Rijden zonder cap levens gevaarlijk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cybalia

Re: Rijden zonder cap levens gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 10:03

@Silence: vind je dat niet prettiger dan? Ik wel namelijk, ik kon het terug kijken omdat daar een beveilingscamera hangt maar heb t niet gedaan. Wat ik alleen wel raar vond is dat ik in t ziekenhuis lag nog buiten bewust voor de buiten wereld maar ik weet nog wel dat ik geklop van de hoeven in galop hoorde en ik vroeg me af hoe het met rio was en ik wilde het zo snel mogelijk vragen als ik wakker was. Maar ik weet er helemaal niks meer van. Ken je dat?

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:16

Ik vind het heel goed dat je mensen hiervoor waarschuwt. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Ik rij normaal altijd met cap maar in 2008 stapte ik 's avonds nog even op mijn Fries, ontzettend mak paard, om even in de bak een rondje te stappen. Heel stom met zijn exceemdeken om dus niks om vast te pakken. Nou dat heb ik geweten, hij springt ergens voor weg en draaft verder (gooit lekker hoog op). Ik val er af tegen een bakpaal met mijn hoofd. Gelukkig zat mijn dochter nog buiten in de tuin te lezen en zag het. Zij riep mij maar ik reageerde niet. Was even buiten westen. Zelf weet ik dat niet, ik weet alleen dat ik wakker werd op de bank in huis en de ambulance er was. Achteraf een zware hersenschudding en op veel plekken bond en blauw maar het had natuurlijk erger kunnen zijn. Wat ik wel erg vervelend vindt, is dat mijn man niet thuis was en mijn kinderen, toen 12 en 8 dit moesten meemaken. Ze zijn zich rot geschrokken. Mijn man natuurlijk ook want die werd huilend door de kinderen op zijn werk gebeld.

Nu stap ik nooit meer zonder cap op zelfs niet even uitstappen om een heel rustig paard.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:23

Heftig maar gelukkig ben je er nog.

Vind ook dat ze een cap moeten verplichten maakt niet uit waar net als een autogordel.
Mij is het ook regelmatig mijn redding geweest en soms vervloek ik hem ook maarja het is zo.

Ik heb geloof ik 1x zonder cap gereden voor een fotoshoot maar achteraf denk ik.. had ik nooit moeten doen.

Laat dit een waarschuwing zijn voor iedereen vooral voor de eingewijze onder ons.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:28

Pff.. Ik ben laatst even op mijn paard gaan zitten, gewoon even een rondje stappen. Volgende keer doe ik bij zoiets ook mijn cap maar op..

9166schier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:31

Goed dat je mensen hiervoor waarschuwd!
Zelf rijd ik altijd met cap! Helaas denken sommige mensen dat het onzin is om een cap te dragen! Of vergeten hem een keertje op te doen.

Ik hoop dat je weer de oude kan worden, in ieder geval sterkte en beterschap!

40something

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:32

Zo zeg, krijg het er koud van, wat een verhaal. Rijd zelf altijd met cap, behalve soms in de ochtend heel vroeg als ik alleen ben, maar ook dan meestal met. Op buitenrit helemaal. Reed ook vaak buitenrit zonder cap in het verleden, tot ik van de vriend waar ik in de vakantie stond zo'n ongenadige preek kreeg toen hij mij zonder cap zag. En de caps van tegenwoordig zijn licht, geen hinder op je hoofd, dus waarom niet, het is voor je eigen veiligheid.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:37

Ik heb voor kerst van mannetje lief een nieuwe cap gekregen, een lamicell master :P

Ik rijd ook niet zonder cap, het is wel al eens gebeurd, maar ik voel me veel beter met cap, ook naar de kindjes toe die je zien rijden. Cap hoort gewoon bij het paardrijden, zoals een helm bij een crossmoto. En we hebben dan nog het geluk dat ze zoveel verschillende modellen uitbrengen dat er wel ergens eentje tussen staat die op ons hoofd past en in onze smaak valt.

Ik heb nog niet met mijn nieuwe cap kunnen rijden, ben een beetje paardloos momenteel met mijn groentje in opleiding en ik kijk er zo naar uit, op mijn meisje gaan zitten met mijn nieuwe cap <3

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:37

Nee, ik vind het op zich ook niet erg.
Mensen hebben mij toen heel vaak gevraagd of ik nou niet bang geworden was.
En was wel blij dat ik daarop kon antwoorden dat ik het niet wist wat er gebeurd was dus ook niet wist waar ik bang voor zou moeten zijn.

Wat jij schrijft herken ik niet.
Ik ben niet alleen het moment van de val kwijt, maar het rare is dat ik ook een stuk van ervoor mis.

