te oud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 15:56

ik bedoelde niet echt 1,5 maar gewoon redelijk lang dus sorry als jullie dachten dat ik echt 1,5uur bedoelde :o woopsie!
en ik pas er nog goed op

uzo

Re: te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:17

eigenlijk vraag ik mij iets af (verklaar mij niet voor dom graag)
boyke is heel soepeltjes op die ene kant en kan gemakkelijk cirkeltjes verkleinen en vergroten enzo op die hand
alleen dus die galop...
ik heb het eens aan de eigenaar (die hem ergens 3 jaar ofzo heeft) gevraagd of hij het weet en die zegt dat hij dat altijd doet , dat hij gewoon liever op de hand galopeert
als hij eenmaal in galop is dan is hij ook erg soepeltjes en rijd ook makkelijk cirkels en dergerlijke
zijn stijve spieren dan echt de oorzaak?
hij loopt soms zelf losser op die kant als hij in galop zit
maar goed jullie zeggen dus niet springen maar dan zou ik dat ook aan de eigenaar moeten zeggen...
boyke heeft namenlijk een tijd geleden nog een wedstrijd mee gesprongen
hij was foutloos en het kindje dat op hem zat liet hem wel een grote tijd in draf gaan
hij wou de hele tijd in galop gaan en heeft dan ook een stuk in galop gedaan (raad 3 keer op welke hand , uiteraard zijn "slechte" kant)
hij deed het heel goed en sprong heel netjes en soepel
het was een parcours van 40-50cm en deze proef was zonder barrage
moet ik het aan de eigenaar vertellen of kan springen geen kwaad?
gisteren dacht ik daaraan en nu ben ik namenlijk erg verward
dus kunnen jullie op 2 vragen antwoorden
1 is het uit stijfheid?
2 is het springen dus daadwerkelijk slecht?
het is niet dat ik zou springen als het slecht is voor hem maar hij vindt het leuk en één klein kruisje kan dan volgens mij geen kwaad
verklaar mij dus niet als iemand die gewoon wilt springen en waarvan de pony haar niks kan schelen want dan zocht ik gewoon een springpony!

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:24

uzo schreef:
Elke week rijd ik in de manege op Boyke. <3 Boyke is 25 (!). Hij doet zijn werk met plezier en staat te trippelen om te mogen rijden. 8)7 Nu zijn er daar op die manege kinderen die zeggen dat ik hem zou mishandelen omdat ik nog op hem rijd. -:(- Boyke heeft er geen last van en is heel blij dat hij bereden word. :# 26 december rijd ik een dressuurwedstrijd mee met hem en ook het trainen voor de wedstrijd vind hij tof. +:)+ Het is een schatje dat graag werkt maar door hun begin ik toch te twijfelen:is Boyke te oud? :?
geen gemene reacties please zeg dan gewoon dat ik beter stop met rijden op hem! |(

mijn moeder heeft een paard van 24 en zij zegt :"zo lang hij er nog plezier in heeft, blijf ik hem rijden'. Als hij er geen plezier meer in heeft zou ik als ik jou was stoppen, maar jij zegt dat hij het nog leuk vind.. waarom zou je een paard dan iets afnemen wat hij leuk vindt?

het is juist goed om hem nog in conditie te houden, als ze op den duur helemaal stil komen te staan, gaan ze sneller achteruit hoor.. ;)

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:28

uzo schreef:
eigenlijk vraag ik mij iets af (verklaar mij niet voor dom graag)
boyke is heel soepeltjes op die ene kant en kan gemakkelijk cirkeltjes verkleinen en vergroten enzo op die hand
alleen dus die galop...
ik heb het eens aan de eigenaar (die hem ergens 3 jaar ofzo heeft) gevraagd of hij het weet en die zegt dat hij dat altijd doet , dat hij gewoon liever op de hand galopeert
als hij eenmaal in galop is dan is hij ook erg soepeltjes en rijd ook makkelijk cirkels en dergerlijke
zijn stijve spieren dan echt de oorzaak?
hij loopt soms zelf losser op die kant als hij in galop zit
maar goed jullie zeggen dus niet springen maar dan zou ik dat ook aan de eigenaar moeten zeggen...
boyke heeft namenlijk een tijd geleden nog een wedstrijd mee gesprongen
hij was foutloos en het kindje dat op hem zat liet hem wel een grote tijd in draf gaan
hij wou de hele tijd in galop gaan en heeft dan ook een stuk in galop gedaan (raad 3 keer op welke hand , uiteraard zijn "slechte" kant)
hij deed het heel goed en sprong heel netjes en soepel
het was een parcours van 40-50cm en deze proef was zonder barrage
moet ik het aan de eigenaar vertellen of kan springen geen kwaad?
gisteren dacht ik daaraan en nu ben ik namenlijk erg verward
dus kunnen jullie op 2 vragen antwoorden
1 is het uit stijfheid?
2 is het springen dus daadwerkelijk slecht?
het is niet dat ik zou springen als het slecht is voor hem maar hij vindt het leuk en één klein kruisje kan dan volgens mij geen kwaad
verklaar mij dus niet als iemand die gewoon wilt springen en waarvan de pony haar niks kan schelen want dan zocht ik gewoon een springpony!

