Manegepaardje kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_NaNe_

Re: Manegepaardje kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 12:30

Oké dat zal ik onthouden en zien wat ik ermee kan doen maar ik zie voor de moment niet echt een geschikte stal in die richting

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:40

Kan je niet vragen of je het paardje een tijdje kan lease voor je hem koopt?
Dan kan je bekijken of het je wel echt bevalt zonder dat alles gelijk voor jou is.
Geloof me ik heb een paardje gekocht in mijn examen tijd, absoluut geen spijt van, maar ik had toen echt geen geld en tijd voor andere dingen. Mijn maand salaris ging op aan stalling en sparen, vrienden zag ik nauwelijks door vele huiswerk etc en reistijd naar mn paard was ook flink. Nu heb ik een vaste baan, paard is verhuist naar 5 minuten van mijn huis af en ik ga regelmatig koffie drinken met mn vriendinnen.
Maar achteraf had ik zeker geen paard gekocht in mn studie tijd ;)
Het is super belangrijk dat je inderdaad een klik hebt met je paard (ik bedoel mijn paard heb ik in een half uur gekocht :o ) maar er komt gruwelijk veel bij kijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:42

_NaNe_ schreef:
Maar ik vroeg me dus vooral af: dat wegdrukken van de rug, sloom op cirkel, typische manegepaarden trekjes. Aan wat kan dat zoal liggen en is het dan te doen om er iets aan te veranderen.

Hier is zeker wat aan te doen, tenzij hij lichamelijke problemen heeft.
Ik raad dan aan om veel prive- les te nemen waar je dan natuurlijk qua kosten rekening mee moet houden.
Dat raad ik iig aan bij het kopen van je eerste paard trouwens ;). Paard kan veel veranderen door een andere ruiter en het is wel fijn als dat in positieve zin gebeurd. Helaas gebeurd het ook vaak in negatieve zin, doordat de ruiter onbewust eel fouten maakt en niet corrigeerd.
Als je bedenkt waarom het paard zijn rug weg zal drukken is vaak vrij logisch...stuiterende ruiters of/en niet passend tuig. Dat in combinatie met ruiters die teveel met hun handen rijden waardoor ze onbedoeld stimuleren om het hoofd omhoog te brengen ipv omlaag waardoor ze de rug ook hol "trekken".
Het slome komt vaak door te veel en grote hulpen van alle ruiters die dat nog moeten leren. De andere manegetrekjes weet ik niet.

Met een halve stal is het wel lastig om iemand te vinden die met rijden hetzelfde wil en kan als jij.
Dus als jij hem scherp aan het been maakt, kan de ander dat direct weer verknallen, zeker omdat je zelf nog veel moet leren is dat steeds corrigeren erg moeilijk.
Maar dat heeft niks met een manegepaard te maken.

Als het paard lichamelijk niets mankeerd, dan zie ik het verschil niet met het kopen van een manegepaard of een paard van een particulier.
Echter is het wel zo dat een manegepaard met papier op de rontgenologische foto's regelmatig afwijkingen (geen gebeken) vertoont, al kan een dierenarts je meer vertellen hoeveel risico die kan geven. Elke afwijking is anders en vaak in een combinatie geven ze pas echt risico. Beginnende atrose kan een goede reden zijn om het paard niet te kopen, maar er zijn nog zoveel andere afwijkingen waar menig paard nooit last van heeft en zal krijgen en die wel zorgen voor een gunstigere prijs. Een goedgekeurd mooi paardje met papier levert bij een particulier vaak meer op dan bij een manege, vandaar dat ik denk dat dat risico wat hoger ligt op.
Zeker een manegepaard zou ik ront. laten keuren, omdat hij intensief is gebruikt. Máár ook bij een paard van een particulier zou ik het aanraden, omdat je niets van zijn geschiedenis weet.

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 14:04

Bedankt voor de goede tips!
Meer tips zijn altijd welkom ;)

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:06

Ik zou het niet doen.
Zoek een bijrijdpaardje, zo hoef je niet iedere dag te gaan.
Geen kosten als die ziek is of iets aangeschaft moet worden.
En als je halve stal doet, moet je hem ook delen met een ander, dus principe blijft hetzelfde.
Je hebt misschien wat slechtere ervaringen, maar zo hoeft het niet bij iedereen te zijn.
En in jou situatie zou ik dat nog wel eens goed overwegen.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:03

Is het een mogelijkheid om het paard een paar maanden te leasen, zodat jij er alleen nog op rijdt? Je moet er dan wel flink wat tijd in steken, maar het kan je een teleurstelling besparen.. Zie je dan na bijv. een aantal maanden nog geen vooruitgang in de wijze waarop het paard loopt/beweegt, dan zou je ervoor kunnen kiezen om het paard niet te kopen. Succes met je keuze!

