mag dit wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cinny1

Re: mag dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:37

Ik snap je achterliggende gedachte voor dit topic niet. Wat wil je nou bereiken of van ons horen?
ALs je het niet naar je zin hebt op een manege of vind dat ze niet goed genoeg zijn voor de paarden, ga dan ergens anders rijden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:17

Vraag me ook af of dit waar is.
Welke manege is het? Mag via pb.

Ik denk alleen dat het gewoon allemaal mag. Ik weet zo ook een manege met stands, geen weidegang, geen buitenbak, dus die paarden leven echt volledig binnen zonder daglicht. En dat mag. Helaas.

Maar een kreupel paard mag je niet berijden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:34

RUI-->MA

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:28

2 a 3 uur per dag is niets mis mee, zoals andere al zeggen, ze hebben het qua beweging beter dan menig prive paard.
4 x per jaar 1 week 7 uur per dag over de hele dag verdeeld vind ik ook niet zo'n probleem.
Kreupele paarden in de les heb ik wel een probleem mee maar het is me niet helemaal duidelijk of dat daar idd gebeurd.
Het lijkt me bedrijfsmatig gezien onmogelijk om 8 paarden te hebben en alle lessen gevuld te hebben met 8 personen, dus ik weet niet helemaal wat ik van het verhaal moet geloven. :D

Eveliien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 15:13

cinny1 schreef:
Ik snap je achterliggende gedachte voor dit topic niet. Wat wil je nou bereiken of van ons horen?
ALs je het niet naar je zin hebt op een manege of vind dat ze niet goed genoeg zijn voor de paarden, ga dan ergens anders rijden.

ik wil gewoon weten of dit wel mag dat een manege maar 8 paarden ter beschikking heeft

Eveliien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 15:15

shan schreef:
2 a 3 uur per dag is niets mis mee, zoals andere al zeggen, ze hebben het qua beweging beter dan menig prive paard.
4 x per jaar 1 week 7 uur per dag over de hele dag verdeeld vind ik ook niet zo'n probleem.
Kreupele paarden in de les heb ik wel een probleem mee maar het is me niet helemaal duidelijk of dat daar idd gebeurd.
Het lijkt me bedrijfsmatig gezien onmogelijk om 8 paarden te hebben en alle lessen gevuld te hebben met 8 personen, dus ik weet niet helemaal wat ik van het verhaal moet geloven. :D

alles wat ik zeg is jammer genoeg echt waar :(

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:18

OMG! Ik zou echt meteen overstappen naar een andere manege... Kan je het niet aangeven bij de politie? (van die kampen, kreupele paarden)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:35

Eveliien_ schreef:
ik wil gewoon weten of dit wel mag dat een manege maar 8 paarden ter beschikking heeft

Hoop dat ik goed gequote heb. Zo niet: sorry!

Verder: waarom zou dat niet mogen? Er is echt geen regel die zegt: u heeft een manege, u bent verplicht zoveel lespaarden ter beschikking te hebben.
E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van het aantal lesklanten, uren, belasting van de dieren etc. Daarnaast kan het ene paard weer meer belastbaar dan het andere.
Dus als antwoord op jouw vraag of het mag, ja, het mag.

Als alles waar is wat je schrijft (ik ken natuurlijk alleen jouw kant van het verhaal), dan is dat wellicht wat weinig. En zaken als stijfheid, kreupel etc. zijn mijn inziens weer een andere discussie.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:20

Eveliien_ schreef:

Ja waarom zou dit niet mogen? Er staat nergens dat je een minimum aantal paarden moet hebben om een manege te zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:32

Inderdaad, volgens mij kan je met 2 paarden een manege zijn als je daar mensen op laat rijden. Maar ik denk dat TS bedoelt of het in deze situatie verantwoord is :) En dat is het duidelijk niet.

Kijk als paarden die de conditie hebben 7u op een dag lopen, okee. Maar als ze de rest van het jaar 22u per dag op de stand/stal staan..? Lijkt me niet helemaal gezond. Het hangt er overigens wel van af denk ik wat voor uren dat zijn. Als het dagtochten zijn waarbij het grootste gedeelte alleen gestapt wordt, dan vraag je minder van een paard dan wanneer hij die uren door de bak draaft en waarbij hij ook nog eens oefeningen moet doen e.d.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:32

Eveliien_ schreef:
cinny1 schreef:

als je dat wilt weten: ja dat mag, al zouden ze maar 1 pony hebben.

hoeveel uren een pony loopt per dag is ook per pony / ruiter en les verschillend. Een pony met een klein kind die in manegestand loopt, kan dat uuuuuuuuuuuren volhouden. Een pony met een zwaarder persoon die op Z-niveau traint zal dat wat korter volhouden waarschijnlijk.

