Vragen over zwangerschap en paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Re: Vragen over zwangerschap en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:58

Precies, vallen kan je altijd.

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:54

Ik had ook wel 40 weken willen doorrijden, maar helaas mijn bekken werkte niet mee. Je kan vooraf zoveel plannen maken, maar je moet toch zien hoe het loopt. Ik heb met een maand of 3/4 nog wel wat gesprongen, maar toen ik dat later terug zag op film ben ik maar gestopt, ik kon hem duidelijk niet meer bijhouden op die hoogte :+
Over het kindje 'gezellig' mee nemen naar de paarden, tja dat leek mij ook wel wat. Helaas is dit ook weer heel afhankelijk van je kindje (en de stal). Ik had een huilbaby, ze wilde ritme en regelmaat, daar ga je dus al...

Mijn advies, als je kinderen wil, denk er goed over na en als jullie er beide achterstaan neem je de stap. Je ziet wel hoe het gaat, je kan nog zoveel willen, maar het komt toch zoals het komt. Je ziet wel als het zover is wat je moet doen en dan dient zich ook wel weer een oplossing aan ;)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:44

bij beide van mijn zwangerschappen, ben ik gelijk gestopt met rijden, toen ik wist dat ik zwanger was. heb helaas 3 miskramen en een schijnzwangerschap achter de rug, dus je wordt dan wel wat voorzichtiger. ben op dit moment zwanger van de 2de, ben 14 februari uitgerekend.
normaal gesproken zou je wel kunnen blijven rijden, kijk maar naar Anky die is ook blijven rijden tot ze 4 maanden zwanger was. maar ik denk dat het per persoon verschilt of je door gaat rijden of niet. het is ook net wat je voorgeschiedenis is. maar het is en blijft een risico, vind ik persoonlijk.
voor mij was de keuze snel gemaakt, bij deze zwangerschap had ik ook geen andere keus, had een rugblessure in begin van mijn zwangerschap.
na mijn 1ste zwangerschap ben ik na 6 weken weer op mijn paard gaan rijden, woensdag had ik de nacontrole van de gyn. en de volgende dag zat ik erop. ben wel heel rustig aan begonnen, een westernpad met een anti-rolsingel erop en heb toen ongeveer 10 gestapt en een heel klein stukje gedraafd. god wat was dat heerlijk. daarna rustig in de weken erop, opgebouwd en de overstap gemaakt naar een zadel.
na deze zwangerschap hoop ik zo beetje in mei weer op mijn paardjes te kunnen rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:06

Vickz schreef:
Tot op hoeveel maanden (of weken) zijn jullie blijven rijden en wat deden jullie dan (wandelen, dressuur, springen,...?)

En net na de bevalling hoe verloopt het dan? Want ik denk niet dat je dan direct terug op je paard kan springen en wegrijden.

En hoe combineerden jullie dan het paardrijden en een kleine baby? Ging je minder rijde? Nam je baby gewoon gezellig mee naar stal? Of moest je iedere keer een oppas regelen?

Ik rij dressuur

Baby 1: gestopt zodra ik het wist. Rond 20 weken begon het toch te kriebelen, heb mijn paard zadelmak gemaakt, tot 30 weken verder beleerd en ben daarna gestopt, het opstappen ging ook te moeizaam en vriend maakte zich vreselijke zorgen om mij en beeb op dat jonge beest :+
Na de bevalling met 3 weken er terug op, wat gestapt eerst. Met 4 weken weer een drafje erbij. Met 6 weken weer echt gaan rijden.
De baby ging mee naar stal, ik gaf BV dus ik legde haar aan, daarna lag ze te slapen en in de tussentijd kon ik net poetsen, rijden en naverzorgen, dan was het weer tijd voor de volgende voeding.

Baby 2: steeds door blijven rijden, 3 a 4 paarden per dag. Tot 30 weken op concours geweest, nog 3 paarden op een dag. Het afstijgen werd heel pijnlijk (soort pijnlijke 'klak' in mijn bekken als mijn been erover was en mijn benen weer naar elkaar moesten) en ben toen gestopt. Ben kort erna in het ziekenhuis opgenomen met te vroeg gebroken vliezen en mijn baby was, mogelijk ook door mijn te drukke activiteiten, veel te klein. Met bedrust in het ziekenhuis groeide ze ineens enorm. Uiteindelijk is ze prematuur en dysmatuur geboren. Bij een volgende zwangerschap zwoeg ik niet meer zo door.
Drie weken na de bevalling er weer op, met vier weken terug met 4 paarden op concours. Na zes weken lijf helemaal beurs en kapot, toch maar langer rust gehouden, en ben het tot nu toe (7 maanden) rustig aan het opbouwen, mijn lijf kan het nog steeds niet aan om 4 paarden dik een uur te rijden, stallen te mesten en ander terreinonderhoud te doen.
Inmiddels stal aan huis dus de baby ligt binnen in de box terwijl ik aan het rijden ben, tussendoor kom ik even binnen kijken hoe het ermee staat en natuurlijk eten geven.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:12

Zodra ik wist dat ik zwanger was, ben ik gestopt met rijden. Had wel de kerstvakantie nog willen rijden (als voorlopig afscheid nog wat tochten) maar door de pakken sneeuw, durfde ik dat ook niet meer.

