Rijd jij ook wel eens 2 weken niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:39

ik heb hier ook bijna geen tijd om mijn paarden iedere dag te doen. Maar ja, dan denk ik maar weer; ga dan even wat minder andere dingen doen. en sowieso kun je in het weekend best plaats maken voor je paard :j

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:40

Tja,

Vorig jaar winter heb ik geloof ik wel een maand niet gereden ivm de sneeuw. En deze zomer ben ik van plan om 3 / 4 weken in het buitenland te gaan werken, waardoor ze ook 'stil' staat.

Moet af en toe kunnen, vind ik. Als er verder goed voor gezorgd wordt, waarom niet? Paardjes vinden vakantie ook weleens leuk ;)

Debbie00

Re: Rijd jij ook wel eens 2 weken niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:07

Hier kunnen ze alleen van mei tot oktober/november naar buiten. Als ik een keer niet kan rijden zorg ik er wel voor dat ze even los kan. 2 weken niet rijden zit er dus niet in omdat ze niet lekker het land in kan. In de zomer staat ze vaak dag en nacht in het land. Ik rij dan wel eens een dag of 2 niet, maar ga wel elke dag even kijken. Nu heb ik wel het geluk dat ik er 10 minuten vandaan woon (met de fiets).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:11

Ja, soms wel langer. Als de bak nat is kan ik niet rijden dus vandaar. ;)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:14

Bijna nooit of ik moet op vakantie zijn, of het moet zulk weer zijn als de afgelopen 2 weken, dan wordt het erg moeilijk in de sneeuw, met die gladde ijzel, afgelopen 2 weken heeft ze dan ook maar 1 keer gereden en voor de rest lekker rond gerend op het weiland. Af en toe doe ik het ook wel bewust, een kleine vakantie mits ze niet de hele dag op stal staat kan haar vaak ook goed doen :)

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:18

No problemo... Vandaag weer sinds 2 weken serieus wat gedaan. Mevrouw is altijd heerlijk soepel na zo'n winterstop en lekker voorwaarts ;)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:18

Ik heb ook al zo'n twee weken niet meer gereden (we gingen eigenlijk te snel en om haar niet te overvragen heb ik haar 2 weekjes 'vakantie' gegeven), maar dan heb ik wel gewoon veel gelongeerd, gewandeld en grondwerk gedaan. Vanaf volgende week ben ik 2 weken op vakantie en dan rijdt mijn instructrice haar in die tijd dus dan moet ze weer hard genoeg werken :)

Edit: ze is ook nog maar 4 en ik rij (voorlopig nog) geen wedstrijden dus het is ook niet zo dat ik echt moet trainen :Y)
Laatst bijgewerkt door Eulogy op 11-12-10 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:21

Ja hoor :j Het komt niet heel vaak voor, enkel als ik tentamens heb of als het in de zomer heel heet is (het word hier makkelijk 35+). Ik merk wel dat het ze goed doet, af en toe een weekje vrij.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:09

Ik doe het nooit. Mijn paard is zo scheef als een pannenkoek en als ik hem twee dagen laat staan merk ik al dat hij weer wat minder soepel is. Dus twee weken stilstaan :n Brrr.... nee ik moet er niet aan denken. Sowieso vind ik het niet zo'n fijn idee om een paard in sportconditie zomaar ineens stil te zetten zonder af te bouwen. Na die twee weken moet je weer opbouwen enz... nee mij niet gezien. Mijn paard heeft hooguit twee dagen echt helemaal vrij.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:21

Mja... mijn paard staat niet zomaar stil, hij staat op de wei. In de endurance is het overigens gebruikelijk om na een wedstrijd van een flinke afstand een of twee weken 'rust' te geven. Relatieve rust - dus lekker hele dagen op de wei en hooguit wat stappen onder het zadel. Goed voor spierherstel, afvoer van afvalstoffen etc. etc. Maar in andere disciplines is dat idd anders. Een paard verliest overigens maar nauwelijks conditie in twee weken tijd, dus van opbouwen en afbouwen is niet zo strikt sprake als bij een mens.
Laatst bijgewerkt door Karin op 12-12-10 14:25, in het totaal 2 keer bewerkt

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:25

ja dat komt zeker voor hier. in de winter kan ik vaak toch geen gelijkmatige training garanderen omdat het (zoals afgelopen weken) stijf bevroren ligt. één keer je paard gaan lastig vallen met een training en dan weer bijna een week niets kunnen doen, is in mijn ogen hiet eens productief, dus ik geef dan maar gelijk een winterstop en begin terug als ik tenminste wat nuttigs kan gaan doen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:33

Geen rijtechnische discussie :-) -> PP

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:28

Ik heb nu ook al 2 weken niet reden.
De bak in bevoren en buiten rijden vind Joep totaal niet leuk.
Dus hij heeft vakantie, en als we straks weer kunnen rijden gaan we weer langzaam opbouwen
(wij rijden recreatief)

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:57

aleen als de bak niet te doen is, of als ik op vakantie ben,
anders ga ik wel rijden:)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:06

