Je paard gratis bij iemand anders neerzetten .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:54

Lusitana, amen. Dat is mijn insteek, en tot nu toe heb ik het super naar mijn zin met mijn paardje.

En over 2 jaar, als ik wel een echt eigen koop, kan ik zeggen dat ik geen betere voorbereiding op een eigen paard had kunnen hebben! :)

Er is overigens een verschil tussen lease (bedrag aan eigenaar betalen) en bruikleen (alle vaste lasten op je nemen).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:55

@tita, Er zijn genoeg mensen die best willen "oefenen" in het hebben van een eigen paard zonder er eerst een som geld aan uit te geven.

En er zijn ook nog mensen, zoals ik, die het gewoon voor het paard doen. Dat die niet in een handelscircuit terecht komt bv.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 02-12-10 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 13:55

ik doel dus op zoiets als een lease overeenkomst
maar dat dan het paard bij jezelf op stal mag staan snappie

Aprils_joke

Re: Je paard gratis bij iemand anders neerzetten .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 13:56

en dan in het geval van ziektes zijn de kosten voor de eigenaar
in geval van blessures zijn de kosten voor de leaser

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:57

Pff Ts daar is over nagedacht...
Ik zou het zelf niet snel doen! Maar ik ben zoiezo een controlefreak aangezien ik zelf elke dag naar mijn paarden ga en niet zonder ze kan (A)..

Ik denk inderdaad dat er hele duidelijke afspraken gemaakt moeten worden. Het lijkt me ook geen gewone stand van zaken.

En ik denk dat je dit ook wel onder leasen kan zien toch? Dat die gene alle kosten betaald ligt aan de afspraak die je maakt. maar het paard blijft van de eigenaar en de andere partijd gaat er mee aan de gang.

Waarom kan dat niet als leasen gezien worden Tita?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:57

Het probleem met dit soort gevallen zit hem vaak in het vertrouwen van beide partijen in elkaar. Wil je elkaar wel vertrouwen? Dat is in mijn ogen wel een Hollands puntje, altijd argwanend. Terwijl ik (als HOllander ;) ) vaak zoiets heb van met 10 keer iemand vertrouwen waarvan het 2 keer mis gaat kan je beter hebben dan altijd terughoudend zijn en niet op andere aandurven.

Qua ziektes en blessures is paard gewoon verzekerd, en zoniet hangt het ervan af hoe het paard eraan gekomen is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:59

Ik had eerst begrepen dat iemand zijn paard gratis op stal wilde zetten en dat mevr b mocht genieten en die moest alles betalen...... mevr A heeft dus alle luxe van een eigen paard...wel de lusten niet de lasten.
Dat is geen lease...want vroeger leasde ik mijn paard maar de hoefsmid en de DA waren dus wel voor de eigenaar

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:59

Eris een verschil in leasen en bruikleen. En dat is juist dat bij leasen de gebrukker beschermd is. Die hoeft meestal niet voor kosten op te draaien(naast onderhoud), in elk geval niet voor buitengewone, en als het product
(paard in dit geval) wat mankeert kan het rekenen op vervanging.

Bij bruikleen gaat feitelijk ALLE verantwoording en kosten naar de lener, tenzij er afspraken zijn gemaakt over bepaalde omstandigheden dat de eigenaar er voor opdraait.
En is er ook geen vervanging ofzo als het paard wat mankeert.
Bij bruikleen moet je feitelijk denken aan "fostercare" .
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 02-12-10 14:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 13:59

_Lot schreef:
Het probleem met dit soort gevallen zit hem vaak in het vertrouwen van beide partijen in elkaar. Wil je elkaar wel vertrouwen? Dat is in mijn ogen wel een Hollands puntje, altijd argwanend. Terwijl ik (als HOllander ;) ) vaak zoiets heb van met 10 keer iemand vertrouwen waarvan het 2 keer mis gaat kan je beter hebben dan altijd terughoudend zijn en niet op andere aandurven.

Qua ziektes en blessures is paard gewoon verzekerd, en zoniet hangt het ervan af hoe het paard eraan gekomen is.

jup dat bedoel ik
maarja wie betaald dan die verzekering das ook een goede vraag

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:01

Wat mij nog moielijker lijkt Lot is die overeenkomst. En daar kom ik weer als wantrouwer om de hoek kijken (A). Een contract met handtekening van beide partijen is geldig. Maar een mondelingen overeenkomst ook. Dan nog kan 1 van 2 partijen kwaad. En wat als 1 van de partijen zich niet aan de afspraak houdt, en als vb de eigenaar haalt in eens het paard op na een paar maanden terwijl de afspraak een jaar was. Dan heb je nog wel een contract maar zou je een advocaat onder de armen moeten nemen wat ook heel veel geld kost. Denk niet dat veel mensen dat doen..

