Zijn dressuur ruiterd nou echt zo slecht???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:22

In iedere sport zie je veel rare dingen, ik vind alleen de dressuur soms minder omdat die paarden zich volgens mij dood vervelen. 23 uur op stal en dan met je hoofd tussen je knieen een uur rondjes lopen in een binnenbak....en dat zijn er nog best wel veel. En als ik soms mensen in de z zie rijden die de basis nog niet eens erin hebben zitten..... maar die zie je trouwens ook in het springen.
Ik vind dat er hier op bokt altijd zo mooi over de theorie gepraat wordt, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er in de praktijk zo ontzettend weinig van terug zie. Toen ik zelf nog dressuurles had, heb ik altijd mensen gehad die zelf z ofzo reden en in deurne hebben gezeten, van de een moest ik bij elke stap drijven en van de ander heb ik geleerd hoe ik het hoofd van mijn "sterrenkijker"naar beneden moest trekken. De dressuur is veel te veel gefixeerd op hoofdhouding en dat staat me echt heel erg tegen. en dan heb ik het natuurlijk niet over de echte toppers

Roxxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 13:23

Das zeker waar Simba gaat ook even graag naar buiten als naar de bak. Haha!
Maar mijn merrie niet die haten de bak maar die haten het werk ook maakten niet uit hoeveel je het afwisselde of hoe je het deed. Clown
Dus een paard moet wel van ze werk houden om er plezier in te hebben en dan heb je wel een goed dressuur paard als hij het leuk vind om te werken en dan nog doe ik het nooit elke dag...

Maar ik vind het wel grappig wat hier allemaal is komen te staan je kan zo goed zien wat iedereen van dresuren vind... Knipoog

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:28

ja, da's waar.
maar da's ieders ervaring he.

zo vindt ik het jammer voor sanne83.
moest ze een instructeur hebben die haar het echte 'dressuurgevoel' moest kunnen geven hebben , zou ze dit niet typen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:43

SisLeone schreef:
de meeste springruiters rijden hun paard meer dressuurmatig dan dat ze springen. aangezien dat voor het springen net zo belangrijk is. de meeste springruiters bij ons op stal springen 1 keer in de week. de rest maken ze buitenritten en oefenen dressuur, dus... ik ben dressuurprikker in hun ogen maar ik heb hetzelfde schema als hen dat is erg grappig. ik spring 1 keer in de week, rij buiten en oefen dressuur....

Voorzover ik weet is de dressuur de basis van alles.. dus ook zeker de basis van springen!! Wat maakt het nou uit wie wat leuk vindt... we rijden allemaal paard en zijn daar blij mee Schijnheilig Of je nu springt of western rijdt... Ik vind dressuur leuk en heb daardoor ook beter leren springen omdat ik mijn paard beter onder controle heb.. daardoor kan ik nu ook beter buitenrijden en is het contact met mijn paard veel beter geworden. Ik vind dressuren leuk, springen, endurance etc. etc. Ik laat mij niet in een hokje plaatsen want ik hou niet van hokjes

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:48

wat ik wilde aangeven is, dat zelfs mensen die een opleiding gedaan hebben en zelf goed rijden, dingen doen die totaal nergens op slaan. hier op bokt wordt altijd zo mooi de theorie vermeld, terwijl ik om me heen allemaal mensen zie die het niet zo doen en eigenlijk allemaal op de hoofdhouding gefixeerd zijn, zou ik dan op zo'n slechte plek staan??? moet heel eerlijk zeggen dat ik blij ben dat de "echte"dressuur niet echt op iets uitgelopen is, nu ben ik tenminste achter dingen die ik anders waarschijnlijk nooit gezien had.
ik vind het bijvoorbeeld echt idioot dat er mensen zijn die z-dressuur lopen, maar die niet naar buiten durven, omdat ze hun paard dan niet aankunnen......volgens mij zou dressuur moeten gaan om een bepaalde controle die je hebt over je paard en dat zie ik dus echt niet terug bij de meeste mensen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:51

oh, ik laat me trouwens ook niet in een hokje stoppen, hoor, ik doe op mijn manier ook aan dressuur, ben bijvoorbeeld net begonnen met vliegende changementen maken, maar ik doe wel alles nu nog met losse teugel....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:51

sanne83 schreef:
......volgens mij zou dressuur moeten gaan om een bepaalde controle die je hebt over je paard en dat zie ik dus echt niet terug bij de meeste mensen.

Volledig mee eens

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:52

Amen AnneOmie! Ik start dit jaar dressuur en springen met twee paarden, ze starten alletwee klasse I endurance ter kennismaking, en Pablo maakt eind augustus zijn SGW debuut (en voor Raimaer heb ik ook dergelijke plannen).
Afgelopen dinsdag ben ik na mijn dressuurwedstrijd (dus dressuurzadel, vlechtjes, witte blouse) nog het bos in geweest om Pablo te laten kennismaken met water.

