Shetlanders sterk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:04

FlorisSam schreef:
borisfrits schreef:

hier ben ik het niet mee eens ik ben 1.50 en mijn shet staat het nog toe als een veel groter iemand er op gaat gooit hij die gene er echt af maar 1.60 kan ook nog als je maar onder de 50 kilo blijft en je shet het ook leuk vind

Shetlanders geven niet toe,
paarden zijn vluchtdieren,als ze toegeven dat ze dit niet aankunnen zijn zij de zwaksten en zullen ze gegrepen worden (in het wild).
rasshetlanders zijn tot 1,07,dan ben je met 1,50/1,60 behoorlijk fout bezig als je er dan nog op gaat zitten TE GROOT=TE GROOT en blijft gewoon te groot,als je echt wil rijden zoek dan een andere pony. Ik vind 45 kg op een shet toch echt de max.

Op 5 kg komt het nu ook niet :)
Laatst bijgewerkt door Rhine_ op 29-01-11 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:05

TheJokerr schreef:
Jullie moeten shetlanders niet overschatten ;)
merk wel in een paar reactier dat mensen dat wel doen.. en dat is natuurlijk niet de bedoeling..
shetlanders zijn niet specifiek gemaakt om op rond te hobbelen, maar gewoon voor het werk en als grasmaaiertje.., inrijden is natuurlijk een kwestie van slim handelen, heb je bijvoorbeeld een ondeugende hengst die heeeel bokkerig en schrikkerig is? dan eb je iemand nodig met ervaring maar toch een klein maatje.
eb je een pony die braaf is, alles toelaat en super luisterd naar hulpen? dan kun je zo iemand eruit pikken uit de creché of school

Shetlanders onder de 1m, (vind ik) zouden het niet lekker vinden om iemand op zich te hebben van 1.45 dit past gewoon NIET! en dat gaat gewoon niet, omdat ik weet dat mijn bredere shetlandermerrie iemand van 1.45 op zich heeft en dat nét past.. dus dat is absoluut geen gezicht :n

Nee?
Wist je dat boeren vroeger shetlanders fokten zodat ze er zelf op over het land konden rijden?
Dus geloof me, je moet ze ook niet ónderschatten ;)
Ik heb niet echt een maximum om erop te zetten, ik bedoel, ik ga echt niet iedereen helemaal wegen en opmeten die erop gezet wordt... Het 'plaatje' laat genoeg zien of het nog gaat of niet. Maar gelukkig heb ik een leuk nichtje van 6 met een dosis talent die er graag een rondje op doet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:07

Rhine_ schreef:
Op 5 kg komt het nu ook niet :)

Ja,en als dan kan er toch wel 5 kg bij op? om er daarna steeds weer 5 kg bij op te zetten,enzovoort.
45 kg is al zwaar genoeg voor een shetlander,vaak ben je daarna ook al veel te lang. :)

Rhine_

Re: Shetlanders sterk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:09

Ik houw het op 20% dat vind ik het duidelijkst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:14

Een shet kan maximaal 20 procent van zijn eigen gewicht dragen uitgaande van dat de shet gezond gewicht heeft, goede conditie is en verder ook geheel gezond is..
Dus bij een shet met met overgewicht moet je het gewicht van het maximale gewicht afhalen om het in evenwicht te houden, dus als je shet 10 kilo te zwaar is moet er 10 kilo van het gewicht van de ruiter af..

En bij een shet met onder gewicht het zelfde anders ga je dubbelop rekenen, en sleept de pony dus dubbel overgewicht mee, en dat is natuurlijk helemaal uit den boze.

Dus gemiddelt is dat voor een shet in goede conditie en goed gewicht:
tot 85 a 90 cm 25 kilo
89 tot 95 cm 30 kilo
95 tot 100 cm 35 kilo
100 tot 105 cm 40 kilo
105 tot 110 cm 40 tot 45 kilo
en 110 cm en groter 50 kilo hoewel dit meestal niet geheel shet meer is en is 50 dus niet aan te raden..

Dus het eigenlijk MAXIMALE op een shet zie ik volgens dit rijtje dus maximaal 45 bij een hele grote shet

De gewichten zijn excl zadel en degelijke. Dit moet je dus bij het gewicht van de ruiter optellen om te kijken of je nog onder het maximale gewicht blijft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-01-11 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:14

Ma een bv 1m 250 = 50kg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:17

250 kilo bij 1 meter stokmaat is zwaar hoor, dan heeft de pony waarsch. overgewicht.. :=

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:17

Breed gebouw is wat anders als zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:18

Even een sommetje voor de 20%
Mijn shet wordt geschat op 150kg
Als ze 150 weegt.
150:100=1,5
1,5x20=30kg
Lijkt me nog wel te kloppen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-01-11 22:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:20

Mijn shet is gewogen op 250.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:22

Rhine_ schreef:

Klopt, maar een breedgebouwde shet van 1 meter is bij gezond gewicht echt geen 250 kilo..
Ik heb een breedgebouwde shet van ongeveer 90 cm, en die is nog geen 150 kilo. Dan is voor die 10 cm meer, 100 kilo meer echt heel veel..

