Jong paard kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: Jong paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:11

Hmm.. wat betreft klassering blijft het toch lastig.. veel paarden worden op eigen terrein
gestart... en als de vorige eigenaar Z+ winst is geweest mag ze met het volgende paard L1
starten en als ze 2x Z is geweest zelfs M of Z naar mijn weten? Haalt het een winstpunt denkt
de volgende koper oooh.. die heeft de B en L al helemaal doorgelopen.. dus dat is niet helemaal
waar..

Qua "ervaring" valt dus een hoop te ritselen....

En zoals ik al zei.. mijn vorige paard van 15 kon ik kinderen van 4 opzetten, ik kon er mee lezen
of schrijven maar als zijn 14 jarige bijrijdster er op ging zitten en een beetje L-niveau (liep Z2)
wou oefenen nam hij haar in de maling omdat ze niet consequent was en zag ze alsnog alle hoeken
van de bak. (gewoon een jolig paard dus)

Het brutaalste, meest aanhalige paard van stal kun je het beste laten staan.. ondeugende paarden
blijven ondeugend.. of ze nu 3 of 20 zijn.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:18

Absoluut geen groen paard kopen, dat levert meestal alleen maar problemen voor iemand die daar geen ervaring mee heeft en al helemaal voor je dochter.

Raadgeving: laat je bij de aankoop van een paard adviseren door een zeer ervaren instructeur of ruiter, die met je mee kan kijken. Anders koop je voor je het weet een paard dat heel leuk lijkt, maar achteraf toch anders blijkt te zijn of iets mankeert. Een ervaren iemand kan daar meestal doorheen kijken. Er wordt best vaak "gelogen" over een paard. En als je er eenmaal eentje hebt gekocht en daar gek mee bent, is het heel moeilijk om alsnog te besluiten dat deze weg moet omdat ie ongeschikt is. Dus vooral goed verkennen en beoordelen, zodat de kans op een miskoop zo klein mogelijk is.

Succes! Want een leuk en fijn eigen paard geeft veel plezier!

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:19

Sorry. wilde mijn vorige bericht aanpassen.
Laatst bijgewerkt door Marita op 28-01-11 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:21

Nog een raad:

Als je een paard hebt gekocht: ga dan op een stal staan waar meerdere paarden staan, zodat je nog eens om raad kunt vragen aan een ander. Want er komt best veel kijken bij het hebben van een eigen paard. En neem les om goed te leren omgaan met je paard, zodat er veel plezier aan kan worden beleefd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:25

Joh het kan zo van het paard zelf afhangen! Het is echt puur het karakter! je hebt zulke koele, jonge paarden! Denk dat het vooral belangrijk is dat je kijkt of het klikt met je dochter. Is ze al handig met paarden?
Het nadeel van zo'n jong dier is natuurlijk wel dat je hem gemakkelijk iets verkeerds aanleert. Dat zou voor mij de reden zijn om mijn kind van 8 op een iets meer doorgereden paard te laten rijden.

Ik ben benieuwd!

PS: even in je profiel gespiekt! Wat kan jij mooi tekenen zeg! Prachtig!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:00

svdijk86 schreef:
Hmm.. wat betreft klassering blijft het toch lastig.. veel paarden worden op eigen terrein
gestart... en als de vorige eigenaar Z+ winst is geweest mag ze met het volgende paard L1
starten en als ze 2x Z is geweest zelfs M of Z naar mijn weten? Haalt het een winstpunt denkt
de volgende koper oooh.. die heeft de B en L al helemaal doorgelopen.. dus dat is niet helemaal
waar..

