Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Feetje"]
En dacht je dat die carrousel de hele dag draaide ofzo?
[/quote]
Als je eerst even het topic leest..!
JA ze lopen de hele dag..! 12 UUR..
En dat je zegt: 'er zijn ergere dingen' snap ik niet hoor..Ik bedoel.. Omdat er ergere dingen zijn is dit maar kinderachtig?! Belachelijk!! Deze onderwerpen hebben ook aandacht nodig Misschien minder dan de 'ergere' dingen maar toch! Sorry maar je doet er errrug luchtig over..
En ik doe het maar hier en niet via PB..
[qoute="Feetje schreef:En hun hoofd word niet tegen hun borst gedrukt, iets wat je op de gemiddelde Nederlandse manege wel vaker ziet
Huertecilla schreef:Dametjes, even dimmen.
Het stukje is van een Dierenbescherming voor Paarden en die meldt nogal ongenuanceerd dat op ferias en fiëstas draaimolens met echte ponies zijn die in hun ogen mishandeld worden: de draaimolen is beperkend en ze vinden dat de dieren wel wat hardhandig aangespoord worden, maar dat is niet het punt. Zij maken zich er vooral druk over dat dieren nogal slecht gehuisvest worden.
Ze geven zelf aan dat er geen sprake is van concrete dierenmishandeling, maar dat de randvoorwaarden slecht zijn.
Vervolgens roept hier dan een mieppie dat de tekst niet eens kan begrijpen dat het schandalig en een ander die al helemaal de omstandigheden niet kent dat Spanjaarden dierenbeulen zijn.
Ik vind het zonde van mijn tijd om tegen een muur van vooroordelen en onbegrip aan te praten. Omdat ik echter verschillende pb's ontvangen heb wil er kórt en éénmalig op ingaan.
Ook bij ons in het dorp staat rgelmatig een dergelijk draaimolentje en:
- deze ponies werken niet harder en hebben het zeker niet minder comfortabel in hun huisvesting dan de mensen die op deze manier hun brood verdienen: ze leven met hun kinderen in een caravan van 2½ meter in diezelfde zon ernáást!
- deze ponies hebben geen briljant leven, maar wel een boeiender bestaan dan de overgrote meerderheid van de paarden in Nederland, laat staan manegepaarden
- deze ponies hebben geen ideaal, maar een oneindig veel beter leven dan kippen, kalveren en biggen in Nederland. Ja, inclusief de 'scharrel'-produktie
- 'de Spanjaard' ken ik niet, maar hier in ons agrarische bergdorp werken we met onze handen, dichter bij de natuur en maken valse sentimenten geen deel uit van het dagelijkse leven. Toch geven mijn maten hun paard een uitstekend verzorging
- de rekening die op ferias en fiëstas met paard en ruiter gehouden wordt zou op veel punten in Nederland zelfs op specifieke paardenevementen as voorbeeld mogen dienen
Hiermee is de kous voor mij af. Praat liever tegen mijn paarden en 'paardonvriendelijke' spaanse vrienden dan tegen dove oren. PB me gerust, maar niet meer hierover.