Boerenzwaluwvriendelijke paardenstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:12

Wij hebben ze 's zomers ook in de stallen ;)

Ze hebben hun nestjes bovenop de balken gemaakt.
Aan de onderkant van de balken, dus onder de nestjes hebben wij vierkante
plaatjes gemaakt. Zo valt de poep op de plaat en eventuele uitvliegende kleintjes
die vallen, komen niet direct in de stal terecht :D

Mooi opgelost toch ;)

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:17

Hahaha Freespirit wat vertel je dat leuk :D

Op mijn vorige stal hadden we ze ook, echt zo leuk als ze op een rijtje zitten te kijken wat je doet.
Een niet paarden vriendin van mij wou er ook perse foto's van, ze vond ze helemaal geweldig :+

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:25

NILO schreef:
Bij ons krijg je zelfs subsidies voor broedende nesten zwaluwen! Wij hadden er vorig jaar 1 en gaan nog plankjes bijslaan aan de plafond zodat er meer komen, zo'n wonder!

Als dat hier is, dan kunnen ze op stal heel wat subsidie krijgen. Het stikt er bij ons op stal van. Minstens een stuk of acht nesten.
Het is leuk om te zien, maar af en toe ook flink duiken als er weer eentje aan gevlogen komt. Regelmatig wel even een vleugel tegen me aan gehad hoor ;) Of een overactieve ouder die het nest verdedigt en nog niet in de gaten heeft dat wij niets doen, maar dat we alleen wat met de paarden doen :D

LetsgoKelly

Re: Boerenzwaluwvriendelijke paardenstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:28

Wij hebben ze ook! Ze zijn zo schattig. Elk jaar komen ze terug in dezelfde nestjes in 2 van onze stallen. :)

Wat betreft een onderzoek, geen idee? Wat ik ook altijd hoor is dat ze inderdaad vliegen vangen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:33

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:36

Leuk artikel, wij zijn bezig met de bouw van de nieuwe paardenstal en het is zeker de bedoeling om die "zwaluwvriendelijk" te maken. ER vliegen er hier ieder jaar genoeg rond, maar de oude stal is te laag voor ze om te nestelen, dus hopelijk voldoet de nieuwe stal niet alleen aan de wensen van ons en onze paarden maar ook aan die van de zwaluwen.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:59

Zwaluwen hebben inderdaad vaak 2 tot 3 broedsels per seizoen. Als het voor het 3de nest te laat in het seizoen wordt, gaan ze toch weg en laten de jongen in de steek.
Bij ons komen de eerste vogels eind maart/begin april en vertrekken weer eind augustus/begin september. Wanneer de jongen (van het 3de nest) rond die tijd toch al wat "groter" zijn, dan stelt dat "paartje" het vertrek uit. De rest vertrekt dan toch. Het achtergebleven paar vertrekt dan ergens in september.
Het is wisselend hoeveel nesten we jaarlijks hebben. Het varieert tussen de 4 en 10.
Wanneer de zwaluwen weg zijn, merken we dat meteen aan het gemis van hun vrolijk gekwetter, vlieg capriolen en de grote hoeveelheid vliegen maar vooral muggen die er ineens weer zijn. ;( Tegen deze kleine natuurlijke insecten verdelger kan geen ander middel tegenop!
Jaarlijks (meestal in oktober) poets ik met een borstel en sop wel hun uitwerpselen van de stal wanden af, dat is het enige nadeel.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:06

Wij hebben gemiddeld zo'n 35 -50 nesten in de stal maar subsidie?
Waar kan ik dat aanvragen? Ik schep me wezenloos aan al die vogelpoep...............

9166schier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:08

EricPrast schreef:
Wij hebben een houten stal met aardig wat openingen en kale dakbalken waar inderdaad zwaluwen nestelen, maar ik vind het vliegenvangen niet opwegen tegen de schijt, ik ben ze liever kwijt dan rijk.

AMEN!

zodra de zwaluwen er zijn houden wij alle deuren dicht!
Net zo lang tot ze de nesten af hebben aan de buitenkant onder de luifel!
Buiten prima! Maar binnen niet welkom, ik heb een klein stalletje en daar liggen ook mijn spullen open en bloot, anders word alles ondergescheten.

