Wat is zieliger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is zieliger?

200.000 paarden die op stal verpieteren
304 (88%)
100 konikjes naar de slacht na een goed leven
40 (11%)

Totaal aantal stemmen: 344

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:14

Maargoed, wel een interresant idee...
Alle paardjes die staan te verpieteren een zomer het land op pleuren, goed vet mesten maar wel lekker mals doordat ze buiten veel rondlopen, en dan naar de slacht.
Ze hebben nog een fijne zomer gehad, dus ze zijn niet zielig. (Tenminste die conclusie trek ik hier, als een paard het voor ie doodging fijn had is het goed.)
Ook los je het sielige paarden probleem op en het overschot.
Plus de markt voor paardenvlees stort in dus slachten puur om het vlees zal in de toekomst niet meer voorkomen, enkel als een dier niet verder kan leven word er nog geslacht.
Of je geeft het vlees gratis weg aan de voedselbank ofzo...

Sorry, soms slaat mijn fantasie op hol. :o

IMJ

Re: Wat is zieliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:17

Nou ja, ik eet liever van een Konik dan van een kalf die veel te hard is gegroeid door alle hormonen en nooit een grassprietje of de zon gezien heeft.. ;-)!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:19

Tja...

Wat noem je verpieteren?
Dat paarden noodgedwongen de winter over op stal komen te staan omdat er weinig land overblijft om in de zomer op te grazen als ze dat in de winter stuktrappen?
Dat een baasje hard moet werken om zijn paardje te kunnen bekostigen en hem er maar beperkt uit kan halen?
Dat toch mensen zo goed en kwaad als het kan hun droom van paarden houden en paarden rijden willen naleven in een land als Nederland waar je een paar Miljoen Euro moet neertellen in de Randstand voor een huis met een beetje grond om je paard daar te kunnen houden?
Dat mensen, als ze al een paard hebben, deze in de buurt willen hebben en niet in het Noorden of het Oosten van het land waar ze er maar misschien eens in de week naartoe kunnen (als ze zelf in de Randstad wonen?)

Uiteindelijk gaat dit weer een discussie worden tussen wel of niet op stal, en eerlijk gezegd ben ik dat geneuzel een beetje zat.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:20

Cassidy schreef:
Tja...

Wat noem je verpieteren?
Dat paarden noodgedwongen de winter over op stal komen te staan omdat er weinig land overblijft om in de zomer op te grazen als ze dat in de winter stuktrappen?
Dat een baasje hard moet werken om zijn paardje te kunnen bekostigen en hem er maar beperkt uit kan halen?
Dat toch mensen zo goed en kwaad als het kan hun droom van paarden houden en paarden rijden willen naleven in een land als Nederland waar je een paar Miljoen Euro moet neertellen in de Randstand voor een huis met een beetje grond om je paard daar te kunnen houden?
Dat mensen, als ze al een paard hebben, deze in de buurt willen hebben en niet in het Noorden of het Oosten van het land waar ze er maar misschien eens in de week naartoe kunnen (als ze zelf in de Randstad wonen?)

Uiteindelijk gaat dit weer een discussie worden tussen wel of niet op stal, en eerlijk gezegd ben ik dat geneuzel een beetje zat.

:(:)
Kom maar...
*Pakt handje en gaat naar het kruisje.*

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:21

gaan we weer met zo'n topic :')
Wel fijn dat er nog steeds wordt gestreden naar een zo goed mogelijk leef omgeving voor paarden.. maar wat goed is en slecht blijven meningen over verdeeld.. en daarbij blijft het zo verschillend per paard.. onmogelijk om allemaal het juiste te doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:22

vraag me af of de db bij die 200000 paarden op stal is wezen kijken...... En hoe ze aan die info komen :+

een paard wat echt maar dan ook echt de hele dag op stal staat 'te verpieteren' vind ik sneu. Maar denk niet dat dat de helft van alle paarden in nl zijn. Sterker nog, ik geloof er geen ene ... van.

Dat van die konikpaarden is een heel ander geval en doet niet terzake vind ik zelf.
Ook al was voortijdige castratie een betere optie geweest i.m.o.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:24

Niet castreren bij de Koniks, gewoon de hengstveulens eruit vissen en verkopen, zoals dat in Duitsland gedaan wordt.
Maar aangezien men in Nederland eerst het wiel opnieuw wil uitvinden voordat er naar buurlanden gekeken wordt, gaat er nog heel wat water door de Rijn voordat er echt spijkers met koppen geslagen worden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:25

Cassidy schreef:
Tja...

Wat noem je verpieteren?

Maar dit ben ik ook met je eens..
Moet geen normal v/s natural geneuzel worden.. ;-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 19:26

Miss_Malfoy schreef:
Maargoed, wel een interresant idee...
Alle paardjes die staan te verpieteren een zomer het land op pleuren, goed vet mesten maar wel lekker mals doordat ze buiten veel rondlopen, en dan naar de slacht.
Ze hebben nog een fijne zomer gehad, dus ze zijn niet zielig. (Tenminste die conclusie trek ik hier, als een paard het voor ie doodging fijn had is het goed.)
Ook los je het sielige paarden probleem op en het overschot.
Plus de markt voor paardenvlees stort in dus slachten puur om het vlees zal in de toekomst niet meer voorkomen, enkel als een dier niet verder kan leven word er nog geslacht.
Of je geeft het vlees gratis weg aan de voedselbank ofzo...