Op eigen terrein starten? Heb jij de faciliteiten om elk weekend een concours te organiseren zonder ervoor van je erf te moeten?
En qua ervaring ritselen; TS gaat op zoek naar een recreatiepaard en niet naar een sportpaard wat op zijn 4e al M is. Als ze een paard van een particulier koopt en diegene heeft ermee gereden kun je er best vanuit gaan dat alle klassen normaal zijn doorlopen. De methode die jij noemt wordt vrijwel alleen gebruikt bij handelaren en sportruiters die een relatief jong paard goed verkoopbaar willen hebben, de kans dat TS dat tegenkomt lijkt me verwaarsloosbaar aangezien zij in een ander circuit zoekt.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:03

Ligt aan je ervaring, ik heb laatst een paard van net 3 gekocht en het is een draakje stijgeren bokken er vandoor gaan ze is als je geen ervaring hebt een onhandelbaar paardje :o

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:13

Het is heel afhankelijk van het karakter van het paard, en jouw ervaring.
Ik heb net een halfjaartje mijn eigen paard gekocht, een 7 jarige, met rustig karakter.
Ik ben nu heeeelll blij dat ik voor 'safe' ben gegaan.
Er komt heel erg veel kijken bij het hebben van een paard, wat je niet kan vergelijken met het hebben van een verzorgpaard.
En dan ben ik elke dag toch maar weer heel blij dat het beestje waar ik het allemaal voor doe heel lief is, en echt top opgevoed.
En natuurlijk loopt mijn paardje nog niet perfect, dus je blijft altijd wat te doen hebben.
En ik weet ook niet of ik mijn 8 jarige dochter op een 4jarige zou zetten. Er zijn voor die beestjes nog zo veel nieuwe dingen, dat ze gewoon toch wat eerder schrikken.

Succes met je keuze!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:21

Anneliesdj om het weekend wordt hier B tm Z gestart.
Als het een talentje is moeten 3 winstpunten (over twee
Proeven) makkelijk haalbaar zijn. 6 winst per maand is
al snel bij voldoende winst over naar de volgende cat.

Ik heb altijd een voorkeur voor 6+ mijn paard
heeft totaal geen wedstrijdervaring, is slecht
verkeersmak en er sensibel.. ik vind het een
uitdaging..
(Maar ik begrijp wel wat je bedoeld hoor)

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:40

Neem voor de veiligheid van je dochter geen jong paard!
Waarom niet, om mee te beginnen, een paard van een jaar of 14-15? Hebben al veel gezien en kunnen vaak nog prima recreatief gereden worden. Een grote pony van rond de 1.48 met wat (100%) new forest bloed of een ander rustig ras.
Mijn dochter is 10 maar en kan wel fijn rijden op een pony van 1.55, maar met poetsen, wandelen etc. kan ze hem niet de baas, ondanks dat hij erg braaf is. Ze heeft er gewoon de kracht nog niet voor. Wat weegt zo'n meisje van die leeftijd nou?
Succes met zoeken en probeer een paard eerst even op proef te krijgen (niet veel verkopers zijn daar voorstander van, maar jij weet wel wat je in huis hebt gehaald).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:55

svdijk86 schreef:
Anneliesdj om het weekend wordt hier B tm Z gestart.
Als het een talentje is moeten 3 winstpunten (over twee
Proeven) makkelijk haalbaar zijn. 6 winst per maand is
al snel bij voldoende winst over naar de volgende cat.

Ik heb altijd een voorkeur voor 6+ mijn paard
heeft totaal geen wedstrijdervaring, is slecht
verkeersmak en er sensibel.. ik vind het een
uitdaging..
(Maar ik begrijp wel wat je bedoeld hoor)

Met 6 wp zit je nog niet in de volgende klasse ;)
En ik denk dat jij een uitzondering bent want ik ken maar weinig verenigingen die zo vaak concoursen hebben, de meeste mensen zijn nog steeds afhankelijk van wat er in de buurt georganiseerd wordt.
En al is het op de eigen vereniging, spandoeken, hekjes, vreemde paarden ed zijn er altijd en bovendien geeft het aan dat het paard minimaal een redelijke dressuurproef kan lopen. Wat mij betreft geeft het zeker wel meerwaarde, je weet dan teninste dat het paard meer heeft meegemaakt dan zijn eigen weilandje ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:07

Nee maar binnen 2,5 maand wel

(Op eigen terrein)

Ja mijn paard is niet voor de handel dus die hoeft
voorlopig nog niet te starten zolang ze er niet klaar
voor is

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:10

Evony schreef:
voor een eerste paard zal ik het zeker niet aanraden, ook mede doordat je dochter van 8 er op wil gaan rijden.
Je weet gewoon nog niet wat je aan zo'n jong paard hebt, pubertijd kan ook later komen.

