zonder cap

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:34

Nee, tuurlijk is het niet verstandig, maar die discussie is al eindeloos gevoerd. Ik rijd met springen met cap en op paarden die ik niet ken ook, maar verder heb ik hem niet zo vaak op. Op wedstrijd draag ik toch ook een hoedje en dat beschermt ook niet.
Normaal heb ik wel altijd een petje op (ok, beschermt ook niet) maar die heb ik met dit weer ook niet op, veel te warm.
Als het verplicht zou worden, net als de helm bij bromfietsers en dat de politie je dan ook kan bekeuren, eigenlijk ben ik daar wel voor. Dan moet je wel, is ook veiliger, maar nu kies ik voor comfortabeler, stom he?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:37

Ik heb altijd een cap op.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:41

de cap heeft 1 keer mn leven gered, als ik hem niet op had gehad had ik mn nek gebroken, in de bak zet ik hem niet op, stom he, misschien ga ik dat ook wel weer doen,
buiten zet ik hem wel altijd op, veel mensen zeggen het staat zo lelijk, dat is ook wel zo, maar ik zie dr liever een paar uur lelijk uit met mn cap op, dan dat ik mn hele leven met een verminkt gezicht, of dat ik er niet eens meer ben...

xXfamkeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:04

Ik heb altijd een cap op bij het rijden van mijn verzorgpaardje maar dat komt ook omdat zij snel schrikt en dan voel ik mij veiliger metcap op. Maar op het paard van mijn zus rij ik meestal zonder cap. zij is veel rustiger en zal ook niet zo snel schrikken in de wei. Met buitenritten en springen heb ik altijd een cap op. Ik vind die nieuwe cappen veel beter zitten dan die oude, ook al lijkt je hoofd net een paddestoel.
Maar iedereen moet het natuurlijk voor zich zelf weten....

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:05

Ik rijd nooit met cap.
Ik weet het dom , maar vind het een stuk lekkerder om een buitenritje te maken zonder cap.
En dan lekker galloperen met de wind door je haren.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:11

Het is zeker onverstandig, veel mensen denken dat ze goed zat kunnen rijden en er toch niet meer afvallen...echt dom vind ik dat.
Ik ken een meisje, ze rijd Z2 en altijd met cap, omdat ze weet dat ze er ook af kan donderen ook al rijd ze o zo goed. Alleen dan wel zo'n ouwe met een elastiek over de klep heen.....tijdens een wedstrijd was ze d'r af gedondert en met haar hoofd onder het paard terecht gekomen (hoe krijg je het voor elkaar??) maar als ze dus zo'n gaar hoedje op had gehad was ze dus dood geweest....
Ik rijd altijd met cap, omdat ik veel spring en als je met je kop tegen een paal op knalt zonder cap is het meestal wel met je gedaan...
Sommige mensen pakken hun paard helemaal in, omdat ze verwondingen willen voorkomen en tegen mensen die dat niet doen zeggen ze "jij gaat zeker pas dingen ondernemen als het leed geleden is". En dan rijden ze zelf zonder cap....dan kun je vaak weinig meer ondernemen als het leed geleden is..

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:20

Ik vind van mezelf helemaal niet dat ik goed kan rijden!
Als ik bv voor het eerst naar het bos ga ofsow , dan doe ik wel een cap op.
Maar als ik een weggetje ga die ik al zo vaak heb gereden doe ik dat niet.
Het is dom maar als ik val val ik toch wel.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:23

Kleintje schreef:
Ik ben daar heel simpel in. Als je een auto koopt wil je dat die veilig is, veel mensen geven daar veel geld aan uit (ABS, Airbags, sidebags en ga zo maar door) maar nog veel meer doen dan niet hun gordel om. Dus al het andere is weggegooid geld, want zo belangrijk is je veiligheid niet als je er zelf niets aan doet.

Als je uit huis gaat doe je de deur dicht en vaak ook op slot. Je laat hem niet open staan, veiligheid, tegen inbraak.

Dus waarom geen cap op? Veiligheid, tegen hersenletsel!

Ben het helemaal met Kleintje eens Lachen !

In de auto doe ik m´n gordel om, op de motor zet ik een helm op en op m´n paard m´n cap Lachen !

Ook ik vind dat dat ding je niet charmanter maakt Tong uitsteken, maar ja, het maakt me ook niet charmanter als ik door hersenletsel in een rolstoel terecht kom Verdrietig !
Ik weet, het hele leven bestaat uit risico´s, ook je rug is een teer punt bij een val Scheve mond . Toch kies ik ervoor om tenminste het meest kwetsbare deel van m´n lichaam te beschermen en dat betekent dat ik altijd m´n cap op heb Knipoog !