En als je mij door de week ziet trainen is dat echte dressuurarbeid, op zaterdag ben ik echt springruiter en verder probeer ik overal tijd voor te maken Haha!

grace_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:54

Ben het helemaal met Sanne eens

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:55

Ernest van Loon (ja die: van 'Ruiters en Rechters')
heeft in de Hoefslag eens een serie foto's laten plaatsen die hij op diverse voorterreinen had gemaakt.
Allemaal topruiters m/v dus.

Werd je echt niet blij van... Stoom uit je oren
.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:58

herinner me dit niet. ben nochtans op de hoefslag geabonneerd. Tja zelfs topruiters zijn ook maar mensen. Foto's zijn ook maar moment opnamen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:02

sanne83 schreef:
ik vind het bijvoorbeeld echt idioot dat er mensen zijn die z-dressuur lopen, maar die niet naar buiten durven, omdat ze hun paard dan niet aankunnen......volgens mij zou dressuur moeten gaan om een bepaalde controle die je hebt over je paard en dat zie ik dus echt niet terug bij de meeste mensen.

Ja daar verbaas ik mij ook nog steeds over.. wij hebben ook een paar van die dressuurtypes op stal... ze rijden alleen maar in de bak (en dan het liefst de binnenbak) en dan met stang en trens en buiten rijden doen ze nooit met hun paarden Ik vind juist afwisseling erg belangrijk met het rijden want ik wil mijn paard niet 'afstompen'. Ik dressuur echter ook en ga binnenkort ook, na veel trainen, starten met mijn paard. Door het dressuren is mijn paard veel beter gaan lopen. ja hij loopt nagevelijk als ik hem dressuurmatig rij Schijnheilig en daar heb ik lang op getraind (zonder hulpteugels overigens) buiten loopt hij echter op de endurance style aan een lekker los teugeltje en halen wij onze schouders niet op voor een snelle rengalop Haha!

Je kunt niet iedereen over 1 kam scheren en niet elke 'dressuurprikker' is hetzelfde!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:17

nee, ik zou zeker niet iedereen over een kam scheren, maar ik hoor zoveel dingen op bokt die geweldig klinken, maar helaas zie ik er in de "echte wereld" niet veel van terug, misschien zijn net toevallig alle mensen die het een beetje normaal doen, lid van bokt....Knipoog

SweetTinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:21

Er zal altijd wel commentaar zijn... Kijk nu bijvoorbeeld naar Military (dat was dat toch he..) dat schijnt ja ook zielig te zijn voor paarden. Het ligt er gewoon helemaal aan hoe je zelf met je paard omgaat en wat je doel is met dat paard. De wedstrijdtwereld (vooral dressuur) is vaak een bezeikt boeltje. Hier merkt je heel vaak... de ruiters waarvan de vader in de organisatie zit, of goeie connecties daar heeft, die komen altijd al verder. En dan hebben ze vaak ook nog zo'n voorgekauwd paard die al Z heeft gelopen, en ze beginnen ermee in de B (en dan iedere dag prive les enz enz) en pappie en mammie staan aan de kant om te laten zien wat hun schatje daar allemaal heeft klaargespeelt.

Nee dan heb ik meer respect voor ruiters die hun paard zelf klaar hebben gemaakt voor de dressuur, zoals bijv. mijn zusje, ze heeft een ex-renpaard, die kon niks van dressuur toen ze hem vorig jaar kreeg, hij sloeg vaak op hol buiten en zag er erg scharminkelig uit. Maar nu, een jaar later, is het een supermooi paardje, mooi gespierd en ze rijdt sindskort wedstrijden. Dan heb je wat bereikt vind ik en mag je trots op jezelf zijn, ook al haal je niet altijd die winstpunten.

Het begrip dressuurruiters is erg groot. Sommige doen het voor de fun, andere weer voor... wie zal het zeggen. Misschien is het beter iedereen in z'n waarde te laten, want ze trekken zich toch niks aan van wat je zegt, en dat is voor jou alleenmaar verspilde moeite die je beter in een uurtje rijden kunt steken, toch? Haha!

En over dat naar beneden lopen... in de springsport lopen paarden toch ook naar beneden? En hoevaak worden die paarden wel niet over de hindernis 'geslagen'. Als het paard op een juiste manier naar beneden loopt, is toch geen probleem?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:30

petraaken schreef:
herinner me dit niet. ben nochtans op de hoefslag geabonneerd. Tja zelfs topruiters zijn ook maar mensen. Foto's zijn ook maar moment opnamen.

Is al lang geleden, petraaken.
Dat jij iets niet gezien hebt, maakt toch niet dat het dan ook niet bestaat?

En te lage neusriemen die strak aangesnoerd de ademhaling van een paard belemmeren zijn zeer beslist géén 'momentopnamen'!
En even zeer beslist wèl een (verwerpelijke) vorm van mishandeling.
Bewust en met een duidelijk doel.
Waarom zitten die neusriemen in de ring anders weer netjes en los op hun plaats dan? Verward
.

