Ik maak me een beetje zorgen over de paarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:25

Ik zou ook voor de zoemer en de lampen gaan. Een waakhond is natuurlijk ook nooit weg .......... En ik zou er ook melding van maken bij de politie.

Ik had begrepen dat je er nog niet zo heel lang woonde, misschien hebben de vorige bewoners wel wat dingen gedaan die s' nachts gebeuren? en hebben jullie daar nog een beetje de naweeen van.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 12:27

tony hoevaak lees je niet van paarden die in een hoek van de stal vastgeknupt zijn en 'verkracht'zijn doordat iemand er een baal stro achtersleept.
zo heb je voor en nadelen van het 's nachts op stal houden op dit moment wegen de voordelen van het 's nachts buiten houden net even wat zwaarder voor mij.

De buurman doet in beveiligingen (die met de zoemer op zijn erf)Zijn merrie moet deze week gedekt worden door onze hengst dus ik ga vanmiddag er even heen.
Kijken wat voor'n deal we kunnen maken met het dekgeld/zoemer....

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:35

Hmm, ik weet wel, als ik op me zelf woon en ik heb wat paardjes, dat ik dan ze wel binnenhou, de kans is dan veel kleiner, en jah zoemers werken ook wel, tenzij ze ze doorknippen (Op stage was op een school alles door geknipt, 1 van de duurdere alarms, en ze konden lekker rustig alles verslepen.

Zet er een hek omheen, en een waakhond die in de nacht over het erf loopt is er imo niets aan de hand...

ricoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:40

Nou ik kan goed begrijpen dat je ongerust bent!! Zou geen oog meer dicht doen geloof ik... Sterkte ermee!!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:43

Ten eerste lieve Nimber denk ik zeer zeker niet dat jij je onterecht zorgen maakt. En dat is niet om je nu nog banger te maken maar ik denk dat je het bij het rechte eind hebt dat dit niet klopt.

Heb je de politie al ingelicht?
Hebben jullie evt. Hekken zodat ze het erf niet opkunnen?
Heb je evt. een goede stevige waakhond (dober, herder, en als je echt zeker van je zaak wilt zijn kan ik je een mastino napoletano aanraden maar dan weet je zeker dat na 1 keer ze NOOIT meer je erf opkomen Haha! simpelweg omdat ze dan in de hemel kunnen gaan jatten Haha!).

Ik zou al het mogelijke nog even gaan bekijken. Want dit is hoe dan ook niet pluis. Voor jullie niet lekker zoiets. Hoeft overigens niet te zijn dat zij de paarden willen maar ze kunnen ook simpelweg in jullie huis willen inbreken.

Veel sterkte.

Fasel

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:44

Jakkes Kim, niet leuk. Toen IJsco nog met Pliva in het land stond is er ook 's nachts een keer aan het slot om het hek van de wei gerommeld zagen we de volgende ochtend. Dan ben je er zeker niet gerust op, dus kan me jouw gevoel heel goed voorstellen hoor.
Inderdaad zo'n grote lamp of zoemer neerzetten, al is het maar voor je eigen idee. Het blijft raar natuurlijk die vent op het erf en die auto met de lichten uit bij de wei.
Fijn dat je iig Luna hebt, die altijd aanslaat als ze het niet vertrouwt.
Ik hoop dat het een samenloop van gebeurtenissen is geweest en dat het verder niks betekent, maar leuk is het niet. Sterkte!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:44

Hmmm, en zo'n megahond in de stal leggen. Dan staan de paarden iig veilig.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:48

Ik zou hier ook zeer zeker niet gerust op zijn en ga helemaal met Fasel mee, dit is niet pluis.
Als ik jou was zou ik echt de paarden binnen zetten. Kan me je voor/nadelen afweging wel voorstellen, maar als jouw hond goed waakt komen ze niet zomaar de stal in. Via het maisveld of een andere weg hebben ze wel zo je draad van de wei kapot zodat ze (misschien voor de hond onopgemerkt) snel een paard eruit jatten.

Ik zou niet lekker slapen met al deze rare gebeurtenissen, maar toeval kan dit niet zijn, echt niet. Politie vragen om extra surveillance kan altijd!!

Welterusten en veel succes.
ps. honkbalknuppeltje naast je bed (en 1 in de tent *LOL*

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:13

Eng zeg! Wat Fasel al zegt, het lijkt me echt niet overdreven je zorgen te maken. In dit geval gewoon je intuitie vertrouwen beter nu een beetje overdreven dan straks je paard kwijt of mishandeld. Sowieso melden bij de politie, ook aantekeningen maken van data tijdstippen en signalementen. De kijkshop heeft ook goedkope eenvoudige dingetjes tegen inbraak, bijvoorbeeld een klein aparaatje wat je op deuren enzo kan doen. Het werkt als een soort magneetje als de twee delen zonder het alarm uit te schakelen uit elkaar bewegen (bijv. deur of raam, boxdeur) maakt het ding een paasei.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:22

He jasses Kim, wat vervelend! Boos! Toch maar snel een poort op de oprit maken. Zitten de weides achter of buiten jullie erf?