Hier ben ik het mee eens.

Het is je eerste eigen paard en je kind van 8 jaar moet er ook veilig mee aan de slag kunnen.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:21

Goede verstandige raad, hoor, van jullie.
Wat ik nog niet had gezegd, maar wel van belang denk ik, dat ik wel ervaring heb met groene paarden.
Ik lease een Haflinger, nu 11 jaar en begon met hem toen ie net 5 was.
En net ingereden. De eerste tijd heb ik alle hoeken van de bak van dichtbij gezien en nu is ie een vreselijk braaf paard. Het leuke van een jong paard vind ik ook wel weer dat je de vooruitgang ziet, is mijn ervaring.
Je leert als het ware samen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:28

Dat kan ook heel goed met een ouder paard hoor.
Als je least is er altijd nog iemand anders eindverantwoordelijk, als je koopt moet je 't echt zelf doen en dan is het wel anders.
Mn omdat je dochter er ook op moet kunnen, zij niet heel ervaren is en bovendien erg jong is het gewoon niet verstandig.

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:38

Ik vind het allemaal kort door de bocht :o
Ik zou zeggen ga op het paardje af, zelf het ik sinds aug. een 3 jarige gekocht ook mijn eerste eigen.
En ja ik had ook twijfels maar het karakter sprak mij aan, en tot nu toe heb ik een super paardje. Hij is zo cool in zijn
hoofd en ik kan zelfs mijn zoontje van 5 erop zetten ook in het bos zonder zadel. Hij schrikt van niks.
Tuurlijk heeft hij zijn jollige momenten, maar welk paard niet, ook een ouder paard kan hier last van hebben.
Zolang ze maar niet gemeen zijn denk ik dan maar ;)

Ga op je gevoel af vaak is dit juist :D

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:42

Goed om ook andere ervaringen te horen! +:)+ +:)+
Afgaan op je gevoel is ook mijn ding!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:50

yvonne1408 schreef:
Ik vind het allemaal kort door de bocht :o
Ik zou zeggen ga op het paardje af, zelf het ik sinds aug. een 3 jarige gekocht ook mijn eerste eigen.
En ja ik had ook twijfels maar het karakter sprak mij aan, en tot nu toe heb ik een super paardje. Hij is zo cool in zijn
hoofd en ik kan zelfs mijn zoontje van 5 erop zetten ook in het bos zonder zadel. Hij schrikt van niks.
Tuurlijk heeft hij zijn jollige momenten, maar welk paard niet, ook een ouder paard kan hier last van hebben.
Zolang ze maar niet gemeen zijn denk ik dan maar ;)

Ga op je gevoel af vaak is dit juist :D

En hoe lang is die onder het zadel?
Sinds augustus is nog niet erg lang en veel paarden gaan puberen na verloop van tijd, waarschijnlijk krijgt die van jou dat ook nog wel.
Dat jij net die ene 3 jarige hebt die wel heel braaf is wil niet zeggen dat alle 3 jarigen dat zijn, vind het dom om op basis daarvan anderen aan te raden een jong paard te kopen.

Ik heb hier ook een mak schaap staan, wordt straks 7, is krap een jaar onder het zadel maar heeft nooit één stap verkeerd gezet, nog geen bok gemaakt bij aansingelen of wat ook. Maar no-way dat ik die meestuur met een beginner, ze kan nu wel supermak zijn maar als er een minder ervaren persoon mee bezig gaat is de kans aanwezig dat ze na verloop van tijd gaat uitproberen.
En als ik ergens geen zin in heb is het wel iemand die 4-5 maanden na aankoop belt dat het paard terug moet want hij is gemeen en dochterlief ligt in het ziekenhuis. Het is me één keer gebeurd en dat was zelfs met een ervaren ruiter, kreeg het paard terug en beest was nog net zo mak als altijd.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:56

Ik ken paarden die met hun 4 jaar nog brafer zijn dan paarden van 10 of ouder. Het ligt vooral aan het karakter. Als je een leuk beestje op het oog hebt die aardig jong is kun je er altijd naar gaan kijken, maar het liefst een ervaren iemand meenemen. Het kan natuurlijk altijd veranderen, maar je hebt paarden die goed rustig zijn en waar je alles mee kunt doen, maar het is een kwestie van de goeie vinden. Ik zal als ik jou was gewoon opzoek gaan en rond gaan kijken, als je een op het oog hebt kun je altijd kijken ongeacht leeftijd ;).

