Kan jij een foto vinden van fries x arabier??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:44

En mark weusthof dan, rijdt die ook niet met arabofriezen? ER stond er laatst nog een in de Bit geloof ik.
het is niet de bedoeling van deze fokkerij om de friezen eleganter te maken, dat zijn ze immers ook al. Maar door arabieren er in te verwerken willen ze meer uithoudingsvermogen erin kweken.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 17:56

Een vriendin van mij heeft een veulen gekocht met als moeder een Fries en als papa een Arabier.
Een prachtig diertje is ze.
Bruin, zeer goede hals-romp aansluiting, mooi beenwerk, prachtig koppie en ja zo kan ik wel door blijven zwijmelen..... Schijnheilig
Kan niet wachten totdat ze ouder wordt..... Haha!
Zodra ik een keer een foto heb gemaakt zet ik hem wel hier op Bokt neer.

Groetjes

Angenita

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:38

Ze zijn wel super mooi! Maar toch vind ik de friezen net iets meer hebben

Ballerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:15

Super super mooi, die willik later Haha! .

enid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:58

hey!
1 van mijn bijrijdpaarden is er een maar heb geen foto
lekker handig:))

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:01

Desiree schreef:
En mark weusthof dan, rijdt die ook niet met arabofriezen?

Mark Weusthof rijdt met een vierspan KWPN-schimmels. Degene die met Arabofriezen rijdt, is Gert Schrijvers uit Belgie (edit: zie net dat Albert dat al heeft geantwoord). Op http://www.arabofriesiansporthorses.net/ staan veel foto's van Arabofriezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 00:35

Mark rijdt idd met schimmels, het Twents vierspan.
Afbeelding
www.twentsvierspan.nl
Wel off-topic, maar erg mooie site

PhanteGarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 09:57

Hallo,

Ik heb een kruising Fries / arabier
Kan alleen geen foto plaatsen want daar snap ik helemaal niets van..

groetjes Nancy

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 17:14

Waarom gaan mensen bepaalde rassen kruisen???? Je hebt toch een zuiver ras waar je voor valt Verward Een fries is mooi breed, en ijdel. Een arabier heeft een mooi smoeltje en een iel lichaam..... waarom dit kruisen, zo verne uk je alleen maar bepaalde rassen vindt ik.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 19:08

Arabisch en Engels volbloed wordt gebruikt om andere rassen te veredelen. Het hele NRPS is gebaseerd op die gedachte. Volbloeds zijn over het algemeen hard en hebben veel uithoudingsvermogen. In combinatie met eigenschappen van bijv. de Fries of de Welsh fok je op die manier sportpaarden die het beste van beide rassen in zich hebben, althans daar streef je als fokker naar.

Het zou toch wat zijn als een gerenommeerd stamboek zoals het NRPS zou bestaan uit allemaal vern**kte paarden. Scheve mond

Overigens zijn er maar weinig rassen 'raszuiver'. Als je ver de geschiedenis in gaat, kom je allerlei kruisingen tegen die hebben geleid tot de huidige 'zuivere' rassen.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 19:43

Karin schreef:
Arabisch en Engels volbloed wordt gebruikt om andere rassen te veredelen. Het hele NRPS is gebaseerd op die gedachte. Volbloeds zijn over het algemeen hard en hebben veel uithoudingsvermogen. In combinatie met eigenschappen van bijv. de Fries of de Welsh fok je op die manier sportpaarden die het beste van beide rassen in zich hebben, althans daar streef je als fokker naar.

Het zou toch wat zijn als een gerenommeerd stamboek zoals het NRPS zou bestaan uit allemaal vern**kte paarden. Scheve mond

Overigens zijn er maar weinig rassen 'raszuiver'. Als je ver de geschiedenis in gaat, kom je allerlei kruisingen tegen die hebben geleid tot de huidige 'zuivere' rassen.

Met je laatste mening ben ik het eens. Maar ik vind het doodzonde om een arabier met een Fries te kruisen.
Beide rassen hebben mooie eigenschappen die op deze manier weggefokt worden. Misschien dan voor wel mooiere eigenschappen, maar helaas is dit mijn mening.
En een einden terug de geschiedenis in werden paarden niet gefokt om net gekruld in wedstrijdjes te lopen. Ik denk dat de natuur zijn gang is gegaan om de 'zuivere' rassen van nu te krijgen, zonder menselijke bedoelingen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 20:07

Hoezo worden de mooie eigenschappen van beide rassen weggefokt? Er worden toch niet alleen kruisingen gefokt? Er blijven toch nog voldoende 'raszuivere' paarden over van hetzelfde ras die met elkaar worden gekruist? Je fokt echt de eigenschappen van een ras niet weg door een klein percentage van dat ras te kruisen met andere rassen. Eigenlijk is het een aparte lijn naast de raszuivere lijn.

