. Want op dat gebied kan een paard er natuurlijk niets aan doen dat hij/zij veel potentie heeft, dus het moet wel gewoon een paardwaardig leven kunnen hebben. Maar dat is een andere discussie.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:17

Oh, dus als het paard minder dan een vermogen waard is mag je er wel mee jakkeren en lomp mee rijden? :+
Elk paard moet gewoon kunnen rijden, of ie nou 5,000, of 50,000 waard is.

Nee, ook een vermogenpaard moet het leren, en wil je absoluut geen risico nemen, start het paard dan gewoon lekker helemaal niet in het springen oid, want ook in het normale parcour kan je een foutje maken waardoor je niet goed voor de hindernis kan komen door bijv struikelen en dan een fikse fout kan maken.

Verder ga ik gewoon mee met Mirte, grootste onzin vind ik het, het paard is een vermogen waard als ie ook echt zich bewezen heeft en dat gaat niet lukken als je geen barrages rijd want dan win je ook nooit.

Bovendien, wat verstaat die ruiter onder barrages? rennen zonder controle, geen afstanden meer rijden maar gewoon gaan? Ja dan komen er ongelukken.
Een goede barrage kan snel, maar ook goed gecontroleerd gereden worden.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:38

MelanieB schreef:
Oh, dus als het paard minder dan een vermogen waard is mag je er wel mee jakkeren en lomp mee rijden? :+
Elk paard moet gewoon kunnen rijden, of ie nou 5,000, of 50,000 waard is.

Dat zegt niemand, je bent immers met ieder paard voorzichtig lijkt mij. Echter vormt een paard van 50,000 euro een investering die voor velen niet te overzien is áls het fout gaat, en al helemaal niet wanneer het dier helemaal niet in jouw eigendom is. Voorzichtigheid is dus veelal geboden, en al helemaal omdat het doodzonde is een paard met échte kwaliteit naar de knoppen te rijden. Want ze zijn nu eenmaal vrij uniek.
Daar wil ik overigens bij benadrukken dat ik een paard ongeacht of deze nu slechts 5.000 of 50.000 euro zou kosten, mijn inziens NOOIT uitgebracht dient te worden als het hier zelf nog niet aan toe is.

Citaat:
Nee, ook een vermogenpaard moet het leren, en wil je absoluut geen risico nemen, start het paard dan gewoon lekker helemaal niet in het springen oid, want ook in het normale parcour kan je een foutje maken waardoor je niet goed voor de hindernis kan komen door bijv struikelen en dan een fikse fout kan maken.

Jonge paarden laten zich vaak gemakkelijk overdonderen, vooral in parcours is mijn ervaring met fouten tot gevolg. Met paarden die de tijd hebben gekregen en rustig mee zijn genomen naar oefenparcourtjes, en bij wie rustig aan hun balans en techniek is gewerkt zijn nu eenmaal vaak zelfverzekerder en hebben reeds een beter vertrouwen in hun berijder. Zij komen mijn inziens véél gemakkelijker en sneller foutloos door een parcour, en weten zich ook veel gemakkelijker weer te herstellen bij een fout. Terwijl een overdonderd paard bijv recht door een hindernis heen dendert uit angst voor wat komen gaat.

Citaat:
Verder ga ik gewoon mee met Mirte, grootste onzin vind ik het, het paard is een vermogen waard als ie ook echt zich bewezen heeft en dat gaat niet lukken als je geen barrages rijd want dan win je ook nooit.

Paardjes als Totilas worden geld waard dankzij hun presteren. Maar er is zelfs bij veulens en jaarlingen al een duidelijk onderscheid te vinden tussen kwaliteitsdieren en amateurspaarden. Of ze het redden? Puur afhankelijk van de kansen en de tijd die ze krijgen imo.
Er zijn 3 jarige die ik verkoop voor 5.000 gewoon omdat het best een fijn sportpaard is, en 3 jarige die weggaan voor 12.000 onbeleerd gewoon omdat ze adembenemend zijn om te zien. Qua looks, qua gangen, qua gedragingen. Dat wekt al het vertrouwen dat je een topper in handen hebt, die zijn veel meer waard... Ondanks dat ze net zo weinig hebben laten zien als die van 5.000. Nu het nog onder het zadel waarmaken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:48

Niet ieder paard is geschikt voor een goede barrage te rijden en ook niet iedere ruiter is geschikt voor een barrage rijden. Een goed barrage paard hangt van zoveel factoren af, zoals snelheid, wendbaarheid, karakter, etc. etc. en sommige eigenschappen zijn niet te trainen en sommige juist wel.