Ik weet nog dat we rond 13.00 vertrokken zijn rechtsaf de camping af. Dat herrinner ik me nog.
Rond 14.30-14.45 is de val gebeurd. Vanalles is er toen nog gebeurd, de vrouw van de camping eigenaar is gekomen, een vriend van hun heeft op mij ingepraat en ze hebben geprobeerd mijn paard op de trailer te zetten, maar die wilde blijkbaar niet weg bij mij. Weet ik allemaal niks meer van.
Pas weer vanaf ongeveer 19.00-19.30.
Dus van 13.00 tot zeg maar 19.30 ben ik volledig kwijt.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 10:39

Ik ben blij met de lieve berichten en ook blij dat het toch wel nut heeft om zo forum te maken. En er zijn zoveel mensen lees ik die vervelende ongelukken hebben meegemaakt die hun verhaal nu ook vertellen! Heel erg bedankt en jullie ook sterkte!

En indd wat ik net lees van 40something: de caps van tegenwoordig zijn heel licht ed!

En als ik naar divoza ga dan zie ik ook echt wel hele stoere modieuze caps! Gewoon leuk om op te zetten!

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 10:45

@Silence: wow oke dan! Das ook wat zeg! Das indd heel anders ik weet een paar seconden voor de val niks maar het stuk rengalop herrinder ik me nog wel, het scheen ook dat ik gewoon weer wilde opstaan toen ik daar lag er heeel boos werd dat ik niet mocht opstaan en toen ik heel veel bloed zag werd ik hystirisch. hoelang heb je last gehad van je val?

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:45

wat een heftig verhaal!! veel beterschap!
ik ben er altijd al van overtuigd dat je nooit zonder cap moet gaan rijden :+

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:47

Ookal zijn er wel meer topic's over hoe een cap je leven kan redden; er is er geen één te veel! Via deze manier wordt gewoon duidelijk hoe belangrijk een cap is.

TS wat een vreselijk ongeluk heb jij meegemaakt zeg! Ik heb met bewondering gelezen hoe je er weer bovenop bent gekomen. En heel blij voor je dat je zo'n engeltje op je schouder had :(:) Heel veel sterkte en succes nog verder!

Zelf ben ik ook een keer tijdens een buitenrit van mijn paard gevallen. Het was het laatste stukje naar huis en we wilden net naar de andere kant van de parallelweg. Hij schrok ergens van, steigerde en sprong opzij. Voor ik het wist lag ik er naast, op straat. Tijdens de val kwam ik op mijn hoofd terecht en daarna op mijn linkerschouder/arm en vervolgens de rest van m'n lichaam. Ik had mijn linkerbovenarm en sleutelbeen gebroken. Mijn cap was ook stuk, er zat een barst in. Maar mijn hoofd; alleen een lichte hersenschudding. Lange leve m'n cap!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:48

Ik moet heel eerlijk toegeven, dat ik ook niet altijd met cap rij....
Nouja... rijden... rijden doe ik wel met cap, dus echt aan het werk, stap draf galop.
Maar als ik even een paard uit het land moest halen, nam ik 2 touwtjes mee, klom ik erop en reed ik naar voren.

Vanaf morgen ga ik weer fatsoenlijk rijden op 'n pony, maar dan gaat bij mij toch echt de cap op, aangezien we ook gaan springen e.d

FIjn dat ook jij je verhaal verteld, hopelijk opent het wat ogen van mensen!
Je bent een doorzetter, ga zo door! :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:53

Ik weet ook uit mijn omgeving hoe belangrijk een cap is. Ook op de wagen heb ik hem altijd op, ook degene die met me rijden moeten een cap op van me. Hier word ik raar over aan gekeken, maar ik ben verantwoordelijk voor ze. Geen cap, niet mee.
Ook word er zonder cap niet op m'n paard gereden/gezeten, hoe braaf ze ook is.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:54

Ik heb toch wel een week of 6-8 heel veel rust gehouden en veel geslapen :j
En mijn korte termijn geheugen is niet alles meer sindsdien.

Rare is, dat ik wel gewoon helemaal bij ben geweest na mijn val.
Heb zelfs mam nog gebeld dat ik gevallen was, iedereen kwijt was, maar dat ik oké was....bleek dus niet zo te zijn...en dat ik ze daarom wel ging zoeken. Later wist zij pas dat het erger was omdat de camping eigenaar zijn vrouw dus belde en die naar de plek moest komen.
Maar dat weet ik dus allemaal niet meer.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:05

Wat goed dat je het hier plaatst! Hopelijk dat door jou verhaal mensen een cap opzetten en er minder ernstige ongelukken gebeuren. Voor jou ontzettend veel sterkte. Hopelijk dat je problemen met je hoofd nog minder worden. Wat een heftig verhaal zeg.