edit; voor het bericht hier boven. Ja daar kun je inderdaad last van krijgen, maar elk paard heeft zo zijn periodes zelfs oude paarden kunnen nog vervelend zijn terwijl ze normaal rustig zijn.
Er zijn genoeg paarden die niet zo vervelend zijn tijdens hun puberteit ;).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:08

Ja tuurlijk zijn er zelfs oude paarden die vervelend zijn, dat had ik ook al eerder aangehaald.
Maar bij een jong en net zadelmak paard is de kans op narigheden gewoon vele malen groter dan bij een ouder goed gereden paard, is gewoon een feit.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:11

Ja daar heb je gelijk in.
Maar als TS wel voor een jong paard wil gaan die gewoon mooi rustig is, is die mogelijkheid er zeker.
Van sommige paarden kun je al vanaf veulen zien dat ze de rust zelf zijn. Je moet maar net tegen zo'n paard aanlopen.. Maar dan moet je wel een ervaren iemand meenemen.

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:00

Hoi Annelies,
Mijn paard is in juni ingereden. En om het dom te noemen wat ik zeg vind ik niet aardig hahaha
Ik raad haar niet aan om een jong paard te kopen maar ik bedoel te zeggen ga op je gevoel af.
Ik had ook angst om zo'n jong paard te kopen maar ben op mijn gevoel af gegaan en hier ben ik heel blij mee. En ik weet dat hij vast nog gaat puberen maar ik weet dat ik hem kan vertrouwen want hij is goud eerlijk. En iemand anders kan dit ook treffen toch?
Ik vind niet dat ze het bij voorbaat af moet kappen omdat hij jong is en dat bedoel ik ermee te zeggen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:10

Mijn eerste eigen paard was een jaarling. Helemaal zelf klaargemaakt en we zijn nu M2 met winstpunten en L startgerechtigd in het springen (wat ik dus niet meer doe). Verder heb ik haar helemaal alleen voor de wagen beleerd en kan ik alle kanten met haar op (skien, ze loopt zo de trailer in, bosritten, langs de weg, enz).
Nu is het niet helemaal eerlijk, want voordat ik haar kocht had ik al zo'n 27 paarden zadelmak gemaakt.
Maar als je nog nooit zelf een paard beleerd hebt, nooit wedstrijden gereden hebt, nooit een dier opgevoed hebt, dan zou ik het echt niet doen. Dan zou ik een wat ouder paard kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:44

Het ligt eraan, ik rijd nu ook op een jong paard van 5 , maar hij is echt superrustig.
het ligt sowieso wel aan eht karakter van het paard.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:53

Knoesje schreef:
Goede verstandige raad, hoor, van jullie.
Wat ik nog niet had gezegd, maar wel van belang denk ik, dat ik wel ervaring heb met groene paarden.
Ik lease een Haflinger, nu 11 jaar en begon met hem toen ie net 5 was.
En net ingereden. De eerste tijd heb ik alle hoeken van de bak van dichtbij gezien en nu is ie een vreselijk braaf paard. Het leuke van een jong paard vind ik ook wel weer dat je de vooruitgang ziet, is mijn ervaring.
Je leert als het ware samen.

ik heb mijn iegen haf gekregen toen ik 11 was en me haf bijna 3,
ik heb hem zelf ingereden met alleen wat instructie hulp.
het is me maatje voor het leven geworden, we kennen elkaar door en door.

je moet sterk in je schoenen staan, en niet over je heen laten lopen.

wat voor paardje is het?
als jij er een goed gevoel bij heb, en je hebt al ervaring ook met groene paarden.
je denkt dat dit het paardje is wat je zoekt, dan moet je het doen.
en mischien kan een een poosje op proef.
en je dochtertje zal even moeten wachten met echt te gaan rijden, dan zal in het begin alleen aan de hand stappen zijn en poetsen.

heel veel plezier. maak geen overhaaste beslissingen.