Ik vind het juist verstandig om paarden voorzichtig te brengen en vertrouwen te geven, dan heb je er langer plezier van. /3 5 jaar is nog redelijk jong.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:56

Vind dit wel een raar verhaal moet ik zeggen..

Er zijn echt wel goede redenen om te zeggen; deze keer maar geen barrage. Alleen om dat per definitie niet te doen vind ik wel vreemd. Zeker bij een jong paard waarbij het eerste rondje niet zo lekker, maar wel foutloos ging zou ik juist de barrage nog even rijden. Gewoon voor het vertrouwen toch nog een fijn rondje over hindernissen die hij net al heeft gesprongen. Als een hindernis dan het vorige rondje niet echt lekker ging kun je die mooi nog een keer springen. :)

Alleen per definitie niet? Denk dat die herhaling juist voor jonge paarden wel goed kan zijn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:56

Ik zou persoonlijk in de lagere klassen als B en L ook eerder voor een nette, rustige barage kiezen dan laten racen en zien waar het schip strandt....

Aan de andere kant...Als de amazone meent dat het paard een vermogen waard is moet ze hem wel ik de kijker rijden, anders mag hij het wel waard zijn, maar wordt er nooit een vermogen voor betaald (logisch).

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:00

Adil schreef:
Aan de andere kant...Als de amazone meent dat het paard een vermogen waard is moet ze hem wel ik de kijker rijden, anders mag hij het wel waard zijn, maar wordt er nooit een vermogen voor betaald (logisch).

Mijn inziens kan dat in the picture rijden ook wel als hij 7 of 8 is.... :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:37

Ik weet niet denk dat je beter eerst ervaring op kan doen en een net parcours rijden.
Als ze die potentie echt hebben komt er dat over 1 of 2 jaar ook nog wel uit.
Al lijkt het of iedereen denkt een paard met potentie te hebben, en ontzettend veel waard is als ik zie wat sommige willen hebben voor hun "topper" terwijl het gewoon een simpel basispaard is wat niet echt spectaculair oogt en loopt.
Tja ieder voor zich toch als hun willen geloven dat hun paard veel waard is of dat nu wel of niet zo is dan is het ook hun keus om er wel of niet mee verder te komen in de sport.
Kan me voorstellen als je echt een toppaard hebt dat je daar zeker in de jonge jaren voorzichtig mee omgaat hij raakt die waarde direct kwijt als hij kapot gereden worden. En dat gebeurt volgens mij zeer regelmatig dat dieren gewoon kapot gereden worden voordat ze ook maar iets hebben kunnen laten zien.

karel162

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:44

Je ziet het vaak bij de betere ruiters dat ze hun goede jonge paarden niet platleggen in een barrage. Dit is heel normaal, want een korte wending rijden heeft te maken met hoe goed je je paard dressuurmatig voor elkaar hebt en daarvoor hoef je een 5 jarige in het L niet kort te rijden in de barrage.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:54

Ik kan haar redenering wel begrijpen; je hebt in een barrage niet alleen een hoger risico op blessure's maar wanneer je een keer niet uitkomt en je paard maakt een noodsprong of gaat er middenin kan hij ook bang worden wanneer hij nog niet zoveel routine heeft en dat lijkt me een groter risico dan een blessure die met een paar weken rust weer over is.

Ik zou met een 5 jarige ook niet voluit gaan, of die nou 1000,- of 100.000 waard is maakt niet uit, je bent zuinig op je paard en niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk. Laat hem eerst maar routine krijgen, goed gewend zijn aan het hele wedstrijdgebeuren, beetje constant presteren en dan komt die barrage vanzelf.
Maar ik train dan thuis wel op de wendbaarheid, dat doe ik zowieso al op wat jongere leeftijd en daar heb je niet eens hindernissen voor nodig.
Als hij dan goed voelt op concours kun je vanzelf een keer een lijntje wat korter pakken of met wat meer tempo rijden en naarmate je vordert en meer vertrouwen krijgt wordt dat vanzelf de hele barrage.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 01:09