sommige paarden zijn ook gewoon moeilijk op de ene hand, mijn paard is links om heel moeilijk, en rechtsom gaat alles super, dan gallopeert hij super en draagt hij perfect.. maar links om gaat alles wat moeilijk, zoals stelling etc.. maar dat heeft er ook mee te maken denk ik wat een paard beter ligt, jij kan waarschijnlijk ook met een hand beter schrijven dan met de andere hand. Dat is ( vind ik ) ook wel een beetje het zelfde. En natuurlijk hij is al wat ouder dus hij zal ook zeker stijf zijn, maar mijn paard je dan 20, die vind springen super, en ik doe dat dan ook nog wel es. Maar hij word momenteel stokkreupel na het springen, dus nu doe ik het niet meer. Maar waarom zou je een paard iets ontnemen als het nog kan en hij er nog plezier in heeft?

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:30

superwoman schreef:
Leeftijd is het probleem niet.
Wat wel belangrijkl is dat je niet te groot bent (lengte is heel belangrijk, ookal ben je niet zwaar)
Daarbij is het belangrijk hoe je rijdt. Zorg voor het rustig opwarmen van de spieren en na afloop goed uitstappen. Op die leeftijd moet je rekening houden met wat stijvere spieren die je niet moet forceren.

Oudere pony's zijn niet zielig en beweging is goed voor ze, alleen de opbouw van die beweging kost iets meer geduld.

inderdaad.. zorg er gewoon goed voor hij de tijd heeft om zijn spieren op te warmen en super goed uitstappen.

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 16:02

ok dus jij bent een van degene die zegt dat springen geen kwaad kan met een oude schat?
ik persoonlijk denk ook dat het geen kwaad kan maar je weet nooit...
opwarmen gebeurt lang en heel uitgebreid
hij is wel soepel maar dan zal die kant gewoon zijn minder goede kant zijn
hoe hoog zou jij dan max. springen en wat lijkt jou het hoogste niveau van dressuur , ik zit nu op Krm (mijn eerste wedstrijd ooit) en springen nog niet mee begonnen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:07

zet de pony op de foto en je zult hoogst wsl (duidelijke) sporen van atrose zien (slijtage). Dit is meestal in de voorbenen. Springen is dan écht af te raden aangezien hij land op die voorbenen.
Dressuur is veel vriendelijker en maakt het niveau niet uit. Met dessuur probeer je het paard soepel en lenig te maken/houden (in balans) én probeer je het paard/de pony meer te laten dragen met de achterhand. Hierdoor ontlast je de voorbenen, wat veel beter is. (tenzij de pony een lichamelijk probleem heeft met de achterbenen, maar meestal zit het probleem aan de voorbenen)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:10

Clauwwie1803 schreef:
Maar waarom zou je een paard iets ontnemen als het nog kan en hij er nog plezier in heeft?

Omdat een paard niet kan inschatten welke gevolgen dat plezier heeft, zo kunnen ze zich ook doodeten terwijl ze dat toch echt met plezier doen. :Y)
Paarden moet je soms voor zichzelf beschermen als je ze lang gezond wil houden.

