Niet normaal!!! :( Echt zielig gewoon!! :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 23:49

In Slagharen zijn idd voor zover ik me nog kan herinneren geen pony's en paarden meer.

Maar wat Annetje zegt vind ik ook stuitend en dat in Spanje is natuurlijk ook al vreselijk.

Mensen hebben nog steeds niet door wat wij allemaal aan de paarden hebben te danken. Een paard is een edel dier en niet een gebruiksvoorwerp waar je een euro in kan gooien.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 04:21

Walgelijk.

Misschien kan Huertecilla er iets meer over vertellen?
Die woont in Spanje.
Zal even vragen.

(Edit: net ge-pb'd.)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 08:42

botervlieg haalt me de woorden uit de mond *uh* toetsenbord OK dan!

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:37

jhee wat is dit? heb dit nog nooit gezien Hoe verzinnen ze zoiets.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:43

Sja, spanjaarden zijn heel misselijk en laag bij de gronds als het om dieren gaat. De dierenbescherming krijgt daar ook geen voet aan de grond.

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:06

Wat een rotgezicht..
In Slagharen zijn geen paarden en pony's meer, op die plek staat nu een nep-pony baan , met ijzeren paardjes die een rondje doen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:27

Nou die pony kijkt echt niet blij. Gewoon zielig. Snap niet dat ouders hun kinderen hier op willen laten rijden.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:30

je kunt idd niet zeggen, oftie er maar een uurtje in loopt, of een hele dag. Maar als het een hele dag is of gewoon een tijd, van vind ik het echt een schande!!

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:05

Ik weet het niet hoor,
Ik heb in spanje paarden gezien, die broodmager zijn, in weilanden zonder schaduw staan, enz.enz..
Ook in Nederland heb ik pony's en paarden gezien, met slecht passend tuig, en de hele dag gezadeld in de zon, zonder bij water te kunnen.

Vergeet niet, in spanje zijn bijna alle dieren werk-dieren, maar zo op het eerste gezicht:
De schimmel is schoon, benen zien er goed uit, ziet er goed doorvoed uit (in spanje hebben ze bijna geen vacht ivm warmte, dus je ziet alles), er wordt niet met een bit in zijn mond gestrokken, kind is niet te groot, hij kan in de draaimolen in de schaduw lopen.

Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben, maar ik heb ze wel in slechtere situaties gezien.

Ik geloof dat het grootste probleem is, als ze er niet in lopen/stilstaan, dan worden ze op een stukje tussen vrachtwagens/in vrachtwagens gezet waar de temperatuur nogal hoog oploopt, en dat vind ik wel erg.
Maar je kunt ook nergens vinden of ze dan wel weer water krijgen, want dat scheelt enorm.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:20

ik vind dit echt heel erg sneu voor die ponys die hier voor gebruikt worden en van mijn part mag het ook verboden worden..
maar weet niet als die mensen zich iets aantrekken van een paar penny meisjes uit nederland

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:42

Nou...weldoorvoedt... Verward

Ik zie een mager leveloos scharminkel hoor , dat schimmeltje Verward

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:02

Ik zie geen botten uitsteken bij de schouders, en ze hebben daar geen vacht (nou,ja een paar donsjes) ik denk dat het wel meevalt. ik vind ze in ieder geval niet broodmager, dat bedoelde ik eigenlijk.

En dat levenloos, de gemiddelde beginnerspony heeft bij ons dezelfde uitdrukking, dat noemen ze hier lekker mak/braaf, behalve als je ze losgooit dan zien ze er heel wat levendiger uit. haha.

lufmahhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:12

das ziek die paardjes maken overuren en ze kunnen nergens heen Verdrietig
vin ik echt zielig
Ach gut

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:26

Ik vind die schimmel er eigelijk ook wel uitzien van: *duffe tralalala* nog een rondje.

Ik vind dit ergens wel zielig, maar wat denk je van manege pony's. En dan vooral de beginnerspony's? Die lopen ook elke dag (iig 's winters)hetzelfde rondje in de bak en die kinderen krijgen dan ook nog teugels in hun handen (en ieder weet wat daarmee gebeurt) Ja oke, ik ben ook zo begonnen. Bloos
Deze pony's op deze foto worden niet vooruit zo geschopt of in de mond gerukt. Toch een klein voordeeltje.

Maar verder, ik vind dit ook niet kunnen. Gewoon geestdodend.

