Ganzenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 21:29

trekpaardluf schreef:
he?? wat een raare sport.. echt belachelijk.. hoe kunnen ze zoeits verzinnen...
hoe zien die paarden er uit?? wel gezond?

heb je misschien ook foto's?

Die paarden zijn allemaal in orde, de boeren verzorgen ze door het jaar goed en worden gewoon in het land gebruikt, en een aantal weken per jaar 'leent' een ruiter het paard van de boer, de boer loopt dan mee omdat die zen paard kent, en de ruiter trekt aan de gans.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:32

Seltje schreef:
Seraphim schreef:
Wat een ranzig 'sport', ik heb eens op die site gekeken en ik vind dit echt een onsmakelijke manier van vermaak. Wat is er in godsnaam leuk aan? :r

Dat het eeuwenoude traditie is, iedereen zich ladderzat drinkt en er echt wel sfeer in zit, maar toch vind ik het verschrikkelijk.

Ja dat snap ik, tradities zijn leuk en met dronken mensen is het altijd gezellig, dat ben ik met je eens. Maar de kop van een gans aftrekken? Daar zie ik de lol niet van in :n

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:46

WD-V -> PP

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:53

Sorry dit is ook niet mijn soort van vermaak. Ik had er vorige week inderdaad ook al een tv programma over gezien. Dat is toch niet meer van deze tijd??? Dat het folklore is en daarom zou moeten kunnen vind ik pure onzin. Er is in de loop van de eeuwen wel meer "folklore" afgeschaft.:D

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 13:24

Aukelizzy schreef:
Sorry dit is ook niet mijn soort van vermaak. Ik had er vorige week inderdaad ook al een tv programma over gezien. Dat is toch niet meer van deze tijd??? Dat het folklore is en daarom zou moeten kunnen vind ik pure onzin. Er is in de loop van de eeuwen wel meer "folklore" afgeschaft.:D

Zo dacht ik er dus ook over, ik moet zeggen dat ik er mee ben opgegroeid, maar begin er steeds meer en meer vragen bij te stellen, en eigenlijk is het echt walgelijk... van mij mogen ze het afschaffen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:00

Tja ik snap ook niet wat er zo leuk aan is.
Vindt het ook zo tegenstrijdig. We willen wat doen tegen dierenmishandeling en ja ik weet die ganzen zijn dood. Maar dat is toch gewoon een lomp voorbeeld voor de kinderen die erbij staan te kijken? Die denken hé wat leuk dat gaan wij ook doen. Tja weten hun veel dat het niet met levende dieren kan. In mijn ogen geef je zo als volwassen een erg slecht voorbeeld aan de kinderen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:37

Mijn god...

dit is dus een soort vermaak voor mensen ?? wat kan hier nou zo leuk aan zijn ?? ik snap dit soort mensen echt niet...
en ik vind het al helemaal sneu voor alle kindjes langs de kant, die er misschien een trauma aan over kunnen houden..

Dus iedereen drinkt zich ladderzat (ook leuk in bijzijn van kinderen), stappen op een paard, gaan rennen over de harde weg en trekken een ganzenkop eraf..

Goh en ik maar denken dat nederland DE grootste dierenliefhebbers van de wereld waren.. :n

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:12

Iehw! :r
Als ik de foto's zo zie.. 8)7

Maar de meeste paarden lijken er niet zoveel moeite mee te hebben..
dat s dan maar weer gelukkig!

maar die ganzen :r :r

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 12:04

M_hartje_M schreef:
Mijn god...

dit is dus een soort vermaak voor mensen ?? wat kan hier nou zo leuk aan zijn ?? ik snap dit soort mensen echt niet...
en ik vind het al helemaal sneu voor alle kindjes langs de kant, die er misschien een trauma aan over kunnen houden..

Dus iedereen drinkt zich ladderzat (ook leuk in bijzijn van kinderen), stappen op een paard, gaan rennen over de harde weg en trekken een ganzenkop eraf..