Oh met alle gemak dat ik 2 weken niks doe :)
Ik ben vrijwel elke dag op stal om te voeren, stop een boterhammetje of een stukje fruit tussen zijn kaken, controleer al aaiend op plekken en we dollen wat in de wei
en dan ga ik gewoon weer weg :)

Beest staat lekker 24/7 buiten met 3 vriendinnen, ik geloof niet dat hij iets mist als hij niet gereden wordt :)
Wil het wel gaan oppakken en frequenter aan de slag gaan, ben echter door stage en werk 6 dagen in de week alle ''licht-uren'' bezig daarvoor. En lichamelijk ongemak maak 't er niet makkelijker op. Ach, de licht-uren gaan weer bijna verlengen dus dat komt wel weer :D

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:07

ik rij over het algemeen elke dag, zo nu en dan krijgt me paard een dagje rust. Maar het liefst rij ik elke dag. Bij ons komen ze verder ook niet buiten in de winter waardoor ik me toch eigelijk wel een soort van verplicht voel om me paard beweging te geven. Hij staat al zo veel op stal, dan vind ik dat hij dat uurtje beweging wel nodig heeft. Alleen als ik op vakantie ga gebeurt het wel eens dat hij niet gereden wordt, maar zelfs dan regel ik eigelijk altijd wel iemand die em zo ie zo om de dag rijdt. Ik vind het ook niet eerlijk tegen over me paard om hem stil te laten staan, vind 24 uur op stal wel beetje veel ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:49

Dat is nog nooit voorgekomen. Toen ik mijn verstandskiezen moest laten
trekken en 5 dagen niet kon rijden van de ellende heb ik een goede ruiter
gevraagd haar 3 dagen te rijden, heb zelf 1 gelongeerd en ze heeft altijd
1 vrije dag. Nee 2 weken kan echt niet, dan wordt ze heel lastig.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:04

Volgens Heather Moffet (in het boek: de verlichte rijkunst) is het zelfs gezond om je paard af en toe echt vrij te geven. Zeker bij zwaardere trainingen. Dan kan het paard in alle rust de nieuwe info rustig verwerken. :)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:05

Moet wel iets heel raars gebeuren wil ik 2 weken niet rijden. Gebeurd dus niet, mits het sneeuwt, of ik een operatie heb gehad.

Ik snap nooit zo dat je geen tentamens kunt leren je paard ook nog eens kunt doen. Ik studeerde, werkte, en deed mijn paard er ook nog eens naast. Dan maar s'nachts doorleren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:19

Niet iedereen is gezegend met een overschot aan energie. Sommige mensen hebben hun rust en slaap hard nodig. Zeker in tentamenperiodes kan ik me dat voorstellen. En aan de openingspost te zien heeft TS haar paarden niet naast de deur staan, dus is ze ook nog eens elke dag aardig wat reistijd kwijt.

Ik zou ook niet weten wat er mis mee is als een paard eens wat minder aan het werk hoeft. Zolang hij z'n benen maar kan strekken.

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:48

Als het aan mezelf ligt rijd ik minstens 4-5x per week (wat ik normaal ook doe)
Als ik naar mijn paard kijk is het beter om nu een tijd niets te doen. Heb beestje deze zomer ingereden en vanaf eind oktober staat hij op rust. Tot april heeft hij lekker vakantie; wel doe ik wat grondwerk met hem en staat hij lekker op de wei, maar rijden doen we de komende maanden niet. (Waar ik stiekem nu al enorm van baal := )

Overigens is het bij mij tot nu toe elke winter voorgekomen dat ik 2 weken of langer niet kon rijden. Zodra de vorst in de grond zit of er sneeuw komt is het voor mij met alleen een buitenbak niet te doen om te blijven rijden. Trailer moet ik iemand anders steeds vragen en alleen wanneer de straat veilig is zit er een stapritje in, maar dat noem ik dan weer geen rijden :D

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:49

jha hoor nu met dit weer al bijna 3 weken niet echt rijden!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:53

Normaal gesproken niet maar de afgelopen weken met die sneeuw kon het niet anders. Gelukkig mogen de paarden bij ons wel lekker de wei in als het zo koud is dus dat scheelt!
Ook al rij ik niet, ik ga wel elke dag langs, even borstelen, helpen met buitenzetten en stallen uitmesten, enz...
Nu hebben we met de vorst de bak gestrooid en is hij wel te rijden, duimen dat er geen sneeuw meer valt dus!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:57

Ja hoor :) regelmatig :')

Pony staat dag en nacht buiten en ik loop nu min. 40 uur stage in de week. In de avond niet altijd zin en de energie om te gaan rijden, dus dan vul ik enkel het water bij en krijgen ze een flinke berg hooi erbij. Soms gaat hij even in de stap/draf molen, maar niet zo vaak.

Vind hij echt niet erg :P die vermaakt zich wel met zn vriendje op de weide

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:14

og gebeurt zo vaak.
maar heeft mijn paard ook geen problemen mee. daarna kan ik er zoweer opstappen.
mijne staat dan ook gewoon lekker buiten de hele dag.