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:25

TheJokerr schreef:
Jullie moeten shetlanders niet overschatten ;)
merk wel in een paar reactier dat mensen dat wel doen.. en dat is natuurlijk niet de bedoeling..
shetlanders zijn niet specifiek gemaakt om op rond te hobbelen, maar gewoon voor het werk en als grasmaaiertje.., inrijden is natuurlijk een kwestie van slim handelen, heb je bijvoorbeeld een ondeugende hengst die heeeel bokkerig en schrikkerig is? dan eb je iemand nodig met ervaring maar toch een klein maatje.
eb je een pony die braaf is, alles toelaat en super luisterd naar hulpen? dan kun je zo iemand eruit pikken uit de creché of school

Shetlanders onder de 1m, (vind ik) zouden het niet lekker vinden om iemand op zich te hebben van 1.45 dit past gewoon NIET! en dat gaat gewoon niet, omdat ik weet dat mijn bredere shetlandermerrie iemand van 1.45 op zich heeft en dat nét past.. dus dat is absoluut geen gezicht :n

Hier ben ik het écht niet mee eens.
Het geheim van een goeie discussie is met argumenten komen ;)

Shetlanders kunnen max. 50 kg dragen. ;)

__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:27

Hangt er volgens mij vanaf. Maar een Shet kan meer dan je denkt hr ;)
PaardenliefJ schreef:
Hoeveel kilo kan een shet nou eigenlijk aan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:29

30SecToMars schreef:
Hangt er volgens mij vanaf. Maar een Shet kan meer dan je denkt hr ;)
PaardenliefJ schreef:
Hoeveel kilo kan een shet nou eigenlijk aan??

Misschien trekken op vlakke,harde ondergrond met gelijke bodem maar tillen is iets heel anders,daarin mogen ze helemaal niet veel op hun rug hebben. Jij kunt makkelijker 50 kg trekken dan 50 kg dragen.
Probeer het eens uit,je merkt het verschil goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:39

Rhine_ schreef:

Als een D-pony 320kg (netjes tot schraal qua conditie) weegt dan geloof ik nooit dat een shet die netjes op gewicht is 250kg weegt. 40cm kan niet slechts 70kg verschil uitmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:57

Ga ik even iets nieuws in de groep gooien, ik ben namelijk nog maar weinig shets tegengekomen die een gezond gewicht hebben...

XTsjetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:26

maar shetlanders hebben een hele sterke bouw.
dus ze kunnen meer houden dan je denkt.
want ik heb zelf ook een shet en daar rij ik ook op.
maar als ze mij niet kon houden dan had ie me er al lang afgegooit.
maar ze vind het leuk om op een velt te rennen en te gallopeeren.
anders deet ze dat niet. :o
Laatst bijgewerkt door XTsjetty op 08-02-11 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:28

shetlanders zijn heel sterk ik heb het vamidag gemerkt hij druke mij met mij zware gewicht zo de sloot in ik was een beetje nat maar ik leef nog en zij staat weer gewoon op wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:30

Ze kunnen meer trekken dan dragen. Net als jij.
Dus ja ze zijn sterk, maar nee, niet in de rug.

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:38

ja ze zijn sterk maar kunnen mij net dragen en ik ben ongeveer 50 kilo en ik zal niet veel zwaarder moeten zijn anders houd hij het niet maar het komt ook omdat hij hartklachten heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:39

50 is toch echt te veel voor een shet, zelfs voor een grote en al helemaal voor 1 die niet 100% gezond is..

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:43

nou hij houd het makelijkelijk en hij is te groot voor een schetlander dus en hij vind het leuk als we gaan rijden maar we stapen en draven aleen de rest kan hij niet aan

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:58

Een grote maat shetlander kan maximaal 50 kilo dragen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:02

Shanna schreef:
Een shet kan maximaal 20 procent van zijn eigen gewicht dragen uitgaande van dat de shet gezond gewicht heeft, goede conditie is en verder ook geheel gezond is..
Dus bij een shet met met overgewicht moet je het gewicht van het maximale gewicht afhalen om het in evenwicht te houden, dus als je shet 10 kilo te zwaar is moet er 10 kilo van het gewicht van de ruiter af..

En bij een shet met onder gewicht het zelfde anders ga je dubbelop rekenen, en sleept de pony dus dubbel overgewicht mee, en dat is natuurlijk helemaal uit den boze.

Dus gemiddelt is dat voor een shet in goede conditie en goed gewicht:
tot 85 a 90 cm 25 kilo
89 tot 95 cm 30 kilo
95 tot 100 cm 35 kilo
100 tot 105 cm 40 kilo
105 tot 110 cm 40 tot 45 kilo
en 110 cm en groter 50 kilo hoewel dit meestal niet geheel shet meer is en is 50 dus niet aan te raden..

Dus het eigenlijk MAXIMALE op een shet zie ik volgens dit rijtje dus maximaal 45 bij een hele grote shet

De gewichten zijn excl zadel en degelijke. Dit moet je dus bij het gewicht van de ruiter optellen om te kijken of je nog onder het maximale gewicht blijft.

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:08

Feit is en blijft dat een Shetlander een erg sterk ras is , maar meer geschikt om te trekken als om op te rijden.Ik vind 50 kg. al aardig veel voor een grote maat Shet .maar een karretje met 2 volwassenen erop trekken ze gemakkelijk, mits in goede conditie natuurlijk.