En buiten onder de luifel aarden ze ook zeer goed vorig jaar 10 nesten!!! +:)+

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:26

ik vind boerenzwaluwen echt geweldig, maar het worden er ieder jaar weer méér......ik geloof dat de 'dochters' ieder jaar weer (vanuit Afrika) terugkomen, toch ?

Maarre, behalve boerenzwaluwen hebben wij ook winterkoninkjes met nestjes in diezelfde schuur zitten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:30

Ik vind het juist zo leuk :D Maar wij hebben dan in de paardenstal maar 2 nestjes ;) (verder op de boerderij zitten er nog meer). Ik vind het een gezellgie beestenbende; paarden in stal, lammetjes en schapen erbij, kalfjes vaak ook nog, katten, een hond en dan ook nog vogeltjes. Van alles wat, een gezellige beestenbende. Ze scheiten verder (als het niet op paarden is) in het stro in stal, niemand die daar hier last van heeft.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:40

Twee jaar geleden hadden we twee nesten, vorig jaar zijn er weer twee bijgekomen.

Onder twee nesten hebben we een plank zitten die de poep opvangt.

Afbeelding

Afbeelding

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:42

hotchocolat schreef:
Afbeelding

LOL die kat :+

9166schier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:43

Leuke foto! de stalpoes probeerd bij het nest te komen! en kijkt echt geergerd dat het niet gaat lukken :( :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:49

Whaha, die kat :)) Herkenbaar, die van ons kan ook een hele dag bij het nest zitten (dichterbij dan 1,5 a 2 meter kan hij niet komen, maar je weet maar nooit).

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:03

Het is de poes ookniet gelukt. Eenmaal op het erf wordt ze weer aangevallen door de zwaluwen. Deze vliegen dan heel laag over (ziet er ook echt uit als een aanval).

Het was afgelopen zomer de favorite plaats van de kat.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:54

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 18:02

linky schreef:
Wij hebben gemiddeld zo'n 35 -50 nesten in de stal maar subsidie?
Waar kan ik dat aanvragen? Ik schep me wezenloos aan al die vogelpoep...............

Tjee, dat lijkt me inderdaad wel heel erg veel, 35 tot 50 nesten. Van subsidies weet ik niks, wel dat vogelpoep niet opweegt tegen paardendrollen.

Maar klopt het dat jij en je paarden dan hoegenaamd geen last hebben van vliegen - en trouwens ook muggen? (Ze schijnen muggen nog het liefst te hebben.)

Want de essentiële beginvraag was eigenlijk: weegt het nut van (het creëren van nestplaatsen voor) boerenzwaluwen op tegen de overlast die ze veroorzaken met hun poep?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:32

Onze ervaring is dat de zwaluwen buiten hun muggen zoeken, en niet binnen. binnen hangen twee bakken met blauwe lampen die 's zomers overuren maken. In de wei staan 2 LOERen voor de dazen, die lusten ze ook niet?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:12

Siesz52 schreef:
Want de essentiële beginvraag was eigenlijk: weegt het nut van (het creëren van nestplaatsen voor) boerenzwaluwen op tegen de overlast die ze veroorzaken met hun poep?

Ondanks in de zomer ruim 200 zwaluwtjes hebben wij nóg last van vliegen en muggen in onze schuur. Ik zou echter niet weten of de overlast groter zou zijn zónder al die zwaluwtjes....ik zie ze namelijk zeker wel jagen in de schuur.

Ik zou ze zowiezo niet willen missen.....al zouden ze compleet nutteloos zijn ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:24

nou,het eerste jaar dat hier de stallen nieuw geplaatst waren hadden we natuurlijk nog geen nestjes en de eerste zomer zoemde de vliegen om je kop binnen,om gek van te worden.
daarna kwamen er elk jaar meer nesten en steeds minder vliegen in stal.
het helpt wel degelijk.

en voor de klagers hier;
je moet maar denken dat elke hoop zwaluwstront 20 vliegen waren geweest.
ik weet wel wat ik moet kiezen dan. ;)