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:23

Kim, ik denk dat jij je niet onterecht zorgen maakt (en ik ben blij dat ik veilig thuis zit Knipoog ) Luna slaat wel heel leuk aan, maar grote kans dat ze inbrekers doodknuffelt... Ik denk dat je idd goed doet om iets van een zoemer ofzo te nemen en ook even de politie waarschuwen. Een lamp met bewegingssensor is denk ik ook een goed idee.
Enne ik weet wat een enorme klap stroom er op het draad staat, zelfs met zo'n isolatie-handgreep krijg je alsnog een schok, dus in de wei zijn ze denk ik idd veiliger.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 16:39

Draad knippen ze niet 123 oor.
Joshua is toch een grote sterke kerel maar die kreeg laatst een optater en die was er ook even helemaal naar van.
Idd gaat ie dwars door de isolatie van de knijpers waarmeer je het stroom op de draad zet.Om de paarden uit de wei te halen moeten ze altijd over het erf (of ze moeten de weilanden van de achterburen doorknippen en dan alsnog over hun erf)Dat de vorige bewoners wat uitgespookt hebben lijkt me stug ze moesten hier weg omdat ze echt heel bejaard waren en zitten in een aanleunwoning.daarnaast is dit een vrij klein dorp en iedereen weet altijd alles van elkaar.

Ik heb dus aan de deel,aan de achterdeur en aan de stallen een grote lamp zitten. die aan de stal en aan de deel verlichten het gehele erf zou dat verschil maken met een lamp die steeds aanknipt als er beweging is?
Nadeel is dus dat de hengst met zijn hoofd uit de stal kan naar buiten .flitst dan niet alsmaar die lamp aan en weer uit?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:41

Ik zou geloof ik echt niet meer rustig slapen.
Kan er niet al 1 poort worden geplaatst zodat ze iig niet zo jullie terrein op kunnen rijden?
En bv veel reflectiedingen langs mogelijke routes van het erf af, meeste paarden krijg je daar in het donker niet langs Knipoog
Zou zeker zo'n zoemer proberen te regelen en zo snel mogelijk een stevig hekwerk, een poort met een goed slot en veel verlichting zorgen

Bij ons op stal gaat snachts alles achter slot en grendel, ook de paarden. Er is geen aparatuur aanwezig wat brand zou kunnen veroorzaken, en de kans op inbraak weegt dan hoger af.
Op de 2 buitenstallen zit gewoon per stal een slot, aangezien die paarden anders voor het grijpen staan.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:55

Ik blijf bij mijn mening, als ze in het land staan kunnen ze makkelijker gestolen worden, die mensen geven echt niet om een stroomshrok, ik heb ook al meerdere keren een schock gehad, het is even schrikken maar daarnaa is het weer over.

En ik ben blij dat onze paarden dan op stal staan, want dan hebben wij er nog kijk op, zodra iemand op het erf komt dan slaat BABE onze hond wel aan, en die durft ze ook wel achterna..Draad knippen ze zo door, dikke tang erop en hoppa, vrij baan.

Maar wat ik zeg ligt eraan waar de stal staat, wij hebben alle zicht op wat er onze stal.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:44

Zo'n sensorlamp (die alleen aangaat als er beweging is) schrikt vaak wel erger af. Door het plotselinge aangaan.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:03

He bah, kan me voorstellen dat het je niet lekker zit, ik ben namelijk zelf ook zo'n piekermuts. Dacht eerst dat die man op die scooter je paard wilde kopen, maar dat klopt dus niet Verward

Ik zou het zeker bij de politie melden. Maar dan meer zo van, als ze toch aan het surveilleren zijn dat ze dan ook even bij jou door de straat gaan. Schrikt toch weer af! En je paarden lekker op het land laten als ze toch alleen via het erf de wei uit kunnen, slot op je hek, hond los laten lopen en flink wat licht en/of bewegingsmelders.

Margaret

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:08

Jakkes wat vervelend, en een auto met lichten uit is echt niet pluis, mijn moeder en ik hebben ook zo iets meegemaakt alleen dan op het huis gericht. Wij hebben hoe banketstaaf het ook klinkt direkt de politie gewaarschuwd (politiebureau waren onze buren). Een week later zijn ze gepakt. Ze waren op inbraak uit, en doordat we attend genoeg waren het nummerbord te noteren samen met nog andere mensen had de politie ze zo te pakken al is dat voor nederlandse begrippen bijna niet te geloven.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:41

Wij zetten onze paarden altijd binnen en ik zou dat nu in jouw geval zeker overwegen,
het zal waarschijnlijk niets zijn, maar stel je voor dat er wel wat gebeurt, dan vergeef je het jezelf nooit meer!
Dus paarden op stal en de hond erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 19:16

En Kim, het is een klein dorp zeg je, waar iedereen "alles" van elkaar weet. Zorg dat zoveel mogelijk mensen dit weten, dan kan de sociale controle ook zijn werk doen. Plak op de poort ook maar een sticker van de dichtsbijzijnde schietvereniging als waarschuwing Knipoog.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 19:39

Sundancer schreef:
Hmm, ik weet wel, als ik op me zelf woon en ik heb wat paardjes, dat ik dan ze wel binnenhou, de kans is dan veel kleiner, en jah zoemers werken ook wel, tenzij ze ze doorknippen (Op stage was op een school alles door geknipt, 1 van de duurdere alarms, en ze konden lekker rustig alles verslepen.