Als het je niet zint op die manege moet je er weg gaan. Zie je echt dierenmishandeling? Vraag er eens na wat er met het dier is en of er iets aan gedaan word.
Vertrouw je het niet? Vraag of er een volwassen iemand die verstand heeft van paarden eens mee gaat om te kijken. Bij eventuele "echte" dierenmishandeling kan je altijd de dierenbescherming bellen.

Let wel: op het moment dat je dat doet schaadt je de naam van de manege! OOK als je de naam van de manege hier op bokt noemt. Denk er goed over na voordat je dat gaat doen, want je kan een heel bedrijf kapot maken omdat jij vind dat hun pony een uur per dag te veel loopt....

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:13

Dat mag idd. Maar de zelfde vraag had je ook op de manege kunnen stellen of het eens kunnen vragen hoe het zit. Zoals hierboven ook al gezegt is als je het er niet mee eens bent dan ga je er toch gewoon weg?
Vindt het lastig om voor te stellen dat een manege zo met zijn paarden om gaat paarden zijn voor maneges het product zonder paarden ook geen geld. En als ze echt slecht zijn voor hun levende have heeft een manege het vast niet meer zo druk.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:29

ik zou de dierenbescherming bellen..

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:37

Als je slim bent en het is echt waar wat je zegt, zou ik de manege kenbaar maken. door alle aandacht hier op bokt alleen al, zal er waarschijnlijk wel wat onrust komen. Alleen maar goed, want dan wordt er tenminste wat aan gedaan...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:52

Dat zou ik dus juist niet doen. Je hebt geen garantie dat er wat aan gedaan wordt, ts kan dan in een lastige positie terecht komen. Bovendien lees je alleen de mening van TS, zie zulke dingen maar eens te bewijzen. En daarnaast kan ze evt. van laster beschuldigd worden.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:39

Ik weet nog steeds niet wat TS nou met dit topic wil. Ze wilde antwoord op de vraag of een manege maar 8 paarden mag hebben. Het antwoord is hierop gegeven.
Nu lees ik ineens dat de dierenbescherming langs gestuurd zou moeten worden. Mag ik vragen waarom?

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:03

Ik ken manegepaarden die na 4 uur nog even hard lopen als het eerste uurtje en dan zit er nog genoeg pit in. Je kan geen algemeen maximum aantal uren bepalen voor paarden.
Wel snap ik zoals velen hier niet waarom dit topic is gestart...

_troetel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:26

amai, wat een manege is dat seg!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:36

IK ken ook een manege die slechts 4 paarden heeft. Echter worden deze paarden wel goed verzorgt en niet overbelast dus ik vind niet dat een minimaal aantal paarden nodig is. Het aantal paarden lijkt mij nu niet perce een standaard voor de kwaliteit van de zorg. Hoogstens is het misschien eerder mogelijk een kreupel/ziek paard stil te zetten maar dat hangt naast het aantal paarden ook van het aantal klanten af natuurlijk.

Ik ken ook wel paarden die in goede gezondheid 3 of 4 uur op een dag werken en soms wel meer. De ken er zelfs die daar nog plezier in lijken te hebben ook. Maar dan is dat wel met beleid opgebouwd en de soort arbeid speeld natuurlijk ook mee.

Vera_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:46

2 uur per dag is echt niet te veel.

7 uur per dag, duidelijk wel.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:10

Waarom reageert TS niet meer?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:21

Eveliien_ schreef:
shan schreef:

alles wat ik zeg is jammer genoeg echt waar :(

waarom zou ze het verzinne? das toch gewoon belachelijk. Ik geloof dat dit gebeurt. Ik vind het wel erg dat ze met kreupele paarden rijden zou je eens niet naar de dierenbescherming kunnen gaan of dat wil je mss niet?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 03:31

2uur op een dag kan geen kwaad.
Die 4 uur op een dag kan ook in principe geen kwaad, mits er genoeg rust-tijd tussen zit, zodat ze even kunnen eten, drinken en uitrusten.

7 uur op een dag zoals paardenkamp kan, mits ze dus genoeg rustmomenten krijgen en niet van 7uur 's ochtends tot 14uur smiddags moeten lopen, aan 1 stuk door.