We hebben lang over dit kindje gedaan en ik wil zo min mogelijk risico lopen. Mijn paard is braaf, maar toch jop ik er 1 a 2 keer per jaar vanaf. De laatste keer stapte ze daarbij op mijn arm, de keer ervoor kreeg ik een hoef in mijn gezicht. Mijn buik zou niet het volgende zijn.

Ik volg nu grondwerklessen, zodat we wel lekker bezig blijven. En als ik me goed voel, dan ga ik lekker in het weekend wandelen, neem ik de hond ook mee!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:21

Ik ben nu 21 weken en rijd ook nog steeds.
1 tot 2x per week en mijn inmiddels zeer fanatieke bijrijdster ook 2x per week. Paardje krijgt zijn beweging dus wel.. :D

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:31

Ik ben nu ruim 22 weken en rijd ook nog. Wil morgen eigenlijk wel weer een bosritje gaan maken, kijken of ik galop nog aankan. Heb wel vrij veel last van mn rug en bekken, maar dat vermindert juist na even rijden! Ik heb een hartstikke braaf paard en indd vallen kan je overal wel vanaf. Op en afstijgen gaat al wat lastiger, ik heb een behoorlijke buik al, maar ik kan er nog zooo van genieten. Alleen passende rijkleding vind ik ook een crime, ik pas bijna nergens meer in :D

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:42

Ik pas ook nog wel in al mijn kleren, scheelt echt. Ben ook nog geen gram aangekomen en toch echt bijna 22 weken.

Kan me voorstellen dat het lastig zoeken is en wat ook nog lekker zit, cruesli ;)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:48

Ik heb tot 6,5 maand zwangerschap normaal paard gereden. Ook nog gesprongen. :o Uiteindelijk gestopt met rijden, omdat ik er geen puf meer voor had.
Je moet goed naar je lichaam luisteren. En voor jezelf afwegen of je de nodige 'risico's' wilt nemen. Ik ben toen ik 36 weken zwanger was van de trap gedonderd.... :') En al die tijd met het paardrijden was er niks gebeurd. :D
Goed bedenken wat jij wilt en waar je je prettig bij voelt. Als je verder geen complicaties hebt met je zwangerschap kun je gewoon rijden. Je kindje zit goed beschermt tijdens het rijden. Dat hobbelen kan geen kwaad. Alleen met een val van het paard moet je je wel bedenken dat dat in het ergste geval fataal is voor je kindje. Klinkt hard, maar dat kan.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:40

cruesli schreef:
Ik ben nu ruim 22 weken en rijd ook nog. Wil morgen eigenlijk wel weer een bosritje gaan maken, kijken of ik galop nog aankan. Heb wel vrij veel last van mn rug en bekken, maar dat vermindert juist na even rijden! Ik heb een hartstikke braaf paard en indd vallen kan je overal wel vanaf. Op en afstijgen gaat al wat lastiger, ik heb een behoorlijke buik al, maar ik kan er nog zooo van genieten. Alleen passende rijkleding vind ik ook een crime, ik pas bijna nergens meer in :D

Op stijgen lukt hier ook niet meer maar daar hebben ze krukjes voor uitgevonden!

Wat jij zegt over last van je rug en dan een lekker stuk rijden geld hier ook.
Laatst erg veel last van mn onderrug. Toch een lange rit gemaakt van 2 uur met flinke stukken galop(en hard). Aan het einde had ik geen last meer van mn rug!

En kleren. Een rijbroek met een riem erom heen werkt ook heel goed!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:45

Ik heb tot 14 weken door kunnen rijden, daarna wou het echt niet meer (kreeg ontzettende bandenpijn tijdens en na het rijden). Na de zwangerschap zat ik er binnen 3 weken weer op (en dat na toch wel 6 hechtingen), ik kon niet langer zonder haha

