kosten zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:11

Van Dale zegt:
Kordaat; zonder aarzelen..

Ook je conclusie dat jij de enige bent die vind dat paarden als individu behandeld moeten worden trek je zelf. Gebaseerd op??? Mij niet vragen, want ik haal het er niet uit.
De vraag van TS is simpel, hoe veel kost het in het algemeen en hoe lang duurt het voordat ze er zelf op kan. Wees blij dat mensen die er geen ervaring mee hebben het laten doen en niet zelf aan de slag gaan. Je paard zadelmak maken is niet voor even, dat is voor het leven, laat het alsjeblieft aan iemand over die er ervaring mee heeft en dus beter kan aanpassen op de reactie van het paard.

En ja, er zitten zeker ook rotte appels tussen, maar dat is bij alles.

En zeker zijn paarden geen dingen. Ze leven en hebben gevoel, maar nogmaals, volgens mij is er hier niemand die dat beweert!

coshin

Re: kosten zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:17

Nogmaals.Ik geef mijn mening, ik zeg niet dat het zo moet gebeuren.een ieder moet voorzichzelf weten hoe en wat.Vanwaar die ophef, volgens mij zitten we allemaal op bokt omdat we van onze dieren houden toch??

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:21

coshin schreef:
Maarre mede Bokkertjes, Hoop dat jullie het ermee eens zijn, dat paarden geen dingen zijn , het zijn levende wezens met gevoel en karakter, die verdienen het respect en vooral eerlijkheid .wees eerlijk naar je paard toe en probeer de tijd te nemen voor het dier, alleen dan denk ik dat je echt een band opbouwt met hem/haar. Vertrouwen dat moet groeien, en ben van mening dat je dat moet verdienen.

Als ik dit terug lees denk ik bij me zelf wat een zeikerd, maar zo denk ik echt over mn dieren... sorry

Natuurlijk klets om daar sorry voor te zeggen.
Precies zoals jij denken een heleboel mensen over hun paarden. Zo behandelen vele mensen hun paarden. Maar er zijn nu eenmaal paarden die een uitzondering zijn (of dieren die door onkundigen verknoeid zijn) en dan moeten de anderen het oplossen.

Quote:Inderdaad, door strikt en kordaat te zijn.voor de aangevallende onder ons , mijn excuses voormij interpetatie van kordate aanpak.Dit bevat veel meer dan alleen het afranselen van het paard, Had dit ook niet zo mogen verwoorden. en mijn mening over hoe ik het liefst mijn paarden zadelmak maak valt blijkbaar niet in de smaak bij menigeen dus zal hier ook verder geen uitspraken over bokken...

Zo maakt iedereen zijn paarden het liefst zadelmak!
Verder aan TS, als ik jou was ging ik naar een paar adressen om eens te kijken hoe ze het doen. je kunt ook afgaan op de raad van mensen die je vertrouwt en die weten waar ze over praten wat paarden betreft, ervaring hebben dus.
Edit: de prijs varieert, van E100,= per week, 500,= per maand. En duurder kan ook nog, maar hoeft niet persé beter te zijn.
Zelf eerst eens gaan kijken zou ik in ieder geval wel doen.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 18-03-11 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:33

anneliesdj schreef:
PercyLeen schreef:
Herman Koorman is 1 vd bekendste hier

Een van de 2 bekendste :+
Ik snap niet hoe hij en Gert zo naast elkaar bedrijf kunnen voeren, of ze zijn de bekendheid al voorbij en trekken volk uit het hele land, dan maakt het weer niet uit of je buurman het ook doet :P

:') als je er zo eens over gaat denken is de situatie best wel hilarisch.

