Afsponzen met warm weer

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:14

Ik spuit mijn paard na het rijden altijd gewoon met koud water af.
Niet gelijk nadat het zadel er af is, maar ik wacht meestal een minuut of 10 voordat ik ga afspuiten. Dan eerst de benen, daarna de rest van zijn lijf.

Hij blijft gewoon los staan en geniet er zichtbaar van! Ik zie dus ook geen probleem in afsponzen.

Wel gaat mijn paard altijd op stal na het afspuiten, niet gelijk de wei in. Nou zet ik hem toch overdag niet op de wei bij deze hitte hoor! Alleen 's avonds als de zon niet meer op de wei staat en er schaduw is.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:45

Als een paard erg warm en bezweet is, kan je het het beste afspuiten/afsponzen onder de nek, buik en achterbenen. Doordat een paard in staat is zichzelf te koelen, gaan de bloedvaten open staan en daardoor wordt de temperatuur van het lichaam omlaag gebracht. Als wij die plaatsen gaan natmaken, dat zijn de plaatsen waar de grote spieren lopen, gaan die bloedvaten dicht en gaat het koelen dus eigenlijk langzamer.

Nouvel

Berichten: 28585
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:51

Ik spoot Fie ook na het rijden altijd helemaal af, ze vindt het absoluut geen probleem, zelfs haar hoofd lukt aardig.
Nu met dat hele hete weer draai ik het ook nog wel eens om, omdat ze nogal gauw hoest wil ik niet elke keer als ze nog warm is de koude slang erop zetten (en warm water hebben we niet...).
Dan gooi ik 'r eerst na het rijden los zodat ze lekker kan rollen en ik m'n spullen op kan ruimen en uit kan mesten.
Voordat ik haar dan op stal zet spuit ik haar helemaal af, of alleen haar benen (en tussen 'r benen) en de rest borstel ik heel goed.
Inspuiten met vliegenspul en box in!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:26

Met dit weer is het niet goed om je paard nat op het heetst van de dag weer in de zon te zetten.
Dat water wat verdampt word eerst heel warm op het paard, niet echt lekker.

Ik spuit Maffick zelf wel af maar dan meestal aan het einde van de dag, tegen de avond, zodat hij niet met zn natte vel in de volle zon staat.

Met warm en koud water kun je heel lang klungelen.
Ik doe altijd koud,ook in de winter, als je je paard in de winter bv met warm water afspuit krijgt hij het eerst weer koud en moet dan zichzelf weer opwarmen, dit kost best veel energie.

Wanneer hij meteen met koud water word afgespoten is het even koud maar word daarna meteen warm.

vergelijk maar met je zelf, wanneer jij onder een warme douche wegstapt krijg je het eerst koud en daarna pas weer warm, als je onder een koude douche wegstapt maakt je eigen lichaamstemperatuur je meteen warm.

Je moet met koud water bij de achterbenen beginnen, dat is het verst van het hart af, dan krijgt idd het hart niet zo'n klap en kan het lichaam gelijdelijk aan aan de temperatuur wennen

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:44

ik spons Pepsi en Snow altijd s'avonds helemaal af, ik doe dan een paar druppeltjes pepermuntolie door het water heen, dat ruikt lekker en verkoeld ook gelijk de huid....
Ik doe het bewust in de avond omdat de paarden dan zelf ook niet meer zo ontzettend warm zijn (lijkt mij niet goed)....
Daarna gaan ze inderdaad lekker in het zand rollen...even denk ik dan toch...oooohh daar gaan mijn mooie schone paardjes Haha! ....maar ja, zij vinden het heerlijk en het weert ook de vliegen af!!

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:15

Het verdampen van het water geeft geen extra hitte hoor, het kost juist energie en gebruikt daarvoor warmte van het lichaam van het paard. het water wordt warm door het lichaam (en de zon) en verdampt en laat een koele huid achter...
Anders zou je zelf een frisse duik in het zwembad toch ook moeten bekopen met een hele hete huid?
Zweten heeft dezelfde functie, en aangezien het met heel warm weer vaak droog is, staat je lichaam haar kostbare vocht af, om je lichaam via de buitenkant te koelen...

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 04:22

Bij ons op stal was vorige week de dierenarts voor een paard met een zonnesteek(bevangen door de warmte) Hij gaf als dringend advies: niet je paard helemaal afspuiten en dan nat in de wei zetten. Maar of eerst laten drogen in de schaduw of op stal en dan weer in de zon of alleen inderdaad de benen en de onderkant van de buik en de onderkant van de hals afspuiten. Waarom, natte haren sluiten af en zo kan het paard zijn zweet(warmte) niet kwijt. Wel logisch eigenlijk, vergelijk het maar met je zelf als je in de zon met een regenpak aan gaat fietsen.....

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:29

Ik spons mijn paard altijd helemaal af ,hij gaat daarna op stal om te eten .. Nl. spons ik m niet meteen af als het zadel eraf is ,moet eerst mn spullen nog opruimen en daar ben ik vaak wel effies mee bezig Haha! Maar ik doe het gewoon met koud water

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:39

beautyfull_mickey schreef:
ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat dat niet goed is?
ik hoor wel vaker dat met warm weer je meteen de slang helemaal op ze zet een hartstilstand kunnen krijgen,maar of dat waar is Verward
.

Als het buiten warm is en je zet volop de koude slang op je paard, zou het kunnen dat het hartproblemen geeft.
Probeer maar eens zelf hoe het aanvoelt als je warm en "bezweet" bent en dan ijskoud water over je heen krijgt.
Ten eerste is het niet lekker
Ten tweede is het tempratuur verschil te groot.

Lauw water gebruiken eerst beentjes wat aan de tempratuur laten wennen en dan voorzichtig nar boven gaan en de rest van zijn lijf doen.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:39

Ik spons/ spuit mijn paard altijd af met warm water.

Dit om het temperatuursverschil op te vangen en als ik buiten ga droogstappen wordt het door de wind gekoeld.

Waardoor hij na afloop lekker koel aanvoelt.