Heel verhaal maar hoop dat het een beetje duidelijk is :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:02

Ik heb geen geld voor de aanschaf.
Wel voor het onderhoud.

Ik krijg 3 maanden een pony van een goede kennis van mij.
Ik zit 3 maanden op stage, en wilde graag wat afleiding. Zo gezegd, zo gedaan, in januari wordt hij gebracht.

Ik betaal :
*stalling
*voer
* spullen
* en ik zorg voor goede verzorging

eigenaar betaald :
* smid kosten
* da kosten

Ik heb hem dan helaas maar 3 maanden, maar vind het een mooie deal :D
We betalen elkaar dus niets, stukje vertrouwen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 14:02

tita schreef:
Ik had eerst begrepen dat iemand zijn paard gratis op stal wilde zetten en dat mevr b mocht genieten en die moest alles betalen...... mevr A heeft dus alle luxe van een eigen paard...wel de lusten niet de lasten.
Dat is geen lease...want vroeger leasde ik mijn paard maar de hoefsmid en de DA waren dus wel voor de eigenaar

ik snap wat je bedoeld tita

ik doelde op op iets dergelijks als leasen
maar ik kan de hoefsmid ect wel zelf betalen
maar mocht het paard nou plots koliek krijgen , of een allergie of iets dergelijks waar ik zelf dus niks mee te maken heb
dan vind ik dat de kosten voor de eigenaar zijn
ben ik nou als een gek aan het vrossen geweest in het bos
en staat de volgende dag het paard kreupel
dan zijn de kosten voor mezelf eigen schuld dikke buld

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:05

ooo lease tja daar kan ik over mee praten hoor :D

Ik betaalde toendertijd 295 gulden aan de stalling hij moest blijven staan waar ie stond in de zomer ging ie altijd met mij mee naar het land.
De stal betaalde hoefsmid en de da zelf moest ik de lessen en wedstrijden betalen.

Tussendoor kon hij iid verkocht worden maar wij hadden altijd 1e keuze.
Op 16e jarig leeftijd kocht ik hem voor een symbolisch bedrag (we reden nationaal M2) van 1500 gulden en nu is ie 27.5 en leeft nog steeds :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:05

De lener is verantwoordelijk voor het paard en heeft de zorg voor het paard op zich genomen en dus ook als het koliek krijgt waar je niks mee te maken zou hebben! Het verzorgen van ziekte en kreupelheden valt gewoon onder je verzorging die je op je hebt genomen. Anders heb je te maken met gratis willen rijden en alleen willen opdraaien voor dingen die met het rijden zijn opgelopen....

Dan heb je meer te maken met een verzorgpaard situatie.

Volgens mij kan alleen de eigenaar een paard verzekeren. De kosten voor de polis kan hij wel laten betalen door de lener, maar dan zouden uitkeringen ook altijd naar de lener gaan, terwijl de eigenaar bv zijn paard verliest en recht heeft op de vergoeding. Als het paard dus bv ge-euthaniseerd moet worden.
Ik zou dus altijd gaan voor verzekering bij de eigenaar laten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:07

@ wopkelover, De eigenaar in mijn geval, was namelijk net betaald toen we begonnen (per jaar) en ze wou de aanvullende dan ook wel doen. Anders het ik het gedaan, ik wil immers mijn eigen over 2 jaar verzekerd hebben, dus moet ook dat in het kostenplaatje meenemen. Als vb van kosten waar jij geen schuld aan hebt noem je koliek, dat snap ik niet. Verkeerde voeding kan echt wel koliek veroorzaken.

@ mirka1994, ik heb een contract ondertekend wat op jurische wijze is opgezet, en daarbij, ik kan beter genieten van het moment dat ik wel heb met dit paard dan me zorgen te maken over wanneer hij weg gaat. Ik heb een contract zonder einddatum, richtlijn is 1 a 1,5, maar wie weet ga ik volgend jaar het zo druk krijgen met een eventuele studie dat het bij 8 maanden blijft...

Hoefsmid en wormenspuiten betaal ik overigens ook, behoord ook tot de vaste lasten.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 14:10

@lot ik noem hierbij ook maar wat
als ik zelf zo,n overeen komst zou maken zou ik de da kosten over het algemeen voor de eigenaar rekenen
of ik moet het echt zelf hebben gedaan
is de eigenaar het daar niet mee eens dan komt dat paard gewoon niet bij mij op stal

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:14

Tja, om eerlijk te zijn vind ik jou in de catagorie "ik wil wel een paard maar geen onverwachte kosten" vallen. En dat werkt niet, een paard is een levend wezen wat ziek kan worden, pijn kan hebben, maar daar tegenover ook een hoop positieve emotie kan geven. Dan moet je gewoon gaan leasen, waarbij je een vast bedrag aan de eigenaar betaald. Meestal mag het paard dan niet verplaatst worden, maar er zijn vast wel uitzonderingen. Niet gemeen bedoeld, maar ik vind dat je dit toch wel goed in moet zien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:16

Kon net even niet op het nederlandse woord voor fostercare komen, maar dat is dus pleegzorg.Dat is de beste vergelijking.
Pleegouders voeden het op als eigen kind en draaien voor álle zorg en kosten op.
Dat is ook bij een leenpaard, dat is feitelijk je pleegpaard :D .