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:37

Dat iedereen hier op bokt het altijd zo goed schijnt te weten komt omdat er wanneer er advies gevraagd wordt je door middel van je ervaring iemand daarbij kunt helpen. En natuurlijk zijn er ook mensen die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben.

Een goede dresuurruiter weet echter waar hij/zij aan moet werken. Elke keer dat ik op het paard stap denk ik; o ja recht op het paard blijven zitten tijdens de travers oefening.

Mijn paard loopt vaak 5 à 6 dagen in de week. Maar altijd rijdt ze met plezier. We springen, mennen en dressuren en ze komt vaak buiten. Meer dressuurruiters zouden buitenritten moeten maken. Dan zouden de paarden niet zo gestrest zijn tijdens een buitenwedstrijd. Het is overigens ook beter voor de benen wanneer je niet altijd in de bak rijdt.

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:39

En [b]te lage neusriemen die strak aangesnoerd de ademhaling van een paard belemmeren [/b]zijn zeer beslist géén 'momentopnamen'!
En even zeer beslist wèl een (verwerpelijke) vorm van mishandeling.
Bewust en met een duidelijk doel.
Waarom zitten die neusriemen in de ring anders weer netjes en los op hun plaats dan? Verward
.[/quote]

Wat een onzin is het toch om die neusriem zo strak aan te spannen. Het heeft totaal geen nut, behalve dat de paarden gestrest worden van de pijn

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:39

Botervlieg schreef:
Dat jij iets niet gezien hebt, maakt toch niet dat het dan ook niet bestaat?

Dat wordt toch ook helemaal niet gezegd? Verward

Naar mijn idee heb je niet alleen in de dressuur misstanden, maar in alle takken van (paarden)sport. Ik zie in dit topic ook weer een heleboel stereotypen langskomen. En ja, bij mij op stal staan ook 'dat soort' dressuurruiters, die nooit met hun paard naar buiten gaan, want 'dan is hij niet te houden'. Ik zou het zelf niet zo doen, maar ik ken ook heel wat ruiters die wèl regelmatig met hun paard naar buiten gaan, af en toe een sprongetje maken en zich op wedstrijden tóch alleen concentreren op de dressuur. Ook dressuurruiters, maar met een heel andere instelling. Generaliseren is zo makkelijk. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:46

dressuurruiters: trekken hem in de krul (met slof), en zijn overal bang van.
springruiters: plukken een keer links of rechts voor de 'buiging' en crossen de godsganse dag over hindernissen van 1.60.
recreatieruiters: zijn te dom (of te lui) om echt te leren rijden en hobbelen maaar wat rond.
endurance ruiters: zijn veredelde recreatieruiters.
western ruiters: dat zijn geen ruiters maar cowboys.

Extreme duivel Extreme duivel

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:47

Sorry hoor Botervliegje bedoelde het niet kwaad. Is het mogelijk dat deze artikelen van voor 1994 zijn? Sinds dan ben ik geabonneerd op de hoefslag.

Ik rij ook dressuur en inderdaad ga ik niet naar buiten met mijn paard. Heb gewoon geen zin om mezelf te vermoorden als ze van dit en dat wegspringt recht voor een auto of zo.. Die van mij is nogal een schrikbeest. Haar dochter daarentegen is stukken rustiger en zal waarschijnlijk wel gaan langs de weg.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:48

volgens mij zijn ze ergens uit de jaren '80 Haha! Ze staan iig in Ruiters en Rechters deel 1, en dat is heel erg oud.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:52

Dressuur is naar mijn idee de basis van alles. Het lijkt me voor een paard echt niet goed om altijd met hoofd in de lucht en weggedrukte rug te lopen. Ik bedoel met de basis niet je paard naar beneden trekken maar naar beneden rijden. Los maken.

Ik rij zelf dressuur vooral mijn paard los maken. Hij heeft er ook lo

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:59

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:02

Lielle schreef:
dressuurruiters: trekken hem in de krul (met slof), en zijn overal bang van.
springruiters: plukken een keer links of rechts voor de 'buiging' en crossen de godsganse dag over hindernissen van 1.60.
recreatieruiters: zijn te dom (of te lui) om echt te leren rijden en hobbelen maaar wat rond.
endurance ruiters: zijn veredelde recreatieruiters.
western ruiters: dat zijn geen ruiters maar cowboys.

Extreme duivel Extreme duivel

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Hier sla je echt de spijker op de kop! Alle vooroordelen op een rijtje!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:08

Je vergeet de SGW-ruiters nog, dat zijn de grootste dierenbeulen want die meppen hun paarden hardhandig over boomstammen, muren en alles wat nog meer niet meegeeft. Knipoog

Ach, in elke tak van sport heb je wel kaf onder het koren. Het is zaak om zelf niet tot dat kaf te behoren, dan ben je al een heel eind IMO.