is het wel voordeliger om de paarden aan huis te hebben?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:36

Ik vind het een heel herkenbaar verhaal, vooral dit gedeelte;

Dan woon je daar alles klaar, je bent gewend aan de vrij lage gas/water/licht rekening en dan huppa schiet omhoog want de paarden drinken erg veel, de paarden moeten wel eens gewassen worden, de paarden willen graag een lamp in de stal hebben nouja dat wil je eigenlijk zelf want in de winter wil je s'avonds ook wel eens je paard zien om te poetsen of wat dan ook. de prijzen van het voer schieten ook gigantisch de lucht in, een zak brok is al gemiddeld met een euro omhoog gegaan en dat is slechts het begin het stro is verdubbeld en het hooi idem dito jaja allemaal dingen die wel betaald moeten worden en noodzakelijk zijn voor het paard.

Ik denk dat we nog steeds als je puur kijkt naar wat je betaald voor brok, vlas en hooi nog wel goedkoper uit bent maar alle bijkomende kosten en ook kopzorgen die je erbij krijgt, opeens kom je allerlei dingen tegen waar je nog niet zo snel bij stil hebt gestaan en ik haal toch sneller de dierenarts erbij omdat je zelf nog niet goed kan inschatten wanneer wel en wanneer niet perse noodzakelijk. De verplichting die je hebt om 4x daags te voeren (jaaa, kan wel minder maar als je het doet wil je het ook goed doen) elke dag weer de stallen doen. Als je een dag geen zin hebt, pech want ze zijn nou eenmaal van jou afhankelijk. En ik mis ook wel eens de gezelligheid van een pensionstal. Naar anderen kijken met rijden, beetje bijkletsen. Het is niet alleen kommer en kwel op een pensionstal vind ik hoor.

Ik vind het machtig mooi als ik uit het raam kijk en ze alledrie zie staan of als ik de rijbak helemaal voor mijzelf heb en lekker in het zonnetje aan het rijden ben maar soms als het slecht weer is en ik totaal geen zin heb om weer alles te doen dan denk ik wel eens dat op een pensionstal staan waar lekker alles voor je gedaan wordt ook helemaal niet zo gek is......
Ik sluit niet uit dat dat ooit weer gebeurd. Maar goed, of als het zover is ik er dan weer aan zou kunnen wennen ze niet aan huis te hebben en alles zelf te beslissen.....

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:38

Ik heb zelf jarenlang op en neer gefietst omdat ik geen parden aan huis had. De kosten waren laag, het was gezellig, maar ik heb het nooit gemist later! Het is bijzonder prettig om je paarden te kunnen voeren en houden zoals je dat zelf wilt. Het voer en strooisel is het duurste niet(ong. 100 euro/ mnd) maar wat betreft onderhoud van de rijbaan en het weiland(bemesten!), dat is aardig wat. De mest moet ook worden afgevoerd en wij hebben alles in grote balen, dus daar heb je een trekker of een shovel voor nodig.En opslagruimte. Je moet ook je eigen hindernissen hebben als je wilt springen en als je niet zelf stallen kunt bouwen, dan kan het aardig oplopen. Maar wij hebben in de zomer de veulens voor het huis in de wei lopen! Onbetaalbaar! Daar kan geen vakantie tegen op, voor mij tenminste niet.
Maar ik weet wel dat iemand die niet met het paardenvirus besmet is, ons voor gek verklaart. En ze hebben groot gelijk. Maar ik hoef niet naar een woonwijk. Het is dus maar net wat voor keuze je zelf maakt.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:39

Even een vraagje tussendoor,, Wij wonen op een boerderij, en we krijgen waarschijnlijk binnenkort ook een pony/paard, maar mijn tante wil al heel lang een paard, ze heeft er ook al een op het oog, en het liefst wil ze em bij ons stallen. Is €130 euro dan een redelijke prijs? Of is dat te goedkoop, want we moeten dan ook een stalling maken,(in de oude koeienstal is daar wel plek voor) maar dat kost wel extra veel geld...