Caroline_Tor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:20

Ik raad dat zelf zeker niet aan. Meeste manegepaarden zijn volledig getraind om mooi achter elkaar te lopen en de voorgaande te volgen. Goed voor je eerste lessen mee te volgen, maar daar geraakt je naar mijn weten niet verder mee. Is mijn mening natuurlijk, maar ik zou persoonlijk halve stal doen met een eigenaarspaard. Leer je veel meer van bij en er rijden geen "100" verschillende ruiters op. :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:50

Caroline_Tor schreef:
Ik raad dat zelf zeker niet aan. Meeste manegepaarden zijn volledig getraind om mooi achter elkaar te lopen en de voorgaande te volgen. Goed voor je eerste lessen mee te volgen, maar daar geraakt je naar mijn weten niet verder mee. Is mijn mening natuurlijk, maar ik zou persoonlijk halve stal doen met een eigenaarspaard. Leer je veel meer van bij en er rijden geen "100" verschillende ruiters op. :)

waar haal je deze wijsheid vandaan?
het raakt kant noch wal. ;)

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:01

Er is niks mis met het kopen van een manegepaard. Ik heb een manege-ouwetje overgenomen en als je al ziet hoe die veranderd is sinds ik 'm heb. Dan kun je met een wat jonger paard nog heel wat bereiken. Een enkele ruiter op zijn rug, die wil investeren in goede (privé)lessen in plaats van allemaal verschillende ruiters van verschillende niveaus met verschillende rijstijlen maakt echt een hoop verschil uit. Laat je je paard een deel van de week toch in de manegelessen meelopen, dat gaat dat effect natuurlijk wel verloren, dat is logisch. Zo raken jij en je paard nooit op elkaar ingespeeld. Zoek dan liever een bijrijder die bij dezelfde instructeur als jij wil lessen.

Hou er verder rekening mee dat een paard is geen fiets is die je kan gebruiken wanneer je wil en kan wegzetten wanneer het even niet uitkomt. Een paard is een verantwoordelijkheid en een grote ook. Persoonlijk zou ik een manegepaard nooit op dezelfde manege laten staan. Gun zo'n dier een andere leefomgeving. En kijk ook naar wat goed is voor je paard. Een binnenbak is super en ik moet eerlijk toegeven dat ik die wel eens mis. Maar het weegt voor mij niet op tegen de vrijheid van lekker veel naar buiten kunnen voor het paard en zelf lekker kunnen doen wat je wil. Privé-instructie hoeft niet de hoofdprijs te kosten, gewoon goed om je heen kijken en andere mensen vragen wie hun instructeur is. En ga nog eens in de buurt rondkijken naar potentiële stallen, wie weet wat er nog meer te vinden is ;)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:05

Mijn huidige paar is ook 2 jaar manegepaard geweest :)
Heb er enorme lol mee,prachtig hoe ze openbloeien na hun manegetijd.
Bell staat nog steeds op de manege waar hij manegelessen liep,heb geen probleem ondervonden..
Hij staat nu nog soms met de manegepaarden op de weide & tis jammer om hem ergens anders te zetten omdat hij 2 jaar lang met die paarden geleefd heeft :)

Laat hem wel nachecken bij de DA & veel plezier :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:11

Wietsje92 schreef:
Ik denk dat het beestje nog meer op zou fleuren als hij gewoon in een totaal andere omgeving komt, waar hij lekker veel naar buiten kan enz.

Inderdaad, zo kom je ook meer uit die sleur.
Een manegepaard is ook gewoon een paard, maar ik zou hem van wel volledig kopen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:17

Wie zegt er dat ze op manege's niet naar buiten komen?
De mijne wàs manegepaard & staat nu nog steeds op de manege waar hij lessen liep.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:36

er zijn altijd voor en tegenstander (al klinkt tegenstander wel wat zwaar) van manegepaarden.
Ik persoonlijk vind het echt een ander paard dan een prive paard. Zitten vaak in een schulp, te vaak binnen of altijd binnen, te weinig sociaal contact of wat contact door wat trailiewerk en persoonlijk vind ik het rijden ook vaak onder de maat van de basis. Teveel goedkope brok, en te weinig ruwvoer, wat de 1,5-2% aan lichaamsgewicht dagelijks niet gaat halen.