Vroeger werden paardenrassen ook gekruist met een reden: om sterke paarden te fokken voor in oorlogen of voor het werk op de boerderij. En om even bij de Arabofriezen te blijven: zo 'net gekruld' lopen paarden voor een marathonwagen nou ook weer niet.

De natuur gaat trouwens al eeuwen haar gang niet meer als het om fokken gaat, de mens heeft daarin inmiddels een groter aandeel dan de natuur. Die zoekt de juiste hengst bij de merrie om er een mooi/sterk/whatever veulen uit te krijgen. Daar is de hele fokkerij op gebaseerd, inclusief het bewust fokken van kruisingen.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 20:52

Een ras wordt niet 100% weggefokt. Maar een Fries hoort niet iel te zijn. En een Arabier niet grof.
Ik vind het niet mooi, en dat is mijn mening. Als mensen dit willen fokken, wie ben ik om ze tegen te houden Verward En zo krijg je natuurlijk wel weer meer rassen in omloop. Maar ik kan een iele fries, of een grove arabier niet mooi vinden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:26

Dat je iets niet mooi vindt, is jouw goed recht. Maar ik kijk iets verder dan alleen de buitenkant. Knipoog

Een Fries x Arabier is geen iele Fries of grove Arabier. Een Fries x Arabier is een kruising waarin de eigenschappen van beide rassen verenigd zijn, met een bepaald doel. En in dit geval is dat niet in eerste instantie 'schoonheid', maar het gebruiksdoel. Over smaak (lees: of je iets mooi vindt) valt idd niet te twisten.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:15

Jantien"]
[quote="Botervlieg schreef:
Overigens ga ik niet voor de plaatjes en ben ik helemaal niet voor dit soort kruisingen.
Vanuit de vanouds bekende opvatting dat dit geen verbetering oplevert.

Daar zal veel over gediscussieerd kunnen worden Bloos
[/quote]

Ik ben het helemaal met Botervlieg eens.

Het is ook zo risicovol om zo'n kruising te produceren. Er kan echt wel wat heel leuks uit rollen (er zijn hier ook een paar mooie op de foto), maar voor hetzelfde geld komt er echt een kromme bok uit.

Dikke poten vol behang, een lomp hoofd, en dan het lijf van een arab.... Zoiets kan er ook uit komen. Kruisingen verkopen veel moeilijker als raspaarden, en komen veel vaker al op jonge leeftijd bij de slager terecht. Zonde!

Als je toch zo'n kruising wilt maken, dan zal ik een slanke fries nemen x een grovere arabier.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:11

Ik vind ze wel mooi, als ze maar wel zwart blijven en het ranke koppie van de arabier meekrijgen.

Maar het lijkt me niet echt een gezonde kruising nee... ik zou het nooit aandurven om zo'n grote friese hengst mijn kleine ranke arabiertje te laten dekken.....dat kan nooit goedgaan met de uiteindelijke bevalling (van een wrsch in verhouding groot veulen).

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:58

Anne schreef:
Wouw! Er zitten echt prachtpaarden bij! Ben alleen bij sommige wel benieuwd hoe ze lopen, de 'lompe' gangen van een fries of meer het elegante van een arabier.

*kuchje*
Ik zou de gangen van een Fries anders ook als elegant omschrijven hoor...
En de Fries is een hele tijd terug nogeens veredelt met arabieren...maar da's wel heel ver terug...
Vind trouwens hoognodig terug wat 'vreemd bloed' erbij te halen, zolang je let dat je de typische raskenmerken behoud, is dat gezonder voor een ras...
En als je kijkt hoe 't tegenwoordig soms kan lopen met sommige friezen...en dit omdat inteelt bijna niet meer te mijden is, als je 'raszuiver' wilt blijven...Dan heb toch liever een gezond paard, dan eentje met mooie papieren...Maar ja ieder zijn mening...

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:12

nou, ik vind het goedgeslaagde kruizingen Het geeft de fries nog net iets sierlijke, hoe zeg je dat... uitstraling. jullie begrijpen we hopelijk wel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:11

Yuna"]
[quote="Anne schreef:
Wouw! Er zitten echt prachtpaarden bij! Ben alleen bij sommige wel benieuwd hoe ze lopen, de 'lompe' gangen van een fries of meer het elegante van een arabier.

*kuchje*
Ik zou de gangen van een Fries anders ook als elegant omschrijven hoor...
[/quote]

Precies! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 21:57

Franca schreef:
dat kan nooit goedgaan met de uiteindelijke bevalling (van een wrsch in verhouding groot veulen).

Het veulen past zich aan aan de baarmoeder van de merrie.
Bij embryotanspanyatie worden nogal eens dravermerrie´s gebruikt omdat deze in verhouding vrij goedkoop zijn.
Deze zijn vaak een slag kleiner/fijner dan KWPN/warmbloedpaarden, het veulen groeit later wel volledig uit maar wordt iets kleiner geboren.