Ik heb 1 vast adres voor wie ik beleer, en die betaald mij 150 euro pm voor een pony en 175 voor een paard. Hiervan gaat 50 euro naar mij en de rest betaal ik aan mijn ouders voor stalling, omdat ik dan ook gewoon een pensionklant ben. Echter kan ik het haast niet voor dit geld doen dus ik ga, wanneer de eigenaar met een nieuwe komt, toch voorzichtig brengen dat ik omhoog ga met de prijs

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:38

logisch mistid :)
ik ben nu 20 en doe het aan huis, ik vraag 25 euro per keer per paard, gemiddeld willen mensen dat je 3 keer per week komt, dus verdien ik dan 75 euro in een week zeg maar, maar hier gaan nog wel benzinekosten etc van af naar mijn ouders, en per 25 euro natuurlijk die 19% btw...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:53

coshin schreef:
Je kan hem beter naar iemand brengen die voor zichzelf werkt en die niet commercieel is. die doet het met gevoel en niet met dominantie je hebt paarden mensen en mensen met paarden ..Degene die zoveel geld vragen denken niet aan het paard maar aan het geld.

Of ben ik nu heel negatief??

Als iemand het puur voor het geld zou doen, dan kan diegene beter een ander beroep kiezen... :o

Een paard spiegelt bij het zadelmak maken meestal zijn begeleider. Als die denkt `help, we gaan draven`, dan denkt het paard ook `help we gaan draven`.
Daarom is het voor mensen die weten dat ze op dat vlak wat onzeker kunnen zijn beter om ze naar iemand te brengen die er wat geld voor vraagt en die van zichzelf weten dat ze goed kunnen uitzitten en dat daardoor ook naar het paard uitstralen. Zoiemand geeft een paard veel meer rust als iemand die weken blijft longeren en twijfelen of er een volgende stap gezet kan worden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:17

Coshin, volgens mij moet je leren iets tactvoller te reageren en niet zo flauw te doen naar andere :o
jij opent een discussie met dit soort uitspraken, als mensen daar op ingaan kun je wel roepen: "ben hier klaar mee", "ik verdwijn uit dit topic" etc...
maar dat betekent niet dat er niet meer gereageerd mag worden :)
als je geen reacties wilt, of geen discussie wilt dan moet je of niet meer dit soort uitspraken plaatsen of je moet je beter inlezen in het op en geen domme opmerkingen maken :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:19

mistid schreef:
Ik heb 1 vast adres voor wie ik beleer, en die betaald mij 150 euro pm voor een pony en 175 voor een paard. Hiervan gaat 50 euro naar mij en de rest betaal ik aan mijn ouders voor stalling, omdat ik dan ook gewoon een pensionklant ben. Echter kan ik het haast niet voor dit geld doen dus ik ga, wanneer de eigenaar met een nieuwe komt, toch voorzichtig brengen dat ik omhoog ga met de prijs

Bij de meeste pensionstallen ben je al meer kwijt en dan wordt je paard nog niet eens buiten gezet :P
Als je 5x per week, incl verzorging ben je zeker een uur bezig, dan verdien je dus 2,50 per uur, das best goedkoop :=

Coshin hoe oud ben je?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 18-03-11 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:25

ik heb toevallig 1 van mijn paarden 3 week geleden weggebracht om zadelmak te maken,en ik ben 375 euro kwijt per maand. het is een kleine stal en we mochten ook eerst even langs komen om te kijken,en als ik langs wil komen ben ik van harte welkom.dat gaf mij een goed gevoel en het gaat ook erg goed.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:30

Coshin, iets volwassener reageren kan geen kwaad. Ik vroeg me ook al af hoe oud je was na de opmerking over het topic 'spuit elf'.

Pfoe, Mistid, ik kan mijn paarden misschien net houden voor 150 euro per maand. (Ik heb ze aan huis.) Voor mij zou het niet te doen zijn om ze voor zo'n bedrag zadelmak te maken / in te rijden als daar de stalling nog bij zou komen.

