Ik ben zelfs van mening dat een klik niet bestaat
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik ben zelfs van mening dat een klik niet bestaat
_lautje_ schreef:Ik vind dat hele 'klik' gedoe altijd z oets vreemds. Iedere paard waar je intensief mee bezig bent is weer anders en leuk. Als ik een paard ga kijken, kijk ik helemaal niet naar de klik, maar of een paard kwaliteit heeft die ik zoek. Nu scheelt heet wellicht dat ik er 4 heb en er geen donder om geef als ze een keer 'stout' zijn. Maar ik heb vaak het idee dat geen klik een excuus is voor gebrek aan kwaliteit bij een ruiter die een paard heeft gekocht waar het niet mee om kan gaan. Weet zeker dat goede begeleiding en een keer goed aanpakken (voornamelijk de ruiter aanpakken) wonderen doet.
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Je hebt natuurlijk gewoon mormels van beesten ertussen zitten.
Imre schreef:superwoman schreef:Persoonlijk denk ik bij "geen klik" altijd meer aan het gebrek aan vaardigheden van de ruiter. Een nieuw paard wat net iets te moeilijk is voor de ruiter om het zo maar te zeggen.
Zowel voor mensen met weinig ervaring (relatief brave manegepaarden) als voor mensen met jarenlange ervaring op 1 paard kunnen zichzelf makkelijker nog wel eens overschatten. Het is ook moeilijk om te weten wat je wel en niet aan kan... en elk paard is anders.
Maar 'geen klik' betekend niet altijd dat een paard te moeilijk is voor iemand. Ik kan de merrie van een vriendin van mij prima rijden, maar vind het echt geen leuk paard.En een ruiter met weinig ervaring dat een slim paard koopt dat een boel truucjes kent om het de onervaren ruiter lastig te maken hoeft niet te betekenen dat de ruiter geen klik heeft met het paard. Het betekend wel dat ze nog een boel te doen hebben voordat ze een goede combinatie zijn.
superwoman schreef:Ik scheef ook dat ik daar altijd aan denk - meestal zeggen mensen niet dat ze een te moeilijk paard hebben gekocht namelijkIn een enkel geval gaat het om het gemis van een echte band met het paard, maar omdat men meestal bij de koop van een paard wel let op de leuke uitstraling van het paard en staat men open voor een band. Paard met een leuke uitstraling (is meestal geen "suffe-dooie" uitstraling als je een beetje uitdaging zoekt) kan snel wat te moeilijk zijn, maar niet snel te saai of "niet leuk".
Het voelt toch een beetje als falen en natuurlijk hou je wel van je paard, ook al kan je wat rijden betreft misschien helemaal niets met hem omdat je er doodsbang voor bent geworden. Lielle schreef:IMO is een klik echt niet meteen noodzakelijk, als je maar wel moeite ervoor wil doen, komt die klik wel.
De ene was van onszelf en dat vond ik een lompe ezel. Het eerste jaar heb ik haar nauwelijks aangekeken maar noodgedwongen (ze had een grote wond en mijn moeder was met vakantie) heb ik er veel tijd meer doorgebracht en ze is inmiddels mijn absolute favoriet geworden. Ik kan met haar echt lezen en schrijven, dat paard kan mijn gedachten gewoon lezen.
Imre schreef:Toegeven dat een paard toch teveel uitdaging is is moeilijk.Het voelt toch een beetje als falen en natuurlijk hou je wel van je paard, ook al kan je wat rijden betreft misschien helemaal niets met hem omdat je er doodsbang voor bent geworden.
(ooit verkocht en nu weer terug bij mij, ik had hem ook nooit weg moeten doen en juist daarom ben ik echt nu van mening dat als je een paard hebt dat je het nooit meer weg moet doen. Nu geniet ik dubbel en dwars van en en met hem heerlijk).Apple schreef:Zap precies, maar dan eindig je dus met 'ja, deze heb ik gekocht omdat deze zoveel leek op mn vorige paard' of 'deze heeft dezelfde afstamming' of 'dit is ook een haflinger'. Dan begint zo'n nieuw paard al met een achterstand.
Misschien moet je juist na je droompaard een paard kopen dat er totaaaaaaaal niet op lijkt in geen enkel opzichtDan liggen de verwachtingen ook anders
De enige overeenkomst is volgensmij dat het beide merries zijn en dat ze beiden een lekker vlot karakter hebben. Verder is het een wereld van verschil
Met mijn nieuwe merrie heb ik ook zeker een klik, dat was vanaf het begin al zo. Inmiddels begint ze voor mij ook wel meer te betekenen dan ik verwacht had. 

Imre schreef:Toegeven dat een paard toch teveel uitdaging is is moeilijk.Het voelt toch een beetje als falen en natuurlijk hou je wel van je paard, ook al kan je wat rijden betreft misschien helemaal niets met hem omdat je er doodsbang voor bent geworden.
Als zij om een een of adere reden uit mijn leven zou verdwijnen kan ik echt niet binnen een aantal maanden voor een nieuw paard zorgen
. Mijn pony is overvangbaar en ben idd te bang dat ik de nieuwe dan zou vergelijken met mn huidige paardje. Ik zou het in mijn vedriet nie op kunnen brengen.