Goh en ik maar denken dat nederland DE grootste dierenliefhebbers van de wereld waren.. :n

Ganzenrijden mag niet meer in Nederland, wel in Belgie. En dan is de dierenbescherming hier in Belgie veel strenger als bij jullie... het lijkt vreemd

Maureen_M

Re: Ganzenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:05

Ja ik woon net aan de grens van Belgie...

Mhh ben ik toch zwaar teleurgesteld zeg... arme gansjes.. ik snap het vermaak niet

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:27

Ik vind het nogal middeleeuws. Dom vermaak voor de mens, ten koste van het dier. Anno 2011 zou je toch verwachten dat mensen wat meer respect voor dieren zouden hebben..

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:35

ziet er wel gezellig uit... op de gans na dan... dat ze zich koninklijk durven te noemen

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:08

Seltje schreef:
M_hartje_M schreef:
Mijn god...

Ganzenrijden mag niet meer in Nederland, wel in Belgie. En dan is de dierenbescherming hier in Belgie veel strenger als bij jullie... het lijkt vreemd

Ja idd, de mensen van Gaia beginnen over het minste al te zagen zoals bv. op een paardenmarkt dat er daar mensen zijn die de paarden in hun buik schoppen. Maar dan moeten ze is naar wedstrijden gaan kijken, daar vind je veel erger leed.
En dat ze aan zoiets ook niets doen ...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:23

Jezus bokt op zijn best.
Jullie zijn zeker nog nooit op een dressuurwedstrijd geweest??? Dat mag dan al helemaal afgeschaft worden, eigenlijk de hele paardensport wel als je het zo bekijkt.
Ok here we go.

1: Die gans heeft een prima leven gehad(kan het stukkie kip op jullie bord niet zeggen), is vervolgens snel en deskundig gedood. Als 'ie dood is merkt ie er toch niks meer van.

2: De meeste belgen staan lekker op het land te niksen en moeten idd een paar keer per jaar voor een of ander traditioneel evenement (dan wel strao, danwel dit) eventjes 3 uur werken. Nou jeetje wat erg. Als ik een buitenrit ga maken heeft paardlief ook wel eens 3 uur niks te eten hoor. En deze paarden mogen de helft van de tijd stilstaan, zijn stevige beesten zelfs als de ruiter blijft zitten hebben die daar heus geen last van.

3: Naar jullie mening is het walgelijk om aan een dode gans te trekken. Prima, niemand verplicht jullie om mee te doen. Maar dwing andere mensen dan niet om te stoppen. Ze vallen er toch niemand mee lastig?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:25

Vindt het wel een beetje een ranzige sport...
Maar goed ik ga wel mee met Miss_Malfoy. :j

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:30

In een woord: Vreselijk. Ik heb laatst beelden ervan op tv. gezien en ik vind het smakeloos :( . Tuurlijk die gans is wel deskundig al tevoren gedood maar waarom moet dan nog zijn kop eraf worden getrokken? Ziet er gewoon niet uit en getuigd niet van respect voor dieren! Middeleeuwse praktijken. Traditie of niet, dit hoort niet anno 2011, dat is mijn mening.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:29

troi schreef:
Tja, dit komt uit vroeger tijden, toen de mensen arm waren en geen vlees hadden was dit de manier om in elk geval 1 keer je gezin van vlees te voorzien en wellicht je kinderen van de hongerdood te redden..
Dan had ik ook een poging gedaan hoor ook met een levende gans. Liever de gans dood dan mijn kinderen..

Klopt, maar blijf me verbazen dat dit soort tradities in leven worden gehouden.. Nu is het niet zo 1,2,3 meer een kwelling voor de gans, maar het is wel erg onsmakelijk en jonge kinderen die aan de kant staan te kijken kunnen het idee krijgen dat dit dood normaal is.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:58

horse4fun schreef:
In een woord: Vreselijk. Ik heb laatst beelden ervan op tv. gezien en ik vind het smakeloos :( . Tuurlijk die gans is wel deskundig al tevoren gedood maar waarom moet dan nog zijn kop eraf worden getrokken? Ziet er gewoon niet uit en getuigd niet van respect voor dieren! Middeleeuwse praktijken. Traditie of niet, dit hoort niet anno 2011, dat is mijn mening.