Sorry, soms slaat mijn fantasie op hol. :o

het klinkt in elk geval beter dan dieren opfokken in donkere hokken met weinig ruimte en teveel soortgenoten om zich heen

lees bioindustrie

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:30

mariskalove schreef:
Maar wat verstaan ze precies onder verpieteren?
De paarden die dag in dag uit op stal staan en niet buitenkomen of 1 uurtje per dag worden gereden of gelongeerd?
Of paarden die gewoon helemaal geen andacht krijgen?

Zal ik eerlijk zijn? Ik vind beide een zware vorm van verpieteren. Een uurtje buiten komen/rijden/longeren en verder al die uren maar op een stal opgesloten staan, vind ik heel, heel triest voor een paard. Laat staan de paarden die te lang helemaal niet hun box uitkomen. :(

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:31

Arabesk schreef:
mika11 schreef:
Het 2e is ' zieliger' . Deze Konikspaarden staan pas echt te verpieteren, omdat er een natuurlijke omgeving is gemaakt die helemaal niet zo natuurlijk is.

hoe natuurlijk vind jij een stal dan :?

Een stal vind ik prima. Mijn paard staat vanaf april tot en met oktober/november 24/7 buiten. (wel opbouwen en afbouwen). En 's winters 's avonds en 's nachts op stal. Daar is niks mis mee.
Een shetlander en andere 'koude' rassen zijn er op gebouwd in deze omstandigheden buiten te staan. Als je die in de tropen neerzet gaan die ook dood zonder hulp van de mens. En een arabier zet je niet in IJsland in de natuur, die zou ook doodgaan.
Mijn hond stamt van de wolf af, maar dat wil niet zeggen dat mijn hond het in de natuur zou overleven, weet ik wel zeker.
Een Konikspaard is nog wel een zuiver ras dat zich in de natuur kan handhaven, maar dan niet zoals in de oostvaardersplassen. Dat is daar door de mens onmogelijk gemaakt.
In de wereld zijn misschien nog maar enkele plekken waar paarden echt natuurlijk kunnen leven. De rest zal het met hulp van de mens moeten doen. En als daar een stal bijhoort, zoals bij mij, wat is daar verkeerd aan.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 16-12-10 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:34

Een weiland is ook geen natuurlijke manier van paarden houden..
Ben het met Mika11 eens..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:34

Op het moment dat de weersituatie hier niet toestaat dat ik mijn paarden veilig uit stal kan halen, laat ik ze op stal staan. Van een dag op stal gaan ze niet dood.
Maar als ze een Bambi schuiver maken of een been breken, is het over, kan ik ze wegbrengen.
En dan heb ik er helemaal niets aan de mening van een select groepje bokkers die vinden dat het paard ten allen tijde naar buiten moet kunnen. Als het niet verantwoord is, kan het niet. Punt.

En nu ga ik naar stal voordat de boel zo bevriest dat ik me serieus moet afvragen of het vanavond wel verantwoord is of niet om ze hun beweging te geven.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:35

@Arabesk: Ach af en toe ga je ook denken dat zoiets de enige oplossing is. Zie hierboven, mensen denken echt dat paarden niet overleven in een stal met uitloop.

@Cassidy: Dat is een dag. Veel paarden staan een groot deel van het jaar (nog meer als de helft vaak) op stal want ja het is nu eenmaal winter.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:36

Maar ik denk dat we het hier niet hebben over paarden die een nachtje op stal staan. ;)
Daar heb ik persoonlijk ook geen problemen mee. Maar hoeveel paarden staan er niet dag en nacht op stal, soms zelfs in de zomer!!! (ik denk dan even aan de diverse maneges in mijn omgeving). Zonder echt sociaal contact te hebben of gewoon eens lekker paard zijn in de kudde op een lekker stuk land. Om maar niet te spreken over paarden die echt opgesloten staan en er amper uitkomen (heb ik gezien op een stalling, waar ik even gestaan heb en waar mijn ogen uitpuilden van de ellende daar. DB gebeld, konden niets doen vanwege de wetgeving en geen bewijzen hebbend). Ik denk dat het om DIE paarden gaat en niet om paarden, die er wel lekker veel uitkomen..... (4 uurtjes per dag is nog te weinig, staan ze nog 20 uur stil tussen vier muren :\ ).

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:38

Inderdaad Twiggy, die paarden! Ik kan en wil dat niet snappen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:38

IMJ schreef:

Ach, je hebt weilandjes en weilanden. ;)
Daarbij kan een paard op het land in de kudde wel zijn natuurlijke gedrag aanhouden (fourageren/sociaal contact hebben/bewegen, om maar wat te noemen). Een paard op stal kan bv geen diepe relaties aangaan met andere paarden. Moet je eens kijken in een kudde wat jaren buiten bij elkaar loopt. Is echt gaaf om te zien, hoe diep en hecht hun contact kan worden..... :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:40

Miss_Malfoy schreef:
Inderdaad Twiggy, die paarden! Ik kan en wil dat niet snappen.

