Het geroddel op pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:45

verschrikkelijk dat geroddel.
het ligt er ook net aan welke pensionstal, heb ergens gestaan met alleen maar arrogante klanten.
zelf heb ik er niet veel hinder aan gehad en veel plezier gehad daar maar mijn moeder ging vast niet heen.
op een andere pensionstal waren ze ook aan het roddelen maar was weer een ander soort klanten.
hierdoor leek het roddelen minder erg, maar dat kwam door het feit dat je de roddels minder snel op ving, ze hielden het erg verborgen.

Nu sta ik heerlijk met ze 2en en geen gezeur meer met die roddels. (al kan ik er zelf ook wat van := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:46

Ik heb op een grote sportstal gestaan en op een kleinere, meer recreatieve stal. Nou, op beide plekken werd geroddeld, maar het meest en het gemeenste op die kleine plek. Daar was het echt een kliek die bepaalde "onze mening is de enige goeie" en als je er niet aan voldeed, nou dan had je het flink zitten. Op de grote stal werd ook wel geroddeld, logisch als je met een grote bende bent, maar als er wat positiefs was, dan werd dat OOK gezegd. Terwijl ze op de kleinere stal elkaar het licht in de ogen niet gunden. Ik heb zo mijn eigen visie op werken met mijn paard, en vaak strookt die niet echt met de klassiekere methodes. Op de grote stal stonden er heel veel mensen voor open, hadden er bewondering voor en lieten je in je waarde. Op de kleinere stal werd je gewoon constant vierkant uitgelachen.

Ik stond met meerdere paarden op dat kleine pension met mijn ex, hij vond het daar zo fantastisch, hij kon niet aarden op die grote stal, maar ik vond het vreselijk. Uiteindelijk is daarop onze relatie zelfs uiteen geknald. Het was het enige waar hij nog over kon praten "stal X is zo leuk, zijn zoveel mensen om te helpen, ze zijn si, ze zijn la" terwijl ik dan weer alle str*nt over me heenkreeg. Heb er zelfs een flinke depressie aan overgehouden en heb toen gezegd NU is het genoeg en ben met mijn paard vertrokken. Sta nu op een heel klein privéstalletje, in totaal zo'n 12 paarden en 4 klanten. Niks geroddel, iedereen helpt elkaar, niemand kijkt raaar als de ene VD doet en de andere wedstrijd rijdt, integendeel, er worden juist ontzettend veel complimentjes gegeven! En jawel, het zijn allemaal vrouwen bij elkaar :)

Dat er op wedstrijd geroddeld wordt kan me niet zoveel schelen, maar ik heb écht levenslang genoeg van grote stallen. Als ik er nog maar aan terugdenk krijg ik al een wee gevoel in m'n maag alsof ik zou moeten overgeven. Zegt wel genoeg?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:20

F-AM --> PP

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:44

Alle mensen roddelen, iedereen doet het. Jij doet het, ik doe het, wij allemaal! Ik heb er gelukkig vrij weinig last van, op eerdere stallen zorgde ik altijd dat ik er was op tijdstippen dat andere mensen er niet waren en op mijn huidige stal wordt niet geroddeld. Tenminste ik heb het nog niet ontdekt. Er zal vast wel een keer iets gezegd worden, maar dat doen we allemaal wel een keer. Men heeft op een eerdere stal wel ooit geroepen dat ik al wekenlang niet bij mijn paard geweest was, het was de roddelaars helaas ontgaan dat mijn paard er op dat moment ook tijdelijk niet stond en ik dus ook geen reden had om op stal te komen daar. Eigenlijk was dat dus heel erg lachwekkend in plaats van vervelend.

Valencia2002

Re: Het geroddel op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:57

Voor mij is roddelen bewust kwaadspreken over een ander, dus Bergje ben het er niet mee eens dat iedereen het doet.

Wij staan met 2 mensen op een stal met 11 boxen. Als er iets is gooien we het gelijk neer. Misschien soms niet helemaal tactisch en ja ook daar krijg je problemen mee bij sommigen stallen, maar als anderen het beter weten doen ze het toch lekker zelf.

Zo werd over mijn ene paard gezegd dat je er alleen maar op moest klimmen wanneer je een doodswens had, veel ander geklets, want ze zou beter af zijn bij de slacht, etc. Tja, dat heb je als mensen er zelf bang voor zijn, maar we hebben ons er niets van aan getrokken en rijden weer voor ons plezier...