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:31

Tja, ik weet dat het niet verstandig is om geen cap op te zetten. Paard kan altijd schrikken, uitglijden, vallen... je weet maar nooit! Toch heb ik nooit een cap op, ook niet als ik buiten ga rijden..
Heb een heel braaf paard, die echt nergens van schrikt, toch weet ik dat ze kan uitglijden oid *net als vorige week* en dan kan er nog van alles gebeuren...
Maar ja, het is mijn eigen verantwoordelijkheid vind ik. Ik rijd gewoon zonder cap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:36

verstandig is het niet, maar dat is door rood licht fietsen ook niet en laat dat ook bijna iedereen wel eens doen Lachen

Ik ben een ruiter die eerst altijd zonder cap reed.
Niet om stoer te doen, maar gewoon, nooit aangeleerd.
Nooit op mijn kop gedonderd, dus vond ik het ook niet nodig.

Nu ben ik een klein beetje verstandiger en heb hem in het bos en op vreemde paarden voortaan op.

Maar als het over veiligheid gaat, waarom dan altijd alleen maar over de cap? (jaja, kom ik weer aangezeverd Lachen )
kijk eens naar het schoeisel van mensen
schoenen zonder hak,
schoenen met te grof profiel,
Schoenen die zo breed zijn dat ze klem in de beugels zitten.

Ik was dan een zonder cap ruiter, maar veiligheidsbeugels heb ik al heel erg lang.
Maar daar hoor je niemand over als het over veiligheid gaat.
raar.

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:40

Wat dacht je van niet passende zadels. Als een paard dan in 1 x een pijn steek krijgt.

Bijna niemand neemt toch ook een hoevenkrabber mee,als die een buitenrit gaat maken,nou ik wel als ze een steen of een stuk glas erin krijgen en je krijgt hem er niet met de hand of stokje uit scheelt toch heel wat lopen Haha!

Mischien moet ik idd wel een keer eraf vallen, maar net zoals kawa doe ik als ik naar bos ga wel cap op.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:54

dola schreef:
Ik vind van mezelf helemaal niet dat ik goed kan rijden!
Als ik bv voor het eerst naar het bos ga ofsow , dan doe ik wel een cap op.
Maar als ik een weggetje ga die ik al zo vaak heb gereden doe ik dat niet.
Het is dom maar als ik val val ik toch wel.

Ik heb ook niet gezegd dat jij jezelf goed vind rijden. ik bedoel er ook niet iedereen mee hoor. Knipoog

Maar je zegt, als ik val val ik toch wel, en vaak geeft de cap toch wel veel bescherming tijdens een val, want als je valt val je iid toch wel, maar vaak maakt de cap wel een groot verschil in letsel.
Maar goed, iedereen mag het zelf weten, ik wil niet op m'n 20ste in een rolstoel zitten. Clown

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:58

Nee ik weet het ook dondersgoed.
Maar ik moet gewoon en keer flink vallen ,klinkt hard maar dan doe ik het mischien wel.Ik weet ook niet wat het is,niemand krijgt het me ook aangepraat.

Dan zeg ik meestal ''ik vertrouw me pony gewoon'' Knipoog

Aifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:58

ik rijd meestal wel met cap, raysa is jong en wil nog wel eens gek doen Clown
en ben er 1 keer heel hard afgestuiterd, vast op mn hoofd (nog met oude cap) ik heb toen zo'n last van mn hoofd gehad dat ik meteen een veiligheidscap heb gekocht. aan het Zij zijn groot en ik is klein! calimero effect wen je vanzelf Haha!
ik heb m eigenlijk alleen niet op als het heel erg warm is, dan vind ik t geen doen zo'n ding op je kop.
maar anders altijd, veiligheid boven alles Schijnheilig

ik denk ook wel dat veel de cap alleen af hebben voor de fotos, staat mooier voor t plaatje Cheese!
doe ik ook wel eens...beetje ijdel Schijnheilig

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:20

ik rijd altijd met cap, echt een uitzondering wil ik niet met cap rijden.. ik vind het netzoiets als auto gordels, die vergeetje je toch ook niet Lachen

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:28

t is niet slim nee zonder cap maar toch rij ik soms zonder.. gewoon omdat t dan bloedheet is en bonney is onwijs sloom en alles.. tja ik wete t is geen excuus maar ik weet dat er niet veel kan gebeuren... owke ik zal nu wel een stroom van reacties over m eheen rkijgen maar op Bonney rij ik gewoon in vertrouwen zonder cap... maar zoals buiten en soms met springen zet ik wl een cap op hoor en op jean ook meestal..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:52

Waterkippie ik ben net als jij.
Vroeger op de ponyclub was het zelfs zo, had je geen cap op kon je naar huis lopen of een fiets lenen om je cap te halen, eerder kreeg je je pony niet terug. Ik kan me niet herrineren dat ik ooit zonder cap heb gereden.

En van een goed passende cap krijg je geen hoofdpijn, hooguit een zweethoofd met dit weer.