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:51

Ik ben per direct gestopt met rijden. Niet omdat ik niet meer durfde maar vanwege erge misselijkheid.
Dit begon de 6e week en hield de 20e week weer op. Ben nu 24 week.
Daarnaast had ik ook net een nieuw zadel nodig wegens het niet passen. Hierdoor heb ik ook geen bijrijder en heeft pony dus min of meer gedwongen vakantie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:01

ik heb tot ongeveer 16 weken gereden toen paste ik er niet meer op en kreeg echt last
had graag langer gereden maar zeker draf en gallop was niet meer haalbaar
heb met 8 maanden wel nog een ff zonder zadel gestapt, maar echt rijden zat er niet meer in
na ik denk, 2 maanden na de bevalling ben ik weer begonnen
jeetje, buikspieren weg, geen conditie, dat valt tegen!!!
ik heb nu een bijrijder
kleine mee naar stal is moeilijk, zeker in de winter
ik heb hele lieve ouders die om de hoek wonen, en die opletten, of de kleine is bij papa als ik ga rijden en ik heb een bijrijder
ik kan nu rijden wanneer ik tijd heb en zin heb, en verder krijgen mijn beestjes genoeg beweging en aandacht

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:05

Ik ben direct gestopt met rijden, mij te link.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:14

Ik heb tot 3 maanden gereden, toen gestopt. Wij hebben samen voor een kind gekozen en mijn man had er geen goed gevoel bij dat ik door zou rijden. Dit respecteer ik, een ongeluk zit in een klein hoekje en een paard is nog altijd een vluchtdier, hoe braaf hij/zij ook is. Stel je voor dat je zou vallen tijdens het rijden en daardoor gebeurt er iets met je kindje. Je vergeeft het jezelf nooit, laat staan wat je partner zou voelen.

Ik heb tussendoor gelongeerd maar ook rust gegeven. Na de bevalling, na 10 weken er weer op. Ik neem mn dochter bijna nooit mee als ik moet rijden, leid te veel af waardoor je niet volledig kan concentreren.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:15

Ik heb gereden tot ongeveer 5 maanden, toen zat het niet meer lekker. En ben 2 weken na de bevalling weer gaan rijden, heerlijk, wat had ik dat gevoel gemist. Dat ging prima, gewoon luisteren naar je lichaam.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:22

Ik heb gereden tot ik er echt nog met moeite en een kontje van collega's/lesklanten (als ze in de les iets echt niet lukte en ik wilde het laten zien) er niet meer op kon komen (was rond 25 weken denk ik), en een aantal weken daarvoor ook al qua intensiteit afgebouwd, ik merkte dat dochterlief al dat geschud in draf en galop niet erg kon waarderen ;) kreeg nogal last van herrie in m'n buik. Ik reed een paard van een pensionklant 3 x per week, maar ik deed geen buitenritten meer.. alleen in de binnenbak, lekker truttig haha.
Op mijn werk (manege) deed ik ook buitenritten begeleiden maar toen ik er met 6wkn achter kwam dat ik zwanger was heb ik gelijk gezegt tegen mijn bazin dat ik geen buitenritten meer wilde doen, dat risico dat ze ergens van schrikken, raar doen en dat ik er dan af zou vallen ergens in de polder wilde ik niet nemen.
Lesgeven deed ik op gegeven moment met een stoel op X en dan vaak zittend ;) Moest nog wel eens 2 uur achter elkaar in de bak staan en dat trok ik dan niet meer hoor.. dan kreeg ik echt last van mn rug en had ik zò'n behoefte om even te zitten, maar daar werd door mijn werk ook niet moeilijk over gedaan.

Ik had 1 rijbroek van Nedhorse met een dubbele sluiting zeg maar, dus 2 schuifknoopjes en dan deed ik het eerste schuifje op het eerste knoopje ipv op het 2e ;) zodat ik iets meer ruimte had en dan pastte hij nog gelukkig.

http://www.mijnalbum.nl/Album=FTM8ZJBA
Foto in pyama is met 28 weken in ziekenhuis gemaakt (kon in bed op mijn rug liggend al niet meer over mijn buik heen kijken ;) , de andere is thuis met 37 weken gemaakt)

Na mijn bevalling heeft dochterlief de eerste 4 weken in het ziekenhuis in Rotterdam gelegen en wij wonen in Zeeland, dus reed ik alleen maar iedere dag naar het ziekenhuis om een hele dag naast haar bedje op IC op een stoeltje te zitten, daar bestond mijn hele dag uit dus ik heb niks met paarden gedaan.
Toen is ze 1 week thuis geweest en kon ze na een week weer met gillende sirenes terug voor bijna een week dus ze was eigenlijk met 5 weken helemaal goed en wel thuis.

Toen ze 8 weken was, had ik met mijn beste vriendin afgesproken om weer een keertje een ritje te gaan doen.. het begon toch wel te kriebelen.. omdat de situatie van mijn dochtertje gewoon stabiel en goed was :)
Toen heb ik dus met 8 weken voor het eerst weer gereden, wel op een westernzadel dus dat was wel ff slikken met al die hechtingen onderin ;) maar we hebben lekker veel gestapt, draven had ik nog wel wat last meen ik me te herinneren...