Maar roddelen komt vaak voort uit jaloezie en afgunst ben ik van mening en heb het bij grotere maar ook kleinere stallen meegemaakt. Het gaat om de personen wie er staan.

Laat iedereen lekker in zijn eigen waarde en zijn of haar eigen ding doen met zijn/ haar paard wat hij/zij wil. (oprechte) interesse tonen is uiteraard iets heel anders.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 18:08

Ik denk dat de stalhouder/eigenaar ook belangrijk is. Op de manege waar ik een tijdje heb gestaan was weinig plek en tijd om de paarden buiten te zetten. Sommige paarden stonden langer buiten dan anderen (van de pensionpaarden) en dan kreeg je toch wel scheve gezichten, waarom die wel en die niet.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:10

bij mij op stal word gelukkig niet geroddelt, maar toen ik nog op een manege reed wel.

gewoon jaloezie denk ik ;)

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:14

Bij ons op stal wordt er ook geroddeld. Maar als die gene er bij is houden ze weer hun mond. Ik zeg er altijd maar vrij weinig over heb helmaal geen zin in discussies. Hier had ik op mijn oude stal niet last van. Hoop dat de vergunningen gauw weer klaar zijn dan kan ik weer terug :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:17

Bij ons ook. Maar merk dat er bij de westernkliek meer positief geroddeld word, dan bij de dressuurkliek. Merk de laatste tijd ook dat er in de dressuurkliek een soort breuk is gekomen, dus nu zijn er meerdere kliekjes. Dus weer meer geroddel.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:17

Ik denk ook dat de stalhouder/eigenaar een belangrijke rol speelt in de mate van geroddel en sfeer binnen zijn of haar bedrijf
Laatst bijgewerkt door JPS op 02-01-11 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ilovelente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:18

Wij hebben zelf een stal met binnenbak, buitenbak, kantine en 35 stallen maar willen express geen pensionklanten omdat het alleen maar gezeur is. Wij gebruiken het prive maar heel veel mensen die bij ons komen snappen niet waarom we de stallen niet volhebben en geen pensionklanten willen. Als we het dan allemaal uitleggen wat een gezeur het is en wat voor tijd je kwijt bent en er weinig voor terug krijgt dan gaan ze het snappen. Wel verhuren we stallen aan vakantiegangers en mensen die bij ons in het Gastehaus of vakantiehuisje komen, dat is veel leuker en je hebt geen gezeur. Omdat we ook een bedrijf hebben kun je dat geroddel en gezeur op stal niet hebben want dan kost het je klanten.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:19

Erg irritant, dat geroddel. Denk maar zo, het is allemaal afgunst :\

Ik moet zeggen dat ik het geroddel in het zgn. ' paardenwereldje ' vrij heftig vind. Tenminste, dat gene wat ik heb meegemaakt. Als ik kijk naar fokkers in het hondenwereldje en op hondenshows ( om maar even een vergelijking te geven ) is dat toch wel wat minder. Ik heb het idee dat het wel een beetje komt door het hoge vrouwen gehalte.
En laten we eerlijk zijn, er zitten soms ook echt wel eens van die trutjes tussen.

Mij krijgen ze de pis niet lauw, maar ik kan me voorstellen dat als je wat jonger en onzekerder bent het niet leuk is.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:20

JPS schreef:
Ik denk ook dat de stalhouder een belangrijke rol speelt in de mate van geroddel en sfeer binnen zijn of haar bedrijf

Daar ben ik inderdaad deels mee eens. Maar goed je moet ook maar zo denken, iedereen is volwassen en je moet je niet tot een laag niveau bezinken.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:21

netam12 schreef:
JPS schreef:
Ik denk ook dat de stalhouder een belangrijke rol speelt in de mate van geroddel en sfeer binnen zijn of haar bedrijf

Daar ben ik inderdaad deels mee eens. Maar goed je moet ook maar zo denken, iedereen is volwassen en je moet je niet tot een laag niveau bezinken.