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:42

Ik vergeet trouwens nog wat. Ik werkte altijd fulltime maar dat red ik nu niet meer. Tenminste als ik niet helemaal iedere dag tot laat in de avond aan het werk wil zijn.
Ik werk nu 29 uur en dat is meer dan genoeg. Liever nog minder maar dan is het niet meer te betalen.

En dat mensen je voor gek verklaren dat hoor ik zo vaak.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:44

Voor mij is het sowieso goedkoper.
Nu ik mijn paardje thuis heb staan is ze niet meer hoefbevangen geweest omdat ik nu zelf kan beslissen wat, wanneer en hoeveel ze te eten krijgt.
Dat scheelt een boel (DA) kosten per jaar.

Ik heb het geluk dat mijn schoonvader hooi heeft en ik kuil heb van mijn eigen land (=15E per baal van 450 kilo, incl maaien/3x schudden/balen).
Nu heb ik er 2 staan, waarvan 1 drachtig. Deze krijgt merriebrok bijgevoerd.
De kosten zijn nu voor mij 75/100 per maand.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:01

het hangt echt af van de situatie en wat je met je paard doet.
bv ik sta gestald voor 150 euro, kale stal en gebruik accommodatie. Dus alles zelf te doen/regelen.
als ik dit uitreken zit ik gauw aan een 300 euro /maand, want er komt bij: 30-40 euro onbeperkt hooi, 50 euro strooisel, 50 euro krachtvoer (sportmuesli, spelt en grasmix +/- 2.5kg/dag)
mijn vriendin huurt een weiland van 1.5hectare met 2 stallen voor 200 euro/jaar vlakbij haar en mijn thuis. Dus als ik niet veel met mijn paard zou rijden is het goedkoper mijn paard bij op de weide te zetten en al de rest hetzelfde houden (voerbeleid en stalling). maar moest ik dit doen en toch veel rijden (minimaal 3x/week, liever 5x) en moet een piste gaan afhuren in de winter en andere wagen kopen en een trailer, tja dan ben ik goedkoper uit met 150 euro stalgeld...

MAAR als je zelf een piste moet aanleggen, stallen bouwen, omheining, ... dan ben je ook een serieuze hap uit je budget kwijt...
En als je speciaal een ander woning moet voldoende grond moet gaan kopen al helemaal

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:08

Ik heb zelf geen flauw idee wat water en licht extra zou kosten. Je hebt dan natuurlijk ook het voordeel dat als je paarden aan huis staan, je over het algemeen vaker overdag aan de slag gaat, of in ieder geval wanneer het nog licht is buiten. In de winter zullen de lichtkosten dan wel wat omhoog schieten, maar in principe heb je het licht alleen nodig als je gaat voeren e.d. De water rekening gaat natuurlijk wel flink omhoog. Paarden drinken immers veel. Je zou ook eventueel water op kunnen pompen, maar kan me er alles bij indenken dat je leidingwater een veiliger idee vind.

Wij staan nu op een stalling waar je in principe alleen voor de stal en kuil betaald, daar betaal je 150 euro voor. Daarnaast komen alle kosten extra nog.
Ik denk dat als je inderdaad het water en licht erbij telt, dat je uiteindelijk niet veel goedkoper uit bent dan waar ik bijvoorbeeld nu sta. Maar je bent natuurlijk wel goedkoper uit dan wanneer je op een dure pensionstal zou staan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:14

Bij een pensionstal betaal je voor service en faciliteiten. Dat hoeft thuis niet. Dat kan schelen. Maar, grotere stallen kunnen groter inkopen (losse brokken voor silos, 1000 kilo balen hooi etc) en opslaan= goekopere aankoop.
Veel vergeten in hun berekening van paarden thuis water en electra mee te nemen. Slootwater is in de meeste gevallen absoluut niet geschikt. Wil je slootwater of grondwater of een bron gebruiken, laat het water dan keuren. Als je een paard voor de nacht op stal hebt, gebruik je toch 'savonds en 'smorgens (in de winter) licht.
Voor mij maakt het ongeveer 20 euro per maand uit, pension of thuis. Ik heb een tijd beide gehad, heb nu alleen nog de hengst in pension. Die had ik vorig lang weekeinde thuis en dan bedenk ik toch hoe makkelijk het is om hem in pension te hebben. Ik zit nl niet echt rustig en ga regelmatig kijken.
Het heeft allebei zijn voor en nadelen. De kosten zijn voor mij niet echt doorslaggevend.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:15

