Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) maar er komt gruwelijk veel bij kijken. _NaNe_ schreef:Maar ik vroeg me dus vooral af: dat wegdrukken van de rug, sloom op cirkel, typische manegepaarden trekjes. Aan wat kan dat zoal liggen en is het dan te doen om er iets aan te veranderen.
. Paard kan veel veranderen door een andere ruiter en het is wel fijn als dat in positieve zin gebeurd. Helaas gebeurd het ook vaak in negatieve zin, doordat de ruiter onbewust eel fouten maakt en niet corrigeerd.
Caroline_Tor schreef:Ik raad dat zelf zeker niet aan. Meeste manegepaarden zijn volledig getraind om mooi achter elkaar te lopen en de voorgaande te volgen. Goed voor je eerste lessen mee te volgen, maar daar geraakt je naar mijn weten niet verder mee. Is mijn mening natuurlijk, maar ik zou persoonlijk halve stal doen met een eigenaarspaard. Leer je veel meer van bij en er rijden geen "100" verschillende ruiters op.

Knert schreef:er zijn altijd voor en tegenstander (al klinkt tegenstander wel wat zwaar) van manegepaarden.
Ik persoonlijk vind het echt een ander paard dan een prive paard. Zitten vaak in een schulp, te vaak binnen of altijd binnen, te weinig sociaal contact of wat contact door wat trailiewerk en persoonlijk vind ik het rijden ook vaak onder de maat van de basis. Teveel goedkope brok, en te weinig ruwvoer, wat de 1,5-2% aan lichaamsgewicht dagelijks niet gaat halen.
Wellicht ben ik altijd op de verkeerde manege geweest.... en de voorstanders altijd op de juiste.
Maar heb in mijn "manegetijd" er aardig wat gezien door al mijn 11 verhuizingen. Maar zag er maar 1 die redelijk door de beugel kon. En dat was toen die tijd Oldenzaal.
Ik zeg niet dat ik nooit een manegepaardje zal kopen, want wil ooit wel een oud gediende een mooie dag geven. Maar echt kopen als rijdpaard,.. nee niet voor mij. Maar ieder zijn gevoel en mening daarover.
Alleen zou ik hem ergens plaatsen waar hij naar buiten kan , dat is ook leuk voor het paard. 
Caroline_Tor schreef:Ik raad dat zelf zeker niet aan. Meeste manegepaarden zijn volledig getraind om mooi achter elkaar te lopen en de voorgaande te volgen. Goed voor je eerste lessen mee te volgen, maar daar geraakt je naar mijn weten niet verder mee. Is mijn mening natuurlijk, maar ik zou persoonlijk halve stal doen met een eigenaarspaard. Leer je veel meer van bij en er rijden geen "100" verschillende ruiters op.
Tigra_ schreef:Caroline_Tor schreef:Ik raad dat zelf zeker niet aan. Meeste manegepaarden zijn volledig getraind om mooi achter elkaar te lopen en de voorgaande te volgen. Goed voor je eerste lessen mee te volgen, maar daar geraakt je naar mijn weten niet verder mee.