Precies.. maar zij hebben een niet te onderschatten invloed op de kaders waarbinnen sociaal wordt gefunctioneerd op het bedrijf
Laatst bijgewerkt door JPS op 02-01-11 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

zwenkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:27

vrouwen roddelen altijd en wie moeten daar onder lijden?'..................de andere vrouwen en mannen (ik ook dus)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:28

mannen roddelen net zoveel, alleen is dit vals zoals bij vrouwen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:31

Vind het wel meevallen waar de mijne staan, merk er weinig van, maar de sfeer is verdee ook heel gezellig.
Dat gaat dan om een manege/pensionstal met ca. 60 paarden.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:36

Ik sta op een redelijk kleine pension stal en wat ik heel erg merk, is dat de wedstrijdruiters veel meer roddelen en kwaad spreken over elkaar en elkaar niks gunnen, dan de recreatie ruiters die er staan... Onder de wedstrijd ruiters is veel meer concurrentie en geroddel.. Dat valt mij heel erg op bij ons..

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:45

JPS schreef:
Ik denk ook dat de stalhouder/eigenaar een belangrijke rol speelt in de mate van geroddel en sfeer binnen zijn of haar bedrijf

Een waarheid als een koe ! Heb beide kanten meegemaakt en kan het alleen maar beamen !
Mijn paard staat op een pensionstal met zo'n 25 paarden, onze stalhouder bemoeit zich met de stallen en
de verzorging van de paarden en verder nergens mee, super !

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:51

yfande schreef:
JPS schreef:

Een waarheid als een koe ! Heb beide kanten meegemaakt en kan het alleen maar beamen !
Mijn paard staat op een pensionstal met zo'n 25 paarden, onze stalhouder bemoeit zich met de stallen en

Goed voorbeeld doet goed volgen, toch:-)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:51

yfande schreef:

Dat doe ik ook, maar bij ons wordt er wel degelijk geroddeld. Alhoewel ik moet zeggen dat het nu we alleen maar recreatieruiters hebben ( en ik de enigste wedstrijdruiter ben ) een stuk minder is dan toen de hele stal wedstrijden rijdt. Terwijl ik me juist alleen bezig hou met de paarden en strikte regels heb, werd er evengoed veel over elkaar ( en over mij ) geroddeld. Ach ik trek me er gewoon niets van aan. Blijkbaar heeft een ander niets beters te doen dan zich druk maken om mij...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:00

yfande schreef:
JPS schreef:

Zo'n pensionhouder heb ik ook gehad, maar ook daar genoeg geroddel hoor.
Moet zeggen dat ik er op alle stallen weinig last van heb gehad, door je er gewoon een beetje buiten te houden en niet te veel geloven...
Als ik al iets naars/raars hoorde, dan vroeg ik altijd of ze het van de persoon zelf hadden of niet - en zo vonden ze het blijkbaar minder leuk om tegen mij te roddelen :Y)
Natuurlijk hoef je niet met iedereen overweg te kunnen en soms kun je wel eens frustie zijn en dat er even uit gooien, maar ik snap nooit waarom sommige echt verhalen verzinnen - sorry maar soms komen er dan écht ongeloofwaardige dingen langs :Y)

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:04

Aukelizzy, wij hebben bij ons op stal ook allerlei disciplines, wedstrijd-, western- en recreatieruiters,
en dat gaat prima samen.

Superwoman, prima aanpak !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:09

Ik vind dat het ook wel meetelt in hoeverre de stalhouder zelf in de paardenwerrld zit en hoe hun visie is op paarden houden. Je hebt er die zelf wedstrijd hebben gereden op hoog niveau, je hebt er die nog nooit op een paard hebben gezeten, je hebt er die enkel en alleen voor heht uiterst conservatieve en uiterst boertige gaan met een "je m'en fou" instelling en je hebt er die ook het welzijn van de paarden mee hoog in het vaandel dragen.

Ik heb tot nu toe de beste ervaring met mensen die zelf ook wedstrijd rijden (niveau eventjes daar gelaten) maar ook die het welzijn van het paard hoog in het vaandel dragen. Ik kan niet zeggen waarom juist, maar heb de ervaring dat er op die pensions toch minder geroddeld wordt, of beter gezegd, dat er toch veel meer ruimte overblijft om ook positieve reacties te krijgen en ook meer open te staan voor de mening van anderen. Ze hebben ook meer respect voor de recreatieruiters, maar ik denk dat dat ook wel komt omdat ze zelf plezier in het rijden ook wel voorop zetten.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:10

Ik stond ook op zo'n stal, nooit meer :=
Het is gewoon een vorm van jaloezie en afgunst. Hoe beter je rijdt des te meer word er over je geroddeld.