Problemen ivm het vervoer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 08:13

Bedankt Urielle voor de nuttige info :o

Heb even de technische gegevens opgezocht van de auto.

MTM: 2545 kg
Leeggewicht: 1975-2085 kg
Sleepgewicht (geremd): 2000 kg
Sleepgewicht (ongeremd): 750 kg

Het is dus wel zwaarder dan het gemiddelde gewicht van een trailer.
Maar we zouden dan al een trailer moeten kopen met een MTM <1000 kg en dat lijkt me niet zoveel...
Ook hebben we 2 paarden, dus dat wordt algauw een probleem.
Gewoon B rijbewijs valt dus ook naast de kwestie.

En @doei, ik wist niet dat je met een gewoon autorijbewijs een veewagen mocht besturen.
Best handig zo'n wagen !
Maar we hebben net een nieuwe auto aangeschaft, dus een veewagen kopen zit er ook niet in...

@Tempus, kreeg je dan veel reacties? Want dat lijkt me nog geen slecht ideetje :)

zap

Re: Problemen ivm het vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:19

Dat ga je idd niet redden met je mtm van je trailer, dan zal je toch een andere oplossing moeten vinden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:01

Nee, dat red je niet. Jammer.
Er zijn maar heel weinig B-veewagentjes waar er echt twee opmogen dus als je met twee paarden zit, dan ga je toch echt aan je BE moeten. Ik heb zelf een anderhalfpaardstrailer en ik rij op en neer, op concoursen vraag ik er dan 1 in de vroege ochtend en 1 in de namiddag te plannen of als het kan huur ik een stal, breng ik er eerst een naar wedstrijd, zet hem op stal en ga dan nummer twee ophalen. Ben zo zelfs wel eens met drie paarden op een dag gestart :D Maar goed, ik heb toch niet van die sociale dat ze makkelijk samen op de trailer kunnen, ik wil ooit nog een vierpaardsvrachtwagen met hengstenschotten ertussen. (droom droom droom)

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:04

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:57

Op mijn zoekertje heb ik toen een paar reacties gehad ( en niet enkel van onnozelaars :P). Jammer genoeg heeft mijn paard kort daarop een blessure gehad anders had ik iemand die toen wou rijden.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:11

Ik zou even googlen, in NL wordt de regelgeving vanaf 2012 aangepast mbt het BE rijbewijs. Dan mag je combinatie bij elkaar meer wegen dan 3500, weet zo snel niet meer hoeveel wel, dacht 4250 kg. Weet niet of dat in België ook zo is maar het zou zonde zijn om nu veel geld uit te geven en volgend jaar het niet meer nodig te hebben.

Verder kan een paar uurtjes les met trailer of aanhanger natuurlijk nooit kwaad, het is toch anders rijden dan alleen met auto.

Heb net even gezocht maar kan zo snel niets vinden. Dacht een paar weken geleden er ook iets over te hbben gelezen hier op Bokt in een topic. Ga zo even voor je zoeken.

*edit: [TAO] Verplicht E-rijbewijs in 2012 *

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 12:44

Ja idd, heel jammer. Ik zou ze voorlopig niet beiden op wedstrijd meenemen, maar als we een trailer zouden aanschaffen, zou het zeker een 1,5 of 2 trailer zijn. En er een vinden onder de 1000 kg is onhaalbaar en bovendien niet erg veilig neem ik aan...

@Urielle; kan me voorstellen dat het een hele karwei moet zijn ! Ik ree vroeger altijd met mijn lerares mee met de vierpaardsvrachtwagen. Maar ze heeft nu niet meer de tijd om elk weekend mee te gaan op wedstrijd. Dat is idd echt een super ding. Maar daar zie ik mijn eigen al helemaal niet mee rijden !

@lawboy, dankje. De site heb ik idd ook al opgemerkt. Maar ik kan het E rijbijs zowiezo al niet meer ontwijken (ik heb het al uitgerekend)...

@Tempus; Amai, dat is wel super. Ik zou dan beter ook eens zo'n zoekertje plaatsen. Je weet maar nooit :) En wat jammer van je paard !

