'slechte' paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peanuthead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:13

ja klopt, maar daar kun jij niks aan doen.
je had alleen de beste bedoelingen met dat paard
maar tumoren kunnen volgens mij ook al aanwezig zijn bij de geboorte..
net zoals bij en mens..
maar dat van die aandoening hoor je niet vaak

Lauratje_88

Re: 'slechte' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:17

Dus het beestje was agressief door de tumor en niet uit zichzelf? Of lees ik dat verkeerd?

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:20

Ik denk dat er geen valse paarden zijn (of ze moeten net als Auke schrijft bv een tumor ik hun hoofd hebben) Maar dat er door onwetend heid of gebrek aan ervaring een paard wel valser kan worden, of mischien bijna onhanderbaar, maar ik denk dat zelf dat verholpen kan worden door een nieuwe duidelijke en conseqente eigenaar.

Peanuthead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:22

Ja volgens mij wel. Maar paarden kunnen best vals zijn denk ik. uit nature denk ik niet dat ze vals zijn, sommige paarden zijn gemener als de ander
als je paard echt vals is kan het dus idd ook aan de opvoeding liggen..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:24

Ik heb 1x een paard gezien met een kronkel in de kop...
Die was echt vals, gevaarlijk en vuil bezig...
Dit dier is ook niet voor niets bij de slacht aanbeland.. en daar zag ik 'm voor het eerst.

Levensgevaarlijk!!

Dus ja... ik geloof dat er valse paarden zijn.
Ongeacht of ze zo gemaakt zijn, of een kronkel in de kop hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:26

Als een paard echt vals is, kán het niet aan de opvoeding liggen, maar ligt het aan de opvoeding/omgang (even medische problemen buiten kijf gelaten).

Kennisje van mij had trouwens een pony met een letterlijke kronkel.... Zo stond je met t beestje te kroelen en in een seconde ging er een knop om en werd je de stal uit gemikt. Beestje is idd ook naar de slager gegaan, niet alleen voor haar, maar ook voor zijn eigen veiligheid.

Morag

Tja, wat bedoel je onder slecht? Er zijn zat slechte paarden die slecht zijn omdat ze niet rad lopen of niet gezond zijn..
Valse paarden bestaan denk ik niet, maar ik denk wel dat je paarden hebt die gevoeliger daarvoor zijn, die het eerder onthouden als je iets vals tegen het paard gedaan hebt, maar je hebt ook paarden waarbij je vals kunt zijn en de paarden nauwelijks in het karakter veranderen.
Laatst bijgewerkt door Morag op 26-12-10 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

stef schreef:
Als een paard echt vals is, kán het niet aan de opvoeding liggen, maar ligt het aan de opvoeding/omgang (even medische problemen buiten kijf gelaten).

Kennisje van mij had trouwens een pony met een letterlijke kronkel.... Zo stond je met t beestje te kroelen en in een seconde ging er een knop om en werd je de stal uit gekikt. Beestje is idd ook naar de slager gegaan, niet alleen voor haar, maar ook voor zijn eigen veiligheid.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:27

Lauratje_88 schreef:
Dus het beestje was agressief door de tumor en niet uit zichzelf? Of lees ik dat verkeerd?

Ja waarschijnlijk wel.. Je weet natuurlijk nooit hoe het dier geweest was zonder tumor maar volgens de kliniek kon dat heel goed zijn karakter verklaren.
Een ander paard dat ik kende kreeg ook langzamerhand last van een karakter verandering. Kon ook echt "vuil" reageren... Dat paard bleek ook een tumor in zijn hoofd te hebben..
Maar nogmaals dat zijn uitzonderingen. Vaak is het een gebrek aan opvoeding (onkunde) bij een paard met een te sterk karakter...
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 26-12-10 21:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:29

stef, zo was die merrie die ik kende dus ook... En achteraf gezien deed alles haar dus pijn. De dood was echt het beste voor dat paard maar man wat was dat erg..