Ik ook niet en ik kan ook niet begrijpen dat er mensen op bokt zijn, die dat maar niet willen begrijpen. :n

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:43

Arabesk... misschien domme vraag.. maar als een paard 'in gevangenschap' (lees op manege of stal oid)wordt geboren.. en zijn hele leven gewoon niet beter weet dan in een stal staan en overdag rijden en misschien 2 uur in een paddock daar aan wennen? Omdat ze niet beter weten? Of is het instinct toch sterker?

Ik ben helemaal voor om paarden 24/7 buiten te hebben staan e.d. maar ik heb ook paarden bijgereden die op een manege vertoefden en daar totaal geen probleem mee hadden.. ze vonden de rumoerigheid gezellig en de aandacht van mensen die langslopen e.d. na het rijden vonden ze het echt niet erg om weer naar stal te gaan..

Wss dom.. maar als een paard iets echt naar of vervelend vind.. dan rennen ze er toch voor weg? Als ze het echt zo vervelend vinden om in een stal te staan.. rennen ze er toch niet uit zichzelf heen? ( ook zonder eten in de bak :+ )

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:44

Twiggy2008 schreef:
IMJ schreef:

Ach, je hebt weilandjes en weilanden. ;)
Daarbij kan een paard op het land in de kudde wel zijn natuurlijke gedrag aanhouden (fourageren/sociaal contact hebben/bewegen, om maar wat te noemen). Een paard op stal kan bv geen diepe relaties aangaan met andere paarden. Moet je eens kijken in een kudde wat jaren buiten bij elkaar loopt. Is echt gaaf om te zien, hoe diep en hecht hun contact kan worden..... :j

Dat is bij de die van mij ook hoor, hou mijn paard hetzelfde als Mika.. de kudde is in zijn geheel al meer dan 12 jr samen (tuurlijk, er is her en der wat afgevallen en bijgekomen)..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:45

Ik zal nooit meer kiezen voor een stal waar ze niet meerdere uren per dag in de winter naar buiten kunnen
dan maar geen paard

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:45

Naar de stal gaan is gewenning. Gewoon omdat er voor hun toch de kans is dat er eten is, het enige wat ze nog hebben aan behoeftes dat vervult word. Min of meer.
Nee sorry vind dat triest, die beesten zijn gewoon uitgeblust en kunnen niet meer protesteren.
(Is mischien wat kort door de bocht maar heb even niet zoveel energie om het uit te leggen, sorry.)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:46

Cassidy schreef:
Op het moment dat de weersituatie hier niet toestaat dat ik mijn paarden veilig uit stal kan halen, laat ik ze op stal staan. Van een dag op stal gaan ze niet dood.
Maar als ze een Bambi schuiver maken of een been breken, is het over, kan ik ze wegbrengen.
En dan heb ik er helemaal niets aan de mening van een select groepje bokkers die vinden dat het paard ten allen tijde naar buiten moet kunnen. Als het niet verantwoord is, kan het niet. Punt.

En nu ga ik naar stal voordat de boel zo bevriest dat ik me serieus moet afvragen of het vanavond wel verantwoord is of niet om ze hun beweging te geven.

Hier hebben we het volgens mij ook niet over, hoor. ;)
Dat zijn extreme omstandigheden, dat is iets heel anders. Overigens vond ik het juist interessant om te zien hoe onze buitenpaarden zo voorzichtig over het ijs liepen van de week (gedeeltes van het land kon je een ijsbaan noemen, de kuilen waren bevroren). De paarden passen zich juist heel goed aan, aan gladde stukken. Ik was wel blij dat ik mijn paard vandaag even kon laten uitrennen op het zand, want ondanks dat hij buiten staat, mist hij zijn sprintjes momenteel enorm. Want dat laat hij echt wel uit zijn hoofd. :D
Het leek wel weer of hij 3 weken op stal had gestaan, zulke jolige sprongen en races door de zandbak. :D

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:47

De 1e is super zielig die andere 100 die geslacht zijn hebben een goed leven gehad en 200,000 is heel wat meer!
Ookal is het ook zielig dat die 100 zijn geslacht.
Laatst bijgewerkt door Marls op 16-12-10 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:48

ik vind het eigenlijk alletwee zielig.
het verpieteren van de 200.000 paarden wel wat zieliger, als het ook echt zou gaan om dat paarden echt hun stal niet uit komen, maar ik denk eerlijk gezecht dat het overgrote deel van die 200.000 paarden het niet zo slecht hebben als de db schetst ( ja, miss komen ze niet de door de db gestelde minimale 4 uur per dag buiten, maar zijn het er maar 3, maar om dat metteen verpieteren te noemen.....).
wat de konicks betreft vind ik het schandalig dat nederland het zo ver heeft laten komen dat er gezonde paarden naar de slacht moeten.