De prijs die ik vaak tegenkom voor het trainen / inrijden is 600 euro per maand. Voor het zadelmak maken (eerste weken) gelden meestal hogere tarieven, in verband met het risico. Zelf zit ik op de helft als iemand een paard bij mij stalt voor het zadelmak maken en inrijden. Dat is inclusief alles. Ruim in het voer, buiten, naast gras ook altijd hooi. Ik heb ze alleen niet klaar in drie weken. :n Onder zadelmak maken valt bij mij de gehele basis van een paard, dus ook verkeersmak (incl spoorwegovergang, industrieterrein, etc.) en bosmak met een klein beginnetje van het springen, zodat je in het bos in nood ook een in de weg liggend boomstammetje kan springen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:33

_Lorette_ schreef:
De prijs die ik vaak tegenkom voor het trainen / inrijden is 600 euro per maand. Voor het zadelmak maken (eerste weken) gelden vaan hogere tarieven, in verband met het risico. Zelf zit ik op de helft als iemand een paard bij mij stalt voor het zadelmak maken en inrijden. Dat is inclusief alles. Ruim in het voer, buiten, naast gras ook altijd hooi. Ik heb ze alleen niet klaar in drie weken. :n Onder zadelmak maken valt bij mij de gehele basis van een paard, dus ook verkeersmak (incl spoorwegovergang, industrieterrein, etc.) en bosmak met een klein beginnetje van het springen, zodat je in het bos in nood ook een in de weg liggend boomstammetje kan springen.

Dat is ook hoe ik ze het liefst aflever; klaar voor een recreatieve ruiter.
Spoorwegovergangen en industrieterreinen heb ik hier niet maar ik zoek wel de rare situatie's op en een sprongetje is standaard, ook bij dressuurpaarden, een sprongetje op zijn tijd houd de geest wakker :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:38

anneliesdj schreef:
_Lorette_ schreef:
De prijs die ik vaak tegenkom voor het trainen / inrijden is 600 euro per maand. Voor het zadelmak maken (eerste weken) gelden vaan hogere tarieven, in verband met het risico. Zelf zit ik op de helft als iemand een paard bij mij stalt voor het zadelmak maken en inrijden. Dat is inclusief alles. Ruim in het voer, buiten, naast gras ook altijd hooi. Ik heb ze alleen niet klaar in drie weken. :n Onder zadelmak maken valt bij mij de gehele basis van een paard, dus ook verkeersmak (incl spoorwegovergang, industrieterrein, etc.) en bosmak met een klein beginnetje van het springen, zodat je in het bos in nood ook een in de weg liggend boomstammetje kan springen.

Dat is ook hoe ik ze het liefst aflever; klaar voor een recreatieve ruiter.
Spoorwegovergangen en industrieterreinen heb ik hier niet maar ik zoek wel de rare situatie's op en een sprongetje is standaard, ook bij dressuurpaarden, een sprongetje op zijn tijd houd de geest wakker :)

ik ook, maar dit ligt natuurlijk ook aan de eissen van de eigenaar.
het liefste maak ik ze mak, neem ik ze een keertje mee naar buiten, spring ik er een keertje in de bak mee maar neem ze ook mee naar het crossterrein hier in de buurt, waar een paar simpele natuurlijke sprongetjes staan :)
erg leerzaam voor de paarden :))
maar zoals ik al zei, als de eigenaar alleen maar een paard wil die het zadel kent, de ruiter kent en de 3 basisgangen dan doe ik dit natuurlijk niet :o

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:43

anneliesdj schreef:
mistid schreef:

Bij de meeste pensionstallen ben je al meer kwijt en dan wordt je paard nog niet eens buiten gezet :P
Als je 5x per week, incl verzorging ben je zeker een uur bezig, dan verdien je dus 2,50 per uur, das best goedkoop :=

Daarom. Voor de eerste 3x krijg ik altijd 20 euro extra, dan kom ik naar hem toe en brengt hij me weer thuis. Hij doet wel zelf het voorwerk zoals een paar keer longeren, hoofdstel, een keer een zadel erop en als hij goed gemutst is gaat hij er ook nog zelf opzitten (meneer is +- 60 jaar, geniaal!).
Maar anderzijds, ik vind het leuk om te doen en leer er zelf ook weer van, wil het ook niet meer als hobby maken want ik vind het geen vrouwenwerk en ik ben natuurlijk ook nog best jong.