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 17:14

het kan zijn dat ie artrose heeft maar dat moet niet zo zijn
en dan vraag ik mij toch wel iets af
bij dressuur landt hij toch ook op zen voorbenen (in alle gangen toch) dus dan is dressuur ook niet goed
mischien klink ik dom maar ik weet niet zoveel over artrose en dingen zoals dat

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:54

uzo schreef:
het kan zijn dat ie artrose heeft maar dat moet niet zo zijn
en dan vraag ik mij toch wel iets af
bij dressuur landt hij toch ook op zen voorbenen (in alle gangen toch) dus dan is dressuur ook niet goed
mischien klink ik dom maar ik weet niet zoveel over artrose en dingen zoals dat

Atrose hebben en er last/pijn van hebben zijn verschillende dingen. Je moet zien te voorkomen dat het erg(er) wordt en er pijn aan krijgt.
Heeft ook met aanleg te maken, dus je kan niet zeggen dat het alleen door het soort werk komt.
Zo krijgen bijv veel stratenmakers last van hun rug, maar niet alle - al zijn het er wel veel meer dan mensen met een kantoorbaan.
Bij springen komt ál het gewicht bij de landing na de hindernis op de voorbenen (dus ook van zijn kont en nog de zwaartekracht), terwijl bij het lopen en dus ook dressuur het alleen het gewicht is wat aan de voorkant zit. Bij dressuur probeer je om hem meer te laten dragen met de achterhad (en dus de achterbenen) en probeer je dus het gewicht aan de voorkant(voorhand) te verminderen.

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:02

superwoman schreef:
Clauwwie1803 schreef:
Maar waarom zou je een paard iets ontnemen als het nog kan en hij er nog plezier in heeft?

Omdat een paard niet kan inschatten welke gevolgen dat plezier heeft, zo kunnen ze zich ook doodeten terwijl ze dat toch echt met plezier doen. :Y)
Paarden moet je soms voor zichzelf beschermen als je ze lang gezond wil houden.

ik weet niet hoor, maar ik ben het er niet mee eenss.. . :o :o :o mijn moeders paard is 24 en ze rijdt er nog steeds op! Het is goed voor hem, hij heeft er plezier in. Juist als je een oud paard stil laat staan gaan ze snel achteruit..

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:05

uzo schreef:
ok dus jij bent een van degene die zegt dat springen geen kwaad kan met een oude schat?
ik persoonlijk denk ook dat het geen kwaad kan maar je weet nooit...
opwarmen gebeurt lang en heel uitgebreid
hij is wel soepel maar dan zal die kant gewoon zijn minder goede kant zijn
hoe hoog zou jij dan max. springen en wat lijkt jou het hoogste niveau van dressuur , ik zit nu op Krm (mijn eerste wedstrijd ooit) en springen nog niet mee begonnen

ik zou als ik jou was natuurlijk niet te hoog gaan springen, maar wat lage kruisjes springen of balkjes springen om mee te beginnen, en daarna gaan kijken hoe het met hem gaat. Mijn moeder rijd met haar 24 jarige paard nog M oefeningen. Dus.. als je paard dat aan kan, kan het nog best. <3

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:42

Clauwwie1803: rijdt ze M dressuur dus? Gaf juist aan dat dressuur qwa niveau niet uit maakt op hogere leeftijd van het paard. Je moet alleen wat meer rekening houden met spieren (wat langer opwarmen en een goede cooling down doen.
Ben het met je eens dat paarden juist moeten bewegen, ook die op leeftijd.

Springen is totaal wat anders en raad ik echt niet aan, zéker niet tot hij het aan zou geven want dan ben je te laat. Dan doet de slijtage al pijn en gaat irriteren en vervolgen "werken" in de vorm van een ontsteking.

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:43

superwoman schreef:
Clauwwie1803: rijdt ze M dressuur dus? Gaf juist aan dat dressuur qwa niveau niet uit maakt op hogere leeftijd van het paard. Je moet alleen wat meer rekening houden met spieren (wat langer opwarmen en een goede cooling down doen.
Ben het met je eens dat paarden juist moeten bewegen, ook die op leeftijd.

Springen is totaal wat anders en raad ik echt niet aan, zéker niet tot hij het aan zou geven want dan ben je te laat. Dan doet de slijtage al pijn en gaat irriteren en vervolgen "werken" in de vorm van een ontsteking.

maar ik zei ook niet dat het wel erg was.. maar ik zei ook dat ik met mijn paard van 20 jaar nog steeds spring, alleen doe ik het niet veel en niet hoog.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:47

Clauwwie1803 schreef:
maar ik zei ook niet dat het wel erg was.. maar ik zei ook dat ik met mijn paard van 20 jaar nog steeds spring, alleen doe ik het niet veel en niet hoog.