Hier zit ook wel weer wat in :j

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:03

Hm we gaan weer terug naar de middeleeuwen op zich een interessante eeuw boogschieten de pest bourgondisch eten dwergwerpen ganstrekken en meer van dat soort zaken maar in een tijd van nu zeg ik bekeuren die idioten of gewoon wachten tot ze bezopen van ne boerenknol storten en dan van hoe kan dat nou het was altijd zon aardige man.
mensen zijn beesten en dieren zijn dieren

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:07

Gadverdamme wat vies :r

Vraag me eerlijk gezegd af wat voor niveau je hebt als je ladderzat op een paard gaat zitten om heel luguber een kop van een gans af te rukken....

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:13

Miss_Malfoy schreef:
Jezus bokt op zijn best.
Jullie zijn zeker nog nooit op een dressuurwedstrijd geweest??? Dat mag dan al helemaal afgeschaft worden, eigenlijk de hele paardensport wel als je het zo bekijkt.
Ok here we go.

1: Die gans heeft een prima leven gehad(kan het stukkie kip op jullie bord niet zeggen), is vervolgens snel en deskundig gedood. Als 'ie dood is merkt ie er toch niks meer van.

2: De meeste belgen staan lekker op het land te niksen en moeten idd een paar keer per jaar voor een of ander traditioneel evenement (dan wel strao, danwel dit) eventjes 3 uur werken. Nou jeetje wat erg. Als ik een buitenrit ga maken heeft paardlief ook wel eens 3 uur niks te eten hoor. En deze paarden mogen de helft van de tijd stilstaan, zijn stevige beesten zelfs als de ruiter blijft zitten hebben die daar heus geen last van.

3: Naar jullie mening is het walgelijk om aan een dode gans te trekken. Prima, niemand verplicht jullie om mee te doen. Maar dwing andere mensen dan niet om te stoppen. Ze vallen er toch niemand mee lastig?

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Echter, ik zag laatst een programma over dezelfde 'sport' in het buitenland. Daar doen ze het standaard met levende ganzen.
De repo die vorige week op tv was ging over de sport in Nederland, en hier is het nog niet zo lang verboden om het met levende ganzen te doen.
Ik vind het met al eerder gedode dieren wel oke (maar wel morbide). Maar wie heeft in godsnaam bedacht om deze sport uit te vinden?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:14

Verschikkelijk zeg.... Dat mensen hier aan mee doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:18

Tegenwoordig is de gans dood, vroeger deden ze dit met een levende gans!
Wat een lol he 8)7 8)7 8)7 8)7

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:40

Als de gans dood is moeten ze zelf weten wat ze ermee doen en dan snap ik best dat ze daar lol van hebben.
Maar als de gans nog levend is dan vind ik het echt zielig.
Die dieren laten lijden voor ons plezier.. Not done!
Voor die paardjes is het neit zielig mits er gewoon diervriendelijk mee omgegaan word gaan ze van 3 uurtjes met een ruiter op hun rug echt niet dood.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:57

_Covergirl_ schreef:
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Echter, ik zag laatst een programma over dezelfde 'sport' in het buitenland. Daar doen ze het standaard met levende ganzen.
De repo die vorige week op tv was ging over de sport in Nederland, en hier is het nog niet zo lang verboden om het met levende ganzen te doen.
Ik vind het met al eerder gedode dieren wel oke (maar wel morbide). Maar wie heeft in godsnaam bedacht om deze sport uit te vinden?

Doen ze dat ook nog in het buitenland met levende ganzen? :r Gatver! Idd. wat voor een niveau heb je om zoiets te verzinnen? Belachelijk! _-:(