@hetbommeke; bedankt voor de moeite. Maar voor zover ik weet, zal de wet de komende jaren niet direct veranderen in België. Dat zou idd heel veel zonde zijn, maar hier in belgië zal er geen versoepeling zijn vrees ik. Ze zijn zelfs heel erg streng op overtredingen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:45

Belgie moet ook de Europese wetgeving volgen dus ze kunnen niet anders ;)
Zou wel goed zijn, dan ga ik mooi een Bockmann oid aanschaffen :P

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:13

Eventjes wat meer opgezocht over die Europese wetgeving. Ik heb nog geen echte goeie bron gevonden, alleen maar wat flarden.

Maar hier komt het volgens mij op neer:
Het enige wat zal veranderen is dat we vanaf 2013 wel aanhangwagens zullen mogen trekken die zwaarder zijn dan het ledig gewicht van de auto, maar de totale combinatie zal nog steeds minder dan 3500 kg moeten wegen.

Met een BE mag je met een aanhangwagen tot 3500 kg rijden en het totale gewicht mag maximaal 7000 kg zijn. (Hoewel ik op sommige andere plaatsten lees dat er geen wettelijke beperking staat op het gewicht van de aanhangwagen, enkel op het totale gewicht. Maar die 2 kunnen nooit los van elkaar beschouwd worden natuurlijk.)

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 12:17

Bedankt monia.

Het is al een stap in de goede richting, maar voor velen (oa ik dus) niet van toepassing..
Jammer!

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:22

Ik heb zelf alleen maar een B rijbewijs.. ik rij me eigen met onze dodge ram 2500 die mag 3 ton trekken ik heb daar achter een 2 paards trailer staan van (vol dus 2 paarden) 2500 ik mag de trailer trekken met alleen me B rijbewijs... hoe die regel precies zit weet ik niet goed maar volgens mij zit het zo als je auto zwaarder is dan het gewicht (vol) van je trailer mag je met B rijden ..

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:14

ArabicQueen: dan zou ik toch even de regels opzoeken en de gegevens van jouw combinatie er bij invullen. Een zware auto + 2-paardstrailer past nooit in een B-rijbewijs :n
Tel alleen de MTM van de auto en die van trailer op, dan zit je al verder boven de 3500 kg.
Als het zo simpel was als auto zwaarder dan geladen trailer is het gemakkelijk: ik koop me een hele dikke jeep, plak er een 2-paardstrailer achter en hoef geen BE-rijbewijs. Dat klinkt niet eens logisch.

Ik heb een Vectra break + Bockmann 1,5-paards en dat past net binnen het B-rijbewijs.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:52

ArabicQueen, helaas gaat die vlieger niet op :n Mazzel dat je nog nooit gecontroleerd bent door de politie, want je "illegaal" bezig. Het leeggewicht van jouw dodge + het laadgewicht dat op het kentekenbewijs van de trailer staat mag niet boven de 3500 kilo komen bij een B rijbewijs. Dat zou betekenen dat trailer met 2 paarden erin maximaal 1000 kilo mag wegen met jouw auto.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:58

Is BE-rijbewijs halen zo lastig en duur dan in België? Mijn vooroordeel is nog altijd dat je in België je rijbewijs 'bij een pakje boter' krijgt, bij wijze van spreken dan he, en dan gaan ze ineens moeilijk doen over het BE-rijbewijs? Of is er veel veranderd wat dat betreft de laatste jaren?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:22

Je moet minimaal 8 lessen nemen, dat was een paar jaar geleden bij de goedkoopste aanbieder 750 Euro. Geen idee wat het nu kost, maar iig geen dagcursus van 450 Euro zoals in Nl kan, snif.
Dan ga je naar het centrum, moet eerst je bijzondere verrichtingen doen (waarvan een aantal simpel, zoals aan- en afkoppelen, en bijv. met een S-bocht achteruit op de laadkade tussen twee vrij strak geplaatste hekken (soort fileparkeren) is dan weer pittig) en voertuigkennis. Als je daarop zakt, kun je naar huis. Als je daarvoor slaagt mag je de weg op met je examinator. Je instructeur mag niet mee.
Het gewone B-rijbewijs heb ik in Nederland gehaald dus dat weet ik niet. De lessen voor BE heb ik in Belgie gedaan, en ik heb veel te veel faalangst om op te gaan en inmiddels zijn mijn lessen vervallen dus moet ik alles weer opnieuw, sukkeltje dat ik ben :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:23