Peanuthead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:30

ik denk dat het bij iedereen verschillend is wat ze onder slecht verstaan
slecht is er niet
wel vals maar zoals ik al zei (en meerdere bokkers) het kan door een kronkel komen in de kop of door de eigenaren
mijn vriendin had ook die ze naar 5 jaar weg gedaan heeft.
ze durfde er niet meer op te rijden omdat beest haar er gewoon vanaf bokte, en ze werd erg bang voor dr.
dit beest was niet vals maar zelfs als hij een tijd getraint werd door een goede ruiter ging het nog mis..
dus het kan ook in het karakter zitten

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:31

Ik denk dat paarden wel met een karakter geboren kunnen worden wat makkelijk te 'voeden' is tot een uiteindelijke draak. Dus je niet van nature vals, maar wel mer een negatief karakter wat eerder omslaat richting het valse dan naar het positieve.

Ik heb ze ook gezien in een zomerkudde, jonge hengsten van 2,5 jaar. Liep er 1 tussen die echt gestoord was, overdominant en belachelijke voernijd en reageren richting mensen. Paard had vanaf 6 mnd al in de kudde gelopen en is als veulen heel normaal behandeld... Paard is door de DA als levensgevaarlijk bestempeld en afgemaakt.

Er zijn ook veel paarden die gewoon door consequent gedrag van de eigenaar een heel eind te kneden zijn, maar een lastig karakter kan wel altijd weer naar boven krabbelen.

Blijft lastig..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:33

Maar waarom kan een paard van nature niet vals zijn? Moeten wij mensen daar altijd de hand in hebben? Door gebrek aan opvoeding? Waarom zijn er wel mensen op deze wereld die intens slecht zijn van nature en zouden paarden een slecht karakter niet aangeboren kunnen hebben?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:34

Mensen zijn IMO ook niet slecht van nature :n

Peanuthead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:35

aukelizzy heeft daar wel een punt..
mensen zijn soms uit nature ook slecht maar mensen doen er soms nog een schep boven op en dan is zon beest helemaal verpest..

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:40

Aukelizzy schreef:
Maar waarom kan een paard van nature niet vals zijn? Moeten wij mensen daar altijd de hand in hebben? Door gebrek aan opvoeding? Waarom zijn er wel mensen op deze wereld die intens slecht zijn van nature en zouden paarden een slecht karakter niet aangeboren kunnen hebben?

Ik denk niet dat er iets (zowel mensen als dieren) slecht van nature is, wel kan die een moeilijker karakter hebben of een zeer beinvloedbaar karakter hebben wat dan kan leiden naar slecht gedrag.
Bijvoorbeeld: Mensen die heel hun leven gepest worden en dan uiteindelijk door het lint gaan. Mensen die honger lijden die dan gaan stelen en zo zijn er waarschijnlijk miljoenen reden waarom een mens (of dier) slecht wordt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:53

Bij mijn weten is er toch echt een (kleine) groep mensen (psychopaten) die door een erfelijke, genetische afwijking vanaf jong kind al agressief en gestoord gedrag vertonen. Kan dat bij paarden niet voor komen? Paarden kunnen toch ook bv. epilepsie hebben dus waarom geen psychopathische paarden?
Misschien heel stom gedacht hoor... :o? .
Paarden kunnen toch bv. ook heel depressief worden of een zwaar verminderde intelligentie hebben?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:02

Aukelizzy, dat denk ik dus ook. Er zijn mensen en ook paarden die een verschrikkelijke jeugd hebben gehad en zo vriendelijk en lief zijn en er zijn ook mensen en paarden die om wat voor reden dan ook gewoon niet sporen ondanks dat ze altijd heel goed behandeld zijn. Vaak is het erg moeilijk om te achterhalen of het opvoeding is of genetisch bepaald is of tumor of zo.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 01:36

Ik ben het wel eens met de meeste reacties hier.
Wat betreft psychische aandoeningen, wel of niet erfelijk,
dat valt bij mij niet echt onder natuurlijk. Dat is dan weer een
Reden. Ik zie dat meer als een 'fout' van de natuur.
Net als ik denk dat mensen met een gezond verstand ook niet gaan
martelen etc. de meeste die dat dan doen doen dat of niet vrijwillig of
zijn wel of niet aantoonbaar gewoon ziek in hun hoofd.
Zo zie ik dat dan weer..
Vind het leuk om al die reacties te lezen. Zet me ook aan het
denken.