Ik maak ze zover klaar dat ze een B proef kunnen lopen. De springpaarden ook wat springen en dressuurpaarden wat balken zodat ze afwisseling hebben. Grootverkeersmak worden ze hier ook wel, wonen op een boerderij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:39

coshin schreef:
maar als je wilt weten waarom ik van mening ben dat alle paarden op een vreedzame en eerlijke manier zadelmak gemaakt moeten worden ... is dit mijn onderbouwing : er zijn teveel mensen die de paarden op een heel dieronvriendelijke manier proberen te breken(psychisch) en ik denk, wanneer er meer mensen zijn die zoals gert of herman te werk gaan.. de tak van zadelmak maken een beter imago krijgt.

Dus eigenlijk vind je die manier van Herman zo slecht nog niet?
Er zijn overal rotte appels te vinden, ook onder mensen die zadelmak maken, dat zal niemand ontkennen.
Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden en zoals Herman en Gert het aanpakken is mijn manier ook niet maar het lijkt me ook geen verkeerde manier, hoewel ik wel denk dat dit niet voor alle paarden de beste manier is, net zogoed al mijn manier niet voor alle paarden zal werken.

naatzanen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 17:41

haha dus als ik alle minder relevante informatie weg haal dan is het heel normaal om tussen de 500 en 600 euro per maand te betalen en moet het mogelijk zijn om er dan mee te stappen, draven en galopperen (na die maand) Klinkt mij heel reeël: paard binnen een maand goed zadelmak voor dat bedrag.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:45

Persoonlijk vind ik binnen een maand wel snel hoor, ik zou minimaal 4 weken aanhouden.
Wat je paard dan kent is wel echt de basis; je kunt stap, draf en galop, er zit een rem en stuur op maar meer moet je dan niet verwachten.
Ik weet niet wat je paard al kent?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:53

Moderatoropmerking:
Zo, dit topic is geschoond van een heleboel offtopic geneuzel van een bepaalde gebruiker en de reacties daarop. Ik ga ervan uit dat het nu gewoon weer offtopic en informatief kan zijn.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:34

Wat ik weet van de vorige keer was hij met nog geen 3 weken klaar voor mij erop als ruiter. Ik betaalde toen €300,- voor de net geen 3 weken.
Ik had al wel het een en ander aan voorwerk gedaan, longeren, reactie op stemhulpen, hangen, zadel op, hoofdstel in.
Het echte voor het eerst erop heb ik ook gedaan en daarna voor het verdere inrijden, los gaan etc is hij weg geweest.
Dat zal met mijn nieuwe dame ook zo gebeuren, voorwerk tot zover ik het kan en veilig acht en daarna naar een stal voor het "grote" werk. (Of de eigenaresse van het paard wat ik nu rij moet er voor het eerst op willen, die heeft ook menig paard ingereden voor verschillende stallen)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:46

Heb vorige week mijn paard weggebracht om te laten beleren. Na 3 keer longeren zaten ze er al op. Ik ga er vandaag voor het eerst zelf op. Hij is zo ongelooflijk braaf, niet normaal, bijna eng (een keer moet toch die bom barsten denk je dan). Zijn buurman staat al een maand daar heeft nog geen zadel op. Dus het ligt zo aan het paard waar je mee aan het werk gaat.
Ik betaal 250 per maand pensiongeld en 150 voor het zadelmak maken. Ik laat hem zowiezo 2 maanden staan. Haal hem dan een paar maanden naar huis en breng hem in september weer voor 3 maanden weg. Ik krijg in die periode ook les en begeleiding bij het rijden met hem. Dat vind ik wel erg prettig. Het is toch een jong paard en ik ben zelf geen geweldige ruiter.

sannemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:33

mijn paard gaat binnenkort ook na een trainingsstal en ik betaal €600,- per maand.
ze rekenen ongeveer 6 weken. Dan is hij zadelmak en kan hij stap, draf, galop en halthouden.
Waarschijnlijk laat ik mijn paard iets langer daar staan zodat ik daar goede begeleiding krijg.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:37

Mijn paard is eergister weggebracht.

600 euro per maand. en ik heb zelfs nog korting ;)
ze wordt 5 x per week gedaan 1 uur. waarvan 4 x rijden en 1 x longeren met pesoa.
als ik der ophaal kan ze de basis: stap, draf, galop, nagevelijk en ontspannen over de rug met gebruik van achterhand.
halthouden etc.