Anders moet je het idd toch echt in een andere vorm gaan gieten oftewel leasen of verzorgpaard ofzo.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:17

En wie bepaalt dan de schuldige?!
Koliek kan ook komen door slecht voerbeleid, kreupel kan ook komen door vastliggen in de stal...

Bij een zuivere leaseconstructie:
- betaalt (b) een vast bedrag per maand aan (a) (met ziektekosten, stalling, tuig alles er op en eraan)
- (a) betaald van dat bedrag alle kosten rechtstreeks aan derden
- (a) is er zo van verzekerd dat het paard geen enkele zorg onthouden zal worden (smid, zadelmaker, da) en dat de maandelijkse (stal)kosten van het paard wel voldaan worden! Denk aan beslaglegging bij achterblijvende stalbetaling of blessure door rijden met slecht zadel / beslag.
- (b) heeft een fijn paard ter beschikking en heeft geen zorgen over extra of onverwachte kosten
- (b) is verzekerd van een vaststaande periode dat zij het paard ter beschikking heeft
- (a) mag het paard binnen die periode niet terughalen (wangebruik nagelaten)

Ontbindende voorwaarden:
- langdurige blessures (6+ maanden bijvoorbeeld)
- (b) komt financiele verplichtingen niet na
- (a) komt financiele verplichtingen niet na
- uitblijven van betaling van de leaser
- paard (a) of (b) overlijdt

EDIT: En natuurlijk gaat het ook om vertrouwen, anders geef je je paard niet eens mee aan iemand mag ik hopen!
Maar uiteindelijk is het een zakelijke overeenkomst waar levende wezens en eigendom bij betrokken zijn en om onduidelijkheden en problemen voor te zijn is het goed dit duidelijk en goed op papier te laten vastleggen. Er zijn situaties waarin vertrouwen beschaamd wordt of dat door welke reden dan ook de relatie verzuurd en dan zijn de meeste mensen niet meer zo aardig en blij met elkaar. Daarom bestaan ook bijvoorbeeld de huwelijkse voorwaarden ;)
Laatst bijgewerkt door Nexus op 02-12-10 14:24, in het totaal 3 keer bewerkt

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:18

Ik heb eigenlijk ook een soort zelfde situatie maar dan anders :+

Ik heb een hele leuke jonge NF pony.
Ik wil voor haar een hele lieve baas.
Had haar te koop staan, maar krijg nogal handelaar achtige reacties.

Ik geef haar nog liever in bruikleen weg aan een lief iemand dan dat ze de handel in gaat.

Ik zie hier zovaak van die leuke topics voorbij komen. Meisjes die Vrijheids dressuur doen, lekker
met de pony's naar het bos en lol maken.
Kijk..en zo iemand die gun ik mijn pony toe ;)

Wie zich aangesproken voelt.......mag mij pb n ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:23

Ja, een pleegpaard, dat klinkt wel leuk :)

Het voordeel van mij, op het oefenen met het financiele plaatje na, met een pleegpaard tov verzorgen was dat ik eigen baas ben. Ik bepaald waar paard gestald staat, hoe vaak ik rij, ect. Als ik zeg ik rij m morgen met stang en trens en westernzadel is er niemand die mij tegen houdt. Als ik vind dat paard te dun is kan ik hem zelf gaan bijvoeren, als ik vind dat het paard snachts op stal moet kan ik daar zelf voor zorgen, veel keuzes die je als verzorgster vaak niet hebt, en dan moet je maar net een eigenaar tegen komen waarmee je visie op de paardenwereld overeen komt. Ik heb hier heel lang mee lopen aanmodderen, maar ik kan gewoon niet tegen dergelijke situaties. (Overigens heb ik nog wel een verzorgpaardje, Tinkerjaarlingetje, maar daar ga ik zo voor door het vuur, echt waar, al zou de eigenaren ik weet niet wat doen, weg ga ik echt niet)

De schuldige kan rechtmatig bepaald worden Nexus ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:23

Wie mijn contract in wil zien mag best Pb'en trouwens :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 14:27