Trouwens, zou die baan niet glad worden als er water/regen op valt? Niet dat het zo vaak regent in Spanje. Maar het idee alleen al dat zo'n beest uitglijd en met z'n hoofd in de beugel blijft hangen.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 21-08-03 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:28

zoals ik al zei: ik ben het er niet mee eens, maar er zijn meer situaties waarin ik een paard of pony liever niet tegenkom.
Ik probeer altijd maar een voordeeltje voor het beestje te zien, het kan altijd nog slechter.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:33

Trouwens, de site is ook in het engels te lezen, dus is het verhaal wel te volgen.
http://sepeonline.net

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:50

Het komt erop neer dat de dierenbescherming niet weet wat ze ermee aan moeten. Ze vinden het een moeilijke situatie omdat de dieren er psygisch nog goed aan toe zijn, niet worden geslagen en er niet mager uitzien.
En inderdaad de veulens rennen om de carrousel heen om de moeders.

Wat de dierenbescherming wel een goede reden lijkt, is dat de paarden 12 uur achtereen, zonder pauze, in de carrousel rondlopen.
Omdat er geen schaduw wordt gezocht voor de paarden (vrij vertaald), worden ze in vrachtwagens gezet voor schaduw.
De temperatuur in deze vrachtwagens is midden zomer heet genoeg, dat dieren er dood in gaan.

Dit hebben ze voorgelegd aan hogere pieffen, maar die konden dat niet begrijpen. Misschien dat we die hoge pieffen zelf maar eens een middag in zo'n vrachtwagen moeten planten, zodat ze begrijpen dat deze pony's gewoon schaduw nodig hebben.
En misschien dat we ze dan ook nog even 12 uur rond kunnen laten lopen, zonder pauze, in een kleine ronde, na de hele dag gebakken te zijn geweest in de vrachtwagen.

*en nu heb ik geen zin meer. De rest staat op de website*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 19:58

Dametjes, even dimmen.

Het stukje is van een Dierenbescherming voor Paarden en die meldt nogal ongenuanceerd dat op ferias en fiëstas draaimolens met echte ponies zijn die in hun ogen mishandeld worden: de draaimolen is beperkend en ze vinden dat de dieren wel wat hardhandig aangespoord worden, maar dat is niet het punt. Zij maken zich er vooral druk over dat dieren nogal slecht gehuisvest worden.
Ze geven zelf aan dat er geen sprake is van concrete dierenmishandeling, maar dat de randvoorwaarden slecht zijn.

Vervolgens roept hier dan een mieppie dat de tekst niet eens kan begrijpen dat het schandalig en een ander die al helemaal de omstandigheden niet kent dat Spanjaarden dierenbeulen zijn.

Ik vind het zonde van mijn tijd om tegen een muur van vooroordelen en onbegrip aan te praten. Omdat ik echter verschillende pb's ontvangen heb wil er kórt en éénmalig op ingaan.
Ook bij ons in het dorp staat rgelmatig een dergelijk draaimolentje en:
- deze ponies werken niet harder en hebben het zeker niet minder comfortabel in hun huisvesting dan de mensen die op deze manier hun brood verdienen: ze leven met hun kinderen in een caravan van 2½ meter in diezelfde zon ernáást!
- deze ponies hebben geen briljant leven, maar wel een boeiender bestaan dan de overgrote meerderheid van de paarden in Nederland, laat staan manegepaarden
- deze ponies hebben geen ideaal, maar een oneindig veel beter leven dan kippen, kalveren en biggen in Nederland. Ja, inclusief de 'scharrel'-produktie
- 'de Spanjaard' ken ik niet, maar hier in ons agrarische bergdorp werken we met onze handen, dichter bij de natuur en maken valse sentimenten geen deel uit van het dagelijkse leven. Toch geven mijn maten hun paard een uitstekend verzorging
- de rekening die op ferias en fiëstas met paard en ruiter gehouden wordt zou op veel punten in Nederland zelfs op specifieke paardenevementen as voorbeeld mogen dienen

Hiermee is de kous voor mij af. Praat liever tegen mijn paarden en 'paardonvriendelijke' spaanse vrienden dan tegen dove oren. PB me gerust, maar niet meer hierover.

OoMyriaMoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 20:17

Sjaa maar alsnog weet je niet hoe het er daar aan toe gaat zoiezo vind ik het gewoon echt niet kunnen hoor maar goed..Verdrietig

Ik heb iig het plaatje op google gevonden.. Zat gewoon te poedersuiker en opeens... Sgrok me dood!! Bloos!

Maarja ik blijf het echt niet normaal vinden hoor..!! Die beesjes breken hun nek nog aan dat 'ding'..Huilen

Doei, doei

denhaag203

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 20:49

is dit in Spanje? dit is niet normaal hoor sorry!

denhaag203

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 20:53

ben het toch wel een beetje met Huertecilla eens die mensen verdienen zo hun brood.
maar ze kunnen toch zelf ook gewoon rondjes aan de hand lopen?
en zijn genoeg meisjes (denk ik) die willen helpen daarmee.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:05

Ik vind dit dus niet zielig.
Die paardjes hebben gewoon hun halster om. Worden niet in de mond getrokken, worden niet in hun buik geschopt.
Ze zijn er goedgevoeg uit, krijgen waarschijnlijk geen klappen.
Ze hebben het beter dan een gemiddeld manege paard.
En dacht je dat die carrousel de hele dag draaide ofzo?