Het voordeel van thuis staan is tijd (en ook geld).
Ik hoef niet meer 2 a 3x per dag naar mijn paarden wat ook weer brandstofkosten bespaard.
Ook was het in de vakanties van de kids een "probleem" om 's ochtends de paarden gevoerd te krijgen.
Nu loop ik even naar buiten en ik kan evt zo mijn bedje weer in.

Chaos

Re: is het wel voordeliger om de paarden aan huis te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:16

Nou, wij hebben de paarden aan huis, en ja, het is iets voordeliger. Nu kunnen we er 11 aanhouden, hadden we naar een pensionstal gemoeten dan hooguit 3. Dat wil niet zeggen dat we het makkelijk hebben. Je bent dag en nacht bezig. Je hebt nooit vrij en het werk is nu eenmaal nooit klaar.

Als je dat wilt, dan is het de ideale oplossing, ik zou zelf niet anders willen.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:19

financieel is het voor mij wel goedkoper, heb er nu 5 ponies en die zou ik niet anders niet kunnen betalen.
Maar heb er nu natuurlijk veel meer werk van. Weilanden controleren palen vervangen drollen opruimen mestrijden etc.

Doe het met plezier en vind het helemaal niet erg als ik niet aan het rijden toe kom.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:20

Op vakantie gaan is en blijft een probleem natuurlijk als je je paardjes thuis hebt staan.
Dit jaar gaan we (net als vorig jaar) niet op vakantie.
Wel hopen we een weekendje/midweekje we te kunnen, maar dan komt er waarschijnlijk een vriendin in huis die de beesten (paarden/honden/katten/konijnen/cavia) verzorgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:25

Het is inderdaad veel werk en rijden doe ik minder, maar vind het heerlijk om altijd buiten te zijn. Moet er niet aan denken dat ik alleen bij mijn paard kom om te rijden. Maar goed, ik heb makkelijk praten, manege om de hoek waar ik de mest mag brengen en waar ik kan rijden. Paardjes staan op vlas, moet alleen steeds hooi ophalen enzo, dat is soms lastig. Maar moest ik een pensionstal betalen voor mijn jaarling en merrie, kon ik het ook niet betalen, zo simpel is het (heb uiteraard spaarpotje voor noodgevallen!).

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:56

bemesten wordt bij ons door de loonwerker gratis gedaan,soms krijgen we zelfs geld toe,want ze zijn graag de mest kwijt.Onze eigen mest gooien we op een aanhanger en brengen we 1 x per week naar de tuinder,kost ook niks.Kwestie van de dingen ff goed regelen.
Stallen en wei zijn degelijk gemaakt,dus ook bijna geen onderhoud.Ik weet eigenlijk alleen niet wat ik aan water en licht kwijt ben.
Daarnaast is eigen zeggenschap voor mij onbetaalbaar.Ik heb samen met mijn zus een grote pensionstal gehad ( 43 paarden) dus die 3 die ik aan huis heb staan is een makkie.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:10

Ik denk dat het dan inderdaad ook ligt aa de ongeving waar je woont. Als je je mest kwijt kan bij de plaatselijke tuinder en je de melkveehouder van verderop kan vragen of hij zijn mest uitrijd over je land, bespaart dat je al een hoop moeite. Hier in de randstad zou ik niet weten waar ik -zonder er de hoofdprijs ervoor hoever te betalen- mijn mest kwijt zou moeten..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:19

