als je daadwerkelijk aan het einde van de rit overwaarde hebt gemaakt en je hebt je hypotheek volledig afgelost (mensen verkijken zich hier nogal op, mooi we hebben 30 jaar een gedeelte aflossingsvrij en dan is alles van ons, nou mooi niet dan kan je gewoon weer een hypotheek afsluiten voor het overige gedeelte) dan hoef je dat niet te investeren in een ander huis is uiteraard belastingtechnisch wel voordeliger maar je kan het ook in andere dingen investeren.
Verder weet ik heel goed dat het plezier wat je ervan terug krijgt van de paarden aan huis hebt tegen het plezier van het staan op een pensionstal, maar ik heb het puur over het financiele plaatje dat mensen zich daar nogal op verkijken.
Tuurlijk kan je bepaalde dingen zo duur maken als je zelf wilt, pensionstallen kopen groot in en krijgen daardoor een leukere prijs wat in verhouding goedkoper is als dat een kleine prive stal zijn producten voor in koopt maar je ontkomt niet aan bepaalde dingen, als je paard 24/7 buiten staat is het uiteraard weer goedkoper als dat je ze s'nachts op stal hebt maar daarvoor in ruil krijg je weer andere kosten.
Normaal gesproken als je je paard zo zou voeren als op een pensionstal ben je wat dat betreft goedkoper uit als een pensionstal, maar hoeveel mensen gaan niet speciaal verhuizen voor de paarden zodat ze die aan huis kunnen hebben tja dan heb je een hele grote investering die zichzelf in principe nooit terug zal verdienen financieel gezien. en ja als je toch behoorlijk wat ruimte hebt zal je een paar pensionklanten kunnen nemen om zo de kosten wat te drukken maar hoe je het ook wend of keerd zolang je qua pensionstal niet groot word zal je eigenlijk nooit de (on)kosten eruit verdienen.
@anne, je zegt wel heel leuk als je de paarden aan huis hebt kan en ga je overdag vaker wat doen maar er zijn mensen die gewoon full time moeten werken en dan kan je niet tegen je baas zeggen sorry ik ga naar huis het is nu nog licht. en wat betreft het licht aan in stal in de winter, je doet het licht niet enkel aan met voeren maar je laat het licht al gauw een x aantal uur aan. bij ons in de winter is het licht tot 11 uur s'avonds aan (nu ook trouwens maar doordat het langer ligt is scheeld het al gauw een uur) dus je verhaal gaat niet op.
het mest afvoeren moeten wij nu hier in Drenthe ook voor betalen althans voorheen toen mijn vader dat allemaal regelde, ik heb mijn mond groot genoeg gehad en nu betalen we niks meer maar door veel paarden en dus veel mest hebben de boeren keuze en hoeven ze het niet van mijn relatieve kleine mest bult te hebben.
je eigen hooi maken is helemaal geweldig, wij doen het ook momenteel maar straks niet meer simpelweg omdat we dan niet genoeg weiland meer hebben. maar als je voldoende hooi eraf wil halen dat je het hele jaar kan voeren heb je nog best een redelijk stuk nodig dat houd in dat je het grootste deel van de zomer het land niet kan gebruiken voor de paarden en de gemeentebelasting moet ook gewoon betaald worden van het perceel wat toch al gauw over een hectare zit dus het hooi lijkt goedkoper maar is dat het wel?
Ik geloof trouwens niet dat pensionstallen slechtere kwaliteit kopen nu de prijzen stijgen.