Mijn lijf heeft dus 8 weken goed kunnen herstellen, ze zeggen ook geloof ik dat je de eerste 6 weken gewoon niet teveel aan sport moet doen maar echt puur je lijf de tijd geven om terug te veren/te herstellen.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 28-01-11 21:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:34

Qua rijbroeken heb ik gewoon leggings aangedaan. Zelfs op wedstrijd een witte of cremekleurige legging, langer vallend shirt en een witte of cremekleurige buikband. Helemaal netjes is het niet maar de meeste jury's vonden het alleen maar knap dat je met zo'n dikke toeter nog steeds volop bezig was.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:37

Ja Urielle, zeker knap en ook heel creatief verzonnen haha!! :D

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:40

Met een paar weken al, kreeg last van bekkeninstabiliteit. (en ik had een mini buik).
Zo iets kun je nirt voorspellen.

VickzJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 21:45

Als ik dit alles lees klink het toch goed :) Maar ik word al gek als ik nu 3dagen niet kan rijden, dus het zal wel erg kriebelen... Maar ik zal al blij zijn als ik gewoon met mijn paarden bezig kan blijven (poetsen, longeren,...) Mijn vriend rijd zelf ook, dus hij kan mijn taken overnemen als het echt niet meer lukt, we hebben nu als afgesproken dat hij mij niet mag verbieden van te rijden & dat begrijpt hij ook wel. Ik denk dat ik inderdaad wel zelf zal aanvoelen wanneer ik moet stoppen. Maar ik ben een doorzetter, ik mag nog zo ziek zijn als ik op de rug van mijn paarden zit voel ik mij altijd direct stukken beter, ik krijg er energie van ;) We zien wel!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:49

vriendin heeft eerst weken nog beetje gereden maar voor ze 3 maanden zwanger was gestopt.

er weer op heeft wel even geduurd. ze is na de bevalling onder nacose gehecht.. dat duurde dus wel even voor ze gewoon op een stoel kon zitten.

zelf wil ik geen kids. maar als ik zwanger zou zijn, nam ik echt niet die gok.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:54

Ik heb gehoord van iemand die tot op een paar dagen voor de geboorte van haar kind gewoon nog dagelijks rondje polder reed (4 km, ruw geschat). Intensief lijkt me zelf niet helemaal lekker. Een vriendin van me was op de helft ongeveer gestopt met rijden, want ze was bang dat ze op haar buik zou vallen of dat de baby heen en weer zou klotsen :P . Een andere kennis had heel veel moeite met zwanger worden en haar werd afgeraden te rijden (ook IVF etc.), maar uiteindelijk maakte dat niks uit en is ze op de natuurlijke manier zwanger geworden en heeft ze gewoon nog even doorgereden.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:02

ik moest al met 15 weken zwangerschap stoppen. pijn na het rijden.
daarna tot 18 weken beetje gestapt.. daarna niet meer.

ik hield mij voor als ik wilde gaan rijden.... voel ik mij nog veilig op een paards rug?
springen deed ik niet meer, vanaf het moment dat ik zwanger was.

je moet doen waarbij je prettig voelt en zolang je geen pijn heb.
iedereen heeft een andere mening over paardrijden en zwanger. je baby zit goed beschermd in je buik met al dat vruchtwater.
dat vruchtwater dient aardig voor bumper..

ik ken iemand die 36 weken zwanger was en nog een springles volgde...... zo zie je maar
ik denk wel zo.... waarom zou je extra risico lopen? natuurlijk kan je ook vallen van je fiets enz. maar met paardrijden kan je hard vallen.

toen mijn dochter geboren was mocht ik 6 weken niet rijden ivm keizersnede. bijrijdster deed mijn pony.
toen ik weer mocht rijden ging ik als mijn vriend thuis was. overdag ging ik er wel eens heen om alvast te mesten.
haar kennis laten maken met de paardjes, geiten, kippen... je kan niet vroeg genoeg beginnen.

het ligt een beetje aan het weer of je de kleine mee kan nemen (ieder zijn eigen mening) maar met vorst/kou/regen lijkt mij het niet fijn voor zo'n kleintje.

en als je een partner/vriend/man heb... lekker thuis laten!! dan hoef jij je ook niet te haasten en kan je lekker druk zijn met je paard zonder op je kleine te letten.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:17

Ik ben nu 24 weken zwanger en heb tot 16 weken gereden. Met mijn jonge paard was ik al iets eerder gestopt. Het was de planning om tot 20 weken te rijden, maar toen kwam de sneeuw en kon ik niet meer rijden vanwege het weer. Daarna voelde ik me er niet meer prettig bij om op het paard te stappen (flinke buik). Moet wel zeggen dat ik die eerste 16 weken niet heel fanatiek heb kunnen rijden, want ik was erg beroerd (misselijk en veel migraine-aanvallen). Ben benieuwd hoe snel ik er na de bevalling weer op zit en hoeveel tijd ik zometeen nog heb als het kindje er is.