Je schreef dat je het niet mee eens was met mijn reactie, maar mis een onderbouwing.
Volgens mij schrijf je op wat jij dénkt, zonder daadwerkelijk de feiten te weten.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:47

goed in en uit stappen is inderdaad belangerijk met oudere paarden
maar als jou paard aan geeft dat hij het rijden nog leuk vind kan je nog gewoon lekker rijden :D

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:35

superwoman schreef:
Clauwwie1803 schreef:

Je schreef dat je het niet mee eens was met mijn reactie, maar mis een onderbouwing.
Volgens mij schrijf je op wat jij dénkt, zonder daadwerkelijk de feiten te weten.

naja, ik heb geen zin meer om hier op te reageren. Ik schrijf heus geen dingen waarvan ik de feiten niet weet.

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 19:15

het is ook niet de bedoeling dat je daarop antwoord volgens mij weet je heus wel wat je zegt hoor

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:21

uzo schreef:
het is ook niet de bedoeling dat je daarop antwoord volgens mij weet je heus wel wat je zegt hoor

Nou ik had toch graag wat goede argumenten gezien ipv "ik doe dit" en "mijn moeder doet dat...."
Dat mag misschien wel zo zijn, maar lijkt het me nuttiger om te weten wáárom, zeker omdat je de consequenties heb afgewogen (of niet en op goed geluk je besluit heb gemaakt ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:25

Ik ken een pony van 40 (!!) die nog gewoon in de lessen meeloopt hoor ;)
Rust roest, en dat is echt zo!
Ik heb toendertijd met mijn 20 jarige moeten stoppen met rijden, door zijn artrose, maar toch deden we nog dagelijks onze training aan de hand en aan de lange-lijnen, heerlijk vond hij het!

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:36

Hai Uzo!

Leuk toch dat je een ouder paard nog zoveel plezier kan geven. Dat hij op de ene hand beter is dan de andere kan ook uit gewoonte komen. Hij is de jongste niet meer en waarschijnlijk vindt ie de ene kant prettiger dan de andere. Mensen zijn ook links- of rechtshandig. Toch? En over dat springen. Er is een verschil tussen megahindernissen springen en voor de fun wat lage hindernisjes springen. Dat laatste is toch leuk voor je paard. Lekker over balkjes lopen, hindernisjes van 30 cm springen. Is ook goed voor zijn hoofd. Afwisseling en het zet hem aan het denken. Ik heb zelf ook een ouder paard en spelenderwijs springen vindt ie geweldig. Hij wordt er heel stoer van en krijgt er veel zelfvertrouwen van. We doen het niet vaak. Maar voor de afwisseling is het prima. Ik zou zeggen, geniet lekker van Boyke en heel veel succes op je wedstrijdje 26 december. Enne, draven naar de hindernisjes, lekker doen. Beetje samen proberen uit te komen wat wel en niet kan. Boyke is geroutineerd genoeg om dingen zelf aan te geven. Nogmaals, heel veel plezier met hem!

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 22:24

dank je ga volgende keer eens een beetje springen (balkjes en kruisje)

missielissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:57

toen ik begon met rijden hadden we een pony op de manege, Geert. die was 30 jaar oud en liep nog lekker al zijn beginners en gehandicaptenlessen met veel plezier. toen hij 31 werd hebben ze besloten om het rijden met Geert af te bouwen en hem naar een pensionstalling te plaatsen. de laatste 3 maanden stond Geert heel levenloos in zijn stal te treuren, hij keek alsof bij verdrietig was, alsof hij het niet begreep, alsof hij wat had misdaan waardoor hijn gestraft werd. toen hij daar eenmaal stond hebben we niet veel meer van hem gehoord. een half jaar later hebben we nog gehoord dat hij is overleden. doodsoorzaak is nooit gemeld door de pensionstal.
25 is niet te oud. en ik kan je vertellen dat het voor een amnegepaard niet leuk is om te stoppen met lessen lopen..
die doen het met plezier en vinden het niks om hele dagen op stal te staan.
dus doe dat paard en plezier en blij er mee rijden.

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 20:06

dank je bij ons op de manege stond ook een paardje van 32 en die deed nog mee met de halfgevorderden (inc soms laag springen) en toen hebben ze een tijdje geprobeerd om hem gewoon in zijn stal te laten staan maar toen werd ie verdrietig

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:10

Wij hebben op stal een oudje van rond de 40. Hij mag 1 uurtje rijden, met iemand die rustig aan met hem doet.
Hij springt nog kleine sprongetjes, bokt kleine kindjes er af en voelt zich buiten net een paard van 3!
Mijn instructrice heeft hem ook super lang, en zolang hij er plezier aan heeft gaat hij niet volledig met pensioen.