Bovendien, er is nog zoveel meer leed in de wereld.
Om dan zomaar iets van een site van de dierenbescherming te plukken (die sowieso altijd overdrijven in de werkelijke situatie) vind ik een beetje kinderachtig.

PB gerust, zolang je het maar netjes houd Knipoog

[edit]En hun hoofd word niet tegen hun borst gedrukt, iets wat je op de gemiddelde Nederlandse manege wel vaker ziet Gaaaap [/edit]

OoMyriaMoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 21:38

Feetje"]
En dacht je dat die carrousel de hele dag draaide ofzo?
[/quote]
Als je eerst even het topic leest..!
JA ze lopen de hele dag..! 12 UUR..

En dat je zegt: 'er zijn ergere dingen' snap ik niet hoor.. Ik bedoel.. Omdat er ergere dingen zijn is dit maar kinderachtig?! Belachelijk!! Deze onderwerpen hebben ook aandacht nodig Misschien minder dan de 'ergere' dingen maar toch! Sorry maar je doet er errrug luchtig over..Misselijk En ik doe het maar hier en niet via PB..Lachen

[qoute="Feetje schreef:
En hun hoofd word niet tegen hun borst gedrukt, iets wat je op de gemiddelde Nederlandse manege wel vaker ziet Gaaaap

Maar deze paardjes hebben (bijna altijd) schaduw en wei en dat hebben deze hoogstwaarschijnlijk niet en dit is toch wel wat anders dan een pony die 'aan de teugel gezaagd word.. Zo een stang is toch wel ff wat anders dan 2 handjes die hem ff 'rond zagen'..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:38

tnx Huertecilla, jij kan de tekst goed lezen en kan de zaak ff uitleggen hier, bedankt dat je het hebt willen doen OK dan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:07

Huertecilla schreef:
Dametjes, even dimmen.

Het stukje is van een Dierenbescherming voor Paarden en die meldt nogal ongenuanceerd dat op ferias en fiëstas draaimolens met echte ponies zijn die in hun ogen mishandeld worden: de draaimolen is beperkend en ze vinden dat de dieren wel wat hardhandig aangespoord worden, maar dat is niet het punt. Zij maken zich er vooral druk over dat dieren nogal slecht gehuisvest worden.
Ze geven zelf aan dat er geen sprake is van concrete dierenmishandeling, maar dat de randvoorwaarden slecht zijn.

Vervolgens roept hier dan een mieppie dat de tekst niet eens kan begrijpen dat het schandalig en een ander die al helemaal de omstandigheden niet kent dat Spanjaarden dierenbeulen zijn.

Ik vind het zonde van mijn tijd om tegen een muur van vooroordelen en onbegrip aan te praten. Omdat ik echter verschillende pb's ontvangen heb wil er kórt en éénmalig op ingaan.
Ook bij ons in het dorp staat rgelmatig een dergelijk draaimolentje en:
- deze ponies werken niet harder en hebben het zeker niet minder comfortabel in hun huisvesting dan de mensen die op deze manier hun brood verdienen: ze leven met hun kinderen in een caravan van 2½ meter in diezelfde zon ernáást!
- deze ponies hebben geen briljant leven, maar wel een boeiender bestaan dan de overgrote meerderheid van de paarden in Nederland, laat staan manegepaarden
- deze ponies hebben geen ideaal, maar een oneindig veel beter leven dan kippen, kalveren en biggen in Nederland. Ja, inclusief de 'scharrel'-produktie
- 'de Spanjaard' ken ik niet, maar hier in ons agrarische bergdorp werken we met onze handen, dichter bij de natuur en maken valse sentimenten geen deel uit van het dagelijkse leven. Toch geven mijn maten hun paard een uitstekend verzorging
- de rekening die op ferias en fiëstas met paard en ruiter gehouden wordt zou op veel punten in Nederland zelfs op specifieke paardenevementen as voorbeeld mogen dienen

Hiermee is de kous voor mij af. Praat liever tegen mijn paarden en 'paardonvriendelijke' spaanse vrienden dan tegen dove oren. PB me gerust, maar niet meer hierover.

Haha! OK dan! ik heb het hele stuk gekwoot omdat er geen stukje van gemist kan worden. Ik heb al eerder gezegd dat ik het nou een twee drie niet zo zielig vind. Zo is het leven dames en heren. Anders niet. De MENSEN die dit werk doen hebben nou ook niet het beste baantje van de wereld en net als huerticilla zegt leven die onder net zulke erbarmelijke omstandigeheden als de ponys. Ik ken bedrijven in nederland waar de paarden het slechter hebben