optimized

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 05:07

tamary schreef:
Nevelle Pride (als ik de spelling goed heb) was een draver en nu ook zo'n hengst. Dekhengst met heel goede rentijden/draftijden en een levensgevaarlijk karakter. De nakomelingen staan ook bekent om hun gevaarlijke karakters.

ik ken er nog.. mijn merrie heeft ook een ''gevaarlijk'' karakter .. ze heeft dagen dat je gewoon haar niet mag aanraken (dus poetsen, kan niet , mag niet ) haar hoeven uitkrabben kan ik dan ook niet ze kapt :(( oke dan maar proberen op zadelen alles goed en wel maar als ik er op zit mept ze naar mijn benen (geen zin om te rijden ) als ik er afval moet ik rennen voor mijn leven want dan wil ze mij attackeren :( en toch geef ik haar kansen.. ik vind dat dit paard het verdiend ook al heeft ze geen respect .. ik dacht eerst dat ze ergens pijn had ofzo maar het zit gewoon in haar karakter want dieren arts heeft alles gecontroleer (onder verdoving :s) om haar te bekappen moet ze ook wat verdooft zijn want ze springt gewoon met haar vier benen de lucht in .. maar het positieve van mijn merrie is dan wel als ik snoepjes mee heb dan mag ik haar gewoon eens aaien en tes al :)

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 07:43

Net zoals bij honden en mensen heb je ook paarden waar een steekje los zit. Die voor mensen gevaarlijk gedrag vertonen. Zolang deze paarden in de juiste handen zijn is er niets aan de hand. Bij onwetende mensen komt dit vaak naar voren. Zoals een gezegde luidt "Gekheid en genialiteit grenzen aan elkaar". De vaak bovengemiddeld goede paarden hebben niet de makkelijkste karakters.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 07:45

optimized schreef:
tamary schreef:
Nevelle Pride (als ik de spelling goed heb) was een draver en nu ook zo'n hengst. Dekhengst met heel goede rentijden/draftijden en een levensgevaarlijk karakter. De nakomelingen staan ook bekent om hun gevaarlijke karakters.

ik ken er nog.. mijn merrie heeft ook een ''gevaarlijk'' karakter .. ze heeft dagen dat je gewoon haar niet mag aanraken (dus poetsen, kan niet , mag niet ) haar hoeven uitkrabben kan ik dan ook niet ze kapt :(( oke dan maar proberen op zadelen alles goed en wel maar als ik er op zit mept ze naar mijn benen (geen zin om te rijden ) als ik er afval moet ik rennen voor mijn leven want dan wil ze mij attackeren :( en toch geef ik haar kansen.. ik vind dat dit paard het verdiend ook al heeft ze geen respect .. ik dacht eerst dat ze ergens pijn had ofzo maar het zit gewoon in haar karakter want dieren arts heeft alles gecontroleer (onder verdoving :s) om haar te bekappen moet ze ook wat verdooft zijn want ze springt gewoon met haar vier benen de lucht in .. maar het positieve van mijn merrie is dan wel als ik snoepjes mee heb dan mag ik haar gewoon eens aaien en tes al :)

En dat vind jij niet erg dat jouw merrie zo is............ Dat zou ik dus echt niet accepteren

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 07:55

Tessaa95 schreef:
een paard wordt niet slecht of vals geboren,
een slecht of vals paard, wordt gemaakt door een slecht of vals mens.

Zo denk ik er dan over ;)

en of dat kan!
ik heb het levende bewijs gehad.
paard was vanaf het moment dat hij op zijn benen kon staan een eerste klas duivel.
ik ben het er wel mee eens dat het merendeel zo word gemaakt maar vlak ze niet allemaal uit!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 08:06

Inderdaad Mariska, dat kan.
Tassaa95, veel problemen komen bij de eigenaar vandaag al dan niet gevoed door een wat moelijker/sensibeler karakter.
Maar ik ben er van overtuigd dat er echt gekke/gevaarlijke paarden zijn.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 08:10

optimized schreef:
tamary schreef:

Proest, en dan ben je serieus..? Of dit is een grap of je bent je leven moe...Op het moment dat je uit de bak moet rennen omdat ze levensgevaarlijk is dan zal je je eens goed achter je oren moeten krabbelen of je niet beter eieren voor je geld kunt kiezen.. Want er kan een moment komen dat ze het licht uit je ogen slaat...En geen enkel paard is dat waard!