Een klein schalige manege met 8 paardjes vind ik niet erg en zie daar het probleem ook niet zo van.
Wel wanneer de kreupele paarden natuurlijk worden gebruikt omdat er geen ander paard is.
Maar dat lijkt mij logisch dat daar wel een probleem van gemaakt kan worden

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 06:38

2 uur per dag vind ik niet erg, zoals zovelen hier zeggen :z . Maar 7 uur vind ik echt te gek. Wij hebben ook een kleine manege (voor mensen met én zonder beperking) met max 11 paarden (op dit moment 10, we zoeken nog een paard). Bij ons lopen ze hooguit 3,5 uur per dag, en dat is dan ook een uitzondering. Gemiddeld houden we het op 2,5 uur. Mochten er een kreupel paard zijn waardoor de andere paarden te veel moeten werken, worden er poetslessen of theorielessen en bij gevorderden longeer of "free-style" lessen gehouden. Sommige ruiters (en ouders) vinden dit minder leuk. Jammer dan! Wij willen onze paarden behouden. Maar de meeste ruiters vinden de afwisseling wel leuk en vragen er zelfs om.
Bij ons hebben ze trouwens zondag rust. Ik heb niet alles gelezen dus vraag me af of dit bij julie ook zo is.
Zonde, want door ditsoort taferelen krijgen maneges weer een slechte naam en worden alle maneges over 1 kam geschoren.
En iemand maakte een opmerking over dat manegeruiters niet kunnen rijden. Wat een arrogantie. Mensen op een manege rijden veel verschillende paarden waardoor je ook veel kunt leren, mits je hiervoor open staat. En ja, en Anky zul je niet snel tegen komen, maar kom eens bij ons langs. Daar kunnen een aantal ruiters de paarden echt wel leuk laten lopen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:27

Nou, als ik hetzelfde bedrag per uur moet betalen voor een theorieles, poetsles, longeerles of free-style les, dan kwam ik die keren niet.
Een manege is commercieel, en als klant (dus als ruiter) neem je een dienst af. Je betaalt voor een uur les of een uur vrijrijden, of een buitenrit. Als dat opeens wat anders wordt, dan ben je niet verplicht om het geboden alternatief te accepteren. Je hebt immers gezegd dat je de dienst 'paardrijden' af wilt nemen en niet de dienst 'poetsles'.
Het is aan de manege als bedrijf om hier een zodanig prijskaartje aan te hangen dat er rekening gehouden wordt met het welzijn van het dier. Het is ook aan de manege om te zeggen van sorry, paard is kreupel, overmacht, dit is het alternatief en wil je dat niet, dan ben je volgende week weer welkom voor een rijles.
Een manege kan bepaalde regels contractueel vastleggen zoals 'indien een paard kreupel is en er niet gereden kan worden, dan kan een longeerles aangeboden worden'. Staat dit nergens op papier, dan kun je als klant gewoon eisen dat er gereden wordt, of je hoeft in ieder geval niet te betalen voor een nutteloze dienst die je niet af wilt nemen.
Bij een garage is dit net zo. Je neemt de dienst grote beurt af en de dienst uitlijnen. Is het apparaat voor uitlijnen kapot, dan maak je een nieuwe afspraak, of je stapt naar een ander. Je hoeft dan niet te betalen, en als het alternatief dan 'balanceren' is, dan hoef je dat niet te accepteren.

Ik zeg dit even lekker zwart-wit. Maar zo moet je tegenwoordig helaas denken. De manegehouder moet zo denken en overal rekening mee houden (dierenwelzijn wordt steeds belangrijker, dus het is aan de manege om uitval van paarden in te calculeren), en als klant hoef je je niet af te laten schepen met een domme freestyle les waar je niet om gevraagd hebt.

Je moet als klant wel je ogen open houden en redelijk blijven. Als jij het dierenwelzijn onvoldoende vindt, ga er dan niet meer rijden. Maar klanten zijn ook niet heilig, zo hebben maneges zonder buitenbak, zonder weidegang, en alleen maar stands en een binnenbak nog steeds bestaansrecht, want ja, het is er zo lekker goedkoop (en ik weet dus echt een manege waarbij de paarden geen weidegang hebben, geen buitenbak, alleen stands met een gangetje naar de binnenbak waar met een beetje geluk nog een zijdeur open kan om toch nog wat daglicht op de dieren te laten vallen).

Over het niveau van manegeruiters: sommigen kunnen best aardig rijden, maar sommigen vinden een onderlinge L2 proef ook meteen L/M niveau. En dat is beslist niet waar. Het niveau ligt nu eenmaal lager. Je hebt gelukkig maneges met leuke dieren die best op een aardig niveau lopen met redelijk goede instructie, maar je hebt ook maneges met paarden die nog geen B proef winstpuntwaardig kunnen lopen. En helaas kom je dat laatste vaker tegen dan die leuke manegepaarden die ook gewoon goed afgericht zijn (maar ja, dat soort paarden ligt in een hogere prijsklasse en maneges kiezen vaak toch voor de papierloze eenvoudige, goedkope en makke paarden, en als manegehouder moet je wel commercieel blijven denken)
Verder is het springniveau op maneges bar en barslecht. Ik ben nog nooit een manege tegengekomen waar je als manegeruiter ook daadwerkelijk het Bniveau voor officiele wedstrijden kunt behalen met een manegepaard. Er zijn zelfs maneges waar helemaal niet gesprongen wordt. Zeer slechte zaak.