Ligt er helemaal aan wat je thuis hebt. Als ik zie wat ik nu heb als mijn paard op een ander staat en wat ik ervoor betaal ben ik toch zeker wel een stuk goedkoper uit dan als ik hem thuis zou zetten. Bedoel alleen al stallen bouwen, weide afmaken, bak afzetten end. Dan ben je toch zo een paard duizend euro lichter en je moet het blijven onderhouden en net als omheining als je lint/draad hebt moet je dat zo nu en dan vervangen, inzaaien, bemesten, inderdaad waar je de mest afvoert als zou dan niet overal een probleem hoeven zijn. Daarbij ben ik van mening dat 1 paard niet kan dus heb je minimaal 2 stallen nodig of schuilstal, maar ook weer meer kosten aan voer, hooi en stro. Tijd die je er insteekt tel je natuurlijk niet mee. Maar juist de kleine dingetjes kunnen weleens in de kosten lopen. Dus voor het geld wat ik nu betaal zou ik me paard echt niet aan huis willen.

Er bestaan ook best veel goedkope pensionstallen of particulieren en vaak sta je daar toch behoorlijk goedkoop terwijl je wel zo'n beetje alles hebt en zelf ook nog in de hand kan hebben in overleg is er ook best wat mogelijk en zeker particulier dus de voordelen van aan huis zou voor mij zijn dat als ik het raam uit kijk ik me paard kan zien maar voor de rest is er voor mij nu niet veel verschil.

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:33

Bah wij hebben onze twee paarden zelf ook aan huis twee nieuwe stallen.
hebben zelf ook een paard weiden.
VAn onze weides maken we zelf ons eigen hooi.
Stro kopen we ik grote hoeveelheden (stuk grond en pressen we dan ook zelf)
Het voordeel is dat vriend lief Hooi zelf kan keren Zelf kan hooien, en zelf kan pressen.
Een deel van het Hooi wordt ook verkocht en dees geld gaat dan naar onderhoud van de wei. (vetten en zo)
Een deel van het stro wordt dan ook verkocht. Dit klaar in botten.
Het voeder van de winter laat ik per 500 kilo brengen thuis.
Het enige wat ons wat geld kost is dat 1 van de twee paarden op vlas staat. Dees koop ik ook aan in grote pakken en dit per 21 pakken.
Hier mee kom ik gerust de hele winter mee rond. (het vlas dan wel is waar)

Het water komt uit een water put.
En dan nog eens de hoefsmid zijn alle twee beslagen.
en Da ook nog.
En deze kost prijs valt nog goed mee. En dit vooral omdat het hooi en stro zelf gedaan wordt. Als je dees idd moet gaan kopen. (wat ik ook dee voor ik mijn vriend heb leren kennen. Wonen nu wel al onder tussen 2 jaar samen)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:36

Het grote verschil is dat als je ze aan huis hebt staan, je huis sowieso meer waard is.
Een huis met voorzieningen voor paarden is op de markt sowieso meer waard als een zonder.

Dus qua investering is het duurder, maar de return is normaal gezien ook een pak groter.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:44

Stro en hooi is inderdaad duur geworden. Op de meeste pensionstallen kopen ze dan gewoon mindere kwaliteit om toch maar een beetje uit de kosten te zijn. Thuis kun je dit zelf bepalen. Vroeger stond mijn paard ook thuis en als ik de mogelijk had zou ik het gelijk weer doen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:45

Stro en hooi is inderdaad duur geworden. Op de meeste pensionstallen kopen ze dan gewoon mindere kwaliteit om toch maar een beetje uit de kosten te zijn. Thuis kun je dit zelf bepalen. Vroeger stond mijn paard ook thuis en als ik de mogelijk had zou ik het gelijk weer doen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:49

Hoe kom je erbij dat pensionstallen slechter inkopen? Dan tref je gewoon een slechte stal, het gaat ten alle tijden om het welzijn van het paard, daar hoort kwalitatief goed stro en hooi dus gewoon bij, ook al is dit dan een paar €meer.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:03

In de wei met een schuilstal aan huis is het veel goedkoper. Het ligt er maar net aan hoeveel luxe je wilt hebben. Kost my iig nog geen 50 euro per paard op het moment maar het kan zijn dat hier de prijzen anders liggen. Voor ca 150 euro had ik hooi voor de hele winter.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:26

Wij zijn fors duurder gaan wonen om de paarden aan huis te kunnen hebben. Ik dat een pension dan al snel goedkoper is.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 18:30

als je daadwerkelijk aan het einde van de rit overwaarde hebt gemaakt en je hebt je hypotheek volledig afgelost (mensen verkijken zich hier nogal op, mooi we hebben 30 jaar een gedeelte aflossingsvrij en dan is alles van ons, nou mooi niet dan kan je gewoon weer een hypotheek afsluiten voor het overige gedeelte) dan hoef je dat niet te investeren in een ander huis is uiteraard belastingtechnisch wel voordeliger maar je kan het ook in andere dingen investeren.