ArabicQueen schreef:
Ik heb zelf alleen maar een B rijbewijs.. ik rij me eigen met onze dodge ram 2500 die mag 3 ton trekken ik heb daar achter een 2 paards trailer staan van (vol dus 2 paarden) 2500 ik mag de trailer trekken met alleen me B rijbewijs... hoe die regel precies zit weet ik niet goed maar volgens mij zit het zo als je auto zwaarder is dan het gewicht (vol) van je trailer mag je met B rijden ..

Daar mag jij niet met B mee rijden dus dat zou ik ook zeker niet doen want je bent niet eens verzekerd zo. Als je een ongeluk krijgt, zit je diep in de problemen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:28

Urielle schreef:
Je moet minimaal 8 lessen nemen, dat was een paar jaar geleden bij de goedkoopste aanbieder 750 Euro. Geen idee wat het nu kost, maar iig geen dagcursus van 450 Euro zoals in Nl kan, snif.
Dan ga je naar het centrum, moet eerst je bijzondere verrichtingen doen (waarvan een aantal simpel, zoals aan- en afkoppelen, en bijv. met een S-bocht achteruit op de laadkade tussen twee vrij strak geplaatste hekken (soort fileparkeren) is dan weer pittig) en voertuigkennis. Als je daarop zakt, kun je naar huis. Als je daarvoor slaagt mag je de weg op met je examinator. Je instructeur mag niet mee.
Het gewone B-rijbewijs heb ik in Nederland gehaald dus dat weet ik niet. De lessen voor BE heb ik in Belgie gedaan, en ik heb veel te veel faalangst om op te gaan en inmiddels zijn mijn lessen vervallen dus moet ik alles weer opnieuw, sukkeltje dat ik ben :=

Thanx voor de info, ik vind het op zich niet verkeerd dat ze er streng mee zijn hoor. Maar zijn ze tegenwoordig ook zo streng bij het B-rijbewijs dan, TS? Ook omdat je zegt dat je je nog niet zeker voelt achter het stuur.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:40

het MTM is het gewicht van je trailer leeg plus de maximale laadgewicht... een 1.5 paards trailer heeft gauw een MTM van 1500kg en worden minder vaak verkocht omdat je al 2-paards trailers hebt die maar een MTM hebben van 1750kg

ik heb ook op het punt gestaan om een 1.5paards trailer te laten herkeuren op 1300kg, omdat mij wagen 1330kg weegt en deze geremd 1300kg mag trekken, op deze manier blijf ik ver onder de grens van de 3500kg en voldoe aan alle voorwaarden om zonder BE te rijden (paard weegt ook maar een kleine 500kg. Maar eigenlijk is manouvreren met een 1.5paards trailer bijna even moeilijk als met een 2 paards... dus heb ik het toch maar gelaten. plus alleen laden met een trailer vind ik "gevaarlijk" en onhandig...

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:09

Is het voor de Belgen niet een goedkopere en makkelijkere optie om hun E achter B in NL te halen? Of mag dat niet omdat je Belg bent? Geen idee hoor, zeg maar wat, maar 't is misschien een optie

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:13

Dat mag niet. Je moet een rijbewijs hebben van het land waar je hoofdresidentie is en daar ook op examen. Anders had ik al lang een dagcursus gedaan :P

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:20

Urielle, hmmm, jammer. Vond het wel een goed idee :D Maar ik was zeker niet de enige met dat idee :+

Dan toch verhuizen naar NL??? :P Of een warm oord waar je inderdaad een rijbewijs bij een pakkie boter krijg ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:32

Ik vond het ook een goed idee :)) maar de overheid niet zo blijkbaar :P

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:11

Belachuhluk! Stomme overheid _-:(

(werk er zelf, ssshhttt)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:45

allemaal jouw schuld dus :D :D :D