Ik wil ook nog even toevoegen dat ik een aantal jaar geleden ook een ongeluk heb gehad waardoor ik enkel een heeel ernstige hersenschudding heb gehad maar verder geen blijvend letsel heb. Behalve dat ik me er verder niets meer van kan herrineren en daarna heel lang veel vermoeidheid en hoofdpijn heb gehad. Maar dat is allemaal weggegaan gelukkig. Ik wil niet weten wat er was gebeurd als ik geen cap had gedragen.
Ik wil dit toevoegen omdat mijn ongeluk kwam door een paard dat uitgleed. Het gaat dus niet alleen maar om hoe braaf je paard is e.d. elk paard kan vallen. Zelfs de braafste sul.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 11:07

@Jolliegirl: ik wil je niet aanvallen of iets kwalijk nemen maar dit ongeluk is gebeurt tijdens alleen een beetje uitstappen, de kans is er altijd! En ik denk juist dat met alleen een beetje stappen enzo dat het dan misschien zelfs nog een beetje sneller kan gebeuren dan met hard aan t werk omdat het paard zn consentratie niet helemaal bij jou hoeft te zijn en dingen eerder opmerkt ziet en of hoort om van te schrikken

Ik heb jaren geleden ook mijn arm gebroken tijden het uitstappen: ik had de teugeld los me voeten uit de beugels en de pony vliegt ervandoor tot aan de rand van de bak, ik kukel er overheen met mijn rug tegen de bakrand en met mijn arm verkeerd terecht gekomen, en dat was op een manege pony

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:12

Je valt me absoluut NIET aan.... Ik snap je héél goed!
Je hebt hélemaal gelijk!

Daarom zeg ik : Pony komt morgen... elke dag gaat de cap op... :)

Daarom stond mijn tekst ook in de verledentijdsvorm ;)

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 11:18

@Jollie: ooooh zo! Oke gelukkig meid! Verder lief berichtje hoor!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:35

Jeetje ik reed heel vroeger wel eens op een shet ook een keer zonder cap en heb ondervonden dat je daar echt vanaf kan kletteren dus met mn kop op de aardegrond en nee dat was niet heel fijn. tussen de distels maar voelde echt alsof ik goed mn hoofd stootte. Nu rijd ik als ik al rijd met cap durf niet eens meer zonder.....
ben :(:) blij voor je dat je er zo vanafgekomen bent

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:43

Wat een herkenbaar verhaal! Mijn zusje heeft ook in februari 2010 een ernstig ongeluk gehad tijdens een dressuurwedstrijd, haar pony schrok voor het starten van sneeuw dat van het dak schoof. Met het gevolg dat de pony en mijn zusje vielen, ze had ook een hersenkneuzing en tijdens haar verblijf nog een hersenbloeding net als topicstarter heeft ze veel gerevalideerd. Nu na bijna een jaar is ze weer zichzelf (af en toe wel heel erg moe) maar gaat het goed en probeert ze haar Havo diploma te halen... we zullen zien.

Mijn zusje had wel een cap op, maar moet er niet aan denken als ze deze niet op had!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:53

Ook hier 2 lichte hersenschuddingen gehad, pony viel in galop opeens door haar voorbenen. Later bleek ze HKO te hebben, dier kon er dus niks aan doen (oud braaf beestje van 24, D-pony dus ik viel niet eens hoog)
Ben wel 2 keer recht op mijn hoofd gevallen, telkens KO, heel stuk kwijt oa hoe ik op een stoel in de kantine ben geraakt, maar moet er niet aan denken hoe ik eraan toe zou geweest zijn zonder helm!!!
Ik mocht trouwens van mijn ouders niet rijden zonder helm, dus ik zet hem altijd op, is zo' n gewoonte dat ik me kaal voel zonder.

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:47

Cybalia schreef:
@trusthim: klopt had ik niet op (maar me verzekiring weet dit tuurlijk niet sssttt)

Ben ik nou de enige die dit belachelijk vind? Super dat je mensen waarschuwt voor het rijden zonder cap hoor :) , maar dit schiet bij mij in het verkeerde keelgat. Is eigenlijk gewoon fraude.. zelfde dat ik ga autorijden met een slok op en zeggen dat ik niks heb gedronken.

Nouja, gelukkig is het allemaal goed afgelopen!

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 16:15

@lindsey: dat is jouw mening; maar soms moet je voor je eigen bestwil eens een leugentje maken en ik heb zelf heb het niet eens gedaan het ziekenhuis heeft dat al voor mij geregeld en verder is er nooit naar gevraagd. Betet zo dan in de schulden zitten want de rekeningen wil je echt niet meemaken hoor geloof me.

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:22

jeetje wat een verhaal zeg, echt knap dat je dat zo durft neer te zetten. Nu weet ik zeker dat ik altijd met cap zal rijden.
Beterschap :(:)