Wellicht ben ik altijd op de verkeerde manege geweest.... en de voorstanders altijd op de juiste.

Maar heb in mijn "manegetijd" er aardig wat gezien door al mijn 11 verhuizingen. Maar zag er maar 1 die redelijk door de beugel kon. En dat was toen die tijd Oldenzaal.

Ik zeg niet dat ik nooit een manegepaardje zal kopen, want wil ooit wel een oud gediende een mooie dag geven. Maar echt kopen als rijdpaard,.. nee niet voor mij. Maar ieder zijn gevoel en mening daarover.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:55

maar is het net niet leuk om zo een in elkaar gekeerd manegepaardje te zien en laten openbloeien?
in mijn gevoel is dit voor een eerste paard ideaal, je kent het paard een beetje, en je kunt verder leren met een braaf paard, en na verloop van tijd kun je als ruiter samen openbloeien met het paard :)
kwa laten staan of niet: als het paard dagelijks minimum 4-8 uur buiten komt in een paddock/weide en met andere vriendjes, en je zelf de hand hebt in de hoeveelheid hooi,stro en voer ze verstrekken, zie ik er geen problemen in hoor ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:06

Knert schreef:
er zijn altijd voor en tegenstander (al klinkt tegenstander wel wat zwaar) van manegepaarden.
Ik persoonlijk vind het echt een ander paard dan een prive paard. Zitten vaak in een schulp, te vaak binnen of altijd binnen, te weinig sociaal contact of wat contact door wat trailiewerk en persoonlijk vind ik het rijden ook vaak onder de maat van de basis. Teveel goedkope brok, en te weinig ruwvoer, wat de 1,5-2% aan lichaamsgewicht dagelijks niet gaat halen.

Wellicht ben ik altijd op de verkeerde manege geweest.... en de voorstanders altijd op de juiste.

Maar heb in mijn "manegetijd" er aardig wat gezien door al mijn 11 verhuizingen. Maar zag er maar 1 die redelijk door de beugel kon. En dat was toen die tijd Oldenzaal.

Ik zeg niet dat ik nooit een manegepaardje zal kopen, want wil ooit wel een oud gediende een mooie dag geven. Maar echt kopen als rijdpaard,.. nee niet voor mij. Maar ieder zijn gevoel en mening daarover.

Gelukkig heb ik wat betere ervaringen. (al vind ik het altijd wel sneu hoe ze gereden worden)
Zelf heb ik nooit met mijn paard(en) op een manege gestaan, maar dan voornamelijk wegens de drukte en de toch wel vele onkundige bemoeierige mensen :Y)
Kopen van een manege paard heb ik toch vaak genoeg goed zien gaan in mijn omgeving. Sommige bleven staan op de manege en andere gingen na een poosje naar een andere stal (pension of naar huis)
Sommige paardjes daarvan heb ik wel op zien bloeien (vrolijker) en sommige bleven duidelijk zichzelf, maar werden wel beter gereden.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:07

HAW --> PP

GInaaDeXter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:35

ik zou hem zeker laten keuren ;D, maar als het een leuke klik is en hij goed is gekeurd gewoon kopen ;) Alleen zou ik hem ergens plaatsen waar hij naar buiten kan , dat is ook leuk voor het paard.

impossible_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:57

Heb er ook ervaring mee,
Ik heb 'm wel niet gekocht, maar ik huur hem al twee jaar,
Als ik nu kijk naar foto's van hem vroeger en dan bekijk hoe hij er nu aan toe is,
Je kan 'm haast niet meer herkennen !
Voor hij in manege stond was het een goed, werkwillig paardje,
maar wanneer hij inde manege moest werken werd het al snel iets HELEMAAL anders.
Hij is zeer snel veranderd, dus ik zou het je wel aanraden.
zoals de anderen al zeiden: laat 'm wel eerst keuren enzo. (:

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:59

Niks mis met manege ponies, ik heb zelf ook een ex manege ponytje :D
Ik zou echter geen "halve stal' doen zoals jij beschrijft ..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:05

wil je echt vooruitgang boeken met 't beestje, geen ''halve stal'' door de manegelessen zal hij gewoon weer bereden worden zoals het altijd bereden wordt.
overigens moet je imo wel voorzichtig zijn met 'n manegepaard. deze zitten vaak aan alle kanten vast en zijn stijf, worden vaak bereden met verkeerd tuig(wat rugproblemen kan veroorzaken) ik zou hem dus wel klinisch laten keuren.
je geeft zelf al aan dat hij ''sloom is op de circel'' en dus moeite heeft met buigen, dit is al 'n verkeerd teken. bedenk je ook dat bij de dierenarts/osteopaat de kosten behoorlijk op kunnen lopen.

Nabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:31

Als ik jou was dan zou ik eerst wat verder om me heen kijken. Er staan zo ontzettend veel paarden te koop en er worden zoveel bijrijders gezocht (in NL tenminste). Het kan natuurlijk best zijn dat dit manegepaard voor jou helemaal de ware is, maar als je verhaal zo lees, dan denk ik het toch niet helemaal. Uiteindelijk rij je een paard voor je eigen plezier (natuurlijk is het een mooi idee om een paard een 'beter leven' te bezorgen, maar als je er vervolgens niet mee kunt doen wat je graag zou willen..). Als dat vooral dressuur rijden is, dan moet je een paard zoeken waarmee de kans dat dat gaat lukken het grootste is (uiteraard binnen budget en passend bij de eigen capaciteiten). Het klinkt misschien wat hard. Maar waarom zou je dan een, zoals je zelf schrijft juist kiezen voor een '(soms) sloom en stijf' paard? Bij ons op stal staat een prachtig voorbeeld van een ex-manegepony die op oudere leeftijd nog in korte tijd naar het M is gereden. Maar het wordt wel moeilijk als die ook nog in de lessen blijft lopen...

succes!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:34

Caroline_Tor schreef:

Als het al zo zou zijn. Dan zou het juist voor heel veel ruiters goed zijn. Zo leer je namelijk zelf een paard te rijden.
Tuurlijk in de beginners lessen volgt alles elkaar mooi, maar daarna zul je toch echt zelf aan de bak moeten om ze goed rond te rijden en ergens leer je daar misschien wel meer van dan van een eigenaars paard dat alle knopjes al heeft en je alleen de juiste hulpen moet vinden.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:55

@Caroline_Tor: Die manegepaarden lopen echt niet alleen achter elkaar aan. Ik heb zelf ook een ex-manegepony gehad. Wat had ik een prachtige tijd met dat beestje gehad. Totdat ie iets kreeg met de benen en heb haar uit eindelijk inlaten slapen.
Ik zou het niet afraden. Alleen wel natuurlijk laten keuren en ik zou in jou geval op een andere stal gaan staan. Een nieuwe start is soms wel zo fijn!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:43

Tigra_ schreef:
Caroline_Tor schreef:
Ik raad dat zelf zeker niet aan. Meeste manegepaarden zijn volledig getraind om mooi achter elkaar te lopen en de voorgaande te volgen. Goed voor je eerste lessen mee te volgen, maar daar geraakt je naar mijn weten niet verder mee.

Wat een onzin. Als dat al het geval is, heb je wanneer je kan rijden dat er zo uit en geen last van - tenzij je dus niet goed kan rijden want dan heb je er wel last van, maar kun je er ook weer van leren. ;)

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:49

Ik raad het je zeker niet af, ik heb nu bijna 2 jaar geleden ook een manege pony gekocht. Deze was alleen al 24 en heb ik gekocht om zijn pensioen te geven. Hem hebben we verplaatst naar een stal waar hij de wei op kan en kan spelen. Die pony doet weer net of dat Hij 3 is en is heel erg opgeknapt.
Ook met rijden hij was inde manege niet voor uit te branden en nu loopt ie zeer fijn! heel voorwaarts gaat braaf mee naar het bos en dat soort dingetjes. Heb hem nu al wel effe niet meer gereden omdat ik echt te groot wordt en hij lekker mag chille! Heeft ie verdient naar 20 jaar trouwe dienst op de manege.

Maar ik zou wel heel erg opletten en hem zeker uit zijn ouwe omgeving halen. Vaak zitten die paarden op een manege in een sleur, en zodra je ze uit de sleur haalt. Het kan wel zijn dat ie dan even en paar dagen niet helemaal lekker in zijn vel zit maar daarna krijg je ehct een leuk paard.
En wat natuurlijk ook kan zijn dat ie omdat ie niet meer de beweging krijgt die die op de manege kreeg dat ie echt ondzettend wakker wordt en hij heel er veranderd.

Ik ben blij met de keus om een manege paard te kopen. Maar je moet dingen wel heel goed overwegen.
En ik zou hem niet voor de helf kopen zeg maar.. Werkt niet.. Je bent dan metiets bezig en de manege ruiter verpest het weerr.