Een ander voordeel van een cap met zonnig weer, hij houdt de zon uit je ogen.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:14

en die nieuwe caps die er nu zijn heb ik bijna geen last meer van een vreselijk bezweet hoofd...

ik snap het echt niet als mensen zonder cap rijden, je kan altijd vallen! en je cap beschermd je niet tegen alles maar wel tegen een hele boel! ook mensen die alleen buiten een cap opzetten.. oke je hebt kans dat je op de stenen valt met je hoofd, maar wel eens met je hoofd op een bakrand/paal gevallen?
en dat niet alleen als je in de bak valt kan je paard ook ongelukkig langs je hoofd langs komen Boos! ]

dus mensen allemaal je cap op Haha!
het is niet voor niets uitgevonden Knipoog

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:31

Ik heb pas nog het resultaat gezien van het rijden zonder cap. Ik ben er niet tegen hoor, je bent eigen baas over je hoofd dus of je een cap op zet of niet dat zal mij worst wezen.
Maar goed, tijdje geleden is er ook een meisje van haar pony gevallen,(was met nog iemand anders aan het springen) der pony gleed uit na een hindernis, (was wat ik ervan begrepen had) en het meisje was op der hoofd gevallen. Toen kwam ze dus met dat andere meisje aan zetten, heel witjes en met een wit koppie. Klagend over hoofdpijn. Een lichte hersenschudding... Scheve mond Gelukkig viel het nog mee maar het deed haar echt wel zeer. (logisch) En dan denk je toch... Als ze nu een cap op had gehad, misschien was ze dan wel weer gewoon opgestapt en verder gereden. Had ze nergens last van gehad.

Je kan wel heel goed rijden, alle bokken uit kunnen zitten en wat zo nog meer... Ook een braaf paard kan een misstap maken en goed hard op zijn smoelwerk vallen. En probeer er dan nog maar eens op te blijven zitten! Das een hele klus... Schijnheilig

Mijn cap past niet meer, ik rijd nu tijdelijk zonder maar ik ga niet naar buiten. ik heb me zonder cap naar les gewaagd maar met de buitenritten enzo wacht ik mooi tot ik een nieuwe heb.
Ik mis hem nu ook, heb altijd met cap gereden en dan is het heel kaal als je hem eens niet op hebt. Haha! Ik heb ook best kort haar op het moment dus dan zit je haar ook nioet steeds in je ogen. Knipoog

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:53

Nee het is totaal niet verstandig zonder cap te rijden, maar ik rij wel altijd zonder.
Weet niet wat het is, maar ik heb echt een hekel aan die dingen.

Maar als iemand aan mij vraagt wat beter is zal ik altijd zeggen dat MET cap veeeeeel beter en veiliger is!! (t is gewoon waar)

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:33

Iedereen die met cap rijdt...rijden jullie ook met het kinbandje vast?

Iemand die ik ken, die overigens met cap reed, is een keer tijdens een buitenrit van haar paard gevallen. Nou denk je ach ze had een cap op. Ja maar ze had het kinbandje niet vast waardoor de cap half van haar hoofd gleed en ze op de rand van de cap terecht kwam. Nou die had een behoorlijk hersenletsel en een paar nekwervels kapot.

Nu rijdt ik zelf alleen met cap wanneer ik op vreemde paarden stap en tijdens wedstrijden, buitenritten en springlessen. Maar veilig is een cap alleen wanneer je hem ook veilig draagt.

En trouwens je kunt wel hoofdpijn krijgen van je cap. Ik heb het ook wanneer het warm wordt onder de cap.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:37

ja ltrijd kinbandje anders kun je dat ding net zo goed niet opzetten Haha!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:45

Ik reed op Adri nooit meer met cap, tenzij ik naar buiten ging of tenzij ik met hem in een vreemde omgeving was. Thuis dacht ik dat ik wel wist wat ik van hem kon verwachten. Misschien ook niet erg slim...

Op vreemde paarden rijd ik steeds MET cap, maar ik heb eigenlijk pas sinds een jaar een degelijke, goedgekeurde cap. Daarvoor was het echt een zwart dunner dingetjes dat eigenlijk veel mooier op je hoofd staat, maar goed. Die enorme ketels van nu zijn echt geen zicht, maar ik draag er wel 1tje. Voordeel is dat ze meer ademruimte aan je haar geven, en hoofdpijn heb ik er nu gelukkig niet meer in, had ik wel met die ouwe)Zeker nu ik Licor nog niet voldoende ken.

Eén keer was ik heel blij dat ik mijn cap op had. Het was gewoon een rustig lesje in de manège een jaar of 5 geleden, en ik mocht een nieuw paardje uitproberen. In galop begon dat beest te flippen en hij heeft mij tegen de wand gebokt. Zo 3 keer na elkaar (want ik geef niet op Haha!). In mijn cap zat een serieuze deuk bij de laatste keer, en dan ben ik maar gewoon gaan draven met hem. Weet niet wat het had geweest zonder cap...

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:23

Het is verstandig met cap te rijden, maar ik rijd er alleen mee op clubles/4-tal les ligt eraan. ( verplicht )
En op buitenrit.
En natuurlijk met wedstrijden Lachen

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:52

nou op bonney mogen we zonder cap rijden van de eigenaar.daarom als het heel warm is rijd ik zonder cap!bonney is heel goed te vertrouwen en al zou ze er in de bak vandoor gaan kan je haar makkelijk houden.maar het tegenovergestelde jean!nou daar rijd ik altijd met cap echt altijd!laatst was ik eraf gevallen.nou ik was echt blij dat ik me cap op had want anders had ik echt driedubbele hersenschudding gehad!