Het paard is nog jong en zoals Cassidy al schreef, nog een puppy en in ontwikkeling! Zo zie ik dat ook en zowel fysiek als mentaal zie ik graag een doordachte en rustige opbouw in de algehele training!
Als hij werkelijk de potentie heeft, zal hij nog lang genoeg in de barrages kunnen gaan..
Ik zou er op deze leeftijd ook nog voorzichtig mee zijn. Je ziet imo te vaak ruiters die over-enthousiast, juist de getalenteerde, jonge paarden overvragen.. en dat loopt niet altijd goed af voor het paard.

karel162

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 01:52

JPS schreef:
Het paard is nog jong en zoals Cassidy al schreef, nog een puppy en in ontwikkeling! Zo zie ik dat ook en zowel fysiek als mentaal zie ik graag een doordachte en rustige opbouw in de algehele training!
Als hij werkelijk de potentie heeft, zal hij nog lang genoeg in de barrages kunnen gaan..
Ik zou er op deze leeftijd ook nog voorzichtig mee zijn. Je ziet imo te vaak ruiters die over-enthousiast, juist de getalenteerde, jonge paarden overvragen.. en dat loopt niet altijd goed af voor het paard.

Er is geen profruiter die een 5 jarige plat legt in de barrage. Die jongens zijn alleen maar aan het opleiden en verder niets.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 02:05

Nee, een goede prof zal dat niet doen!
Maar het gebeurt wel.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:09

Waves schreef:
Paard is pas 5. Lijkt me nergens voor nodig om hem op scherp te rijden. Twee vragen:
Waarom zou die dame het voor jou acceptabel moeten uitleggen? Waarom heb jij gelijk je mening klaar over wat een ander doet met z'n paard? Het is precies die houding waardoor er vaak zo'n slechte sfeer hangt op stallen.
Leven en laten leven zou ik zeggen.

Wat is er mis om een 5 jarige een correcte wending, als voorbereiding op barrages, te laten rijden. Barrage wil niet zeggen dat je als een gek, plat door de bochten moeten scheuren denk ik. Paard moet netjes gas kunnen geven, en je moet hem mooi kunnen terugnemen waar nodig en dus beheerst je bochtjes draaien. Daar heeft leeftijd weinig mee te maken. Maar zoals eerder gezegd, karakter van het paard speelt eerder een rol dan leeftijd of vermogen. Zo'n dingen train je voor elk paard anders. Mijn visie erop dan. De laatste die ik reed was heel handig in barrages en tijdens dressuurtraining nam ik geregeld oefeningetjes mee die hierin voordelig zouden kunnen spelen.

karel162

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:43

En daarbij, het gaat om geld, en waarom zou je je jonge paard, met zoveel kwaliteit, plat leggen voor 45 euro 1ste prijs geld?

Ik begrijp wel dat ze voorzichtig zijn en het dier gewoon netjes opleiden. Je hoeft geen barrage te rijden om te weten dat je je paard goed voorelkaar hebt om een snel rondje te rijden.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:46

En daarbij (voor degenen die zeiden dat het paard nooit zoveel waard zou kunnen zijn als hij geen wedstrijd wint), de kenners pikken de hele goeie paarden er zo uit, ook als ze alleen een heel goed klassiek parcours lopen. Het gaat bij die jonge paarden juist om zoveel andere dingen dan die snelle barrage, waar je aan kunt aflezen dat het een hele goeie kan worden. Dus dat ze hem daarom sparen, dat snap ik dan nog best wel ja.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:51

Waarom moet een paard op 5 jarige leeftijd al een pijlsnel barrageparcours afleggen met bochten afsnijden en schuin voor de hindernissen rijden om te winnen? Ik snap die stalruiter wel. Paard moet gewoon netjes rondspringen. Heeft nog tijd zat en als ie uitgehard is dan kunnen ze met 'm gaan snijden in het barrageparcoeurs. Dan heb je kans dat het op 20 jarige leeftijd nog een topper is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 07:20

Ik heb niet direkt verstand van springpaarden, maar kan me zo voorstellen dat het net als in de dressuur kan gaan.
Soms heb je paarden die zo veel talent hebben dat ze expres laat gestart worden in de lagere klassen alleen maar om wedstrijdervaring op te doen. Dit soort paarden loopt de 'achterstand' in de klassen later met gemak weer in.