_Lot schreef:
Tja, om eerlijk te zijn vind ik jou in de catagorie "ik wil wel een paard maar geen onverwachte kosten" vallen. En dat werkt niet, een paard is een levend wezen wat ziek kan worden, pijn kan hebben, maar daar tegenover ook een hoop positieve emotie kan geven. Dan moet je gewoon gaan leasen, waarbij je een vast bedrag aan de eigenaar betaald. Meestal mag het paard dan niet verplaatst worden, maar er zijn vast wel uitzonderingen. Niet gemeen bedoeld, maar ik vind dat je dit toch wel goed in moet zien.

ik heb zelf al jarenlang paarden 9 om presies te zijn
ik heb zelf nu nog een jong paard staan waar ik nog niks mee kan
dus zou ik graag voor een half jaar of een jaar
er een paardje bij willen ja
maar dan inderdaad niet verandwoordlijk wezen vooreventuele dierenarts kosten (in zekere zin )
het probleem is ook dat als een paard aanschaft in deze dtijd het og maar de vraag is of je je paard
uberhoud nog wel verkocht krigt
als je een paard leent weet je zeker dat het ook weer bij geode mensen terug komt
(wat er daarna mee gebeurt natuurlijk niet )
maar dat geeft mij wel een gerust gevoel

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:31

_Lot schreef:
...De schuldige kan rechtmatig bepaald worden Nexus ;)

Dat is zo, maar dan heeft het paard koliek gehad en moest geopereerd worden; DA rekening 6000+ en nog maanden revalideren. Ga je dan echt naar de rechter om te laten bepalen dat het gevoerde kuil de schuldige was of dat de verzorger het paard dag na dag een zandbak heeft laten leegeten... en dus de ziektekosten moet betalen?! Wie gaat de kosten van rechtsbijstand betalen? Met (pees)blessures is dat vaak nog lastiger te bepalen. Misschien zat de oorsprong daarvan wel al van de tijd bij de eigenaar en komt dit nu bij regelmatige arbeid naar voren. Laat je het paard dan van te voren rondom keuren?

Er zitten gewoon een hoop haken en ogen aan dit soort constructies waarbij het regelmatig eindigt in een welles nietes ruzie.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:36

_Lot schreef:

wopkelover schreef:
ik heb zelf al jarenlang paarden 9 om presies te zijn
ik heb zelf nu nog een jong paard staan waar ik nog niks mee kan
dus zou ik graag voor een half jaar of een jaar
er een paardje bij willen ja

Okee, dan weet je iig genoeg van niet-vaste lasten.
Je kan het proberen hoe jij het wilt, mar ik denk dat veel paardeneigenaren niet zitten te wachten op kosten wanneer ze het paard nooit meer zien en de lusten zeg maar niet meer hebben.

wopkelover schreef:
maar dan inderdaad niet verandwoordlijk wezen vooreventuele dierenarts kosten (in zekere zin )
het probleem is ook dat als een paard aanschaft in deze dtijd het og maar de vraag is of je je paard
uberhoud nog wel verkocht krigt

Als het paard goed verzekerd is zijn die kosten niet hoog. En bij bruileen gaat het paard ook weer terug naar de eigenaar.

wopkelover schreef:
als je een paard leent weet je zeker dat het ook weer bij geode mensen terug komt
(wat er daarna mee gebeurt natuurlijk niet )
maar dat geeft mij wel een gerust gevoel
[/quote]

Dat is zeker een goed gevoel, daarom heb ik ook nog niet gekocht. Ik wil straks voor die jaarling gaan, en heb geen twee keer het aankoopbedrag, geen tijd om er twee te onderhouden, en zeker niet de zekerheid om straks de eerste weer kwijt te raken.

Nexus schreef:
Dat is zo, maar dan heeft het paard koliek gehad en moest geopereerd worden; DA rekening 6000+ en nog maanden revalideren. Ga je dan echt naar de rechter om te laten bepalen dat het gevoerde kuil de schuldige was of dat de verzorger het paard dag na dag een zandbak heeft laten leegeten... en dus de ziektekosten moet betalen?! Wie gaat de kosten van rechtsbijstand betalen? Met (pees)blessures is dat vaak nog lastiger te bepalen. Misschien zat de oorsprong daarvan wel al van de tijd bij de eigenaar en komt dit nu bij regelmatige arbeid naar voren. Laat je het paard dan van te voren rondom keuren?

Een voorwaarde voor bruikleen, om deze discussies te voorkomen, vind ik eigenlijk wel maximaal verzekeren.
Maar zo zitten overal haken en ogen aan, een paard kopen kan dezelfde rottigheid mee brengen, en dan? Terug naar de vorige eigenaar? Hoorde pas nog een verhaal van iemand met een nieuw paard wat niet zo vriendelijk was als dta het werd voorgehouden. Ga je dan ook de oude eigenaar aansprakelijk stellen?

En de rechtsbijstand kosten worden betaald door degene die het aanspant lijkt me.
Laatst bijgewerkt door Caily op 02-12-10 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt