"te snel" nieuw paard kopen en dan geen klik hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Re: "te snel" nieuw paard kopen en dan geen klik hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:03

Imre, Superwoman mag toch gewoon haar eigen mening uitdragen :? Ik ben zelfs van mening dat een klik niet bestaat :=

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:04

@Imre Dat vind ik ook. Ik heb pas meegemaakt, dat iemand door de druk van anderen haar paardje heeft verkocht. Terwijl zij echt helemaal gek was op het paard, maar ze werd ook bang gepraat. En als je dan idd niet zo'n goede, zekere ruiter bent, denk je al snel dat anderen gelijk hebben.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:05

Voor mij is een klik niet alleen fijn rijden, een karakter/uitstraling moet ook bij je passen/je aanstaan.. Net zoals je de ene hond wel leuk vindt en de andere niet.

Ik ben ooit ergens wezen rijden, paard deed niks fout maar ik vond hem gruwelijk eng aanvoelen... Sowieso stond zijn hoofd mij niet aan... Al was hij super fijn te rijden dan ging hij het nog niet worden.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:06

Ik vind dat hele 'klik' gedoe altijd z oets vreemds. Iedere paard waar je intensief mee bezig bent is weer anders en leuk. Als ik een paard ga kijken, kijk ik helemaal niet naar de klik, maar of een paard kwaliteit heeft die ik zoek. Nu scheelt heet wellicht dat ik er 4 heb en er geen donder om geef als ze een keer 'stout' zijn. Maar ik heb vaak het idee dat geen klik een excuus is voor gebrek aan kwaliteit bij een ruiter die een paard heeft gekocht waar het niet mee om kan gaan. Weet zeker dat goede begeleiding en een keer goed aanpakken (voornamelijk de ruiter aanpakken) wonderen doet.
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Je hebt natuurlijk gewoon mormels van beesten ertussen zitten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:08

Ik heb een paard gehad waar mijn vader gek mee was en ik niet. Ik vond hem gewoon soms irritant met zn ondeugende streken en kon er niet mee overweg. Niks ten nadelen van het paard maar ook neit van mezelf. Dat is toch: geen klik hebben?

Daarna had ik een paard waar mijn pa niet warm voor liep omdat hij niet de kwaliteiten/uitstraling had die hem aanstond.. Ook niks ten nadelen van dat paard...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:08

_lautje_ schreef:
Ik vind dat hele 'klik' gedoe altijd z oets vreemds. Iedere paard waar je intensief mee bezig bent is weer anders en leuk. Als ik een paard ga kijken, kijk ik helemaal niet naar de klik, maar of een paard kwaliteit heeft die ik zoek. Nu scheelt heet wellicht dat ik er 4 heb en er geen donder om geef als ze een keer 'stout' zijn. Maar ik heb vaak het idee dat geen klik een excuus is voor gebrek aan kwaliteit bij een ruiter die een paard heeft gekocht waar het niet mee om kan gaan. Weet zeker dat goede begeleiding en een keer goed aanpakken (voornamelijk de ruiter aanpakken) wonderen doet.
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Je hebt natuurlijk gewoon mormels van beesten ertussen zitten.

Mee eens! :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 12:09

"geen klik hebben" zegt voor mij ook niet altijd iets over de kennis/kunde van de ruiter. Net als wat zonnetje zegt, elk paard heeft een eigen karakter en wat de een aanspreekt hoeft de ander nog niet aan te spreken.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:09

Je hebt ook mensen die gewoon zich makkelijk aanpassen aan paarden en idd het niet uitmaakt wat voor karakter het paard heeft, als hij maar loopt/luistert

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:11

Yviertje: Zo iemand ben ik. Ik vind ieder paard leuk, als hij maar kwaliteit heeft en doet wat ik zeg. En soms heb ik er ook 1 die dat niet en dan is het een uitdaging om hem zover te krijgen dat hij wel doet wat ik zeg! :D

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:12

Precies dat bedoel ik. Jij zoekt iets anders in een paard dan ik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:12

Imre schreef:
superwoman schreef:
Persoonlijk denk ik bij "geen klik" altijd meer aan het gebrek aan vaardigheden van de ruiter. Een nieuw paard wat net iets te moeilijk is voor de ruiter om het zo maar te zeggen.
Zowel voor mensen met weinig ervaring (relatief brave manegepaarden) als voor mensen met jarenlange ervaring op 1 paard kunnen zichzelf makkelijker nog wel eens overschatten. Het is ook moeilijk om te weten wat je wel en niet aan kan... en elk paard is anders.

Maar 'geen klik' betekend niet altijd dat een paard te moeilijk is voor iemand. Ik kan de merrie van een vriendin van mij prima rijden, maar vind het echt geen leuk paard. :n En een ruiter met weinig ervaring dat een slim paard koopt dat een boel truucjes kent om het de onervaren ruiter lastig te maken hoeft niet te betekenen dat de ruiter geen klik heeft met het paard. Het betekend wel dat ze nog een boel te doen hebben voordat ze een goede combinatie zijn.

Ik scheef ook dat ik daar altijd aan denk - meestal zeggen mensen niet dat ze een te moeilijk paard hebben gekocht namelijk ;)
In een enkel geval gaat het om het gemis van een echte band met het paard, maar omdat men meestal bij de koop van een paard wel let op de leuke uitstraling van het paard en staat men open voor een band. Paard met een leuke uitstraling (is meestal geen "suffe-dooie" uitstraling als je een beetje uitdaging zoekt) kan snel wat te moeilijk zijn, maar niet snel te saai of "niet leuk".

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:18

superwoman schreef:
Ik scheef ook dat ik daar altijd aan denk - meestal zeggen mensen niet dat ze een te moeilijk paard hebben gekocht namelijk ;) In een enkel geval gaat het om het gemis van een echte band met het paard, maar omdat men meestal bij de koop van een paard wel let op de leuke uitstraling van het paard en staat men open voor een band. Paard met een leuke uitstraling (is meestal geen "suffe-dooie" uitstraling als je een beetje uitdaging zoekt) kan snel wat te moeilijk zijn, maar niet snel te saai of "niet leuk".

Toegeven dat een paard toch teveel uitdaging is is moeilijk. :j Het voelt toch een beetje als falen en natuurlijk hou je wel van je paard, ook al kan je wat rijden betreft misschien helemaal niets met hem omdat je er doodsbang voor bent geworden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:21

Ik ga voor een heel groot deel met Laura mee, ik geloof niet zo in die beroemde klik. Wel in paarden die je meer of minder liggen, en idd in paarden die jouw ruiterkwaliteiten te boven gaan. Bovendien denk ik dat die 'klik' ook ontstaat door gewoon samen aan de slag te gaan. Het paard waar ik het meeste op ingespeeld ben, zelfs nu ik haar minder vaak rijd, en die bijna telepatisch op mij reageert met springen en cross, is ook het paard waar ik de eerste keer huilend vanaf kwam omdat ik haar zo eng vond (en dat was alleen een grote volte aan de hand stappen!).

@superwoman, ik kan het me juist ook andersom voorstellen. Er zijn paarden die ik niet interessant vind om te rijden, omdat ze te 'eenvoudig' zijn (niet de kwaliteit of instelling hebben die bij mijn ambities past, en dat bedoel ik niet zo arrogant als het er nu staat, maar ik kom even niet op een betere formulering) en waar ik dus weinig uitdaging in vind. En ik heb ook paarden gereden die voor mij (toen) te moeilijk waren, maar dat heeft idd niet per se met een klik te maken.

/add
dit schreef ik er een paar jaar geleden over
Lielle schreef:
IMO is een klik echt niet meteen noodzakelijk, als je maar wel moeite ervoor wil doen, komt die klik wel.
De ene was van onszelf en dat vond ik een lompe ezel. Het eerste jaar heb ik haar nauwelijks aangekeken maar noodgedwongen (ze had een grote wond en mijn moeder was met vakantie) heb ik er veel tijd meer doorgebracht en ze is inmiddels mijn absolute favoriet geworden. Ik kan met haar echt lezen en schrijven, dat paard kan mijn gedachten gewoon lezen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:29

Imre schreef:
Toegeven dat een paard toch teveel uitdaging is is moeilijk. :j Het voelt toch een beetje als falen en natuurlijk hou je wel van je paard, ook al kan je wat rijden betreft misschien helemaal niets met hem omdat je er doodsbang voor bent geworden.

Maar ook kan het kopers afschrikken, terwijl er niks mis is met het paard. In dat opzicht is de omschrijving soms wel goed.
Imo lijkt het erop bij verkoop dat mensen dénken dat "de negatieve" dingen altijd erger zijn dat hoe je het omschrijft.
Zo heb ik ooit eens geschreven dat mijn paard wel eens kon schrikken en werd er aan de reacties te lezen gedacht dat het paard heel rillerig en schrikkerig was, terwijl ik alleen maar eerlijk wilde zijn dat ze ondanks haaar lieve karakter nog wel een echt paard was en geen automaat :D
Verkopen ligt me toch niet is gebleken haha!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:38

Heel goed punt deze topic.

Daarom komt er ook geen nieuwe meer als mijn arabier komt te overlijden, ik heb hem zelf groot zien worden en opgevoed en afgericht en heel veel dingen geleerd.

Om nou weer helemaal opnieuw te gaan beginnen met een jaarling, zie ik niet meer zo zitten, want ik weet nu als je eenmaal een arabier gekocht heb moet je m nooit meer wegdoen maar hem houden tot aan zijn overlijden, hij was zoooo blij mij weer te zien na 5 jaren en was mij niet vergeten <3 <3 <3 <3 |( |( (ooit verkocht en nu weer terug bij mij, ik had hem ook nooit weg moeten doen en juist daarom ben ik echt nu van mening dat als je een paard hebt dat je het nooit meer weg moet doen. Nu geniet ik dubbel en dwars van en en met hem heerlijk).

Dus als ik weer begin aan een jaarling dan ben ik 65 jaar als dat paard ongeveer 20 wordt dan is dat te veel en te zwaar voor mij naast mijn fulltime baan, nu is mijn paard 13 jaar en dat gaat prima hoor, nu ben ik nog jong hahaha

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:44

Nee ik kan me er helemaal niet in vinden..nu leeft mijn pony nog maar in 2007 lag hij op sterven en nu heeft hij een tumor ondertussen heb ik wel wat paarden bezocht maar bij de paarden waar ik een 2e x ging kijken of 3e keer had ik al gelijk een soort klik.

Als ik bij de 1e bezichtiging geen *klap boem wow-gevoel* heb dan is het niet de moeite waard om een 2e keer te gaan kijken ondanks dat ie goed kan lopen of afstammeling heeft.

Ik ben dus niet zo naief en oja mijn paard heb ik bijna 18 jaar

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:21

Ik denk dat je een goed punt het Apple! Mijn pony is bijna een jaar geleden overleden, ik heb haar 12 jaar gehad en ben ook echt met haar opgegroeid (sinds mijn 11e). Ik denk dat de verwachtingen van het nieuwe paard inderdaad vaak veel te hoog liggen.

Apple schreef:
Zap precies, maar dan eindig je dus met 'ja, deze heb ik gekocht omdat deze zoveel leek op mn vorige paard' of 'deze heeft dezelfde afstamming' of 'dit is ook een haflinger'. Dan begint zo'n nieuw paard al met een achterstand.

Misschien moet je juist na je droompaard een paard kopen dat er totaaaaaaaal niet op lijkt in geen enkel opzicht :D Dan liggen de verwachtingen ook anders :D

Dat is inderdaad wat ik gedaan heb ;)
In eerste instantie wilde ik helemaal geen paard meer na mijn pony. Later ben ik daar toch wat van op terug gekomen. Mijn pony was echt mijn maatje, de laatste jaren reed ik haar ook niet meer omdat ze met pensioen was. Ik heb besloten dan toch weer een paard te kopen, maar gewoon als rijpaard, absoluut niet met de bedoeling om weer een paard te kopen waar ik zo'n band mee wilde hebben als met mijn pony (is ook gewoon onmogelijk!). Ik wilde ook geen paard dat op haar zou lijken op welke manier dan ook.
Uiteindelijk heb ik een onbeleerde 7jarige arabische merrie gekocht. Heel wat anders dan mijn bejaarde hafje ;) De enige overeenkomst is volgensmij dat het beide merries zijn en dat ze beiden een lekker vlot karakter hebben. Verder is het een wereld van verschil :) Met mijn nieuwe merrie heb ik ook zeker een klik, dat was vanaf het begin al zo. Inmiddels begint ze voor mij ook wel meer te betekenen dan ik verwacht had.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:52

Ik zie het ook wel om me heen ja :)
Vooral vele jonge meiden gaan af op het uiterlijk van een paard en niet op de capaciteiten. Zo heeft een vriendin van mij een net doorgereden paard gekocht waar het na nader inziens 'niet mee klikt'. Een pracht van een beest, dat zeker.
Hij is volgens haar stug en sterk en bovendien wil ze ermee gaan springen, maar heeft hij daar geen aanleg voor. Waarschijnlijk zet ze hem binnenkort te koop.
Jammer, maar volgens mij doet ze het paard er wel plezier mee een ander baasje te gunnen

Ik heb in april mijn eerste paard gekocht. Een echte puber. Maar ik moest en zou een paard hebben dat nog niet naar de hand was gezet van een ander. Ik wist wel wat ik kon verwachten - ik heb in mijn leven al tientallen paarden bereden - maar tóch overschat je het altijd wel een beetje.
Toch heb ik totnogtoe nog nooit het gevoel gehad een miskoop te hebben gedaan. Kan al niet meer zonder. Qua karakter past ie 100% bij me, hij is alleen soms nog een lastpak. Maar als je daar goed en geduldig mee kan omgaan, overwin je zo'n dingen wel denk ik :)

edit*: overigens, wat is de definitie van 'een klik'? Volgens mij is dat gewoon de karakters en capaciteiten die al dan niet bij elkaar passen van ruiter en paard. De één wil liever een flegmatisch paard, de ander een heet. De een wil een paard met aanleg voor dressuur, terwijl dat paard dat misschien net vervelend vindt.
Dat is voor mij dan 'geen klik hebben'

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:58

Ja dit heb ik ook wel met mijn nieuwe paard. Heb nu een paar maanden een kwpner. Hiervoor een tinker gehad waarmee ik alles kon. Nouja, niet alles. Hetgene wat ik wil kon ik niet met haar en daarom hebben we haar verkocht. Ik heb nu een geweldig paard, ze is heel makkelijk en lief. Maar zo anders. De klik is er nog niet, en met dit weer en omdat ik het zo druk heb krijg ik ook niet te kans om een band op te bouwen. Ik hoop dat dit veranderd als ik in het voorjaar lekker aan de slag kan. Het is ook oneerlijk om dat van een paard te verwachten, dat heeft gewoon tijd nodig, en een hoop geduld.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:14

Goed punt!

Ik heb mijn pony nu 10 jaar (en de shetjes ook 10, 9 en 4 jaar)
Als mijn pony komt te overlijden (wat hopelijk nog wel even duurt haha) zal ik een totaal andere pony kopen dan wat ik nu heb. Je krijgt nooit meer wat je hebt en bovendien zou ik een volgende pony met ander karakter een hele uitdaging vinden. Het duurt misschien wel weer een jaar of 2/3 voordat jij en je nieuwe pony op elkaar afgestemd zijn maar dit zal zeker komen in de meeste gevallen :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:46

Imre schreef:

Dan ben ik vast heel raar, want ik heb een heel jaar lang geroepen dat mijn paard te moeilijk/dominant/groot voor mij is. Ik geef het niet op omdat ik weet wat hij allemaal in huis heeft, maar rijtechnisch gezien ben ik gewoonweg nog niet goed genoeg omdat er allemaal op 1 2 3 uit te rijden. Dan maar langer oefenen.

Heb ook lang gedacht dat er geen klik is, maar mijn paard spiegelt heel erg, waardoor ik dus tegen mezelf aanliep als iets niet lukte. Een betere leermeester kan ik me niet inbeelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:53

wij hebben ons paard iets van 6 jr terug is laten slapen. Binnen 2 mnd had ik een nieuwe en oh wat was dat lastig.. Ineens zo'n drukke etterende 3 jarige..... Maar heb doorgezet en wat een superpaard heb ik nu!! En ze heeft me erg bezig gehouden en dat verzachtte het verdriet om mijn vorige paard heel erg.
Blij dat dat we toch een nieuwe hebben gekocht toen ookal kreeg ik er wel commentaar op dat we zo snel een nieuwe hadden.

Mijn andere paard heb ik nu ong een week, heb alle opties (paarden) bekeken en pas toen ik er zeker was een beslissing gemaakt. En ben zooo blij met haar!!! Ze is geweldig. Ik heb er geduld voor gehad en niet zomaar 1e de beste gekocht. Gelukkig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:44

ik kan met mijn paardje idd echt alles, heb nooit veel problemen met haar gehad want ik heb haar al vanaf veulen en zelf opgevoed etc :) Als zij om een een of adere reden uit mijn leven zou verdwijnen kan ik echt niet binnen een aantal maanden voor een nieuw paard zorgen :n. Mijn pony is overvangbaar en ben idd te bang dat ik de nieuwe dan zou vergelijken met mn huidige paardje. Ik zou het in mijn vedriet nie op kunnen brengen.
Eeerst heb ik tijd nodig om het te verwerken voor ik uberhaupt aan een ander paard zou kunnen beginnen,

Zo zijn er ook mensen die na de dood van een paard binnen 2 dagen al een ander hebben, ik zou dat niet kunnen. Lijkt net zo van oooh dies dood, nemen we gewoon een ander..zo doe je met kindren toch ook nie?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:50

Na 2 dagen een nieuwe als de vorige dood is? Ik heb afgelopen september 1 naar de slager meoten brengen (en ik was gek op dat paard, dat paard was mijn alles) en op het moment dat hij werd opgehaald stond er binnen een uur een ander in zijn box. Was dan wel geen eigen paard voor mij (handelspaard), maar ik wilde pertinent geen lege box hebben.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:43

Eigenlijk heb je daar wel een punt TS! En ik kan me er ook best wel in vinden, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. ;)