tsjetty schreef:okee ik zal even aan mijn manege vragen hoe het met lengte zit..
want daar heb ik nog niet over na gedacht
Op de meeste maneges zijn ze vaak best makkelijk en kan er wat meer dan "verstandig" is.
Komt omdat het een bedrijf is en er ook en afweging wordt gemaakt tussen de kosten en baten! (bij een "eigen pony" zullen ze ook niet afwijken van hun voorwaarden, omdat ze anders niet geloofwaardig over komen)
Als een shetlander meer kan dragen (gewicht en lengte) kunnen er meer kinderen op rijden, simpel.
Lengte is ook simpel. Ga maar eens met een ladder lopen. Deze kun je horizontaal en verticaal dragen. Verticaal is het veel zwaarder, ookal is het gewicht hetzelfde. Wanneer je deze ladder horizontaal mee draagt, maar niet in het midden pakt, zal je merken dat de ladder aan de lange kant ook veel zwaarder is.
Dus bij het uit balans brengen van de pony worden de gewrichten niet gelijk belast en krijg je overbelasting.
Het uit balans brengen gebeurd snel en daar merk je niet veel van. Ook op mijn grote paarden merk ik hoeveel impact mijn houding heeft, wat je terug ziet in de (mislukte) oefening.
wanneer je te zwaar zou zijn, merk je daar ook weinig van. Pony's blijven wel doorlopen hoor, al zullen sommige wel wat laten zien, maar wordt dat regelmatig ook niet begrepen door de ruiters . Vaak zie je het wel aan kleine verschilletjes wanneer er een kleine, lichte ruiter op gaat, zoals de beenzetting van de pony (zeker bij het halthouden). Pony's weten niet wat slecht is voor ze -> zo kunnen ze zich dood eten, dus wees als persoon verantwoordelijk.
Er zijn nogal wat misvattingen over shetlanders en die gaan moeilijk de wereld uit.
Shetlanders zijn heel sterk dat klopt wel, want in vergelijking met grote paarden kunnen ze procentueel wat meer dragen. Ze zijn eigenlijk vooral sterk doordat ze sober te houden zijn (weinig voer en kunnen goed tegen de kou)
Trekken van de kar kunnen ze in verhouding ook beter dan (de meeste) grote paarden, maar ook daar blijft het beperkt omdat het om de procenten gaat en ze natuurlijk niet veel gewicht hebben.
De schade die ze oplopen bij overbelasting is slijtage én dat ga je pas zien wanneer het te laat is. Je kunt immers niks meer doen als de slijtage er eenmaal zit.
Voorkomen is belangrijk!