Verder weet ik heel goed dat het plezier wat je ervan terug krijgt van de paarden aan huis hebt tegen het plezier van het staan op een pensionstal, maar ik heb het puur over het financiele plaatje dat mensen zich daar nogal op verkijken.
Tuurlijk kan je bepaalde dingen zo duur maken als je zelf wilt, pensionstallen kopen groot in en krijgen daardoor een leukere prijs wat in verhouding goedkoper is als dat een kleine prive stal zijn producten voor in koopt maar je ontkomt niet aan bepaalde dingen, als je paard 24/7 buiten staat is het uiteraard weer goedkoper als dat je ze s'nachts op stal hebt maar daarvoor in ruil krijg je weer andere kosten.
Normaal gesproken als je je paard zo zou voeren als op een pensionstal ben je wat dat betreft goedkoper uit als een pensionstal, maar hoeveel mensen gaan niet speciaal verhuizen voor de paarden zodat ze die aan huis kunnen hebben tja dan heb je een hele grote investering die zichzelf in principe nooit terug zal verdienen financieel gezien. en ja als je toch behoorlijk wat ruimte hebt zal je een paar pensionklanten kunnen nemen om zo de kosten wat te drukken maar hoe je het ook wend of keerd zolang je qua pensionstal niet groot word zal je eigenlijk nooit de (on)kosten eruit verdienen.

@anne, je zegt wel heel leuk als je de paarden aan huis hebt kan en ga je overdag vaker wat doen maar er zijn mensen die gewoon full time moeten werken en dan kan je niet tegen je baas zeggen sorry ik ga naar huis het is nu nog licht. en wat betreft het licht aan in stal in de winter, je doet het licht niet enkel aan met voeren maar je laat het licht al gauw een x aantal uur aan. bij ons in de winter is het licht tot 11 uur s'avonds aan (nu ook trouwens maar doordat het langer ligt is scheeld het al gauw een uur) dus je verhaal gaat niet op.

het mest afvoeren moeten wij nu hier in Drenthe ook voor betalen althans voorheen toen mijn vader dat allemaal regelde, ik heb mijn mond groot genoeg gehad en nu betalen we niks meer maar door veel paarden en dus veel mest hebben de boeren keuze en hoeven ze het niet van mijn relatieve kleine mest bult te hebben.

je eigen hooi maken is helemaal geweldig, wij doen het ook momenteel maar straks niet meer simpelweg omdat we dan niet genoeg weiland meer hebben. maar als je voldoende hooi eraf wil halen dat je het hele jaar kan voeren heb je nog best een redelijk stuk nodig dat houd in dat je het grootste deel van de zomer het land niet kan gebruiken voor de paarden en de gemeentebelasting moet ook gewoon betaald worden van het perceel wat toch al gauw over een hectare zit dus het hooi lijkt goedkoper maar is dat het wel?

Ik geloof trouwens niet dat pensionstallen slechtere kwaliteit kopen nu de prijzen stijgen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:48

Pashdon, dat hangt dan idd erg af van je werkgever. Ik werk bijvoorbeeld in het onderwijs en het komt een aantal keer per week voor dat ik om 3 of 4 uur thuis ben. Dan ga ik meestal voor het donker is ;)
Het licht hangt ook helemaal af van je gewoonte. Ik zou het licht niet tot 11 uur aan laten staan als ik dan na ga hoeveel ik er voor moet betalen..

Zoals ik in mijn post iets zei over hoeveel je 'gewend' bent te betalen, geldt dat hetzelfde voor de luxe die je gewend bent. ;)