Zet er een hek omheen, en een waakhond die in de nacht over het erf loopt is er imo niets aan de hand...

Als het goed is hebben die ook "sabotage alarm" (dwz als een draad beschadigd word, of de stroomtoevoer wordt gestopt, dat hij overschakelt op een noodbatterij- alarm dus) Toen ik nog bij mijn ouders woonden (buitenaf) hebben ze bij ons eens een auto gestolen (de mercedes cabrio van mijn vader Haha! ) Daarna (zoals meestal) alarm aan laten leggen. Het typische van alarmsystemen is dat je altijd op de gevel een flitslicht moet hebben (zodat de politie makkelijk kan zien waar het alarm is afgegaan) dit is alleen een metalen doos met een lamp erop! heel makkelijk na te maken (voorlopig) bovendien krijg je van die stickertjes die je opde ramen en poort kunt plakken om aan te geven dat er een alarmsysteem is. Als ze echt willen, dan helpt niets, maar geef ze de keuze en dan pakken ze toch liever de buren die geen alarm hebben.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 20:06

he jekkie Scheve mond

dat er lampen hangen is wel goed, maar met sensorlampen schrikken ze tenminste omdat die ineens aanschiet.
wij hebben thuis sensorlampen hangen.
dat schrikt wel af hoor denk ik (als er 's avonds laat iemand komt hier, schrikken ze zich dood als er steeds zon lamp aanchiet:D)
Verder kan je toch iig naar de politie gaan om te vertellen wat er aan de hand is, ze zijn gewaarschuwd dan iig...

Paarden op stal heeft niet veel zin als je geen zicht op de stal hebt, als ze ze echt willen hebben halen ze ze wel weg...

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 20:16

Jeetje Nimber! Ik kreeg gewoon kippenvel toen ik je verhaal las. Als ik zoiets zou meemaken zou ik echt geen oog meer dicht doen. Ik zou echt bang zijn dat er iets met de paarden zou gebeuren. Want dit lijkt mij echt geen toeval hoor! Ik weet niet of het allemaal iets met elkaar te maken heeft, maar echt normaal vind ik het niet als er zomaar mensen op jullie erf rondlopen. En ook die auto met de lichten uit vind ik toch wel heel erg typisch...

Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk maatregelen nemen. Waarschuw in ieder geval de politie en zoveel mogelijk mensen in jullie dorp.

Ook zou ik een lamp plaatsen die aangaat als er iets beweegt. Je zou even uit moeten proberen of de lamp ook meteen aan gaat als je paard zijn hoofd beweegt in de buitenbox. Dan wordt er natuurlijk loos alarm geslaan.

Verder zou ik persoonlijk ervoor kiezen om de paarden op stal te zetten, is naar mijn idee toch veiliger.

Ook zou ik zo snel mogelijk zorgen voor een hek die je op slot kan doen. En een bewakingscamera is misschien ook wel handig...

Ik wens je er in ieder geval heel veel sterkte mee. Hou je ons er wel van op de hoogte als er weer iets verdachts gebeurd?

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:34

Heel erg eng lijkt me!
Ik zou een camera op hangen en zo'n zoemer.
Een hek is ook nooit weg maar daar klimmen ze toch wel over heen.
Een waak hond heb je al dus dat is mooi.

Tje en verder.....ik zou niet kunnen slapen.
Ik zou als des doods wezen!
Helemaal als je in een tentje daar slaapt en die man staat op de oprijlaan.
Bah bah.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:57

Je zit helaas in een gebied daar erg aantrekkelijk is voor inbrekers uit oost europa.
Vlak langs de A1 en veel grote boederijen die allemaal ver uit elkaar staan.
Ze maken s´nachts een rondje en hebben vaak scanners bij zich zodat ze kunnen horen of de politie hun kant op komt.
Komt die eraan hebben ze alle ruimte om weg te komen en zitten zo weer op de snelweg naar Duitsland.
Op de noord-west Veluwe hebben we daar ook erg veel last van en houden we sinds een paar maanden s´nachts op en afrit controle´s (actie ochtend gloren Haha! ).
Gewoon alle auto´s controleren die de snelweg op en af willen.
Op deze manier zijn al aardig wat inbrekers aangehouden en is het aantal inbraken behoorlijk gedaald.

Je kan altijd bij de plaatselijk politie vragen of de preventiemedewerker een keer langs kan komen (neem aan dat ze die hebben), die loopt samen met je het hele huis door en kijkt wat er beter kan kwa sloten en beveiliging.
Dit is gewoon gratis en je wordt er een hoop wijzer van.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:02

Zo'n preventiemedewerker wat Ilindra zegt zou ik zowiezo doen. Heeft het huis voor jullie erin gingen een poos leeg gestaan? Ja toch? Hebben er toen geen hangjongeren in gezeten, die hopen dat ze dat nu nog steeds kunnen?